Mint minden autó élete, a Transporteré is egy rajzzal kezdődött. Azzal az apró különbséggel, hogy a fejlesztést elindító rajz nem a tervrajzasztalon készült, hanem egy egyszerű jegyzetfüzetben. A szabadkézzel húzott vonalakból álló skicc 50 éven keresztül meghatározó volt az áruszállításban.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A második világháborút követően a mindössze pár éves Népautó Művek katasztrofálisan nézett ki. A szövetséges szőnyegbombázások szinte teljesen megsemmisítették a gyárat. Miután felszabadították Wolfsburgot, a gyár újraindításával Ivan Hirst angol őrnagyot bízták meg. 1945 nyarán a környékről toborzott emberekkel eltakarították az ipartelep romjait, és kimentettek minden hasznosítható gépet, szerszámot, alkatrészt. Az oroszokkal szemben nem rakták egyből vonatra a gépeket, hanem még az ép (ha az épületnek mindössze csak egy oldala hiányzott) csarnokokba felállították őket.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ilyen feltételekkel álltak neki a megmaradt Kdf-ek (ez volt az ős-bogár) és Kübelwagenek (katonai változat) összeszereléséhez. Hirst hadnagy egyik első nagyobb problémája az volt, hogy híján voltak mindenfajta szállítóeszköznek. A hiány megoldására az év végére összeállítottak egy, a Kdf alapjaira barkácsolt haszonjárművet, aminek a Plattenwagen (laposkocsi) nevet adták.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Egy Holland, akit Ben Ponnak hívtak, egy 1947-es gyárlátogatása során felfigyelt a "laposkocsira" és egyből beindult a fantáziája. Nem sokkal ezután Hirst őrnaggyal való találkozóján megosztotta új elképzelését az angollal. Hirst őrnagy azonnal továbbította feletteseinek az ötletet. Sajnálatos módon az angolok elutasították az új típust. 1948-ban új vezérigazgatót neveztek ki a cég élére: Henrich Nordhoff hivatalba lépésével újra napirendre került a szállítójármű gyártása.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az új igazgató mindössze egy évet adott Alfded Haesnernek és csapatának, hogy a Ben Pon által kitalált autót megvalósítsák, ám az első próbálkozások kétségbeejtőek voltak. Az első modell légellenállási tényezője 0,75 Cw volt, ami vetekedett egy kerekekre szerelt tégláéval. Végül sikerült a légellenállást az elfogadható, 0,43-as értékre csökkenteni oly módon, hogy az autó orrát minden irányban íveltté tették. A program másik sarkalatos pontja a VW Bogár padlólemeze volt. A terhelési próbákon gyakran kettétört, beszakadt, vagy megnyúlt. Így kénytelenek voltak a padlólemezt kiegészíteni egy létra szerkezetű merevítővel. A motorral nem kellet sokat bajlódniuk, a váltó áthangolása után egy az egyben átemelhették a bogárhátúból.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A média nagy lelkesedéssel fogadta az 1949 november 12-én bemutatkozó új VW-t, a Transportert. Az újságírók dicshimnuszokat zengtek az autó erényeiről, de még a gyáriakat is megihlette a kedves orrú konzervdoboz. ''Ön a VW Transporterrel egy felülmúlhatatlan útfekvésű, nagy kanyarstabilitású és rendkívüli gyorsulásra képes járműhöz juthat.'' A feltüntetett tartós csúcssebesség tekintélyes: 75 km/h. Ezek a mondatok mosolyt fakasztanak, de ne felejtsük el, azóta eltelt 50 év.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A T1-es kódjelű Transporter gyártása 1950. március 8-án kezdődött el. Már a típus karrierének kezdetén sorban jelentkeztek a karosszériaépítő, és átalakító cégek, amelyek kihagyhatatlan lehetőséget láttak a T1-ben, így igen hamar hatalmas lett a választék különféle felépítményekből. Az alapot három gyári változat jelentette: a platós, a zárt felépítményű furgon, és a kisbusz, melyeket az 1951-es Berlini Autókiállításon bemutatott Samba-busz kivitel koronázott mag. A Samba feltűnő kétszínű fényezésével, panoráma tetőablakaival, és faltdach tetejével maga volt a megtestesült álom. Tökéletes kirándulójármű, bárhova elvitte a kirándulni vágyó társaságot. 1954-ben a németek nem kis büszkeségére legördült a gyártósorról a 100.000. Transporter. Hamarosan külföldön is felismerték a T1-esben rejlő lehetőségeket, így a kereslet annyira megnőtt, hogy szükségessé vált a gyártókapacitás bővítése, így 1956-ban új üzemet avattak Hannoverben.