Hideg motorok, hétvégi autózás, túlzott kopás
Érdekes és szép olvasói levél
Kedves Olajdoki!
Levelemet egy sokat vitatott téma, a motorok (erőforrások) üzemi hőmérséklet alatti üzeme és a motorolajok kenőképességének törvényszerűségei ihlették. Autós köztudatban elterjedt dolog, hogy hidegindítás után a motort kíméletesen célszerű használni, ha szeretnénk megkímélni a fokozott kopásoktól, ez azt hiszem egyértelmű tény. De az ok-okozat összefüggések szerintem már nem annyira. Mégpedig elsődlegesen az olaj nem megfelelő kenési tuladonságaira hivtkozás, ami abból adódik hogy az olaj nem az ő üzemi hőmérséklettartományában dolgozik valamint egy benzines motor esetében a hideg hengerfalakra kicsapódó benzinpára hígítja fel a kenőolajfilmet.
Nos, az én lajikus véleményem hogy az olaj kenési tulajdonságai hideg (most ne mínusz 20 fokos olajra gondoljunk, hanem mondjuk plusz 20) állapotban is megfelelőek vagy talán még stabilabb is lehet az olajfilm az alkatrészeken, mint 100 fokosan, és ezen még az sem ront érdemben ha a benzin némileg hígítja azt. Gondoljunk bele, sok motor fut 200.000 vagy még több km-t élete során és még nem érett meg egy felújításra. A riogatás az olaj hígulásával nem állja meg a helyét, feltételezve azt, hogy az üzemanyag ellátó rendszer jól karbantartott és beszabályzott. Az olaj tehát ahol jelen van az indítás után illetve előzőleg megtapadt a csúszó felületen, ott már el is látja feladatát, a kopások valódi okát nem itt kell keresnünk. Vizsgáljuk meg hogy mi történik a kíméletes motormelegítés során: indítás, olaj eljut illetve ott van a kenési helyeken, a motor egyenletesen melegszik fel nem keletkeznek nagy feszültségek az alkatrészek eltérő hőtágulása során. Ez utóbbi a kulcsszó: hőtágulás.
Ha egy hideg motort nagy igénybevételnek teszünk ki, akkor bizony néhány részegység sokkal nagyobb hőterhelésben részesül mint mások. Például a dugattyúk sokkal intenzívebben melegszenek mint a nagyobb tömegű motorblokk, ezáltal a henger-dugattyú illesztési hézag erősen lecsökken ami már veszélyezteti a hengerfalon lévő olajfilm épségét, és annak kritikussá válása után fellép az intenzív súrlódás, ami még tovább rontja a helyzetet, azon felül extrém kopást idéz elő. Másrészt a főtengely siklócsapágyai is befeszülhetnek ha a hengertömb intenzívebben egyenetlenül melegszik fel hasonló kopási jelenséget produkálva. Tehát az olaj hőmérséklete nem okolható közvetlenül a kopások fellépéséért. Mindössze arról van szó, hogy ha az olaj már nagyjából elérte a hűtővíz hőfokát akkor beszélhetünk egyenletesen átmelegedett motorról, ahol a súrlódó felületeket már stabilan elválasztja az olaj egymástól. Extém esetben a kíméletlen használattól az egyenetlen hőtágulás akár szerkezeti károkhoz is vezethet pl. repedések jönnek létre a hengerfejben, motortömbben aminek aztán használhatatlan erőforrás lesz az eredmánye.
Fentebb hivatkoztam arra hogy bizonyos mennyiségű olaj megtapad a súrlódó felületeken, ha mondjuk az autó napi használatban van. Egy "hétvégi" autós büszkén meséli barátainak hogy az ő autója bizony nagyon keveset fut ezért aztán szinte új állapotú. Legalábbis azt gondolja. Mert egy hosszabb ideig álló motorban az olaj képes teljesen lefolyni a felületekről, kvázi szárazon hagyva azokat. Aztán ha jön a "nagy alkalom", motor indít, hengerfal száraz, rá a benzin, főtengelycsapágyak fém-a fémen, vezérműtengely szintén, arra várakoznak hogy mikor részesülnek az enyhítő olajfürdőben, közben csak kopnak extrémen. Tulaj csodálkozik, hogy néhány tízezer kilóméterrel az autóban, az füstölve adja jelét, hogy eljött a generálszervíz ideje. Tehát a motor számára az optimális a (majdnem)mindenapos használat, kíméletes bemelegítéssel, és persze a motorhoz való olaj használatával és időbeni cseréjével.
Kérdésem mindössze annyi lenne, hogy ez az elmélet megállja e a helyét?
Köszönöm:
Ördög László
Kedves László!
Minden részletre kitérő, és végtelenül alapos hozzászólását a témához csak megköszönni tudom, és egyben reménykedem, hogy minél többen elolvassák a fórumon. Nem tudom, hogy mi ihlette a szenvedélyes és alapos témakifejtést, de örülök neki, hogy nem sajnálta az időt, és begépelte. Igaza van, nem is kétség, magam sem tudtam volna ennél alaposabb munkát végezni.
Üdv:
Olajdoki

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
A Ford megkezdte az alkudozást
A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
