Merjük az alkoholt vagy ne merjük?
Egyre több gyártó jelentkezik alkohol-benzin hajtású autóval. Nálunk a Saab BioPowerek voltak az úttörők, és most a Ford Flexifueljai is megjelentek a képben. A Zsigulik takarásában.
Ne legyintsen a kedves olvasó, nemcsak a több milliós autó issza az alkoholt, jó esetben Zsigulinkkal is versenyre kelhetünk alkoholfogyasztásban. Amióta kapható nálunk benzinkúton az E85 (85% alkohol, 15% benzin), van néhány ember, aki az elméleti tiltás ellenére kipróbálta, sőt, folyamatosan használja ezt az üzemanyagot. Kaptunk egy fülest, hogy érdemes elmenni Nyíregyházára, mert egy megszállott társaság egy éve kísérletezik etanollal. Hogy elvegyék a dolog misztikus voltát, teljesen hétköznapi autókba töltenek E85-öt.
Kaszab István először
a 14 éves 1500-as Ladát mutatta. Teljesen széria kivitel, minden
porcikája eredeti, az etanolhoz való átalakítás két darab fúvóka
cseréjében merült ki. Az eredeti beállítással keverékszegény volt, több
üzemanyagot igényelt, így megoldódott a probléma.
Amikor odaértünk, benzin volt az autóban, elvittük károsanyagot
mérni, majd átállítottuk és újra megmértük, immáron etanollal. A
Zsiguli a lehetőségekhez képest tökéletesen üzemelt.
Így se, úgy se füstölt kevésbé, de a mérési eredmények furcsán
alakultak.
Benzinnel a szén-monoxid 2900-as fordulat környékén 5,637, E85-tel 0,249 térfogatszázalék volt. Az elégetlen szénhidrogén 349-ről 34 ppm-re csökkent. A lambda-értékben is látunk különbségeket. Ez az érték a benzin-levegő keverési arány hányadosa, elvileg az 1 lenne az ideális. A különbség a más-más fúvókából adódik. Zsiguli témában járatos kollégám (aki jobbkormányos Ladát hozott magának Angliából) próbált meggyőzni, hogy ha rendesen lenne beállítva a Lada, benzinnel sem lenne magasabb az érték. Ha valakinek van jól működő, 0,3 körüli CO-értékű benzines Ladája, kérem jelentkezzen.
Na és mi van a gumievő, műanyagpusztító alkohollal? Eddig semmi. Amikor először tankoltak bele etanolt, felszereltek egy üzemanyagszűrőt. Nagy szükség volt rá, hiszen az alkohol igencsak kimossa a rendszert. A kezdet kezdetén volt két karburátordugulás, de ma már semmi ilyesmi nem jelentkezik, még szűrő sincs a rendszeren. A Lada mechanikus benzinpumpával üzemel, így maximum a cső és a membrán mehetne tönkre, de ennek jele nem tapasztalható. Az autó év eleje óta issza az alkoholt, ralibejárásokra használják, kb. 10 ezer kilométert futott így a gyári alkatrészekkel.
Még mielőtt jobban belemelegedtünk volna az öreg alkoholosok vizslatásába, gyorsan elszaladtunk a Szabolcs Volán telephelyére, mert ott a Scania bioetanollal üzemeltetett Omnilink városi autóbusza várt ránk, melyet a város - tesztelés céljából - egy hónapra kölcsönkapott. Hogy elférjen minden jármű, a kis csapattal a nyíregyházi reptérre hajtottunk.
Az E85 Motorsport, azaz Hibján József és Szurovcsák István A csoportos versenyautója a Lada 2107 a nyolcvanas években kiadott homologizációs lap alapján épült. Nagyon szép munka. Amit engedtek, azt profibbra cserélték: tuningmotor, tolókerekes váltó, szinterkuplung, Brembo féktárcsa stb. Ne is menjünk bele, külön cikket érdemelne. Mentünk vele egy kört, nagyon nagy élmény.
