A Pumpa, a Dűzni, és két füstölgő kipufogócső

2008.09.22. 14:01

Miért hal(t) ki a Volkswagen által oly sokáig favorizált Pumpe-Düse befecskendező rendszer? Miben jobb a Common Rail? Keverékképzés és égéselmélet traktorosoknak és traktorgyűlölőknek.

Ahogy néhány éve a forgóelosztós adagoló kihalásának, illetve a képzeletbeli dízeles világtérkép távol-keleti partvonalára szorulásának lehettünk szemtanúi, úgy vált nemrég a természetes kiválasztódás következő áldozatává a Pumpe-Düse befecskendező rendszer. De miért?

Az elmúlt évezred végén pedig még szájtátva csodálkoztunk, hűűűdemegy az az egykilences, és a kutyát sem érdekelte, hogy kerreg-kattog-zörög. Istenem, dízel. Az elmúlt tíz évben azonban nem csak a vájtfülű nyugaton, hanem a lassan (és bizonytalanul) növekvő életszínvonalú vadkeleten is megváltoztak az igények. Ma már alapkövetelmény, hogy egy dízel ne (oké: ne nagyon) zörögjön, ne (oké: ne nagyon) füstöljön, és ne (oké: ne nagyon) maradjon le egy hasonló kaliberű benzines mögött.

A dolgok pontosabb megértéséhez vessünk egy pillantást az égéstérbe. A korszerű, közvetlen befecskendezéses dízelek hengerfeje teljesen sík, az égéstér gyakorlatilag nem más, mint egy, a dugattyúban kialakított szép, szimmetrikus üreg. Itt sűrűsödik össze és forrósodik fel a turbó által benyomott levegő. A forró levegőbe érkezik a rendszerint középen elhelyezett befecskendező fúvókából a gázolaj, s konstatálva, milyen iszonyú meleg van odabent, rövid töprengés után meggyullad és elég.

Eddig az elmélet a tankönyvekből, a lényeg azonban – mint mindig – itt is a részletekben rejlik. Mert nem mindegy, hogy mennyit, mikor, és hogyan.

Teljes terhelésen viszonylag egyszerű a helyzet: hosszabb-rövidebb idővel a felső holtpont előtt kell minél több gázolajat minél finomabban elporlasztani az égéstérben. A nagy, sőt még nagyobb befecskendezési nyomás itt duplán fontos: egyrészt finomabb az üzemanyag eloszlatása, ami jótékony hatással van a koromkibocsátásra, másrészt a befecskendezés nem tarthat túl sokáig, mert a kipufogóütemig elhúzódó égés gyorsan túlmelegítheti a turbót.

Sok üzemanyagot kevés idő alatt befecskendezni pedig csak nagy, sőt még nagyobb nyomáson lehet. Ez az oka a szinte minden katalógusban megjelenő befecskendezési nyomások közti versenyfutásnak. Végre egy olyan szám, melynek nem csak marketingszempontból van jelentősége, hanem valódi, tényleges haszon (kevesebb korom, nagyobb teljesítmény) állhat mögötte. Egy jó befecskendező rendszer fontos jellemzője tehát a minél magasabb befecskendezési nyomás.

Részterhelésen a dolog összetettebb. Mivel a károsanyag-kibocsátás (nitrogén-oxid, korom) nagyban függ a befecskendezés időpontjától (azaz a befecskendezés-kezdettől), minimális elvárás, hogy a befecskendezés-kezdet szabadon megválasztható, és hajszálpontosan beállítható legyen. EU4 – EU5-ös emissziós normák környékén egy főtengely-foknyi befecskendezés-kezdet eltolódás akár 15-20%-os NOx-emisszió növekedést okozhat. Akinek van mutatós óra a közelében, vessen egy pillantást a számlapra. Egy másodperc hat fok: ennek a hatodrészénél kell sokkal pontosabban összerakni és szabályozni az egész cuccot.

A nagyobb nem mindig jobb – ez különösen igaz a befecskendezési nyomásra részterhelésen. A túlságosan nagy nyomáson befecskendezett üzemanyag hangosan kopogva ég el, ráadásul az egészen kis dózisok pontos adagolása problémás az ehhez szükséges hihetetlenül rövid befecskendezési idő miatt. Jó lenne tehát, ha a befecskendezési nyomás többé-kevésbé szabadon megválasztható lenne: részterhelésen kisebb, teljes gázon pedig ahogy láttuk, jó nagy.

A jellegzetes, kopogó-kerregő dízelzaj elleni első számú csodafegyver (a vastag hangszigetelés mellett) az elő- vagy pilotbefecskendezés. A főbefecskendezés előtt egy (két, három) adagban beporlasztott nagyon kis mennyiségű gázolaj hasznos munkát nem végez, de égése során emelkedik a nyomás és a hőmérséklet a hengerben, melynek hatására a főbefecskendezéssel indított égés kisebb késedelemmel, kevésbé robbanásszerűen, lágyabban, csendesebben zajlik.

Összefoglalva tehát egy jó befecskendező rendszer:

- Maximális befecskendezési nyomása minél nagyobb
- A befecskendezési nyomás állítható, szabályozható
- A befecskendezés időpontja és mennyisége szabadon állítható
- Többszörös befecskendezés lehetséges

Ennyi elméleti bevezető után jöjjön a Ki mit tud!

Az oldalról ajánljuk

Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek
  • Hírek

Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek

Nem a BMW a legfontosabb.

március 14., 06:04
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
  • Hírek

Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval

A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.

március 14., 10:33
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
  • Hírek

Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója

Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.

március 14., 06:04
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
  • Hírek

A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót

A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.

március 14., 12:07
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
  • Hírek

Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV

Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.

március 14., 09:58
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
  • Égéstér

Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!

Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.

március 14., 09:15
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

március 13., 16:45
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
  • Hírek

73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr

Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.

március 14., 13:51
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
Elektromos pickupot készít a Toyota
  • Hírek

Elektromos pickupot készít a Toyota

A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.

március 14., 13:07
A követési távolságról
  • Közélet

A követési távolságról

Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.

március 14., 06:04
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
  • Hírek

Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét

Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.

március 13., 13:45
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
  • Hírek

11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.

március 13., 08:58
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
  • Hírek

Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet

Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.

március 13., 14:59
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
  • Hírek

Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje

A bevált recepten csak fejlesztettek.

március 13., 15:49
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
  • Hírek

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója

A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.

március 13., 12:06
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
  • Hírek

A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini

Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.

március 13., 11:48
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
  • Hírek

Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban

Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.

március 13., 10:15
2026 Mercedes-Benz CLA
  • Hírek

2026 Mercedes-Benz CLA

március 14., 09:53
Chery Tiggo 9
  • Hírek

Chery Tiggo 9

március 14., 10:53
Chery Tiggo 4
  • Hírek

Chery Tiggo 4

március 14., 10:55
Autók, amikben felnőttünk II.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk II.

március 14., 00:06
Munkáshitelből autót
  • Magazin

Munkáshitelből autót

március 14., 13:55
Lynx GT1
  • Hírek

Lynx GT1

március 14., 12:54
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31
Új, hétszemélyes Skoda
  • Hírek

Új, hétszemélyes Skoda

március 13., 13:38
Dacia Duster (gáz) – 2025.
  • Tesztek

Dacia Duster (gáz) – 2025.

március 13., 09:26
Morgan Supersport
  • Hírek

Morgan Supersport

március 13., 11:25