Megvolt: Opel Astra 1.6 ECOTEC (2010)

A panelkorszak vége

2010. augusztus 23., hétfő 06:38

Persze lehet ennél is lejjebb menni az Astra-kútban, mert van még 1,4-es 100 lóerős is a palettán, de azt az autót legfeljebb olyanoknak merném ajánlani, akik hegy tetején laknak, és minden este helikopter hozza haza őket – meg a kocsijukat. Mert – és belevágok a közepébe – ezzel az eggyel jobb, 1,6-os, 115 lóerős szívómotorral sem az a lángot lehelő, mesebeli táltos paripa az Astra.

Pedig mindene meglenne ahhoz, hogy elég legyen ez a soknak nem mondható lóerőmennyiség. Tizenhat szelep, változó vezérlés a motorban – ha nem is repíti a kocsit százötven lóerő, de ilyen műszaki háttérrel azért számíthatunk valami elfogadható tolásra lent, s kihúzatáskor is illik némi sziporkának lennie. Ráadásul a teszt-Astrában benne volt a FlexRide nevű menetdinamikai rendszer – ez nagyjából annak felel meg egy autónál, hogy az ember ebéd után sört iszik, kávét vagy semmit.

A műszerfalon levő gombokkal kiválasztható, hogy a gázpedál megrúgására idegesen reagáljon-e a motor, a kormányon a rásegítés minimális legyen-e (közvetlenebb érzetet adva ezzel), a futómű pedig keményen csillapítson-e. Ez eddig a Sport, aztán van egy normál állás, ahol – izé – minden normális, majd Comfortban kapjuk a bódító, lusta puhaságot. Működik a rendszer az 1,6-os motorral is, jól érezhető a három karakter, aki szereti az ilyen játékot, rendelje meg, negyedmillióba kerül – igaz, a típus bevezetésekor még ingyen adták. Én inkább egy jó Xboxra meg egy kényelmes fotelre költeném a pénzt, ha már. Úgy lenne racsing is meg pihi is. Az Astra ezzel a motorral meg leginkább hétköznapi dolgokra való, nem másra.

Félreértés ne essék, maga a kocsi kiváló, mondhatni, rég volt ilyen jó Opel, ha az Insigniát és a Lotus Elise-alapú Speedstert nem vesszük. Javítok – a maga műfajában az Astra jobb is, mint az egy mérettel nagyobb Insignia, hiszen van benne annyi hely, mint a konkurencia derékhadában. Igazából az Astra annyira jó, hogy ott csücsül a teljes mai alsó-közepes domb csúcsán. Bravó Opel, szép fejlődés.

A futómű például kifogástalan – ha csúszik, orral kifele megy a kanyarból, mint minden ilyen kompakt kocsi, de cseppet sem vészesen, meg eleve igen nehezen csúszik is meg, nagyjából ott, ahol ép ésszel már mindenki rég elvette a gázt. Pontos, finom a kormány, van rajta visszajelzés, igazán jó az is. A fékkel nincs baj, a váltó pedig, ha nem is mintaszerűen kapcsolható, mert kissé nehezen jár, de mindenképpen elfogadható szerkezet. Lehet ezzel jót autózni.

És akkor még egy kis hozsanna, hogy a kellemes dolgokon szörfözzünk kicsit. A zajcsillapítás például egészen kivételes, nem sok hasonló méretű és funkciójú autó van a piacon, ami csendesebb lenne. Itt azért van egy de, és máris az 1,6-os szívómotorral van probléma – annak a hangja azért mindig jelen van nagyobb sebességnél, és sajnos a hangszíne nem kellemes. A turbók, a dízelek, amikkel eddig mentem, kellemesebbek voltak, például autópályán.

Igen jó a rugózás is. Viszonylag feszes, de minden apró vibrációt kiszűr, és akármekkora erőkkel is próbálja a városvezetés a világ legjobb rugózástesztelő-pályájává alakítani a fővárosi közúthálózatot, az Astrában mégsincs olyan, hogy bármilyen bukkanón zötykölődni kellene. Néha a hátsó futómű azért zörren egyet, ha megfelelően nagy a pofon, amit kap, de általában összeszedett, kellemes gép az Astra. Ha a tizenöt évvel ezelőtti énem ezt olvasná tőlem egy autós magazinban, biztosan sóhajtana: hát ez is meghülyült vénségére, vagy kinyitotta a zsebét paraszolvenciáért… Pedig csak ennyit fejlődött az Opel. Bocs, Én.

A hely ugyan nem bőséges, de korántsem szűkös, maximum a csomagtartó kialakításánál vonták átlagosra a literszámot. Máskülönben kiváló raktér ez, benne van az egy mozdulattal feljebb és lejjebb helyezhető, masszív padló (ez nem is kerül sokba, csak 15 ezer forint), mindenfelé kis rekeszek, pántok, kampók, aszimmetrikusan dönthető támlák. Olyan, mint egy rettentő gusztusos, ötfogásos, a kínai, francia, indiai, magyar és japán konyhák legfinomabb fogásait felvonultató ebéd – egyetlen skót kistányéron felszolgálva. Sokat tud, de nem különösen tágas tehát – 370 literes.