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A T1-es jóindulatú járványként elterjedt az egész világon, még az igen válogatós jenkik is megkedvelték furcsa formáját. A tengeren túl főleg a Samba kisbusz aratott osztatlan sikert, szinte kultikus kedvencé nőtte ki magát. A hippi-korszak során olyan eszmék kötődtek hozzá, mint a szabadság, a szeretet, vagy a béke - különös szerep egy autónak.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A T2 megjelenésig, azaz 1967-ig már egy egész korosztály nőtt fel a vidámságot sugalló T1-es mellet. Az utódnak nem volt könnyű dolga, ám a Volkswagennek sikerült átmentenie valamit a típus bohókás egyéniségéből. A T2-es ugyanolyan kellemes külsőt kapott, mint elődje, ám műszakilag már a '60-as éveket képviselte. A motor maradt a hagyományos, hátsó tengely mögé épített léghűtéses boxer, de 1.600 cm3-re nőt, a sokat kritizált féltengelyes hátsó felfüggesztést modern ferde lengőkarosra cserélték, a szellőzést és a fűtést jelentősen javították.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ezen kívül a T2-es sok-sok apró újdonságot is hozott: a panorámaszélvédő, a leengedhető első ablakok, az oldalsó csúszóajtó, és a valódi műszerfal jóval kényelmesebbé tették elődjénél. A '60-as évek végére azonban megélénkült az egytonnás furgonok piaca, ezért a Transporter kínálatot tovább bővítették, megjelentek a gyárilag felkészített mentő- és rendőrautók, mélyhűtős áruszállítók, taxik, kempingautók, és dömperek. A T2-es volt az utolsó VW furgon, ami kulturálisan is nyomot hagyott maga után. Már nem csak a munkások, hippik, katonák használták a Transportert, de a szafarikra induló felfedezők is szívesen választották útitársnak.
![]() |
|
![]() |
![]() |
1978-ban jelent meg a következő generáció, a T3-as. Az új Transporteren alig száradt meg a festék, máris fejlesztették tovább: 1980-ban már dízel erőforrással is kínálták, rá két évre a léghűtést is lecserélték vízhűtésre, és 1985-ben megjelent a "syncro" azaz a négykerék-meghajtású verzió. És ebben az évben gyártották le az ötmilliomodik Transportert is. A karosszériához nem nyúltak, de 1983-ban a Caravelle modellel élesztették újra a Szamba-fílinget.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A T3-as volt az első olyan európai haszonjármű, ami komolyabban felkeltette a tuningcégek érdeklődését. A tuningműhelyekben születtek közel 300 lovas Transporter-szörnyetegek is. Az anyacég is látott fantáziát az egyedi igényeket kielégítő modellekben, ezért piacra dobta többek között a Multivan és TriStar kiviteleket. Ám a VW újabb variációkkal sem tudta megállítani az időt, és a T3-as 80-as évek végére megérett a cserére.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Wolfsburgiak az 1990-ben radikálisan megváltoztatták a Transportert. Micsoda szentségtörés! A motor előre került, és az első kerekeket hajtotta, sőt, a boxer kellemes duruzsolásáról is le kellett mondania a vásárlóknak. Az újítások számtalan előnyt hoztak a T4-esnek: nagyobb lett az utas- illetve raktér, jobb lett a rakodhatóság, a rugózás, az útfekvés, a minőség és az ergonómia. A T4-es kinőtte kategóriáját, kapható teherautóként és teljesen személyautósítva, luxuskivitelű egyterűként is. A motortérben találkozhatunk takarékos turbódízellel, és 140 lóerős V6-ossal is. Ez a jelen, de már közeleg az újabb nemzedék, sőt a hírek szerint hamarosan megjelenik egy, a T1-est idéző retro-Transzporter.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Hírek
Már egy Mustang EcoBoostnál is olcsóbb az elektromos Dodge Charger
Senkinek sem kell.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
- Közélet
Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak
Bővül a magyar villanyflotta: közel 3 ezres növekedéssel zárult a március.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió
Ha a javaslatot megszavazzák, 2029-ben léphet életbe.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis
Az újabb pletykahullámot az robbantotta ki, hogy a Stellantis egy külsős tanácsadó vállalat, a McKinsey and Company segítségét kérte.
- Hírek
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.
- Hírek
Emiatt kár volt! Életveszélyes kaszkadőrmutatványt mutatott be egy autó utasa a 11-es úton
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
