Megmérjük az autódat. Jelentkezz a Totalcar Erőmérőjére!

Totalcar Erőmérő: VW Golf 1.6 TDi - 2016., BMW 318i -1994, Audi A6 1,8T - 2000.

Új, vidám videósorozatot indítunk, hogy mindenki pontosan megtudja, milyen erős az autója. A Totalcar Erőmérő épp olyan egyszerű lesz, mint a címe: bárki jelentkezhet egy bemutatkozólevéllel, mi választunk, majd irány a profi budapesti teljesítménymérő állomás, ahol hitelesített eszközzel derítjük ki, amire mindenki kíváncsi. A Totalcar Erőmérő videóit néhány Totalcar-flottás autó próbájával indítjuk útjára, és ezúttal kicsit részletesebben is mesélünk a mérések értelméről, elméletéről.

Az autó teljesítménymérése kicsit olyan, mint egy orvosi vérvizsgálat vagy terheléses EKG, amely nem csak az élsportolóknak hasznos, hanem mindenkinek, aki képben szeretne lenni az érrendszerének és a szívének állapotával. Új sorozatunkban, az Erőmérőben mindenféle használt autót állítunk görgős mérőpadra, hogy megtudjuk, mennyi maradt a gyárilag ígért teljesítményből és forgatónyomatékból. Lássuk, mit produkált Papp Tibi 2000-es évjáratú, turbós, benzines Audi A6 Avantja, Zomborácz Iván 1994-es BMW 318ti Compactja, és az én nagyon fiatal, mindössze 50 ezer kilométert futott Volkswagen Golf Variant 1,6 TDI-m.

Miért mérünk?

A teljesítménymérés a motor és hajtáslánc állapotáról ad pontos képet, beleértve a motor kopását, az egyéb berendezések, például üzemanyagellátó-rendszer, a szívó és kipufogóoldal, valamint a szenzorok és aktuátorok állapotának összességéről. Ha egy autóval mérőpadra állunk, nyilván nem fogjuk megtudni, hogy milyenek a lengéscsillapítók, ahogy az EKG-n sem derül ki, hogy milyen a látásunk. Ennyire nem komplex a rendszer.

Másrészt, ha az autónk sok év és kilométerek százezrei után is tudja a gyárilag megadott teljesítményét, biztosak lehetünk abban, hogy a motor rendben van: nem kopottak a hengerek, nem tömődtek el az injektorok és a turbó is megfelelően tölt. További részleteket is megtudhatunk a teljesítmény- és nyomatékgörbéről, illetve annak alakjáról. A mérőpadot kezelő szakemberek számára már egy-egy egyenetlenség, egy beszakadás vagy a maximális nyomaték pontjának az eltolódása is sokat elárul a motor állapotáról.

Mivel mérünk?

A köznyelv fékpadnak is szokta nevezni a görgős teljesítménymérő padot, de ez kicsit zavaró, hiszen nem a fékeket ellenőrizzük, hanem a motor teljesítményét. Az elnevezés onnan ered, hogy a kerék által hajtott görgőket fékezzük különböző módszerekkel - ez a pad típusától függ -, és így kapjuk meg a hajtott keréken a vonóerőt, illetve az ebből származtatott teljesítményt.

A mérést két lépésben hajtjuk végre. Az első fázisban a görgők adott fokozatban elérhető maximális gyorsítása közben mérjük a hajtott keréken leadott teljesítményt, majd kikuplungolva, a hajtásláncot függetlenítve a motortól, kigördülés következik, amikor a pad megméri a hajtáslánc veszteségét. 

E két mérés eredményét adott fordulatszámonként összegezve jön ki a főtengelyen leadott teljesítmény, ezt még különböző szabványokra (pl. a DIN70020 szerint 20 °C -ra és 1013 hPa -ra) származtatja a gép. A gyárak is eszerint adják meg a névleges, főtengelyen leadott teljesítményt és nyomatékot.

A kigördülés alatt a rendszer lassulását a hajtási veszteségek okozzák. Ebben nemcsak a gumiabroncsok gördülési ellenállása, de a fogaskerekek, csapágyak súrlódása, és minden egyéb energiát emésztő dolog benne van.

A méréshez a görgők fékezésének mértékét is be kell állítani, melyet ezen a padon örvényáramú fékkel szabályozunk. Érdemes úgy megválasztani a fokozatot, hogy a mérés időtartama ne legyen túl hosszú, és ne is forogjon le a motor öt másodperc alatt. 

