Egy Porschénak senki ne mondja meg, hány hengeres legyen
Abban szinte biztos vagyok, hogy a Porsche titokban mérnökök helyett varázslókat és boszorkányokat alkalmaz. Egyszerűen nincs más magyarázat. Úgy bírják egész nap a tempós veretést, mint Amerika Kapitány a pofonokat, közben szórakoztatnak, lenyűgöznek, és vidáman kifacsarnak. Ördögi. Ezek után, ha egy ilyen gyártó azt mondja, hogy most márpedig el fognak térni a megszokott hengerszámtól és köbcentitől, akkor én hiszek nekik. Még akkor is, ha nem az egyik – egyébként szintén irreálisan jó – hobbiterep-izéjükről, hanem egy kőkemény, középmotoros sportautójukról van szó.

Előre szólok: egy olyan kisgyerek ömlengését fogod most elolvasni, aki hónapokig az arcával a játékbolt kirakatára tapadva sóvárgott egy áhított játék után, amit egy varázslatos napon ott talált a karácsonyfa alatt.
Egy ideje olyan hangokat visz a szél, hogy bár csodálatos autó a Porsche 911, mégis a Cayman az igaz út. Ennek könnyen belátható okai vannak: a 911-esek annyira durvák, magukhoz képest nehezek és erősek lettek, hogy egészen egyszerűen túl gyorsan kell menni velük ahhoz, hogy a határaikat akár csak megközelítsük. Nem úgy a Cayman esetén, ami a mai napig abszolútértékben is egy könnyű autó, ami alapmotorral nem is túlzóan erős. A súlya miatt viszont elképesztően agilis és szórakoztató tud lenni, miközben nem kell 210-zel ráejteni egy visszafordítóra, hogy történjen valami bugi.
A napokban kipróbálhattam egy olyan Caymant, amit a tulajdonosa direkt úgy konfigurált, hogy a vezetési élmény a lehető legtökéletesebb legyen. Nem kell túlgondolni, hiszen a választásban sokat segít maga a gyártó is: a Cayman T, vagyis Touring az a modell, amiben a motor alap, de több olyan extra került bele, amitől teljesebb az élmény. Például alapáron jár a sportosabbra hangolt adaptív futómű, a 20 colos felnik meg a Ferrari Manettinójára hasonlító, kormányra rakott módválasztó. A torta habján lévő cserkó pedig a manuális váltó, amiről később majd még áradozok egy kicsit.
Az alapmotornál érdemes egy kicsit leragadni: egy kétliteres, négyhengeres bokszerről van szó, turbóval. A Porsche saját fejlesztése ez, és ahogy már említettem, hogy ha egy ennyire perfekcionista gyártó belerakja a kimondottan vezetési élményre kihegyezett modelljébe, akkor az kizárt, hogy rossz legyen - és nem is az. Mert ez a motor jó. Elképesztően jó. Itt a hengerek száma és a köbcenti miatt lehetne sziszegni, meg régenmindenjobbvoltozni, de az a helyzet, hogy szerintem nincs sok olyan ember, aki ezt azután is megtenné, hogy vezetett ilyet. Meg hát mégiscsak a kaszni közepéből érkező 300 lóerő jut szűk 1,3 tonnára, amivel a nyers számok se bénák. A nullaszáz megvan 4,9 másodperc alatt, a vége pedig 275 km/h.
Közben megérkeztem a szóban forgó Cayman T büszke tulajdonosához, akinek innen is óriási köszönet jár a gáláns felajánlásért, hiszen itt még nem is sejtettem, hogy a nap végére akkora vigyor ül majd ki a búrámra, amit még Joker is megirigyelne. Kigurult a garázsból a pimasz, piros Porsche, és már akkor éreztem, hogy ez csodás lesz, amikor beültem a vezetőülésbe. Tudod, amikor csak kettőt kattintasz előre az ülésen, és semmi máshoz nem kell nyúlnod, mert minden, de tényleg minden hajszálpontosan ott van, ahol lennie kell.
A tulaj azt javasolta, hogy mivel szűk a rendelkezésre álló idő, vegyük az irányt Bajna felé, és sederjünk egy kövéret a Bajna és Héreg közötti szerpentinen. Lelkesen bólogattam, hiszen már hallottam a helyről, de még sose jártam arra, így biztos voltam benne, hogy ha ennyien áradoznak róla, akkor egy Porschéval világi királyság lesz megfenni az ottani íveket. Odáig még kicsit szoktam az autót, aminek minden porcikájából párolog két dolog: az egyik, hogy ezt azoknak találták ki, akik imádnak vezetni, a másik pedig, hogy minden hibátlan minőségű.
