BMW hátsó híd, kotyogó Passat váltó
A hátsó híd tartó szilenteket szakszerűen kicserélni csak úgy lehet, ha ki van véve a hátsó hídváz. Ha csak leeresztik a hídvázat, akkor mire a szilentek a helyükre kerülnek, félig "elhasználódnak" a szereléstől. Általában mikor ezt a munkát csinálják, illik a hátsó felfüggesztés többi elemét is megvizsgálni a difi felfüggesztésével együtt.
Egy éve vettem 1997. decemberi Peugeot 306-os gépkocsimat. Az autó 1360 cm3, benzines. A problémám, hogy az alapjárat feltűnően egyenetlen.
Ahogy áll egy helyben alapjáraton szegény autó, néha felpörög, szinte már magától el is indulna, néha pedig visszaveszi a fordulatot. Már márkaszervizben is nézték, de nem jöttek rá a hibára. Amióta megvettem, már két szervizen is átesett, gyertyacserével, minden egyebekkel. Mégsem változott a helyzet. Az lenne a kérdésem, hogy van-e valami ötlete, mi okozhatja ezt a jelenséget.
Üdvözlettel, Gyuri
(2001. 09. 25.)
Vedd le az akku saruját egy egész órára. A kipufogóban lévő lambda szonda csatlakozóját húzd szét, és utána indítsd a kocsit, majd próbálj közlekedni vele. Ha nem hoz eredményt, mindenképpen el kell menni egy olyan márkaszervizbe, ahol megfelelő tesztergépre kapcsolják a kocsi elektromos hálózatát, és a tárolt hibakódokat kikérdezik belőle. Ha a gép nem jelez elektromos rendszerbeli hibát, akkor mechanikus hibát kell a továbbiakban keresni. Erre is van néhány ötletem, de első körben a fent leírtakat kell kizárni.
Üdv. Doki!
Az autóm BMW E30 320i 85-ös kiadás. Mindenféle futóműzaj jön fel a hátsó futóműből. Megnéztem a hátsó hídszilentjeimet, és le van szakadva. A külső palást ráült a kasznihoz csavarozott lemezre. Nagy valószínűséggel a sok szereplés miatt van (amit az előző tulaj csinált), meg hát nem is mai gyerek.
A kérdésem annyi lenne,hogy megvettem az új szilenteket és be akarom szereltetni. DE előtte a véleményedet szeretném kérni, hogy a cseréjéhez le kell-e bontani a hátsó hidat, vagy ha ezzel rémisztgetnek akkor keressek más szervizt.
Pesti BMW-s ismerősök szerint van, aki ki tudja cserélni ezt a hátsó futómű szétszedése nélkül. De hát én vidéki vagyok. Neked mi a vélenyényed erről? Mert ugye ez bele van sajtolva a hátsó hídba. A zárólemezek levételével kiszabadul a híd, és lecsúszik a csavarokról, de ilyen állapotban ki lehet cserélni vagy marad a bontás?
Köszönöm a véleményt:Antal Zoltán
(2001. 09. 25.)
A hátsó híd tartó szilenteket szakszerűen kicserélni csak úgy lehet, ha ki van véve a hátsó hídváz. Ha csak leeresztik a hídvázat, akkor mire a szilentek a helyükre kerülnek, félig "elhasználódnak" a szereléstől. Általában mikor ezt a munkát csinálják, illik a hátsó felfüggesztés többi elemét is megvizsgálni a difi felfüggesztésével együtt. Szinte minden esetben van még mit cserélni azon a tájon, hogy tényleg csend legyen a kocsiban!
Tisztelt Doktor Úr!
Hogy ne húzzam az idejét feleslegesen, egyből a közepébe vágok.
2001. márciusban vettem egy 1996-os Passat CL típusú benzines 2.0l-es autót. Az eladó autópark egy-két apró hibát is jelzett a megvásárlás előtt.
Közöttük az egyik (melyet ők a sebességváltó tartóbak hibájának tudtak be) egy kotyogó-kopogó hang leginkább álló helyzetben, üresben hol hangosan, hol kevésbé hangosan hallok. A kotyogás "frekvenciája" a motor fordulatszámától függ. A kuplung kinyomásával a hang mindig megszűnik.
A szerelőm (évek óta hozzá járok, megbízható, stb.) kicserélte a bakot, de a hiba nem szűnt meg. Másodszori nekifutásra szétszedték a váltót, de abban sem találtak semmi rendelleneset. A váltó kivételekor kicserélték a kupplungtárcsát is, és ekkor ellenőrizték a kinyomócsapágyat és a szerkezetet is.
