Ahol 20 forint a gázolaj

VW LT 40 4x4 Expedíciós lakóautó – 1991.

2014.04.21. 06:33

"Lehel kürtje, és fővédnökünk, Lezsák Sándor a Parlament alelnökének levele mindenkit könnyekig meghat, de további papírok nélkül autónk nem léphet Irán földjére."

A magyarországi piacon található 4x4-es kisbuszok és teherautók többségét már vezettem, de valahogy a régi modellek közül kevés jutott el hozzám. Ezért is lettem izgatott, amikor meghallottam, hogy lenne lehetőség a Volkswagen Közép-Ázsia Expedíció által használt 4x4-es, expedícióra átalakított 1991-es VW LT40-est tesztelni.

Az autó eredeti származása ködbe vész, az biztos, hogy a jelenlegi tulaj Spanyolországból hozta el. Mondjuk sokat nem tartózkodott ott, annál inkább Afrikában, ebből következően a felépítményben fűtés nincs, viszont a tetején egy klíma tornyosul. Így, bár a tesztre eredetileg tervbe volt egy kis kirándulás és bennalvás is, de az éjjeli 0 fok közeli hőmérséklet ezt egyelőre megtorpedózta. A kocsi amúgy lábon jött egész Európán keresztül, hogy itt a Porsche Buda szerelői vegyék kezelésbe.

Az expedícióról röviden

A Volkswagen Közép-Ázsiai expedíció 5 hónap alatt 19 600 km-t tett meg. Ebből Hídvégi-Üstös Pál 11 272 km-t kerékpáron, 180 km-t velocipéddel, 210 km-t pedig gyalog, futva vagy evezve tett meg. 5 nagy magyar utazóra, felfedezőre emlékezve és 5 fiatal kutatónak, botanikusoknak, turkológusoknak, etnográfusoknak adva lehetőséget, hogy helyben tudják összehasonlítani, mi változott a 100-150 évvel ezelőtti leírásokhoz képest. Összesen 14 országot érintett a túra.

Leginkább az eredeti felépítmény fülke fölé lógó hálórészén kellett változtatni, mert ahogy a váz csavarodott, hozzácsapódott a kasznihoz, és kissé megrongálódott. A további hasonló eseteket elkerülendő, kapott egy szép merevítő bukókeretet, ami nemcsak jól néz ki, de bónuszként első illetve felső csomagtartókat is kialakítottak rajta, a klímát is megvédi a behatásoktól. A felépítményt belül felszerelték minden jóval, van zuhany integrált vécével, hat ágy, mosogató, 230 voltos inverter. Mondjuk lenne mit fejleszteni még rajta, például a berendezés rendes asztalosmunka, amin valószínűleg lehetne könnyíteni.

Bár az autón elöl-hátul van csörlő, az első elakadáskor kevés hasznát vették. Ugyanis az út menti padka süllyedt meg a kocsi alatt, és egy fa vagy kiálló tárgy, de még egy felrobbant tank se volt a környéken. Végül alternatív megoldásként a felépítmény hidraulikus talpaival sikerült kiemelni az elakadt oldalt. Ilyenkor tud hasznos lenni az amúgy nem túl könnyű konténeres keret, hiszen az egész annyira rögzül az alvázhoz, hogy a talpak könnyedén megemelik az egész autót.

Ebéd. Hát ez érdekes volt. Jött egy japán csávó. Gyalog. Papucsban. Kis szekeret húzott maga után. Lekanyarodott hozzánk az árnyékba.
– Marokkó – csak ennyit mondott és mosolygott.
– Gyalog? – néztünk össze Paliékkal.
Azt mondta igen.
Japánból indult tavaly májusban, átgyalogolt Olaszországig, ott hajóra szállt, elment Marokkóba, majd visszagyalogolt, és megy most Kínán keresztül hazafelé. Ez már csak ilyen lesétálás a végén, azt mondta, egy év múlva ilyenkor már otthon lesz. Hatvanöt éves.

Az önsúlyt ugyan megnöveli, de a megoldás nagyon variálhatóvá teszi a kocsit. Így megoldódik a lakóautók nagy problémája, hogy másra nem tudjuk használni a járművet. Ha akarjuk teherautó, ha akarjuk lakóautó, a megfelelő felépítményeket variálva a 3,5 tonnás súlyhatárig bármi lehet. Igen, annak ellenére, hogy LT40, mégis 3,5 tonna össztömegre van vizsgáztatva. Már a spanyoloktól is így érkezett, nem hazai trükk. Mindenesetre ezzel a konfigurációval jócskán megkönnyíti az életet, hogy nem kell tachográfozni, meg a korlátozásokat figyelni.