A mi szempontunkból az üzemanyag lenne az érdekes, de itt az alkoholnak nincs olyan nagy szerepe. Sokat kísérleteztek vele, és bár az autó ment E85-tel is, a várt teljesítményhez szükséges átalakításokat a homologizáció szigorú előírásai miatt nem lehetett megoldani. Tiszta E85 helyett így maradt az E85 versenybenzinbe keverése.
A társaság legaranyosabb tagja István szíve csücske, a fekete Fiat 500 volt, ami szintén etanollal jár. Miután harmadszorra kispolszkiztam le, erősen keresni kezdett valami keményet. Az etanolra való átálláshoz egy fúvóka cseréjén kívül itt sem történt változtatás, ha csak a romjaiból történő teljes felújítást nem számítjuk. Ha nincs etanol, 100-as benzinnel ugyanúgy működik. A vezetési élmény fenomenális, de ez az ötszázas sajátossága, nincs köze az etanolhoz. Ami a reptéren mókás, a forgalomban halálfélelem. A nyíregyházi reptéren nyomtunk egy gyorsulást a Scania busszal , és a Fiat meglepetésünkre rávert egy autóhosszat az óriás disznóra.
Megkérdeztem a Budapest egyetlen etanolos kútján a strázsáló biztonsági erőt, kik tankolnak E85-öt. A gyári autókon kívül a Zsigulikat és a Swifteket említette. Zsiguli technikával már kevesen járunk, a fő csapásirány az injektoros autó. Kíváncsian vártam, hogy a nyíregyházi 1,3-as Suzukiban mit kellett átalakítani és hogy mennyire bírja.
A képen látható injektoros Swifttel semmit sem tettek. Egyszer csak E85-öt tankoltak, azóta azzal járnak. Amikor kértem, nyissák ki a motorháztetőt, szabadkoztak, hogy koszos a motor, mert nem szokták nyitogatni. Az elektronika az üzemanyaghoz hangolja a gyújtást. Mentem vele egy kört, a világon semmi sem érezhető abból, mi hajtja. Jól ment, ahogy egy 1,3-as Swift.
Elvitték teljesítménymérésre, ahol a nyomatékgörbe is bizonyította, hogy ésszerű fordulatszám-tartományon belül E85-tel pont azt produkálja, mint benzinnel. 4600-ig együtt megy a két görbe, ott az E85-ös kicsit ellaposodik, mert az injektorok elérik az áteresztőképességük felső határát. 25 ezer kilométert mentek az átállás óta minden gond nélkül, pedig műanyag tankja van, elektromos AC-ja és injektora. Ha ezek után kéne valamit cserélni, már megérte.
De nézzük csak,
miért nem ajánlják, hogy E85-tel barkácsoljunk otthon! A
benzinkúton osztogatott tájékoztató szerint az alábbi dolgokat várják
el autónktól:
- az üzemanyag-rendszerben az alkoholnak ellenálló szerkezeti anyagokat kell alkalmazni
- meg kell erősíteni a hengerfejet és a szelepülékeket
- a benzin és az etanol arányának automatikus érzékelését lehetővé tevő szenzort és szoftvert kell beépíteni
- az üzemanyag minőségéhez kell állítani a gyújtásidőzítést és a turbó töltőnyomását

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Hírek
Már egy Mustang EcoBoostnál is olcsóbb az elektromos Dodge Charger
Senkinek sem kell.
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Közélet
Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak
Bővül a magyar villanyflotta: közel 3 ezres növekedéssel zárult a március.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.
- Hírek
A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis
Az újabb pletykahullámot az robbantotta ki, hogy a Stellantis egy külsős tanácsadó vállalat, a McKinsey and Company segítségét kérte.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Emiatt kár volt! Életveszélyes kaszkadőrmutatványt mutatott be egy autó utasa a 11-es úton
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió
Ha a javaslatot megszavazzák, 2029-ben léphet életbe.
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