Most itt tartok. Az autó jó, de azért mindig zavarba jövök hosszú utak megtétele előtt. Mit tegyek, várom a véleményét!
Köszönettel:
hű olvasója, Bognár Mihály
(2001. 09. 25.)
Ha minden jó lenne, nem zörögne. A zaj a nyelestengely csapágyainak kopottságára utaló tipikus hang, és ezt erősíti meg, hogy a kuplung kinyomásakor meg is szűnik. Szeretném tudni, mi oka volt a kollégának szétszedni a váltót? És ha szétszedte, mi alapján mondta, hogy minden OK benne? És ha minden OK, miért szedte szét?
Ha meg gyanakodott a nyeles tengely csapágyra, miért nem cserélte ki? Itt teszem hozzá, hogy a nyeles tengelynek nem csak egy csapágya van, és ennél a váltónál pont az szokott széthullani, amelyik nem a kuplungharangban van elhelyezve.
Bizalom ide, vagy oda, láttad te is szétszedve azt a váltót? Tényleg nem kétségeket szeretnék támasztani, inkább ráébreszteni néhány embert arra, hogy ebben a szakmában is vannak olyan kollégák, akik nem mindig tudják felmérni, vajon a képességeikhez mérten nem túl nagy falat-e az a munka, amit elvállalnak? (Lásd, kellő típusismeret hiánya.)
Nem misztikus dolgokat kell keresni, a hibát egy sebváltóban csak mechanikai okok idézhetik elő. Hát kellő komolysággal addig forgatok minden ilyen alkatrészt, mint majom a diót, amíg nem találok okot. Ha összerakom, és nem tökéletes, hát még egyszer-kétszer, és ahányszor kell szétszedem. Sosem a kocsi a hülye! De ha sikerül, na az nekem is siker.
Tisztelt Autódoktor!
A rovatodban jelentek meg az alábbi sorok:
"Következő problémával fordulok önhöz. Van egy 1988-as BMW 320i E30-as autóm. Kb. 20 másodperc indítózás után hajlandó beindulni, indulás után erős benzinszag terjeng.
Na, ez pont nem az a motor és nem az az eset, hogy vagdalkozni lehet a tanácsokkal a motor gyártási kódja nélkül. Ha jól sejtem ezen a kocsin egy elektronikusan vezérelt PIERBURG típusú porlasztó leledzik, ami nem az a tipikus otthon javítós fajta.
Remélem, ez a karbi dolog csak véletlen elírás volt részedről, ugyanis a BMW 1981 óta nem gyárt 6 hengeres motort karbival (az utolsókat az E21-be szerelték). Az 1988-as 320i Motronicos v1.3 vezérléssel rendelkezett.
Tapasztalatom szerint ezt a hibajelenséget szinte mindig a hidegindító szelep rendellenes működése okozza, de a MODIC úgyis kilöki, hogy hol van a gubanc.
Üdv, Sutka Pál
(2001. 09. 26.)
Köszi, biztos éjjel írtam, és elnéztem az évjáratot. Tipikus hidegindító hiba, ha kell, ha nem, agyonszívatja a motort és az meg a gazdáját!
Üdvözlöm!
Én egy Kadett problémával fordulnék Önhöz! Pontosabban egy 84-es D Kadettről (diesel) lenne szó! Több promlémám is volna vele. Először is az indítással, pontosabban a hidegindítással! Az lenne a gond, hogy mikor indítózok, akkor miután felkapja az üzemanyagot utána már majdnem beindul, vagyis a motor fordulatszáma szinte azonos az alapjáratéval, még a töltéslámpa is elalszik, de egyszerűen nem indul be! Hidegindító spray-vel befújva neki egy pöccintésre beindul, bár nem hiszem, hogy nagyon használ a motornak, ha mindig ezzel a termékkel kell az indítást megkönnyítenem! De van amikor meg egyből beindul mindenféle segítség nélkül. Ez lenne az egyik probléma! A másik pedig az, hogy hasonlóan jártam, mint a korábban jelentkezett Octaviás úr. MOL-nál tankolt üzemanyaggal szépen elkezdett leállogatni az autó, szépen tönkrevágta az adagolót, meg az egyéb kényes alkatrészeket. Végre sikerült megoldani ezt a "betegségét". De fennmaradt egy baja! Az a gond, hogy nem használja az autó a tankban lévő összes üzemanyagot. Ezt úgy értem, hogy a mutató (jól működik a műszer!) szerint még vagy 10 liter üzemanyag van a tankban, s a tankolás szerint is így van, s ezt a szintet elérve egyszerűen akadozik a motor (véleményem szerint belevegősödik), és mintha üres lenne a tank, fogja magát leáll. Arra tippelek, hogy a tankban lévő üzemanyagcső eltört, s nem ér le rendesen vagy elrepedt, s visszaengedi az üzemanyagot. Bár ez egy laikus véleménye.
