Bár elavult a szöveg, azért idéznék a KRESZ-ből: "kijelölt gyalogosátkelőhelyen áthaladó gyalogosnak a járművekkel szemben elsőbbsége van" (21. §), illetve: "kijelölt gyalogosátkelőhelyen a járművel a gyalogosnak elsőbbséget kell adni" (43. §). Ez annyit jelent, hogy előtte le kell lassítani, vagy ha szükséges, meg kell állni és a gyalogost át kell engedni. Mi ezen olyan nehezen érthető vagy betartható?
Nekem szerencsém volt, egy életre megtanultam a leckét, anélkül hogy bárkinek is sérülést okoztam volna. Sose felejtem el, a forgalmi vizsgán történt, 17 éves koromban. Egy farmotoros, Skoda 120L tanulóautó kormánya mögött kellett számot adni a megszerzett "tudásról"; az indulás előtt idegesebb voltam, mint életem első randiján. Előttem a nagy lehetőség, ha ez a vizsga sikerül, pár nap múlva már alanyi jogon, bárhol, bármikor, bármit vezethetek. A kánaán kapujában álltam, már csak ki kellett nyitni.
Persze idegesen indult a vizsga, de féltávnál a kilométer hosszú helyre flottul ment a parkolás, nem fulladtam le, és más, eget verő galibát sem okoztam. Az útvonalat nem bonyolította túl a vizsgáztató, és szerencsém is volt: a nagyon korai időpont miatt alig volt forgalom az utakon. Már visszafelé tartottunk a bázisra, amikor majdnem megtörtént a baj.
A kihalt kétsávos úton szigorúan 50-re tapasztottam az öreg Skoda sebességmérőjét – nem volt könnyű feladat, mert nagyon ugrált a műszer mutatója. Előttem, nem túl messze, egy autó állt a sávomban, index és féklámpa nélkül. A vizsga korábbi részsikerei magabiztossá tettek, indexeltem balra, ki akartam kerülni a várakozó kocsit. Már majdnem mellé értem, amikor a jobb szemem sarkában, az autó üvegein keresztül mozgolódást vettem észre, és mintha az oktatóm lába is a kiegészítő fékpedál felé mozdult volna… Gyalogosok, a fenébe is!
Akkor vettem észre, hogy a kihalt utcán nem ok nélkül álldogált a másik kocsi – gyalogosokat akart átengedni a zebrán. Igen, a zebrát is későn vettem észre. Beletapostam a fékbe – nagyjából egy időben az oktatóval, amit a hátul ülő vizsgáztató szerencsére nem vett észre, majd határozott, de azért nem pánikszerűen nagy lassulással még épp megálltunk a felfestés előtt. Megúsztuk – én is, meg a gyalogosok is.
Megkaptam a jogsit, mégsem tudtam igazán örülni neki. Kis híján hatalmas rumlit csináltam a zebrán, ráadásul a vizsgámon. Majdnem elütöttem két embert, ami nagyon megrázó élmény, szörnyű érzés volt. Elég nagy sokk ahhoz, hogy a jövőben fokozottan figyeljek a gyalogosokra, a zebrákra meg különösen. És szerintem mindenkinek van egy ilyen "nagyon közel volt, de megúsztuk" története. Amikor rá kéne ébrednie, hogy a gyalogos kontra autós mennyire egyenlőtlen küzdelem, és milyen könnyen lehet belőle hatalmas baj.
Miért? Mert az autó kb. egy tonna, és az eleje többnyire kőkemény fém, az ember alig egy mázsa és puha csontú, sérülékeny testű. Nem egyenlőek az esélyek.
Ráadásul autóval a zebránál soha nem lehet igazunk, mert a KRESZ elég egyértelműen fogalmaz: "Azt a helyet, ahol az (1) bekezdés értelmében a gyalogosnak elsőbbsége van, járművel csak fokozott óvatossággal és mérsékelt sebességgel szabad megközelíteni úgy, hogy a vezető elsőbbségadási kötelezettségének – a szükséghez képest megállással is – eleget tudjon tenni, és e kötelezettségének teljesítése tekintetében a gyalogosokat a jármű sebességével ne tévessze meg."
Ehhez képest csodás publicisztikai alapanyagot jelent, ha valaki kiáll egy reggel az iskola előtti zebrára, hogy segítse a gyerekek átkelését. Az már önmagában is véleményes, hogy ilyesmire miért van szükség, a kolléga tapasztalatait pedig a legelvakultabb autós érdekvédő sem tudja megmagyarázni vagy megvédeni. Az arra kocsizók többsége ugyanis a zebra felé közeledve akkor sem lassított, ha egy csoport gyerek és egy rikító láthatósági mellénybe öltözött felnőtt várt az átkelésre. Sőt, sokan inkább gyorsítottak.
