Az alternatív hajtású járművek idei versenyén, vagyis a Széchenyi-futamon találkoztam a villany-Polszkival. Illetve mindenki csak ott találkozott vele, mert a gyakorlatilag egy hónap alatt elkészült autó a versenyen debütált.
Edzett vagyok. Azt még csak megértem, ha valaki a családi köteléket megszakítva garázsba vonul egy hónapra valamilyen bizonytalan dolog kivitelezésére, de amikor ez egy egyesülettel fordul elő, picit kibillenek az egyensúlyomból. Az EV-sport Magyarország Autósport Egyesület február 1-én tartott közgyűlést, amikor elhatározták, indulni fognak a Széchenyi-futamon. Egy baj volt csupán: nem volt mivel.
Csúnya családi viták és álmatlan éjszakák következtek, de alig egy hónap alatt elkészült a gép. Igaz, nem volt minden tökéletes, az elektronikába hulló popszegecs sem tett jót az esélyeknek, de a részvétel megvolt.
A verseny után megkeresett Gál János, az egyesület elnöke, és jelezte, a gép mára majdnem tökéletes. Próbáljuk ki. Örültem a megkeresésnek, mert ugyan a versenyen részt vevő minden jármű megérne egy cikket, de engem a Kispolszki hajtása fogott meg. Két darab IL-18-as indítómotor hajtotta a kibelezett bódét egy csúcstechnikás elektronika támogatásával.
A motorok a Malév oktatási központjából érkeztek, egy általános iskolai ismeretség révén. Engem ez határozottan meggyőzött: mindenképpen szükség van a nyolc elemire, már csak a kapcsolati tőke miatt is.
A Kispolszki donor második nekifutásra sikerült. Az első sajnos annyira péppé volt rohadva, hogy nem tudtak vele mit kezdeni. Aztán az egyesület egyik tagjának hozzátartozójától sikerült megvásárolni egy hamvas darabot, amit rettenetesen gyorsan letisztítottak. Az eredeti alkatrészek közül csak a kormánymű, az első futómű és a karosszéria maradt. A kész autó akkumulátorokkal 630 kg lett.
A motor helyére kerültek az akkumulátorok, de itt lennének a kondik, vagyis a szuperkapacitások is. Jelenleg financiális okok miatt csak aksival üzemel, de János cégének köszönhetően a versenyekre kölcsönkapják azokat is.
A Kispolszki középmotoros lett. A két IL-18-as indítómotor a hátsó ülésre került, és egy lánchajtáson keresztül külön-külön hajtják a hátsó tengelyeket. A motorokban egyébként van egy gyáriból átalakított hajtómű hármas áttétellel, ami szerencsére egyenes fogazású, így az autóban olyan a hang menet közben, mint egy gépműhelyben.
Egyébként ezek a motorok - amíg repülőgépben voltak - az indítás után dinamóként is működtek. Jelenleg nincs megoldva a visszatöltés, de már dolgoznak a problémán. A gázpedál egy potmétert mozgat, ennek hatására dolgozik a vezérlő elektronika, beágyazott szoftverrel vezérelve a rendszert.
Nem volt szerencsém Jánossal, ugyanis tíz éve villanymotorok fejlesztésén dolgozik, és jelenleg is egy szupertitkos elektromotort fejleszt. Így el tudja képzelni az olvasó, milyen jellegű információkkal bombázott. Próbáltam tartani a frontot, és felfogni a lényeget. Az már biztos, hogy ez az egész villanymotortéma bonyolultabb, mint gondoltam.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Hírek
Már egy Mustang EcoBoostnál is olcsóbb az elektromos Dodge Charger
Senkinek sem kell.
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Közélet
Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak
Bővül a magyar villanyflotta: közel 3 ezres növekedéssel zárult a március.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió
Ha a javaslatot megszavazzák, 2029-ben léphet életbe.
- Hírek
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis
Az újabb pletykahullámot az robbantotta ki, hogy a Stellantis egy külsős tanácsadó vállalat, a McKinsey and Company segítségét kérte.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Hírek
Emiatt kár volt! Életveszélyes kaszkadőrmutatványt mutatott be egy autó utasa a 11-es úton
Az esetről videó is készült.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