Előre is köszönöm a segítségét!
Üdvözlettel: Kiss Tamás
(2001. 09. 26.)
A dízel nem kapja fel az üzemanyagot, mert a teljes rendszerben levegőtlen üzemanyag kering. Leállítás után nem levegősödhet be.
A hideg indítás feltételei:
- Megfelelő izzítás minden henger robbanóterében
- Megfelelő kompresszió minden hengerben
- Megfelelő mennyiségű üzemanyag befecskendezése a hengerbe megfelelő időpontban
- Indítómotor által biztosított megfelelő indítási fordulat
Ha a fentiek közül egy is elmarad, vagy nem megfelelő, a motor hideg indulása bizonytalan lesz, vagy be sem indul. Tehát nem ártana meggyőződni arról, hogy mi okozza a fentiek közül aaz indítási gondot?
Ehhez kicsit meg kell bontani a motort is. A négy izzító gyertyát ki kell venni és lepróbálni, izzítanak-e, és hogyan, mennyi idő alatt izzanak fel?
A kiszerelt gyertyák helyén megmérni a motor veszteségét. Ez egy abszolút pontos értéket ad, vajon kopott-e annyira a motor, hogy az a hidegindítást nehezíti, vagy gátolja?
Hogy néha indul, néha nem? Ezt a kopottság kritikus pontján befolyásolhatja a külső hőmérséklet néhány fokos ingadozása is!
Szóval, a veszteségmérés amellett, hogy egyértelmű választ ad a kérdésre, miszerint motor kopásból eredő-e a probléma, választ ad arra is, hengerfal kopott-e, vagy hengerfej felé veszik el a kompresszió. A javítás tervezéséhez ez már komoly segítség.
Ha a fenti dolgok megfelelő értékeket mutatnak, érdemes megvizsgálni az üzemanyag ellátó berendezéseket is. Ha valahol levegős az üzemanyag, vagy a motoron beállított előtöltési érték nem megfelelő, könnyebb javítani.
Az, hogy bizonyos mennyiségű üzemanyag, ami a tank teljes térfogatának csaknem 25 százaléka, benne marad a tankban, nem jelenthet komoly gondot, de inkább arra a hibára tippelnék, hogy a tank két kivezetése, a kiömlő, (melyen át az üzemanyagnak az adagoló felé kellene áramlania) és a visszafolyó az adagoló szerelésekor esetleg fel lett cserélve.
Mindenesetre olyan szerelővel nézesd meg a kocsit, aki logikai alapon és megfelelő rutinnal tudja megállapítani a valós okot, nem pedig találgat, vagy biztos, ami biztos alapon rögtön egy motorfelújítást javasol.
Tisztelt Doki!
Az autó 1991-es 1,4-es Renault Clio, minden pöpeces rajta, csak egy valami nagyon zavar, mégpedig olyan 1800-2100-as fordulat között hirtelen gázadásra, és főleg hideg motorral (melegen ez szinte megszűnik) az autó hirtelen megtorpan, majd ahogy átlendül a motor, akkor utána nekiiramodik! Plussz az alapjárata egyenletlen. A gyári 875-ös fordulaton megy, de érzem hogy rezgeti a kocsit, és fülre is egyenlőtlen!
Ami még segíthet a probléma megoldásánál: a zöldkártyája problémásan lett meg, mivel az arc egy kis műhelyben azt mondta, hogy rosszak az értékei és a kat-ja tönkre van menve, persze megoldja a dolgot egy kis pénz ellenében. Én persze a rossz értékeket sem láttam, nem tudom átvert-e vagy nem (csak utána gondolkodtam el a dolgon), mindenestre ha a rossz a kat és a lambda szonda rossz jelet küld a vezérlésnek, az lehet-e a hiba, vagy mi más?
Köszi előre is!
Csabai Tamás
(2001. 09. 26.)