Megállni végképp kevesen voltak hajlandók, néhányan még akkor sem vették el a gázt, ha épp emberek haladtak át az gyalogátkelőn. A legelvetemültebb telefonálva, dudálva csörtetett a zebrán haladó gyerekek közé, amiért én a statáriális bíróság általi halálbüntetést sem tartanám túlzásnak. Mindezt egy fagyos, jeges, téli reggelen.
Nem csoda, hogy sokaknak a bögyükben van a zebra intézménye és az autósok hozzá való viszonya. Olyannyira, hogy akcióterv, KRESZ-módosítási javaslat is készült az ámokfutás féken tartására. A javaslat értelmében minden zebra előtt húsz méterrel 30 km/órás sebességre kellett volna lassítania az autósoknak. Az ötlet a rendőrségtől származott, és aki azt gyanítja, hogy az új szabály elfogadása után gyakori vendégek lettek volna a traffipaxos kocsik a zebrák környékén, az nyilván nem téved.
Persze az is megérne egy mesét, hogy a rendőrök miért csak úgy lennének hajlandók nagy tömegben megszállni és ellenőrizni a zebrák környékét, ha lehetőséget kapnak a traffipaxos pénzbehajtás újabb formájának gyakorlására. Ez a hozzáállás is zavar, de sokkal jobban fel tudom magam idegesíteni azon, ha ilyen tervek bejelentése után is sorra jönnek a hírek a zebrákon elgázolt gyalogosokról. Meg aztán a sofőrről, aki a két halálos áldozatot követelő gázolás után nem érzi magát vétkesnek . Anyád.
Ugyanez volt a traffipaxokkal, de főleg a lakó-pihenő övezetek fekvőrendőreivel. Én is utálom őket, mint ahogy gyűlölnék minden üres utcán lévő zebra előtt harmincra lassítani, de ha magunktól nincs annyi eszünk, hogy ezekre a dolgokra hangsúlyozottan odafigyeljünk, akkor tényleg megérdemeljük a sorsunkat. Amikor kávézás közben hallgatom a Csikóst, hogy Zugló egyik forgalmas bevezető útjával párhuzamos kis utcájukban a dugót kikerülni igyekvők milyen sebességgel zúznak el az óvodába igyekvő felesége és a gyerekei mellett, akkor meg tudom érteni, hogy igazi karterszaggató, magas és meredek, lehetőleg láthatatlan fekvőrendőrt szeretne a háza elé.
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a publikáció blogposztján!
Azon sem háboroghatunk túl hangosan, hogy a rendőrség számolatlanul telepíti az autópályákra sebességmérő kameráit. A gyakran 200-zal a másik lökhárítójára ráeső autópálya-huszárok után van morális alapja, ráadásul miután kikerültek a dobozok, csökkent a balesetek száma. Mint ahogy a zebrát is megtanulnánk tisztelni, ha harminccal kéne közelíteni hozzá, és minden másodiknál traffipax és rendőr állna. Különösen, ha százezres büntetés és a jogsi azonnali bevonása járna azért a manapság mindennapos akcióért, hogy hatvannal még épp átslisszolunk a zebrához érkező gyalogosok előtt. Hamar kialakulna a csend, rend, fegyelem a gyalogátkelőhelyek környékén.
Csak azt nem értem, hogy miért nem tudjuk ezt autósként belátni, és a hozzáálláson a szigorítás előtt változtatni. Miért kell mindent tűzzel-vassal és iszonyú pénzbüntetésekkel kiverni belőlünk? Sokkal jobban járnánk az önkéntes odafigyeléssel – kevesebb lenne a halálos baleset, nem lenne ok a KRESZ módosítására, és nem adnánk okot egy újabb rendőrségi behajtóhadjáratra. És akkor még arról nem is szóltam, hogy az autót leparkolva mi is gyalogosokká válunk.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.
- Hírek
Emiatt kár volt! Életveszélyes kaszkadőrmutatványt mutatott be egy autó utasa a 11-es úton
Az esetről videó is készült.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis
Az újabb pletykahullámot az robbantotta ki, hogy a Stellantis egy külsős tanácsadó vállalat, a McKinsey and Company segítségét kérte.
- Hírek
Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió
Ha a javaslatot megszavazzák, 2029-ben léphet életbe.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Közélet
Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak
Bővül a magyar villanyflotta: közel 3 ezres növekedéssel zárult a március.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
