Szőrös műszerfal

2008.04.30. 00:54

Ma már sok gyári autóban található műbársony felület a műanyag elemeken, kesztyűtartókban, rekeszekben. Ha viszont tuningról beszélünk, gyakorlatilag megkerülhetetlen az eljárás.

Flokkolás

Más néven műbársonyozás, velúrozás. Felületkezelési eljárás, az eredeti ötlet az ókori Kínából származik. Ma már a korszerű, ragasztós-elektrosztatikus technológiával gyakorlatilag bármilyen felületre képesek a bársonyhoz hasonló tapintású műszálas anyagot felvinni. Felhasználási területe igen széles, az ajándéktárgyakon keresztül a textiliparon át az autóiparig. Az autó belsejének leglátványosabb és legolcsóbb tuning módszere.

Szinte már biztos, hogy mindenki találkozott flokkolással. Még ha nem is tudta róla, hogy amit lát vagy tapint, flokkolásnak nevezik. Nekem az első találkozás gyerekkoromban egy szovjet szivacsmaci képében érkezett. A puha terméken barna szőrszerű izé volt, amit alig tudtam leenni.

Jót és rosszat is hallottam a flokkolásról, ezért megkerestem Magyarország legnagyobb flokkolóját, Morvay Tamást Dunakeszin, hogy betekintsek a színfalak mögé. Húsz éve Tamás kezdte Magyarországon az ipart, mindent végigjárt és kipróbált, amiről nem tud, az nem létezik. Két éve a szakma védelmében levédette a gépjárműelemek flokkolásának eljárását is.

A Zsigulival kezdődött minden. Pontosabban a rali Zsigákkal. Tamás régen ralizott - 1980-ban még magyar bajnok is volt -, ezért saját tapasztalatból tudja, hogy igény van a műszerfal tükröződésének kiküszöbölésére, vagyis a flokkolásra. Először - külföldi példára - a hazai ralisok között terjedt el az eljárás, majd a színes bevonatok megjelenésével begyűrűzött az optikai tuning világába.

Igaz, hogy még mindig a fekete megy a legjobban, de ma már 24 féle szín közül választhatunk, így akár az autónk színéhez közeli árnyalatban is bevonhatjuk bársonnyal belső elemeket.

Az eljárásnak több előnye is van. Elsősorban ugye a műszerfal tükröződésének kiküszöbölése a haszon. Ilyenkor a fekete vagy az antracitszürke bevonat a legjobb. A régi berepedezett műszerfalak javításának egyik lehetséges módszere, és a kirobbant légzsák nyomainak eltüntetésére is szinte az egyetlen megoldás. Persze ne feledkezzünk meg a műszerfal bőrözéséről sem, de az árban nem összehasonítható a flokkolással.

A flokkolt felületeknek van némi hővédő hatása, emellett hifirajongók kedvenc felületkezelési eljárása, ugyanis rezgéscsillapításra is kiváló.

A flokkolás viszont nem varázsszer. Nem annyira sérülékeny, mint kinéz, de csak annyit várhatunk tőle, mint bármilyen felületkezelési eljárástól. A bevonat rendkívül tartós, de ha megkarcoljuk, ugyanúgy megsérül, mint a fényezett felület. A színtartóssága sem különbözik a fényezéstől: ahogy bármilyen festék, ez sem szereti a tűző napot. A flokkolás alapanyaga anyagában színezett poliamid szál, amit erős napsugárzás hatására - ahogy a ruhánk is - fakul. Érdekessége, hogy inkább a sötétebb színek bírják a napot.

Ha megsérül a flokkolt felület, lokálisan nem javítható a sérülés, csupán az egész elem újrakezelésével. Ez nem egyszerű dolog, mert flokkolásra nem lehet ráflokkolni. Először le kell tisztítani a felületet, és utána lehet újra kezdeni.

Minden egyes alkatrésszel egyenként kell foglalkozni, az elemek különbözőségéből adódóan nem létezik gépesített eljárás. Tamásnál több mint tíz éve dolgozik ugyanaz a két szakember. A rutin és az odafigyelés itt elengedhetetlen.

Először kijavítják az alkatrészt, ha szükséges. Az elrepedt műanyagokat forrasztják, a berepedezett műszerfalakat gletteléssel javítják. Utána jön az érdesítés a jobb tapadás végett. Ahogy a fényezésnél, itt is nagyon sok múlik az előkészítésen.

Ezután következik a ragasztó felvitele szórópisztollyal, ami külön erre kialakított, klimatizált, légkeringetős helyiségben történik. A profi ragasztó és a megfelelő hőmérséklet betartása nagyon fontos, a ragasztó nem kezdhet el száradni, amíg a szőrszálak bevitele el nem kezdődik. Ha valaki nem tartja be az előírásokat, a ragasztó bebőrösödik és nem ragad úgy, ahogy kell.

Az oldalról ajánljuk

300 lóerős belépő az M világba
  • Tesztek

300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive

A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.

április 16., 10:58
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

tegnap, 18:27
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
  • Hírek

100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak

Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.

április 16., 07:55
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
  • Hírek

Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától

Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.

április 16., 12:09
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
  • Hírek

Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri

A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.

április 16., 10:33
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
  • Hírek

Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban

A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.

április 16., 14:57
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
  • Hírek

Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban

Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.

április 16., 13:17
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
  • Hírek

USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit

Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.

április 16., 06:05
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
  • Hírek

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer

A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.

április 15., 06:05
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
  • Hírek

Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak

Nem a benzines autók hangját imitálnák.

április 16., 06:10
Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak
  • Közélet

Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak

Bővül a magyar villanyflotta: közel 3 ezres növekedéssel zárult a március.

április 16., 06:03
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
  • Hírek

Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett

Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.

április 15., 07:08
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
  • Hírek

Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt

Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.

április 16., 16:46
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályán
  • Tesztek

Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.

Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.

április 17., 06:03
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

április 16., 17:44
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
  • Hírek

Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány

A Scaniához kerül a Northvolt egy része.

április 15., 06:05
A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis
  • Hírek

A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis

Az újabb pletykahullámot az robbantotta ki, hogy a Stellantis egy külsős tanácsadó vállalat, a McKinsey and Company segítségét kérte.

április 15., 13:28
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
  • Hírek

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából

Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.

április 15., 09:19
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
  • Hírek

Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség

A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.

április 15., 10:28
Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió
  • Hírek

Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió

Ha a javaslatot megszavazzák, 2029-ben léphet életbe.

április 15., 15:40
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
  • Hírek

Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt

A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.

április 15., 14:43
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
  • Hírek

F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál

Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.

április 15., 16:44
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
  • Hírek

Két modelljét is kinyírja a Mercedes

Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.

április 15., 11:26
Autók, amikben felnőttünk III.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III.

április 16., 11:46
Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.

április 16., 10:41
Get Lost Lotus Elise
  • Hírek

Get Lost Lotus Elise

április 16., 15:16
F1 kibeszélő 2025 Bahreini Nagydíj
  • Hírek

F1 kibeszélő 2025 Bahreini Nagydíj

április 15., 14:15
KRESS 200C III
  • Technika

KRESS 200C III

április 15., 13:57