Alfa karburátorok, légkondis Audi

2001.07.10. 10:54
Tényleg nem akarok senkit sem megbántani, de egy szerelő ne az ügyfél autóján tartsa az önképző köri gyakorlatot. Ennyi idő alatt, mióta azt tanácsoltam, hogy el kell vinni egy komoly szervizbe, az egyenetlen beállításból eredő mechanikai túlterhelés már komolynak nevezhető káros kopásokat is előidézhet a motorban!
Kedves Autódoktor!
A napokban kerül hozzám életem első saját autója, egy '99-es májusi Punto Sole 55S. Alig több, mint 24.000 km van benne, 14.800 körül volt olaj és olajszűrő cseréje, kb. egy éve. Kérdésem, hogy legyen-e egyik első dolgom az újabb csere vagy kibír még kb. két hónapot, amely alatt max. 6-800 km-t tervezek menni vele? Illetve ajánlott-e minden olajcserénél az olajszűrő cseréje is?

Végül még egy dilemma: az autón van 3-4 db kisebb felületi fényezési sérülés, karcolás. Bár egy kivételével (itt kb. 2 mm átmérőjű horpadás is van) nem látványosak, meg a kereskedő szerint nem korrodálódhatnak (igaz ez, ha tényleg csak a szín jött le róla?), mégis szeretném kijavítani. Egy korábbi válaszodban utaltál rá, hogy metálfény esetén (ez is az) nem annyira egyszerű a javítás, nem biztos, hogy elég a kis helyi kezelés (ecsetelés) + polírozás. Ha ez nem, akkor mi segíthet és mennyiért?
Válaszodat előre is köszönöm!
Kiss László
(2001. 06. 12.)

A motorolajat akkor is évente ki kell cserélni, ha közben a kocsi csak a sarokig, meg vissza ment. Szerves vegyület, mely bomlik és veszít kenő- és egyéb tulajdonságaiból, melyek amúgy sem kis igénybevételeket tesznek a motor élettartamát nézve elfogadható szintűvé. Persze a motor nem fog reklamálni. Ugyanis nem tud! Olajszűrőt illik minden olajcserekor szintén cserélni, a levegőszűrővel, a gyertyákkal és néhány más aprósággal együtt. Ezek a dolgok azok, amiket szeret a legtöbb tulaj figyelmen kívül hagyni! Nem csak a benzin költsége szabja meg egy kocsi fenntartását, hanem az üzemeltetési-, javítási-, szervizelési költségek is!

A metál fényezést általában esztétikusan csak úgy lehet javítani, ha az egész elemet át is fényezik. Ahol horpadás van, (még ha kicsi is!) ott először ki kell a lemezt kalapálni,(egyengetni) és ha ettől nyúlik, akkor sajnos meg is kell melegíteni. Mivel ez egy több rétegű festés, ami igen alapos felületi aládolgozást igényel és az anyag is drága, ennek megfelelően nem olcsó munka. Ha nem így javítják, akkor nem marad észrevehetetlen a javítás nyoma!


Kedves Autódoktor!
Néhány "egyszerű" kérdésem lenne, egy 15 éves Audi 100 CC Avanttal kapcsolatban. Az autó 1.8-as benzines, a motor kód JW.
Elmúlt év decemberben vettem a gépkocsit és azóta sikeresen túlestünk az első műszaki vizsgán is. Amire nem volt már pénzem, az a légkondi, ez sajnos nem működik. Nem vizsgáltattam, hogy miért, csak arra lennék kíváncsi, hogy mi lehet a hiba forrása és mit kóstálhat a javítás.

A másik gondom, hogy a sebességmérő nem ad hiteles infót, pedig a megtett utat jól méri, csak a sebességmérő 60 felett elveszíti a gátlásait és ettől kezdve csak a tapasztalataimra tudok hagyatkozni. Mi lehet a hiba forrása, és hogyan lehet elhárítani?
Előre is köszönöm a segítségedet!
Tisztelettel, Lakatos Sándor, Mezőtúr
(2001. 06. 12.)

Ha nem tudod és persze több száz kilométeres távolságból én sem tudom, hogy a lehetséges néhány száz hiba közül mi is okozhatja a légkondi üzemképtelen voltát, azt sem tudom megítélni mennyiből javítható. El kéne vinni a kocsit egy klímás szervizbe és megvizsgáltatni, ezzel együtt árajánlatot kérni a javításra. Ezeknek a kocsiknak ugyanis általában már volt törve az eleje, (a biztosító egy időben igen jól fizetett a klímás és légkondis Audi elejére!)
Ha nem ebből ered a hiba, akkor elképzelhető, hogy egy motorikus javítás után egyszerűen nem lett a megbontott klímarendszer feltöltve gázzal.