A lambda szonda lehet oka a dolognak. Esetleg hővezérlő szenzor. Javaslom, kösd szét a lasmbda szonda csatlakozóját és próbáld meg a kocsit. Ha a hiba továbbra is fennáll, mindenképpen ajánlatos egy márkaszervizben kivallatni a kocsit azzal a sokat emlegetett teszter műszerrel. Ha a katalizátor hazafeszül, nem ilyen, de még nem is hasonló tüneteket produkál.
T. Doki!
Évek óta nyúzom kedvenc Alfa Romeo 155 1.8 TS /93' autómat, de van egy nehezen megfejthető hibája. A járgányban gyári automata klíma van, ami úgy csinál, mintha a külső hőmérője megszakadt volna. Emiatt csak takarékon hajlandó menni, és többet forgatja a kompresszort mint egyébként. Kimértem, kipróbáltam, másikkal nem ez a hiba. Elvittem többször komputeres vizsgálatra, ahol csak azt irja ki a masina, hogy minden oké csak a külső hőmérő nem; ettől persze a "cél hőmérséklet" eltér az igazitól. Előfordult azonban hogy akku csere, vagy más elektromos újra indítás után magához tért pár kilométerre. A klímaszervizek, elektromos szerelők, szakszerviz eddig nem tudta megmondani mi is lehet - soha senki nem látot még hasonló problémát. Talán vezérlő hibás? Szörnyen drága, de ha nincs más...
banhidai
(2001. 09. 27.)
A hőmérő jelének el is kell jutnia abba a kütyübe, aminek a feladata, hogy ennek a függvényében vezérelje a klíma működését.
Ki kell mérni, hogy az adott jel megérkezik-e a vezérlőbe? Ha igen, és mégsem vezérel, ha drága is, ROSSZ. Egyébként nem ismeretlen okossága ez a típusnak.
Tisztelt Doktor úr!
Régi álmom egy Ford Capri, és a napokban kezdünk összeépíteni egy 2.8i motorral szerelt példányt. Két kérdésem lenne hozzád:
- a kaszni egy 1.6 soros autó volt régen, ebbe kerülne bele a 2.8i, mennyire "macerás" megkapni a típusmódosítási engedélyt egy ilyen átépítéshez?
- tervbe van véve egy turbó beépítés is, de Magyarországon még nem épült injektoros turbós Capri, ezzel kapcsolatba van valami tanácsod, mire kell figyelni, beállítások (Bosch K-Jetronic), stb?
UI.: minden jótancsot, intelmet szívesen hallanék a típussal,
építéssel kapcsolatban (papirok, engedelyek, az építés/átépítés
buktatói, veszélyei)!
Köszönettel, gizmo
(2001. 09. 27.)
Sok jó ismerősöd legyen, aki jó helyen is dolgozik, akkor nem lesz gond az engedélyeztetése.
A turbós motort nem gondolod komolyan, ugye? Nem kétkedés, mert mindent meg lehet csinálni.
De ehhez azért nem egyszerűen ismerni kell a motort, és az injektor rendszert is. A turbós mocinál más dugók más gyűrűk, más gyújtás vezérlés, más komplimáció, más beállítások szükségesek. A megannyi szerkezeti buktatót és pénzügyi gondot leküzdve elég egy kicsit félreállított üzemanyagnyomással meghajtani egyszer, és szénné ég a motor bele.
Ha azonban csak előre inni szeretnétek a maci bőrére, egészségetekre. De ezeket a motorokat nem jó tanácsok alapján építik ám, hanem előre megtervezett, kiszámolt és sokévi rutinnal készített tervek alapján!
Írja meg egy emailben, milyen autója van (márka, típus, évjárat, és ha olyan a hiba akkor motor- és alvázszám), és mik a tünetek. A kérdést továbbítjuk szakértőnknek. Ha lehet, használjon ékezeteket, és ne küldje el többször a levelet! Az egy típushoz kötődő korábbi kérdéseket, illetve a Doki válaszait a katalógusban könnyen megtalálja. Korábbi esetre visszautalva kérjük írja meg, melyik válaszban volt róla szó.
Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen telefondoktorunk is azt javasolja majd: forduljon szakszervizhez.
A Totalcar telefondoktora:
Dergez Attila autószerelő, általános orvos. Javít Trabanttól japán autóktól 600-as Mercedes-ig gyakorlatilag mindent. Szíve csücske a német autók, de jöhet angol, francia, olasz, orosz, vagy akár SAAB.