A Jaguar, amely bizonyítottan a legtöbb kiváló reklámlehetőséget elpasszoló autógyár, nem ment bele olyan csacskaságokba, mint Az Angyal című film szponzorálása. A producerek először elképedtek, majd hamarosan addig bújták az autókatalógusokat, amíg rá nem jöttek, hogy melyik a második legsármosabb sportkocsi.
A nyerő páros: Moore és autója |
Mi történt a héten az automobil históriájában?
A bejegyzések között szinte világít: január 27, a Volvo P1800
debütálása az Amszterdami Autókiállításon. Hmmm, merre van a Volvo
történeti összefoglaló jegyzetem? Na nézzük: P1800: 1959-ben jelent
meg az első prototípus, két évvel később indultak az eladások.
Aha, szóval éppen 40 éves az angyali svéd sportkocsi.
A Volvo elnöke és büszkesége, az új sportkocsi |
Mielõtt valaki meggyanúsítana, hogy nõi autónak
tartom a Volvo elsõ komoly sportkocsiját, gyorsan elárulom, csakis
Az angyal címû filmsorozat és az abban fõszerepet játszó kétüléses
autó (na meg Roger Moore) járt a fejemben. Simon Templar, az
elbûvölõ modorú rabló-pandúr megfilmesítésének gondolata a '60-as
évek elején pattant ki angol tévések agyából.
A fõszereplõ, mindannyiunk kedvenc Roger
Moore-ja (nem Sir õ már véletlenül?) után már csak a regénybeli
Hirondel autójának "megszemélyesítõjét" kellett megtalálni. A
megoldás roppant egyszerû volt: a szexi Jaguar E-típus, minden
autórajongó álmainak netovábbja.
A Jaguar, amely bizonyítottan a legtöbb kiváló reklámlehetõséget elpasszoló autógyár, persze nem ment bele ilyen csacskaságokba. A producerek elõször elképedtek, majd hamarosan addig bújták az autókatalógusokat, amíg rá nem jöttek, hogy melyik a második legsármosabb sportkocsi. A Volvo vezetõi pedig nem is tudták hova kapjanak örömükben - a P1800 így örökre beírta magát a film- és autótörténelembe is.
A típus indulása nem ment valami könnyen. Az
'50-es évek közepén a leginkább robusztus családi autókat és
taxikat gyártó Volvo úgy döntött, hogy
az Alfa Romeo nyomába ered. Elsõ kísérletük, a
mûanyagkarosszériás P1900 rövid életûnek bizonyult. Sem a mûszaki
tartalom, sem a csomagolás nem volt túl meggyõzõ.
Az Amazon, amely a Volvót a Föld elismert
autógyárainak sorába emelte, már megfelelõ alapot adott egy
szívdobogtatóbb modell elkészítéséhez. 1957 áprilisából datálódik a
levél, amelyben
Gunnar Engellau, a Volvo új elnöke felkérte a Ghia-t (azt az
olasz tervezõstúdiót, amely Volkswagen bogárból a Karmann-Ghia nevû
csodát is megrajzolta), hogy az Amazon alapjaira készítsenek egy
igazán dögös jármûvet.
A Volvo mérnökei házon belül is igyekeztek valami okossággal elõjönni. Ráadásul a Ghia által megálmodott formát a Fruánál valósították meg. A P1800 tehát három különbözõ cég együttmûködéseként született meg, és hatalmas szenzációt okozott 1959-es nyilvános bemutatóján.
Ekkor derült csak ki, hogy a göteborgi
gyártelepen nincs elég hely újabb típus gyártására. Így került a
képbe az exkluzív sportkocsikat gyártó
Jensen, amelynek éppen akkor járt le a szerzõdése az
Austin-Healey 3000-es típusának összeszerelésére. Így 1961-tõl az
angolok építették össze a P1800-t.
Új első ülések 1964-ből |
100 lóerõs négyhengeres motorjával, korához
képest agilis jellemével
gyorsan meghódította Európát. Persze Roger Moore is
hozzájárult az eladások számának megugrásához, talán õ volt a
legsikeresebb Volvo-értékesítõ... Két évvel késõbb a Volvo
megelégelte a Jensen hanyagsága miatt egyre szaporodó minõségi
problémákat és saját kezébe összpontosította a gyártást. A P1800S
típusjelzésû variáns sokkal összeszedettebbnek hat. Ezzel egyidõben
még kényelmesebb elsõ üléseket építettek be, a motor teljesítményét
pár lóerõvel megnövelték. Már háromféle szín közül lehetett
választani: fehér, vörös és sötétszürke.
Az eredeti szellem 1971-ben tûnt el, amikor az 1800ES jelû furcsa kombivariáns váltotta fel az eddigi kecses vonalú szériát. Két év múlva ez is kikopott a kínálatból, és csak a '90-es években, a C70 kupé megjelenésével emlegették újra a Volvót a sportkocsigyártók között.