Sebességmérő. Nem sok műhely van ahol foglalkoznak ezek javításával, én is csak egyet tudok. Bp. XIII. ker. Alig u. Haudek József.
Először azonban azt kell ellenőrizni, hogy a váltóban lévő kilométeróra kihajtás áttételi viszonya a műszerfalon lévő órához passzol-e? Mert ha volt már cserélve a műszer és nem ugyanolyan óra került a régi helyére, (úgynevezett "K" tényező, mely utal az óra és a meghajtó áttételi viszonyára!) az már okozhat ilyen bonyodalmakat. Ez a kényszerű óra csere leggyakrabban azért válik szükségessé, mert kevesen tudják, hogy az Audi és a VW típusok napi km-számlálóját nem szabad menet közben nullázni! Emiatt aztán mindkét km-számláló tönkremegy és egyszerűen az első olcsó műszert beszerelik, figyelmen kívül hagyva azt, hogy a km-óra áttételi aránya azonos maradjon.
Az említett műhelyben erre nézve is tudnak felvilágosítást adni, segítséget nyújtani.


Üdvözlöm Doki!
Egyszer már írtam az autó miatt (Alfa 75 2.0 karburátoros), és választ is kaptam, melyet nagyon köszönök. A karburátorok beállítása miatt érdeklődtem.
Sikerült szerezni négykannás szívásmérővel rendelkező szerelőt. A kérdés már csak az, hogy mekkora az úszóházban az üzemanyagszint - pontosabban hol lehetne ennek utánanézni. A modell elég régi (14 éves), így itthon nem találtam róla semmilyen műszaki leírást. Gondolom nem lenne célszerű találomra beállítgatni. Az autóra vonatkozó alapvető adatok hiánya emellett számos esetben okozhat még problémát, de sajnos még az interneten is csak a V6-os és az 1.8-as Turbo (mindkettő injektoros és TwinSpark) adataira bukkantam rá. Kérem ha tud valami infot akkor segítsen!
Sziszi
(2001. 06. 12.)

Hiába a legtutibb műszer, ha nincs rutinja a kolléga úrnak és megfelelő szerszáma, amivel az úszószintet tudja ellenőrizni. Tényleg nem akarok senkit sem megbántani, de egy szerelő ne az ügyfél autóján tartsa az önképző köri gyakorlatot, egy olyan kocsi tulajdonosa pedig amihez szakértelem és rutin mellett néhány komoly műszer is kell, na meg tudatosan megtanult beállítási technológia, ne sajnálja a fáradtságot és a néhány ezer Ft-ot, hogy a kocsija igazán "ütős" legyen! Ennyi idő alatt, mióta azt tanácsoltam, hogy el kell vinni egy komoly szervizbe, az egyenetlen beállításból eredő mechanikai túlterhelés már komolynak nevezhető káros kopásokat is előidézhet a motorban!
Tehát irány egy olyan szerviz, ahol tényleg meg is tudják csinálni azt az Alfát!


Hello, Doki!
A honlapon olvastam az Astra-generátor nyikorgásáról, és eszembe jutott az én problémám. Astra Classic Caravan-om van, 105 ezer km, 1.4, 8 szelep, 60 lóerő, tehát nem egy lóerőgyár.
Fontos, hogy gyárilag nincs benne semmilyen extra (START változat.). Véleményedre, és tanácsodra lenne szükségem a következő ügyben.
Beépíttettem az autóba egy középkomoly hifi rendszert néhány hónapja. Lényeg, hogy kb. 2 x 475 Watt hajtja meg a mélynyomót, és az első hangszórókat. A beszerelés óta tapasztalom, hogy amikor két - három fogyasztó egyszerre be van kapcsolva (pl.: lámpa, levegő keringtetés, és bekapcsol a hűtőventillátor, netán valamelyik helyett a hifi szól), elindulásnál, vagy nedves időben menet közben elkezd nyikorogni a generátor, csúszik az ékszíj. Hosszas utánajárás (ékszíjcsere, szélesebb ékszíj, tárcsaösszenyomás, több villamosság szerelő felkeresése) után a következő kezdett körvonalazódni:
Mivel az autóban nincsenek extrák, így a generátor is kis "teljesítményű" benne. Az erősítők teljesítménye úgy megfogja a generátort, hogy az nem bír az ékszíj fordulatán forogni, tehát csúszik.
Ha meg már egyszer megcsúszott, akkor több kisebb fogyasztó is előidézheti az ékszíj megcsúszását.
Kérdéseim:
a. Tényleg valós-e ez a feltételezés?
b. Csak a generátor nagyobb teljesítményűre való cseréje-e a megoldás?
c. Ha igen, akkor mi lehet a megfelelő (Melyik Astráé? Esetleg más típus?)?
d. Jó-e az az információ, hogy az Astra generátorok nem "csereszabatosak", tehát ha bármilyen másikat beletetetek, akkor az komoly lakatos- és egyéb munkával járhat a motortérben?
a. Vagy javaslod inkább, hogy törődjek bele, esetleg szedjem ki a motyót ha zavar, mert nem ebbe az autóba való?
Várom válaszod, remélem, tudsz valamit javasolni. Legalább azt, hogy kihez forduljak Budapesten. (Olyat mondj légyszi, ahol a generátor problémáját is bevállalják.)
Köszönöm a segítséged, Szilágyi Péter
(2001. 06. 12.)

