A rettegés foka

2007.05.09. 07:55

Rettenetes, ahogy az arcomat szaggatja a menetszél. A szemem könnyben úszik, néha levegőt is alig kapok. Azt gondoltam, önfeledt, boldog autózásnak nézek elébe, de nem. Ez félelmetesebb, mint jó.

Ez a történet 1957-ben kezdődött, amikor Colin Chapman - teljes nevén Anthony Colin Bruce Chapman -, a Lotus alapítója megtervezte a cég filozófiáját tökéletesen megtestesítő egyszerű és hiperkönnyű sportkocsit, a Sevent. Az első széria motorja 1,2 literes volt, és 40 lóerőt teljesített, ami mai szemmel nem tűnik soknak, de ha belegondolunk, hogy a KGST által gyártott szerethető, de rettenetes Ladák, Daciák, Zastavák vagy Skodák sem voltak ennél sokkal erősebbek, viszont legalább kétszer annyit nyomtak, ez a negyven lóerő rögtön felértékelődik.

Hogy egy konkrét példát is vegyünk, a Dacia 1210-es egykettes motorja még a kilencvenes évek elején sem tudott sokkal többet negyven lóerőnél, pedig közben több mint harminc év röpült el, és a Dacia mögött egy egész ország, sőt maga Nicolae Ceauşescu állt, nem egy mogyorónyi brit manufaktúra.

Szóval az első Seven a maga 420 kilójával és negyven lóerejével igencsak sportos modellnek számított, de azért annyira nem volt brutális, hogy ne foglalkozzanak még egy keveset a motorjával. '58 decemberében már meg is jelent az Lotus Seven C Super Seven, mely majdnem kétszer olyan erős volt, 75 lovas, és 9,2 másodperc alatt gyorsult fel 60 mérföld/órás sebességre.

A Lotus egészen a hetvenes évek elejéig gyártotta ezt a modellt, akkor azonban eladták a jogokat a Caterhamnek, akik azóta is boldogan készítik a legkülönfélébb változatokat. A ma kapható legegyszerűbb modelljük a 105 lovas Caterhem 7 Classic , a legbrutálisabb a Ferrarikat reggeliző (tényleg!) Caterham 7 CSR , melyet akár 260 lovas motorral is megrendelhetünk, és akkor minden nap annyiszor gyorsulhatunk fel álló helyzetből 60 mérföld/órára 3,1 másodperc alatt, ahányszor csak akarunk.

A Seven sorozatnak négy komoly erénye van. Egyrészt nagyon könnyű, ezért rettenetes kanyarsebességre képes, és már egy közepesen erős motorral is elég gyors. Másrészt a szűk, nyitott kasztni miatt utánozhatatlan vezetési élményt nyújt, a sofőr igenis főszereplője a történetnek, nem holmi statiszta, mint sok modern autónál. A harmadik, és talán legfontosabb erénye, hogy kit car, így egyrészt más adó- és egyéb terhek vonatkoznak rá, másrészt bárki megrendelheti dobozban, és ha van egy közepesen felszerelt műhelye, otthon egyedül összerakhatja a saját versenyautóját, ami remek móka. Persze készen is megrendelhetjük akár a Caterhamtől, akár mástól. Több mint kilencven bejegyzett, és még ki tudja hány jegyzetlen gyártó van világszerte. A negyedik előnye, hogy olcsó.

Csonka József valamikor a kilencvenes évek elején látta meg a lehetőséget, és döntött úgy, összerakja a maga Super Sevenjét. Csonka úr autója legfőképp Opel alkatrészekből épült: az első futómű Manta, a hátsó Rekord, a motor a legendás Astra GSI-ből származik, 150 lovas. A váltót egy "A" Omegából szedte ki, majd gond nélkül csatlakoztatta a motorhoz. Csak a váltóutat rövidítette meg, hogy sportosabb legyen az érzet. A karosszéria elemei természetesen egyedileg készültek, a térhálós váz acélból, a borítás alumíniumból, a motorháztető és a sárvédők műanyagból.

A Helix Super 7 névre keresztelt replika alig nyom többet 600 kilónál, kevesebb mint 5 másodperc alatt ugrik nulláról százra - ezt onnan lehet tudni, hogy egyszer legyorsultak vele egy Speedster Turbót -, és bár a végsebessége ismeretlen, tudni való, hogy a motor ötödikben gond nélkül pörög leszabályozásig. Nem rossz, pláne ha belegondolunk, hogy alkatrészárban a Helix még a kétmillió forintot sem éri el.

Helixből több mint tíz darab készült, ebből több külföldön, vagy külföldi tulajdonosoknál van. Kettő még az óceánt is átszelte és Amerikában éli mindennapjait. Csonka úr szerint ebben az egész ügyben egyetlen munkafázis körülményes, a forgalombahelyezés. Míg a legtöbb, tőlünk nyugatra fekvő országban ez semmilyen problémát nem jelent, Magyarországon gyakorlatilag megoldhatatlan. A kilencvenes években, amikor az általunk tesztelt példány is készült, még meg lehetett találni a kiskapukat, de ma már szinte lehetetlen. Nem is készült már Helix az utóbbi években.

És most, hogy a nehezén túl vagyunk, elmesélem végre, milyen volt vezetni. Az egész úgy kezdődött, hogy ránéztünk, és elájultunk. Úgy néz ki, mint az álom. A Karotta beleült, mi meg egy dízel X3-assal mentünk utána. És a Karotta lassan ment. Kifejezetten lassan. Néha megnyomta, de csak úgy tessék-lássék. Arra számítottam, hogy minden tudásomra szükségem lesz, ha tartani akarom a tempót, ehelyett azonban nyugodtan beszélgethettem az autó építőjével, a Helix mégsem távolodott. Nem tudtam mire vélni. Karotta persze mindig kettővel jobban észnél van a kelleténél, de akkor is. Legalább megizzaszthatott volna egy kicsit.

Helix Super 7 a TV-ben

H.264 | WMV (640x480, 106,6 MB) | DivX

Az oldalról ajánljuk

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
  • Belsőség

Így teljesülnek a gyermekkori álmok

Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.

2 órája
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36