Papírból lesz a BMW 715i?

2011.04.10. 07:31

Milyen üdítő - hibridekről, konnektoros autókról, egyéb malacságokról alig esett szó Münchenben, úgy látszik, a BMW még mindig hisz a benzinmotorban. Ja, meg a dízelben is, pláne. De azért korántsem tört ki üdvrivalgás az összes újítás hallatán.

Münchenben hirtelen minden olyan egyszerűnek tűnt. Olyan nagyon egyszerűnek, hogy szerintem mindenki feltette magának a kérdést – miért nem így készülnek az autók már bő száz éve? Minek komplikálták eddig ennyire a dolgokat? Kell egy egyhengeres alapmotor, aztán szépen, egymás mögé legózva kapjuk a mind többhengeres nagyobbakat. Erre a kérdésre azonban nem lett válasz, én is csak arra tudok gyanakodni – Piszkos Fred belenyúlt, és ahogy szokta, csak kavarta, kavarta, kavarta.

A BMW 2011-ben esedékes Innovation Day-éről van most szó – tudják, ez az a nap, amikor a müncheni designközpontban (ahová szigorúan tilos fényképezőgépet bevinni, mert kicsit túlságosan sok brokátosra maszkírozott leendőautó orra kandikál ki mindenféle ablakokon és réseken) felfedik az újságíróknak a Jövőt.

Olyan bő tíz évvel ezelőtt voltam először ilyenen, és a változó idejű és emelésű szelepvezérlést, a start/stop automatikát és a hozzá kifejlesztett, lendkerék köré épített generátor-önindítót például már akkor bemutatták nekünk, holott ezek akkor még a Holdban voltak. Na de mit vezetnek elő vajon 2011-ben, amikor minden az elfogyó olajkészletekről, az élhetetlenné szennyeződő levegőről, szívfacsaróan kihaldokló bébifókákról, valamint az olyan óriásivá táguló ózonlyukról szól, amin át a Föld mindjárt kiesik az űrbe?

Pár év alatt szinte megszoktam, hogy az autószalonokon a hibridektől már nem is látni az autót, hogy a bemutatókon már szó sincs izgalmas motorhangról, pirosba forgatott fordulatszámmérőről, precízebb váltókapcsolási érzetről, csupán a kilogrammperszén-dioxidok röpködnek, meg a teljesen életszerűtlen, szabványos európai vezetési ciklus szerint mért fogyasztási adatokat szajkózzák. És az előadók előbb-utóbb mindig elkezdenek beszélni a hibridekről, a villanyautókról. Őket már átkódolták, engem is át kéne, de kicsit még várok valami erősebb noszogatásra.

Bár a müncheni egynapos bemutató-sorozaton össz-vissz talán, ha húsz percet vezettünk új autót, mégis üdítő volt a sok előadás. Mert azokon elsősorban benzinmotorokról, modern dízelekről esett szó, no meg sportosságról, élvezetes vezethetőségről. Jedlik Ányos réme csak a végén huhogott elő a sarokból, de akkor már úgyis félkómás voltam.

A múlt szomorú hieroglifája lenne talán a BMW? Kötve hiszem. Nem múltba révedő gyártó az, amely olyan brutális erejű, nagy, kényelmes kocsit tud készíteni, amely bármilyen vezetési stílus mellett hét-hétfél körül kajál. Miközben más márkák speciálisan a szerény fogyasztásra kihegyezett, sokkal kisebb, a takarékosságuk miatt meglehetősen bénán vezethető autói sem esznek kevesebbet nála. Amióta bevezette ezt az Efficient Dynamics szlogent, a BMW valahogy hihhhetetlenül érzi ezt az üzemanyaggal spórolósdit. Abba láttunk most bele kicsit, hogyan csinálják.

Motorfejlesztés, energiagazdálkodás, könnyű építés, aerodinamika – elsősorban ezekkel játszanak. Vegyük a legegyszerűbbet, a súlyt. A sikeres versenyautó- és sportkocsi-építők – Ettore Bugatti, Enzo Ferrari, Colin Chapman, Gordon Murray – sátánként rettegnek a kilóktól, a kis tömeg ugyanis sokszor többet ér egy gyors autó esetében, mint a nagy teljesítmény. Nézzenek utána, hogyan alázta a földbe a kis Saab a nagy Mercedeseket, az apró Mini a Porschékat, a Lotus 11 a nagy Ferrarikat mindenféle rali- és pályaversenyeken.

Csak könnyedén

Egy könnyű autót könnyebben mozdít a motor, lassít a fék, kanyarban kisebb erők akarják letéríteni az ívről, ergo keskenyebb kerekeken is ugyanolyan jól tapad, szerényebb teljesítményű motor is elég bele, utóbbi kettő pedig a fogyasztás- és emissziócsökkentés legjobb eszközei közé tartozik.