Tényleg a kicsi generátor teljesítmény az oka a panaszaidnak! Nem gond nagyobb teljesítményű generátor felszerelése, de még néhány kábelt is ki kell ám cserélni, hogy a nagyobb töltőáram el is jusson az akkumulátorig és onnan még oda, ahová kell. Ezzel párhuzamosan egy nagyobb kapacitású akkumulátorra is szükség van!
Nem kell hozzá lakatos, meg hókusz-pókusz. Ha nem boldogulsz vele, keress meg!


Üdv Autódoki!
Olvasgattam a válaszaidat és az én problémámra nem találtam választ.
A kocsim egy Alfa 33 TD, de szerintem ebben az esetben nem fontos. A probléma, hogy gyorsításnál egy bizonyos fordulatszám tartományban (1700-2000 között) erős remegést lehet érezni. Eleinte csak 5. fokozatban, majd 4. és már 3. fokozatban is hallatszik.
Mi a véleményed erről?
Köszönöm válaszodat, Kircsi János
(2001. 06. 12.)

Szerinted nem ártana a motor- és a váltó tartó bakokat megnézni, nem szakadt-e valamelyik? Ezzel együtt a lendkeréken és a kardánban elhelyezett hardy-tárcsákat is meg kell vizsgálni. Ha ezek sem repedtek és nincsenek lazulva sem, akkor valamelyik hardyban lévő központosító verődött ki! Ennek nem árt minél hamarabb utánajárni és tényleg komoly szakemberrel megjavíttatni, mert ha a lendkerékben lévő tőcsavarok kitörnek, (dízel Alfa szokás ilyenkor) már komoly anyagi vonzatai lehetnek, mivel a fél kocsit szét kell szedni!


Tisztelt Autódoki!
Nagyon lelkes olvasója vagyok a rovatodnak, és problémám híján szeretnék valami mást kérdezni tőled.
Tényleg igaz az, hogy ha az ember eltalálja a megfelelő fordulatszámot, akkor gyakorlatilag kuplung nélkül is tud problémamentesen sebességet váltani? Ha igen, akkor ennek mi a magyarázata, és okozhat-e később valamilyen kárt az autóban?
Köszönettel, Gábor
(2001. 06. 12.)

Ja, lehet váltani kuplung nélkül is, ha tényleg érzed a kocsit. Még visszafelé is egy kis gázfröccsel. Csak amíg megtanulod, néhány váltó lelkét fogod meggyalázni. A magyarázatot inkább most mellőzöm, mert azt a váltók működésének részletes ismerete nélkül nem kis feladat elmagyarázni és ebben a rovatban nem is ez a cél.
Utcai kocsin, utcai forgalomban inkább használd a tengelykapcsolót. Nem olyan komoly dolog azt is nyomkodni.


T. Doki!
Nekem egy 1990-es 1.0 Fiat Uno-m van, amiben kiszeretném cseréltetni a váltót automata váltóra. Az lenne a kérdésem, hogy ez megoldható-e valamilyen formában?
Létezik-e egy másik típusú Fiat, aminek az automata váltója berakható az Uno-ba? Létezik-e automata váltós Fiat Uno, ha igen hol lehet hozzájutni?
Üdvözlettel, Horváth Karcsi
(2001. 06. 12.)

Technikailag megoldható, de nem éri meg, mert nem csak a váltót kell kicserélni. Kell hozzá még kuplung turbina, lendkerék, másik indítómotor, Teljes kulissza, (fokozatválasztó) pedálbak a pedálokkal, féltengelyek, kerékagy, féknyereg és féktuskó. Ugyanis az automata váltó motorfékjének gyengébb volta miatt erősebb első fék is szükséges! Létezik automata váltós Uno, de ritka és nem túl szerencsés az 1000-es motor amúgy is szerény teljesítményét még tovább csökkenteni egy automata váltóval, ami kb. 10KW teljesítményt emészt fel.
Aztán kell még néhány más apróság is ám, ami szinte említésre sem méltó. A váltó olaját be kell vezetni a vízhűtőbe, hogy hidegindítás után hamar elérje az üzemi hőfokot. Ezért ki kell a hűtőt is cserélni, vagy át kell alakíttatni. A porlasztón a gázpedál által vezérelt fojtószelep tengelyről le kell vezérelni a "kick down" hajtást, ami egy plusz bowden beépítését jelenti, hogy kövér gázadáskor vissza is váltson a váltó ideális fokozatba! stb.
Ugye már nem akarod átalakítani a kocsit? Inkább add el és vegyél egy gyárilag automata váltóst! Esetleg más típust, aminek sikerültebb az automata váltója.


Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.

A választ postafordultával AUTÓDOKTOR rovatunkban olvashatják. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer bemászni a motorházba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.

A totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.