- Tanácsok
- Autódoktor
- plakett
- környezetvédelmi plakett
- zöldkártya
- euro-ii
- euro-iii
- swift
- suzuki
- műszaki vizsga
Piros vagy kék matrica?
Az lenne a kérdésem, hogy miért kapott az én nyolcéves 1.0 GL Suzuki Swiftem piros színű zöldkártya matricát a műszaki vizsgán?
Tudomásom - és a régi zöldkártya - szerint a környezetvédelmi osztályba sorolása 6.
Nem kék matrica járna? Ezt is átvariálták, vagy az értékei nem megfelelőek?
Válaszát előre is köszönöm!
Norbert
Tisztelt Érdeklődő!
A helyzet az, hogy egyszerűen megváltoztak a kategóriahatárok, ezért lehet az eddig megbecsült, környezetkímélő, tíz év alatti autóból hipp-hopp környezetszennyező, felgyújtandó, sürgősen megsemmisítendő roncs.
Azért van remény, a végén erre is kitérek.
Az eddig érvényes besorolás a 7/2002. (VI. 29.) GKM-BM-KvVM együttes rendelet szerint történt, a plakettek színét eredetileg az alábbiak szerint határozták meg:
Zöld plakett:
- lambdaszondával szabályzott keverékképzésű, katalizátoros, benzinüzemű gépjármű;
- az EU-ban, az USA-ban vagy Japánban 1998. január 1. után gyártott, dízelüzemű gépjármű;
- legalább EURO-II minősítésű tehergépkocsi és autóbusz
Kék plakett:
- szabályozatlan keverékképzésű, katalizátorral felszerelt gépkocsik
Sárga plakett:
- egyéb négyütemű, benzinmotoros gépkocsik
Piros plakett:
- egyéb, kétütemű, benzinmotoros vagy dízelüzemű gépkocsik
Később a kék és piros plakett megszűnt, az ide sorolt autók is sárga matricát kaptak a rendszámra.
Látható tehát, hogy a régi szisztéma szerint a szabályzott keverékképzésű autók, az EURO-II normát teljesítő autók és az 1998 utáni dízelek kerültek a felső kategóriába, minden más az alsóba. Létezett persze már ekkor is a környezetvédelmi osztály fogalma, bár ez közvetlenül nem mutatkozott a rendszámon látható plakett színében. Feltüntették azonban a zöldkártya hátoldalának alján és az új, kódszámos forgalmi engedély V.9 rovatában.
0: katalizátor nélküli, benzinüzemű, a jóváhagyási előírások szerint nem minősített dízelüzemű, ENSZ-EGB 83.00-83.01/A vagy 49.00-49.01/A előírás szerinti jóváhagyási jellel ellátott dízelüzemű;
1: katalizátoros, nem szabályozott keverékképzésű, benzinüzemű;
2: katalizátoros, szabályozott keverékképzésű, benzinüzemű, kivéve a 4. osztályba sorolt EURO-II minősítésű gépjármű;
3: EURO-I minősítésű dízelüzemű gépjármű;
4: EURO-II minősítésű, katalizátoros, szabályozott keverékképzésű - benzinüzemű vagy EURO-II minősítésű dízelüzemű gépjármű;
5: tiszta gázüzemű vagy elektromos meghajtású, illetőleg hibrid (a gépjárművet meghajtó elektromos-, valamint benzin- vagy dízelmotorral is ellátott) hajtású, kivéve, ha belső égésű motorja nem éri el az EURO-III minősítést);
6: EURO-III minősítésű, katalizátoros, szabályozott keverékképzésű, benzinüzemű gépjármű;
7: EURO-III minősítésű dízelüzemű gépjármű;
8: EURO-III minősítésű dízelüzemű gépjármű, OBD-rendszerrel ellátva;
9: EURO-IV minősítésű, katalizátoros, szabályozott keverékképzésű benzinüzemű gépjármű, OBD-rendszerrel ellátva;
10 és 11: EURO-IV minősítésű dízelüzemű gépjármű, OBD-rendszerrel ellátva;
12: EURO-V minősítésű dízelüzemű gépjármű, OBD-rendszerrel ellátva;
13: EEV minősítésű dízelüzemű gépjármű, OBD-rendszerrel ellátva;
14: EURO-V minősítésű gépjármű;
15: EURO-V minősítésű gépjármű
Amennyiben a hibridhajtású jármű belső égésű motorja legalább EURO-III minősítésű, a belső égésű motor szerinti kategóriába kell besorolni.
A 2010. január 1-től érvényes rendszer más határokkal dolgozik, és ismét négy kategóriát ismer:
Fekete színű plakett - korszerűtlen, nem környezetbarát járművek, amelynek a környezetvédelmi osztályba sorolása: 0, 1, 3.
Piros színű plakett - korszerűtlen, kevésbé környezetbarát járművek, amelynek a környezetvédelmi osztályba sorolása: 2.
Kék színű plakett - korszerű, környezetbarát járművek, amelynek a környezetvédelmi osztályba sorolása: 4, 6, 7, 8.
Zöld színű plakett - korszerű, kiemelten környezetbarát járművek, amelynek a környezetvédelmi osztályba sorolása: 9 és az e fölöttiek.