Kivéve a magasságkorlátot. Ugyanis a kocsi maga se alacsony, olyan jó kamionosan tudunk bemászni a fülkébe, viszont felépítménnyel már 3,6 méter körül van, így figyelni kell az ágakat, belógó miegymást. Ha pedig a hátuljára felkerül a bicikli/pótkeréktartó konzol, a felső ága megközelíti a 3,8 métert. Ilyenkor egy Slachta Margit rakpart (leánykori nevén budai alsó rakpart) a Margit hídnál nem annyira jó ötlet, de a Ferihegyi gyorsforgalmi is lekapná a bringát a helyéről. Az expedíción csak egyszer volt vele gond, Iránba belépve Astarában sikerült begyűjteni egy kábelt.

Ezután azonban jött a desszert: leesett a velocipéd a kocsi hátuljáról. Miközben a többiek a határátlépéshez szükséges eszközöket szerezték a városban, a keskeny utcában beakadt és leesett a szegény jármű a kocsiról. Eltört a kormánya és a hatalmas kerékben most egy még hatalmasabb nyolcas éktelenkedik. Így meghiúsult a velocipéddel való átkelés az azeri – iráni határon.

A gyári tank 100 literes, erre jött még egy póttank 160 literrel, ami a bónusz kannákkal együtt jól jött Üzbegisztánban. Ugyanis ott annyi a gáz, hogy gyakorlatilag minden gázüzemmel megy, így a gázolaj hiánycikk. Cserébe Iránban 20 forintért mértek egy litert (épp drágult), mondjuk olyan is volt. Nem is engednek be modern dízeleket, az első tankolás után tönkremennének.

Annyira siettünk, hogy elfelejtettünk tankolni a 20 forintos gázolajból Iránban és így kénytelenek voltunk ezt megtenni már 40 forintos literenkénti áron Türkmenisztánban, amit én komoly traumaként éltem meg, és sokat problémáztam rajta, csak akkor enyhültem meg kissé, amikor tapasztaltuk, hogy mennyivel jobb minőségű a türkmén üzemanyag, a Volkswagen újra pöccre indult.

A 2,4 literes, 109 lóerős turbódízel nem volt boldog tőle, de azért elvitte a kasznit így is. Mondjuk hatalmas száguldozásra ne számítsunk, de nem is nagyon lenne egészséges az isten tudja milyen magasan lévő súlyponttal, mert aztán úgy járunk, mint az Elműs emelőkosaras.

Ahogy andalogtam Vácról Budapest felé, megtapasztalhattam, milyen, amikor Volánbuszok száguldanak el mellettem. Nem idegbajosoknak való a kocsi, a kényelmes utazó 60-70 km/óra, de sík úton akár 80-90-ig is felgyorsulhatunk. Az expedíció alatt ilyen nem sűrűn fordult elő, de például volt ahol 5-15 km/órával lehetett csak haladni. Ilyen körülmények között állítólag 15 litert evett, ami nem rossz, ha az egykori 13-as gyári értéket vesszük figyelembe.

A gyorsulás szó mondjuk nem jut eszünkbe róla. A rendszámához (MIR-535) illően egy űrállomás kecsességével zakatol az úton, egykedvűen gyűri le a kilométereket. A nagy kocka test meglepően jól irányítható, összkerekessége ellenére is kis körön fordul. A 4x4 rendszer amúgy szétkapcsolható, így országúton nem kell extra tengelyeket hajtani. Bár egykoron kapható volt három zárható difivel, ez csak a széria hátsót kapta meg. Kellemes extraként van benne még állítható hátsó légrugó, így a nagy súly alatt se ül meg, és nem alakulunk át légvédelmi reflektorrá.

Expedíciókra ideális, elég strapabíró modellnek tűnik. A motor gyakorlatilag bármit megeszik, így nem gond, ha semmilyen szabványnak meg nem felelő üzemanyagot tankolunk. Egyébként sem motorikusan, sem mechanikailag nem volt gond a járművel, a 18 000 km alatt olaj- és szűrőcserékkel kellett csak foglalkozni. Kéne.

Az oldalról ajánljuk

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

április 17., 17:22
A lázadóknak semmi esélyük
  • Tesztek

A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025

Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.

április 18., 06:32
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

12 perce
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
  • Szerelem

Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG

San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.

április 17., 17:15
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21