Mennyit ér a modern csúcstechnika? Csal-e a világ legöregebb autógyára? Hihetünk-e az autós újságíróknak? Mi a mechanikus kiegészítő információ? Az évszázad autós botránya, szomorújáték több felvonásban.
Egzotikus utazások, drága ajándékok, luxusautók a nyaraláshoz: az autós újságírókat alaposan elkényeztetik az autógyárak, ez manapság már nyílt titok. Nem csoda, hogy ezek után az egyszerű autósok hajlamosak arra gyanakodni, hogy az, amit az újságokban olvasnak, köszönő viszonyban sincs a valósággal.
Arról is sok szóbeszéd terjeng, hogy amióta bonyolult elektronikus
berendezéseket építenek az autókba,
egyre több a megmagyarázhatatlan, nem ritkán életveszélyes hiba,
amelyeket az autógyárak minden erejükkel igyekeznek eltussolni. A
pletykák keringtek, a gyanú árnyéka lebegett, de bizonyíték nem volt.
Eddig.
Meghívó Sindelfingenbe
A kínos ügy ugyanúgy kezdődött, mint akármelyik autóbemutató. A
német AutoBild szerkesztője és a Stern TV stábja meghívót kaptak
Sindelfingenbe, a Mercedes crashlaboratóriumába, hogy végignézzenek
néhány ütközési tesztet, és bemutassák nekik,
hogyan működik a vadonatúj S osztály büszkesége, a Distronic Plus és
Brake Assist Plus rendszer.
Távoltartó és féksegéd
A Distronic Plus elnevezésű berendezés a hűtőmaszk alá épített radar segítségével érzékeli az S osztály előtt haladó kocsi távolságát. A vezető beállítja egy bizonyos sebességre a tempomatot, és ha a Merci lassabban haladó kocsi mögé ér, az elektronika fejben szoroz, és annyira lelassítja, hogy a két kocsi közötti távolság elegendő legyen a biztonságos megálláshoz. Régebben csak nagyobb tempónál működött a dolog, de az új S-ben már akár állóra is képes lefékezni a kocsit.
A Brake Assist Plus egy gépesített gépkocsioktató, aki hideg fejjel fékez, amikor a bepánikolt nebulót megbénítja a félelem. A kutatások szerint ugyanis a legtöbb sofőr vészhelyzetben ugyan gyorsan fékez, de nem elég erősen. A Brake Assist felismeri az ilyen helyzetet, és besegít a fékezésbe. A Brake Assist Plus a Distronic radarja mellett egy kiegészítő radart is használ, és segít, ha bajba került a vezető. Ilyenkor hangjelzést ad, hogy a sofőr fékezzen, és a fékpedál legkisebb érintésére akkora fékerőt fejt ki, hogy a kocsi meg tudjon állni az akadály előtt.
A bemutatót szándékosan a tél elejére szervezték, hiszen a hideg időben gyakran ködösek az utak és gyakoriak a dugók is. Ilyenkor esnek a legcsúnyább ráfutásos balesetek az Autobahnon: a ködben dugó alakul ki, és a hátul vakrepülők gyakran nagy sebességgel csattannak bele az álló kocsisorba. Már amennyiben nincs új S Merdzsójuk, mert az szerintük parádésan megoldja ezt a helyzetet, ennek demonstrálására készülnek az elködösített kísérleti laborban.
A volán mögé Michael Spechtet, az Auto Bild szakújságíróját ültetik. Specht igazi nagyhatalmat képvisel, hiszen lapját húsz országban - köztük Magyarországon - adják ki, a német kiadás önmagában 670 000 eladott példánnyal és kétmillió feletti olvasótáborral büszkélkedehet. A laboratórium egyik munkatársa elmagyarázza az újságírónak, hogy a tempomatot 55 km/órás sebességre állították be. Padlógázzal kell az autót felgyorsítania, aztán a beállított sebességgel fog a ködben álló láthatatlan kocsi felé gurulni. Amikor a radarok észreveszik a vészhelyzetet, sípoló hangot hall majd, ekkor rögtön a fékpedálra kell lépnie. Mindegy, hogy milyen erővel fékez, a megfelelő fékerőt a Brake Assist Plus fogja létrehozni.
A forgatócsoportnak feltűnt, hogy a pályán egy deszka fekszik, de ennek akkor még nem tulajdonítottak jelentőséget.
Csipogás helyett deszka
"Izgulok" - mondja Specht a kamerának. "Görcsöl a gyomrom" - teszi még hozzá. Aztán felgördül a fémfüggöny, a kocsi felgyorsul, és robogni kezd az időközben gerjesztett ködben láthatatlanná vált kocsioszlop felé. Eddig minden a terv szerint történik, de aztán drámai fordulat következik. Rövid fékcsikorgást hallani, és a bálnamerci belecsattan a ködben álló autóba. A százezreket érő motorháztető behorpad, és Specht hangját halljuk a mikrofonból. Természetesen azzal a kezdi, amivel minden rendes német kezdené: "Scheisse!", aztán még négyszer: "Scheisse!". Utána kicsit analitikusabb hangnemre vált, és önmagát kérdezgeti: "Miért nem sikerült?"

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Hírek
Már egy Mustang EcoBoostnál is olcsóbb az elektromos Dodge Charger
Senkinek sem kell.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Közélet
Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak
Bővül a magyar villanyflotta: közel 3 ezres növekedéssel zárult a március.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis
Az újabb pletykahullámot az robbantotta ki, hogy a Stellantis egy külsős tanácsadó vállalat, a McKinsey and Company segítségét kérte.
- Hírek
Emiatt kár volt! Életveszélyes kaszkadőrmutatványt mutatott be egy autó utasa a 11-es úton
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió
Ha a javaslatot megszavazzák, 2029-ben léphet életbe.
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.