Látható tehát, hogy a lambdaszondával szabályzott keverékképzésű személygépkocsik alanyi jogon nem kapják meg a kék plakettet, csak ha egyébként a gyártó részéről rendelkeznek EURO-II minősítéssel. Bonyolítja a helyzetet, hogy a jelen szabályozás csak néhány éves, előtte a 2. kategóriába tartozott minden szabályzott keverékképzésű autó, amely nem tartozott legalább az EURO-III kategóriába. Így - ha jól emlékszem - 2007-ig ezek az autók a 2. környezetvédelmi osztályba kerültek, és sokuknál ez szerepelt a zöldkártyán és a forgalmi engedélyben is.
Emellett a 6/1990 KöHÉM-rendelet, amely a fenti kategóriákat meghatározza, tartalmaz egy kivételt, amely szerint az 1996 után az EU területén forgalomba helyezett autók kérésre átsorolhatóak a 4. osztályba, hiszen elméletileg ettől az időponttól csak EURO-II minősítésű autók kerülhettek forgalomba.
Azon autók esetében, amelyek azóta jártak műszaki vizsgán (tehát szinte mind), elvileg a műszaki adatlapon már a javított besorolás szerepel, amennyiben tulajdonosváltás is történt, a forgalmiban is. Persze ez csak elmélet, sok esetben ezzel egyszerűen nem foglalkozott a tanúsítványadó vagy az okmányiroda.
Ha tehát önnek a forgalmi engedélyben 2. kategória szerepel, és az autó EURO-II minősítésű, vagy egyszerűen csak 1996. január 1. utáni első forgalomba helyezésű, akkor a következőket teheti:
1. A következő műszaki vizsgán jelzi ez irányú igényét, és a tanúsítványadó kiállítja a 4. környezetvédelmi osztályba sorolást tartalmazó Műszaki Adatlapot.
2. A Nemzeti Közlekedési Hatóság kijelölt vizsgálóállomásán kér egy úgynevezett műszaki szemlét, melynek során a hatóság megállapítja a korrekt besorolást, majd szintén kiállít egy Műszaki Adatlapot. Ennek a szemlének a hatósági díja 1770 Ft.
A Műszaki Adatlappal besétál egy okmányirodába, ahol bejegyzik az adatváltozást. Ez sajnos gyakorlatban a forgalmi engedély cseréjét jelenti minden esetben, mindhárom, még érvényes típus esetén (kétlapos, háromlapos "szöveges", háromlapos "kódos"). Ennek költsége jelenleg 6000 Ft.
Fontos, hogy a törzskönyv cseréje ilyenkor nem szükséges.
Még egy megjegyzés a konkrét típushoz:
A 6. kategória EURO-III normát feltételez. Bár a Suzuki gyártott az EURO-III-nak megfelelő ezres Swiftet 2000-től, a magyar piacon 2001. decemberig csupán Euro-II-es autókat forgalmaztak. Az ezres motor nem sokkal ez után ki is került a palettából, így itthon a 6. kategóriájú 1.0 Swift meglehetősen ritka, azok is jórészt külföldről behozott autók. Ezek könnyen azonosíthatóak a kipufogó leömlőcsonkjában elhelyezett katalizátorukról. Amennyiben az öné nem ilyen, valószínűleg Euro-II-es, és így 4. osztályba sorolják majd - ez persze a plakett színét tekintve nem jelent különbséget.
Végül, mivel erre vonatkozóan is volt kérdés, egy táblázat a régi zöldkártyák felső részén található kódokról:
00 Egyéb, az alábbiakba nem sorolható kivitelű jármű
01 Benzinmotor (négyütemű)
51 Benzinmotor, szabályozott motorüzemű, katalizátorral
41 Benzinmotor, szabályozatlan motorüzemű, katalizátorral
08 Kétütemű benzinmotor
58 Kétütemű benzinmotor, szabályozott motorüzemű, katalizátorral
48 Kétütemű benzinmotor, szabályozatlan motorüzemű, katalizátorral
11 Cseppfolyósított gázzal üzemelő motor
54 Cseppfolyósított gázzal üzemelő motor, szabályozott motorüzemű, katalizátorral
44 Cseppfolyósított gázzal üzemelő motor, szabályozatlan motorüzemű, katalizátorral
21 Wankel (forgó dugattyús) motor
55 Wankel (forgó dugattyús) motor, szabályozott motorüzemű, katalizátorral
45 Wankel (forgó dugattyús) motor szabályozatlan motorüzemű, katalizátorral
02 Dízelmotor
22 Közvetlen befecskendezésű dízelmotor
03 Kényszergyújtású, dízel jellegű motor
06 Többfajta tüzelőanyaggal működő motor
07 Elektromos motor
10 Gázturbina
12 Nagynyomású gázzal üzemelő motor
66 Többfajta üzemanyaggal működő (kettős üzem)
76 Többfajta üzemanyaggal működő (benzin-alkohol)
86 Többfajta üzemanyaggal működő (gázolaj-növényi olaj)
Üdvözlettel:
Autódoktor

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Közélet
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