A kidolgozás is egészen más ligában van, mint korábban. Finom, puha, matt anyagok, rejtett fények mindenütt, annyira filigrán, épp csak jelzés értékű krómbetétezés, ami a legcsicsagyűlölőbbek szemét sem zavarja, de azért ad egyfajta elegáns csillogást a beltérnek. Kissé sok ugyan a kapcsoló középen – ilyenkor érti meg az ember, miért lettek a mindenféle iDrive-ok, COMAND-rendszerek a még jobban felszerelt luxuskocsikban. Már az Astra is sok a szemnek, ujjnak.

Pedig a felszerelések ebből a kocsiból sem hiányoztak. Sztereó, automatikus hőfokszabályzású klímarendszer, bluetooth-os telefon, fényre sötétedő belső visszapillantó, a már említett FlexRide menetdinamikai rendszer, vezérlőgombok a kormányon, tempomat, esőérzékelős ablaktörlő, sötétségérzékelős lámpakapcsolás, első és hátsó parkolóradar – sok minden, no. Persze EZ az Astra 1.6 ECOTEC nem is ötmillióba kerül, mind az árlista legolcsóbbika, hanem bő egy misivel többe. Akinek kell, fizesse meg a kényelmet.

Az ülés, mondjuk, nem az az ergonómiai szempontok messzemenő figyelembevételével kialakított, spéci cucc, amire oly büszke mostanában az Opel. Az jó drága. Szerencsére ez az olcsó megoldás sem az az ergonómiai szempontok messzemenő kihagyásával készült szék, ami a régi Astra F-ekben volt – végül is tűrhető benne az utazás, de meg kell állni kétszáz kilométerenként, mert akkorra már nyilall az ember dereka –, a tökéletestől messze van.

Az Astra még szép is. Általános érvényűen, mindenki szerint. Nem okvetlenül ebben a barnás-szürke metálban, de a formák korrektek. Ezekkel az alsó-középkategóriás Opelekkel régen mindig az volt a baj, hogy borzasztóan meg akartak felelni valamiféle képzelt arany középszernek. Nem mondom, hogy ebből a törekvésből középszar lett volna, de tény, hogy az Opel Astra név említésére a többség ma nem a vágy titokzatos mocorgását érezte a lelkében. Sokkal egyszerűbb panelekből építkeztek korábban a tervezők, mint az új szériánál, talán ezért is van, hogy a mostani annyira kilóg a panelekből, nézzék csak a képeket.

Ez a teljes szemlélet, az „autót a hivalkodást kerülő középosztálynak'" most a kukában landolt. Az Astra ott folytatta, ahol az igen ügyes Mazda-tervezők a 3-as megrajzolása után kiléptek a Windowsból – az Astra ugyanaz a koncepció, csak ezt az utolsó részletig kidolgozták. Gömbölyű, kicsi, hurkásított far, trükkös formájú lámpák, elegáns, lapos orr, egy ügyes törés a különben nagy, unalmas oldalsó lemezfelületeken, mindez hibátlan arányban elosztva egy darab karosszérián. Még a kerekek is pont ott ülnek az ívekben, ahol kellemes a szemnek. Nincsenek öncélú részletek, klasszikus lesz ez még, ha nem vigyázunk.

De akkor jöjjön a bevezetőben már említett feketeleves, amit a szívómotoros Astra 1.6 vásárlójának kötelező megennie. A motor.

Papp Tibi – aki, ne feledjék, egy szürke, 1,6-os Toyota Avensist hajt– azt mondta róla: nem is rossz. Kis fordulaton szépen elviszi a harmadikat, negyediket is, ha odalép neki az ember, megy is. Tibi az ország talán legjobb autótesztelője, ezért bizonyára csak a vezetés rövidsége miatt vont le ilyen következtetéseket, persze az is lehet, hogy nekem voltak túlzott elvárásaim az autóval szemben. Én a régi F-Astra 1,6-os Ecotecjére emlékeztem, ami ennél puhább hangon járt, és a maga olajfogyasztós módján azért tele volt élettel. Ez a motor viszont minden, csak nem készséges.

Szavazzon!