A BMW pedig nagyon rányomult erre a témára. Szénszálas műanyag, alumínium, magnézium, bio-műanyagok, sőt, még papír is szerepel az acélt már manapság is erősen kiszorító cuccok között. Műanyaggal kitöltött, üreges küllős alufelnik, teljesen műanyagból készült pedálok és pedálállvány, szénszálas motorházfedél (amivel a gyalogosvédelmi előírások is minden további nélkül teljesíthetők), a világ legolcsóbban előállított, termékdíjas alu-ajtói (a négy darab autónként mínusz 23 kilót jelent), alumínium rugótornyok a kasznin (-5 kg), szénszálas héjú ülések az M3-ban... Ha ez a minőség marad, pártolom a műanyagot, jöhet. De azért az a papírból készült, méhsejt-szerkezetes motorházfedél, amit mutattak, hogy igen erős, könnyű és olcsón előállítható, kicsit kiverte nálam a biztosítékot. Képzeljék el milyen lesz, amikor húszmilliós origami-BMW-k állnak majd a szalonok kirakatában... Volt is régen erre magyar szó: papírjaguár. Igaz, azt a Trabantra mondták. Akkor még.

A legérdekesebb ebben a fogyókúrás előadásban a tárcsafék volt, amit mutattak. Képzeljenek el egy filigrán alufelnit, aminél a küllői végén egy féktárcsa van. Le volt téve mellé egy hagyományos tárcsa is, lehetett emelgetni. Embertelenül sokkal nehezebb volt az új fajtánál.

Ja, ami még izgalmas volt: a BMW szokik le a motortér-hangszigetelésről, és egyre inkább helyben, magán a motorblokkon, a kipufogórendszeren nyeleti el a rezgéseket. Így sokkal kevesebb szigetelőanyag kell, ráadásul hatékonyabb is a csillapítás. Még a katalizátort is beburkolják egy spéci, szendvicsszerkezetes bugyorba, amitől úgy néz ki, mint valami óriási uzsonnacsomag. Az egyórás előadás alatt fejben olyan bő ötvenkilónyit faragtunk le összesen mindenféle autókból – nettóban nem rossz.

Két új motor, egy új váltó, ami ráadásul gondolkozik

Még nincs, de már csak hónapok kérdése, hogy hozzájussunk mindenféle BMW-kben a két új motorhoz, amelyekről szó esett. Egyik egy négyhengeres, kétliteres, benzines turbó, 245 lóerővel, 350 newtonméternyi nyomatékkal – utóbbi már 1250-es fordulaton megvan. Jézus.

Vezettem is egy ilyen motorral szerelt X1-est, az volt neki a felcíme, hogy xDrive28i. Nem sokat, talán húsz kilométert, de talán elég, ha annyit mondok róla: 215-tel araszoltunk az autópályán, majd próbából beletapostam a hosszú pedált a szőnyegbe, és akkorát indult onnan, hogy megnyekkent a nyakam. Brutál. Annyira lenyűgöző volt, hogy még a hangját is megbocsátottam neki, ami egyébként leginkább egy háromrétegnyi dunna alatt szendergő Nissan Sunnyéra emlékeztetett. Amikor ezt a párhuzamot vázoltam a tőlem az autót visszavevő BMW-s embernek, pillanatra furcsa fintort véltem átsuhanni az arcán. Nem értettem, miért, hiszen a Sunny-k motorja igazán tartós, kellemes, takarékos volt...

Az X1 xDrive28i motorjában egyébként akad jó néhány műszaki trükk. Sorolom:

  • egymás fölött, eltolt síkban forgó kiegyensúlyozó-tengelyek – kivételesen rezgésmentesre optimalizálható így a működés,
  • kétfúvócsöves turbó – ennek köszönhetően nagy, jókora teljesítményű, mégsem túlságosan sokat forgó, tehát tartós turbót lehet használni. Két-két henger leömlője kapcsólódik egy-egy csatornába, s ez a két csatorna külön fújja a turbó lapátjait. Így az egymást zavaró gázlengések nem zavarnak bele az áramlásba, sokkal hatékonyabban kihasználható a hengerektől érkező gáznyomás, a nagyobb turbó is minimális késlekedéssel felpörög. Turbólyuk alig, és már kis fordulaton megvan a töltés, csupa jó dolog,
  • a kettős tömegű lendkerékben röpsúlyos inga van, amely főleg kis fordulaton simítja az egyenetlen járást. De szép is lesz az ára ennek, ha véletlenül cserélni kell...,
  • a hengerek vonalához képest 14 mm-rel eltolt középpontú a főtengely – ez jelentősen csökkenti a belső súrlódásokat,
  • VANOS változó idejű a szelepvezérlés,
  • Valvetronic változó mértékű a szelepemelés,
  • közvetlen a benzinbefecskendezés.

Ja, azért néhány adat is álljon itt, hogy mit művel ez a motor az X1-essel: 0-100 km/h 6,5 másodperc alatt, 7,9 l/100 km-es fogyasztás.

A másik rövidesen jelentkező motor egy háromliteres, sorhatos dízel lesz 258 lóerővel, 1500-tól meglevő, 560 Nm-es nyomatékkal, az 530xD-be szerelve 5,7 literes átlagfogyasztással és 150 g/km-es szén-dioxid kibocsátással. Kisebb tömegű, csupán négysonkás főtengely, csökkentett belső súrlódás, nagyobb befecskendezési nyomás (1800 bar, max.), rövidített szívócsatorna a fejlesztések lényege.

Na, majd ha jön a háromhengeres 725i, akkor lesz szép világ. Hogy nem lesz ilyen? Azért lapozzanak, mert nem biztos, hogy vad spekuláció ez.

Az oldalról ajánljuk

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
  • Közélet

Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?

Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.

tegnap, 17:01
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14