A hatvannal száguldás, az ajtótlan szuperkabriózás hívei, valamint a mattzöldfetisista klub tagjai közé legolcsóbban három-négyszázezer forint körüli összegért léphetünk be egy felismerhetetlen vas-oxid-halom megvásárlásával.
Ezekben a körökben azért tisztes rangot csak szép autóval vívhatunk ki. Az ár eredetiségtől, feljegyzett hőstettektől (frontszolgálat, géppuskalövésnyomok) és felszereltségtől (külön generátoros rádió, szerszámok, álcakészlet, csörlő, utánfutó, géppuskaállvány) függően négy és tízmillió forint között lehet. Még regadó előtt, és persze külföldön.
Olyan sokan érzik át az ősdzsipség varázsát, hogy egy negyvenes években gyártott, 2,2 literes, 61 lóerős, négyhengeres motorral hajtott, tévesen sokszor "Bantam" Jeepnek nevezett kocsira ma már csak vagyonokért lehet szert tenni. Pedig ilyen terepjáróból több tízezer létezik még, jó részük ma is a háború tipikus hajdani színterein, Európában van.
Amikor az amerikaiak a negyvenes években áttértek a modernizált CJ verzióra, a Hotchkiss Franciaországban a nyolcvanas évek elejéig tovább gyártotta az eredeti modellt. Ezek az autók a katonai szolgálatból kiselejtezve most találnak utat az oldtimeresekhez. Bőséggel lenne tehát Willys Jeep, de a sem nem gyors, sem nem kényelmes, sem nem praktikus kocsikra olyan nagy a kereslet, hogy az árak magasan maradtak.
A Willys Jeepet először tényleg az apró Bantam készítette el, de a sztori kacifántosabb. Amikor az Egyesült Államok belépett a háborúba, hirtelen nyilvánvaló lett, hogy technikában Hitler van a topon. Létezett már (többféle) igazán ütőképes tankja, tengeralattjárója, meg Kübel- és Schwimmwagenje is, mindkettő a Bogár, azaz akkor még "KdF-Wagen" alapjaira épített terepjáró, előbbi egy-, utóbbi kétéltű.
Hasonló, úttalan utakon haladásra képes, gyors jármű híján az USA labdába se rúghatott volna. Nekilódult az amerikai gépezet: tenderkiírás született egy 60 lóerős, nagyjából 350 kilogramm teherbírású, sík úton kilencvennel teperni tudó, negyvencentis gázlón átkelő, akár 5 kilométeres óránkénti sebességgel araszolni képes, mellesleg négy személy vagy a tömegüknek megfelelő mennyiségű cucc szállítására alkalmas kocsira. Az autógyártás akkori térképén csak elektromikroszkóppal felfedezető Bantam nyerte meg a pályázatot, a másik két induló, a Willys és a Ford még a prototípusig sem jutott el.
Amerika azonban kicsit olyan, mint Kelet-Európa: kormányzati kapcsolatait felhasználva a Willys elérte, hogy kiírjanak egy második kört, amelyet aztán a Bantamnél látott ötletek alapján meg is nyert. Aztán a Ki nevet a végén folytatódott, a hadsereg a Willys mellett a Fordot is megtette beszállítójának, sőt vigaszul a Bantam is elkészíthetett néhány Jeepet. A különféle Jeepek között semmi, de tényleg semmi különbség nincs, leszámítva a légszűrőház formáját, valamint hogy a Ford minden csavarba beletette cirkalmas F betűjét. Nincsenek szériák, típusmódosítások, faceliftek. Aki restaurált már öreg autót, tudja, milyen könnyű dolguk van a jeepeseknek.
Cikkünk három Jeepje a magyar Jeep Club kötelékébe tartozik, az orrán C6 jelzést és kötelet hordó autó például a klubalapítóé. A makulátlan 1942-es autó Ausztriából került elő, kevés kilométerrel, korai gyártása miatt valószínűleg részt vett a háborúban, majd élete nagy részében tűzoltóautóként funkcionált. Berta István létrás, szivattyús állapotból építette vissza, most olyan eredeti és ízléses, hogy még laprugókötegeinek rétegei között is zöld színű gépzsír csillog.
A mánia azonban nem állt meg a Jeepnél, a klubvezető nemcsak autót, passzoló hadikörnyezetet is gyűjt. A pilisborosjenői fotózáson előkerültek az autóból kollekciójának meglehetős megszállottságra utaló darabjai például eredeti hólánc, zsírzó, valamint 1942-re datált Nestlé csoki, komplett tábori konzervkaja, még egy pakk Lucky Strike is.
Egy konzervdoboz hatvanéves kaja ára nagyjából 300, egy teljes ebédé (inkluzíve cigi, csoki) kábé ezer dollár ma a neten. E járulékos gyűjtőszenvedély úgy jött, hogy vásárolt egy garnitúra ruhát, ne farmerben járjon a vén Jeeppel a találkozókra, és erre a hobbira is rendesen rákapott, ma már a második világháborús amerikai hadiruházat 99 százaléka az otthoni gardróbban virít.
Van például teljes repülős, tengerészeti, kiszolgáló és szárazföldi gyakorló-, valamint kimenőruha-garnitúrája. Természetesen női és férfi változatban egyaránt. Meg persze a rendszeresített fényképezőgépek, Waltham karórák, páncélöklök, és ki tudja mi egyéb sem hiányzik a kelléktárból, igaz, eredeti dunquerque-i homokdűnéje még nincs.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.
- Hírek
A Ford megkezdte az alkudozást
A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