Kis fordulatról megrugdalva gondolkodik, ésszel kell neki adni a gázt, mert olyasféle módon befullad, mint a rosszul beállított karburátoros motorok tették hajdanán. Aztán kicsivel feljebb megjön az erő, van neki egy, mondhatni, kellemes középtartománya, ahol se nem zajos, se nem kelletlen, de amikor igazán szükség lenne a póverre, és húzatjuk, például előzésnél, olyankor elfogy. A változó szelepvezérlés miatt én ennél jóval élettelibb felső tartományra számítottam, de ez az Opel-motor itt egyszerűen kifullad, és zajossá válik. Kötelező hakni ez a négyhengeres a kínálatban, értem én, a tervezőknek kiadták – „tudjuk, nem lehet ennyiből megcsinálni, pláne hogy hozza az emissziót és ereje is legyen, de azért kell ilyen is, valamit tegyetek le az asztalra, majd a marketingeseink megpróbálják a dízelek és a benzines turbók felé terelni a népet”. És tényleg, ha az árlistát nézem, alig pár százezer forinttal többért van már erősebb turbós is, dízel is.

Nézzük inkább máshonnan a dolgot. A FlexRide opció 250 ezerbe kerül. Ezt elhagyva már csak alig pár tízezret kell hozzátennünk az 1,6 szívóváltozathoz, hogy ál-Sport üzemmód helyett igazi menést kapjunk. Nem megéri?

Hogy ez a szívó egyhat lenne a tömegek Astrája? Egy frászt. Turbót a népnek!

Opel Astra 2010 Enjoy 1.6 Ecotec Opel Astra 2010 Enjoy 1.6 Ecotec

A Totalcar értékelése:

A kelletlen, fent kehes, lent sem túl készséges motor rettentően kilóg a máskülönben ügyes, harmonikus, jó képességű és szép Astrából. Másfél csillag levonás jár azért, hogy eszükbe ne jusson mást venni, mint turbóst.

Népítélet:

  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Fenntartási költség
  • Ennyire szerette

Versenytársak Versenytársak

  Chevrolet Korea Cruze 2009 Ls Plus Seat Exeo 2009 Style 1.6 Renault Fluence 2010 Exception 1,6 Opel Astra 2009 Enjoy 1.6 Ecotec
  Chevrolet Korea Cruze 2009 Ls Plus Seat Exeo 2009 Style 1.6 Renault Fluence 2010 Exception 1,6 Opel Astra 2010 Enjoy 1.6 Ecotec
Motor 1598 cm3 soros 4 hengeres benzines 1595 cm3 soros 4 hengeres benzines 1598 cm3 soros 4 hengeres benzines 1598 cm3 soros 4 hengeres benzines
Telj. 114 LE @ 6400 rpm 102 LE @ 5600 rpm 110 LE @ 6000 rpm 116 LE @ 6000 rpm
Nyomaték 153 Nm @ 4200 rpm 148 Nm @ 3800 rpm 151 Nm @ 4250 rpm 155 Nm @ 4000 rpm
Fogy. 5.5/9.0/6.8 5.7/10.6/7.5 5.3/8.8/6.5 5.1/8.3/6.3
Ár 4 463 000 Ft 6 718 000 Ft 4 190 000 Ft 5 200 000 Ft
 

Címkék:

A Totalcar címlapjáról ajánljuk

Kacsa vagy Bogár?
Kacsa vagy Bogár?
Mindkettőt a második világháború előtt készítették, mindkettő olcsó, népautó. Mégis rettenetesen mások.
Ez szívja le Paksot
Magyar fejlesztés a műanyag elemekből épült busz, és ez tíz év múlva sem kormol.
Azt hitted, a LaFerrari a csúcs?
Házon belül licitálják túl a Ferrari csúcsmodelljét. Jön a következő XX.
Ezért ne driftelj elsőkerekes Ladával
Lehet, hogy az arabok tudnak valamit, mert a ladásoknak ez most nagyon nem jött össze.
Terepen virít a legújabb Subaru
Inkább ezt vinnénk kemény terepre, mint a legtöbb SUV-t. Itt nem vették át a langyos trendeket.
TB/ruha Levi Strauss ilyenben nyomná
Csak első blikkre olyan, mint a többi. Rejtett zsebek a farmerben, tűzálló szálak a bélésben.
Nagyot fog gurítani a BMW
Úgy tűnik, már nem elég a 7-es BMW. Valami különlegesebbel készülnek a bajorok.
Vázlatokon a legdurvább gyári Golf
Összkerék-hajtással és 400 lóerős motorral a kategória leggyorsabb autói közé tartozik.
A teleobjektív a rendőrség új fegyvere?

h i r d e t é s

Márkaszerviz

Totalcar áruház

fékbetét készlet, tárcsafék
OPEL MANTA 1.6 S lépcsőshátú 1975-1981
4504 Ft
féktárcsa
OPEL INSIGNIA 1.4 LPG Ferdehátú 2012-2013
19944 Ft
olajszűrő
OPEL VECTRA 2.0 DTI Kombi 2003-2013
1544 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

Golf IV: petrol or diesel?
I want a Golf IV, but I can't decide if I should go for the 1.6 petrol or the 1.9 TDI. Please help!