Már az odavezető úton kiderült, hogy ez egy igen férfias autó: minden része nyers és melós. A kormányzás pengeéles, a kuplung kemény, a váltókart erővel kell mozgatni, a futómű nagyon feszes, és a motor is durván harcias. Aztán amikor kikanyarodtam a szerpentinre, ott nyert értelmet minden. Olyan volt, mint amikor tudod, hogy mik egy remek fogás hozzávalói, és azt is, hogy egy Michelin-csillagos séf fogja elkészíteni, a végeredmény mégis készületlenül ér.
Szánalmas krumpliszsákként hánykolódtam a Porsche volánjánál, és elsőre bátortalanul folyattam kanyarról kanyarra a tulaj féltett kincsét. Abban azonban biztos voltam, hogy kevés autó tudná ilyen körülmények között azt, amit egy ennyire nyers Porsche nyújt. Ahogy elkezdtem ráérezni az autó ízére, egyre nagyobb élménnyé vált, ahogy a széles Pilot Sportok könyörtelenül ráragadnak az aszfaltra, miközben a zseniális futómű olyan magabiztossággal tartja az autót, mint ahogy Toldi a nehéz fát.
A motor még a szokott hengerszám kétharmadával is állatul szól, vidáman forog bele a tiltásba, és úgy tolja az elsőre tán kevésnek tűnő 300 lóerővel a könnyű kasznit, mintha muszáj lenne. Persze, hiszen még mindig csak 1330 kilóról beszélünk, ami miatt nem csak nettóban gyors a Cayman, hanem olyan agilis és precíz, hogy a kormány minden tizedfokos elfordítását azonnal lereagálja. Hiába na, szinte már el is felejtettük, hogy milyen az, amikor egy sportautónak mondott tárgy nem közelít a 2 tonnához.
A sokadik kör után már kevésbé éreztem magam darabosnak, még az én vezényletemmel is szinte eggyé lett a kanyargós út és a Porsche. Egy rövid időre még azt is elhitette, hogy tudom, de közben egyértelmű volt, annyira messze voltam a határaitól, hogy távcsővel is kihívás lett volna ellátni odáig. Ezeket egyébként nem is szándékoztam feszegetni, hiszen ez az autó mégiscsak valaki sajátja. Meg hát ugye, közúton voltunk, így a 90-et se léphettem át sehol. Bár lehet, hogy az élménytől túlfűtve véletlenül mérföld per órában értelmeztem a számokat, de ezt most inkább hagyjuk.
Egyszer aztán vége lett a mókának, indulni kellett haza. Zseniális ez az autó. Nemcsak azért, mert annyira éles, mint a séfek kései, hanem mert közben nem akar megvágni. Szórakoztatni akar, és erre bátorít is: elhiszed, hogy minden rendben lesz, hiszen minden részével sugallja, hogy tökéletes célszerszám. Nem a számokról szól, és nem is a színpadiasságról, hanem azokról a pici, hibátlan nüanszokról és arról a mérhetetlen percizitásról, ami miatt a Porsche a mai napig mérce a sportautók világában.
Ha te is megnéznéd ezt a konkrét Porschét, meg még rengeteg más sportautót is, akkor mindenképp gyere el a szeptember 11-ei Parkoló Parádéra, hiszen a sportautóké lesz a főszerep! A Parkoló Parádéról minden infót lejjebb olvashatsz vagy IDE kattintva!
Május 4-én tartjuk 2025 első Parkoló Parádéját, ahol fókuszban az európai autógyártás.
Az idén 25 éves Totalcar születésnapi rendezvénysorozatának első állomása a már jól ismert Hungexpo és a Parkoló Parádé. Lesz minden, amit eddig megszoktál: ökumenikus autószeretet, barátkozás, eszmecsere, gyerekprogramok, szakmai előadások, autóztatás és persze autók minden mennyiségben.
Ugyanakkor kicsit meg is újulunk, ráadásul az év nagy durranása, hogy a magyarországi Red Bull Show Run partnere a Totalcar lesz: idén minden Parkoló Parádén ott lesz a Red Bull Forma-1-es kerékcsere-szimulátora, a Pit Stop, amit Te is kipróbálhatsz.
Kapunyitás 14 órakor!
Részletes program és jegyvásárlás ide kattintva!
Ilyen volt a Parkoló Parádé
- Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
- Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Vannak még tartalékok a V8-ban?
- Alkalomhoz illő előadással készülünk az idei utolsó, nyárzáró 44. Parkoló Parádéra, amit a V8 jegyében tartunk!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Belsőség
Tudod hány köbcentisek ezek a szoci vasak? Tippeld meg!Kvíz: Szoci autók hengerűrtartalma
Minden szoci autóról pontosan tudod, hogy mekkora a hengerűrtartalma! Ebben a kvízben bizonyíthatod. Hajrá!
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Közélet
Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!
Az autózásban is el lehet spórolni dolgokat, de könnyen visszaüthet, ha rutinból parkolunk.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