A szellőzésről hangcsillapított ventilátorrendszer gondoskodik, a menetszelet pedig egy külön 100 km/h szélsebességet előállító gép adja. Ennek ellenére, ha túl hosszú a mérés, jobban melegszik a szívóoldal, ha példul intercooleres a motor, ez csökkenti a teljesítményt, ha pedig túl gyorsan leforog a motor, nem tud felépülni teljesen a turbónyomás (vagyis nem alakul ki az ideális, közel állandósult állapot), emiatt pontatlan lesz a mérés, kevesebbet teljesít a motor.

A mérést az Autókorbelnél egy Maha LPS 3000-es mérőpaddal végezzük, erre mondhatjuk, hogy a mérőpadok Mercedese. Ismert és elismert műszer a szakmában, autógyárak is használják. Megbízható örvényáramú elektromos fékkel szerelték fel, nagyon pontos, a mérési pontatlansága 2%-on belül van, és rendszeresen kalibrálják is. Ezer lóerő körüli, összkerékhajtásos autókat is képes megmérni, állítható a tengelytáv, és szinte minden hajtáslánchoz konfigurálható.

A tiédet is megmérjük

A teljesítményméréstől csak annak kell félnie, akinek az autója nem megfelelő műszaki állapotú. Ebben is hasonlít a terheléses EKG-ra, ott sem teszik a súlyos szívbeteget a futópadra, itt sem érdemes rossz műszaki állapotú autót mérni, mert a hibák előjönnek a terhelésnél. Egy mérés hasonlóan terheli a motort és a hajtásláncot, mint amikor például negyedik fokozatban, emelkedőn 40 km/h-ról gyorsítunk addig, amíg a motor teljesítménye nem kezd csökkenni. Ez általában jóval az elektronikus leszabályzás előtt van. Mivel a mérőpad fontos alkatrésze a nagy teljesítményű szélgenerátor, a folyamat egyáltalán nem terheli jobban az autót, mint egy emelkedőn végzett padlógázas gyorsítás.

Az Erőmérőben a ti autótokat is megmérjük, ha kíváncsi vagy rá, hogy mit a tud motor a mai állapotában. Mielőtt jelentkeznél, tudnod kell néhány dolgot. A mérésre alkalmas jármű teljesen széria állapotú, vagy teljesen dokumentált módosított és stabilan működik. Műszaki vizsgája érvényes, kenőanyag- és hűtőrendszere jól tömített, nem folyik belőle semmi. Féltengelyek, és a differenciálmű nem zajos, nem kopog és futóműve is alkalmas utcai közlekedésre, nincs porig ültetve.

Az ideális Erőmérő-jelölt autó kipufogóján jól látható a kivezetés, amelyre így ráköthetjük az elszívóberendezést, a dízelmotorok pedig nem kormolhatnak extrém mértékben. A méréshez nagyon fontos még, hogy a gumiabroncsokon az előírt minta mélységnek minimálisan meg kell lennie. Szálszakadásos, egyenetlen oldalfalú gumival érkező autót nem mérünk meg.

Az erőmérésre jelentkező autót egy kicsit mi is megvizsgáljuk a helyszínen és ha mindent rendben találunk, az autó tulajdonosának alá kell írnia egy felelősségvállalási nyilatkozatot.

A nyilatkozatban rögzítjük, hogy bár a mérés teljesen ingyenes, a folyamat alatt bekövetkező motorikus és egyéb meghibásodásokért a Totalcar vagy a mérőpad kezelője, az Autokorbel Kft. nem vállal felelősséget. A mérésben résztvevő autó és tulajdonosa szerepelni fog a Totalcar cikk- és videósorozatában, hiszen célunk megmutatni, hogyan hat a különböző autók teljesítményére a futásteljesítmény emelkedése.

A Totalcar Erőmérő izgalmas kísérlet nekünk, és mivel mindent videóra veszünk, rövid epizódjai érdekes tartalmat jelentenek majd a közönségnek is. Kiváló lehetőség ez a jelentkező autósoknak is, akik percek alatt megtudhatnak valami igazán fontosat kedvenc járművük állapotáról és elmesélhetik a vele szerzett tapasztalataikat is.

További Erőmérő Epizódok

Mérőpadon az új BMW M5: nem kicsit tért el a gyári értéktől
Nem ez az első eset, hogy a BMW-nél más számot adtak meg a teljesítményre, mint a valóság.
Nem várt FORDulat
Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.