Ma már sok gyári autóban található műbársony felület a műanyag elemeken, kesztyűtartókban, rekeszekben. Ha viszont tuningról beszélünk, gyakorlatilag megkerülhetetlen az eljárás.
Flokkolás
Más néven műbársonyozás, velúrozás. Felületkezelési eljárás, az eredeti ötlet az ókori Kínából származik. Ma már a korszerű, ragasztós-elektrosztatikus technológiával gyakorlatilag bármilyen felületre képesek a bársonyhoz hasonló tapintású műszálas anyagot felvinni. Felhasználási területe igen széles, az ajándéktárgyakon keresztül a textiliparon át az autóiparig. Az autó belsejének leglátványosabb és legolcsóbb tuning módszere.
Szinte már biztos, hogy mindenki találkozott flokkolással. Még ha nem is tudta róla, hogy amit lát vagy tapint, flokkolásnak nevezik. Nekem az első találkozás gyerekkoromban egy szovjet szivacsmaci képében érkezett. A puha terméken barna szőrszerű izé volt, amit alig tudtam leenni.
Jót és rosszat is hallottam a flokkolásról, ezért megkerestem Magyarország legnagyobb flokkolóját, Morvay Tamást Dunakeszin, hogy betekintsek a színfalak mögé. Húsz éve Tamás kezdte Magyarországon az ipart, mindent végigjárt és kipróbált, amiről nem tud, az nem létezik. Két éve a szakma védelmében levédette a gépjárműelemek flokkolásának eljárását is.
A Zsigulival kezdődött minden. Pontosabban a rali Zsigákkal. Tamás régen ralizott - 1980-ban még magyar bajnok is volt -, ezért saját tapasztalatból tudja, hogy igény van a műszerfal tükröződésének kiküszöbölésére, vagyis a flokkolásra. Először - külföldi példára - a hazai ralisok között terjedt el az eljárás, majd a színes bevonatok megjelenésével begyűrűzött az optikai tuning világába.
Igaz, hogy még mindig a fekete megy a legjobban, de ma már 24 féle szín közül választhatunk, így akár az autónk színéhez közeli árnyalatban is bevonhatjuk bársonnyal belső elemeket.
Az eljárásnak több előnye is van. Elsősorban ugye a műszerfal tükröződésének kiküszöbölése a haszon. Ilyenkor a fekete vagy az antracitszürke bevonat a legjobb. A régi berepedezett műszerfalak javításának egyik lehetséges módszere, és a kirobbant légzsák nyomainak eltüntetésére is szinte az egyetlen megoldás. Persze ne feledkezzünk meg a műszerfal bőrözéséről sem, de az árban nem összehasonítható a flokkolással.
A flokkolt felületeknek van némi hővédő hatása, emellett hifirajongók kedvenc felületkezelési eljárása, ugyanis rezgéscsillapításra is kiváló.
A flokkolás viszont nem varázsszer. Nem annyira sérülékeny, mint kinéz, de csak annyit várhatunk tőle, mint bármilyen felületkezelési eljárástól. A bevonat rendkívül tartós, de ha megkarcoljuk, ugyanúgy megsérül, mint a fényezett felület. A színtartóssága sem különbözik a fényezéstől: ahogy bármilyen festék, ez sem szereti a tűző napot. A flokkolás alapanyaga anyagában színezett poliamid szál, amit erős napsugárzás hatására - ahogy a ruhánk is - fakul. Érdekessége, hogy inkább a sötétebb színek bírják a napot.
Ha megsérül a flokkolt felület, lokálisan nem javítható a sérülés, csupán az egész elem újrakezelésével. Ez nem egyszerű dolog, mert flokkolásra nem lehet ráflokkolni. Először le kell tisztítani a felületet, és utána lehet újra kezdeni.
Minden egyes alkatrésszel egyenként kell foglalkozni, az elemek különbözőségéből adódóan nem létezik gépesített eljárás. Tamásnál több mint tíz éve dolgozik ugyanaz a két szakember. A rutin és az odafigyelés itt elengedhetetlen.
Először kijavítják az alkatrészt, ha szükséges. Az elrepedt műanyagokat forrasztják, a berepedezett műszerfalakat gletteléssel javítják. Utána jön az érdesítés a jobb tapadás végett. Ahogy a fényezésnél, itt is nagyon sok múlik az előkészítésen.
Ezután következik a ragasztó felvitele szórópisztollyal, ami külön erre kialakított, klimatizált, légkeringetős helyiségben történik. A profi ragasztó és a megfelelő hőmérséklet betartása nagyon fontos, a ragasztó nem kezdhet el száradni, amíg a szőrszálak bevitele el nem kezdődik. Ha valaki nem tartja be az előírásokat, a ragasztó bebőrösödik és nem ragad úgy, ahogy kell.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
- Hírek
Már egy Mustang EcoBoostnál is olcsóbb az elektromos Dodge Charger
Senkinek sem kell.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Közélet
Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak
Bővül a magyar villanyflotta: közel 3 ezres növekedéssel zárult a március.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis
Az újabb pletykahullámot az robbantotta ki, hogy a Stellantis egy külsős tanácsadó vállalat, a McKinsey and Company segítségét kérte.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió
Ha a javaslatot megszavazzák, 2029-ben léphet életbe.
- Hírek
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.
- Hírek
Emiatt kár volt! Életveszélyes kaszkadőrmutatványt mutatott be egy autó utasa a 11-es úton
Az esetről videó is készült.
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
