Szemtől szemben a varanggyal

Nissan Juke menetpróba

2010.09.17. 06:50

Most tényleg nem irigylem a Nissan marketingeseit. Olyasmit kell feltálalniuk és vonzóvá tenniük a közönség számára, amire maximálisan politikailag korrekt amerikai politikusok sem mondhatnak mást, mint hogy tökéletesen alkalmas az emberek véleményének megosztására. A szerkesztőségünk is két táborba rendeződött már a Juke első fotói láttán, a szörnyülködőkére, és azokra, akik jópofának találták. Egy dolog biztos, valamilyen irányban mindenkinél kiverte a biztosítékot. Nálam is – ha elolvassák a hírt, amit annak idején a Juke-ról írtam, az is kiderül, milyen előjellel – de már akkor eldöntöttem, hogy adok neki még egy esélyt: mindenképp kipróbálom, ha alkalom adódik rá.

Igaz, nem pont így képzeltem. A Nissan hazai képviselete csupán egy félórás menetpróbát tudott biztosítani. Azt mondták, túl sok az érdeklődő médium, a tesztflottába pedig csak hónapok múlva kerül be a Juke. A próbára kiadott autókat is a kereskedések bemutatójárműveiből toborozták, némelyiken még külföldi, némelyiken már P-s magyar rendszám volt. Talán titokban drukkoltam is, hogy pozitív legyen az élmény, ezért is kértem az egyeztetéskor a legerősebb, turbós benzinest – ha jól megy, az már fél siker. Nem biztos, hogy jó választás volt, de ez nem elsősorban az autó hibája, inkább a szakadó esőé, ami a próba ideje alatt Budapestet áztatta.

Valaki a képviselettől korábban azt állította, hogy a Juke élőben azért sokkal jobb, mint képen. Vannak ilyen autók, például a Peugeot 407 Coupé szemtől szembe sokkal nagyobbat üt, mint fotón, de ezúttal nem éreztem igaznak az állítást. A kis Nissan ugyanolyan hatást váltott ki belőlem, és a fotós szerepére vállalkozó Árpádból – mint korábban, amikor a gyári képsorozatot néztük – talán csak a meglepetés ereje hiányzott így sokadjára. Ha le akarnám írni, hogy milyen a látvány, ugyanazt mondanám, amit Winkler, amikor először látta az autót a monitorján: a leköszönő Micra és a Murano közös gyermeke. És ez nem csak a formára igaz, de nagyjából minden másra is.

A Juke az angolszász szóhasználat szerint crossover, azaz olyan öszvér, ami magas, mint egy terepjáró, de egyértelműen épített utakra készült, nem dagonyázásra – akárcsak a Murano. 4,135 méteres hosszával viszont még épp a kisautók kategóriájának legtetejéhez tartozik, és láthatóan nem is volt elsődleges tervezési szempont a térkihasználás, azaz alig van benne több hely, mint egy Micrában. Itt egyértelműen a formatervé a főszerep, és nem csak kívül. Belül a középkonzolt és az ajtókapaszkodók előtti részt burkolták fényes műanyag elemekkel, amelyek sima, határozott kontúrok nélküli formájukkal egyértelműen a külső dizájn hangulatát próbálják becsempészni az autóba. Egyes változatokban sötétvörösben pompáznak, a mi tesztautónkba egy fokkal kevésbé hivalkodó, metálszürke darabok kerültek, ami talán nem is baj. Ugyanezt az organikus vonalat viszik tovább a kilincsek és a szellőzőrostélyok, viszont a műszerfal és a kormánykerék környéke talán épp a többi feltűnő részlet mellett szinte unalmasan átlagosnak tűnik. Pedig a két ezüstös keretű csőműszer és a felettük lebegő árnyékoló nem rossz ötlet, csak a jármű stílusához mérten tűnnek túl visszafogottnak.

Hasonló ellentmondást hordoznak a felhasznált anyagok. A műszerfal és sok más felület kifejezetten olcsó, kopogós tejfölöspohár-műanyagból készült, ami egy olcsó kisautóban épp a helyén lenne, de a Juke árfekvésébe igazán beleférhetett volna néhány kellemesebb tapintású vagy legalább látványnak érdekesebb alkatrész éppen ott, ahol a legtöbbet nézegeti és tapogatja majd a sofőr, illetve az első utas. Az is különös, hogy hátulra már szinte semmi nem jutott a formai érdekességekből: itt minden egyensötétszürke, ahogy bármelyik átlagautóban. A helykínálat egyébként megfelelő, főleg ha nem várunk tőle túl sokat: elöl kényelmesen elfértünk Árpáddal az átlagosnál egyértelműen szélesebb termetünk ellenére is, hátul pedig épp érintette a térdem az első üléstámlát, azaz csak 180 centinél magasabb utasoknak jelenthet szenvedést a Juke-ban való hosszabb utazás.

A csomagtér első látásra nevetségesen kicsinek látszik, de a padlója alatt egy majdnem ugyanakkora szerszámosláda-féleség rejtőzik, az alatt viszont már csak a pótkereket pótló defektjavító készlet bujkál. Nem valami praktikus elrendezés – már ha az ember nem főállású csempész –, de végül is elég sok minden begyömöszölhető a Juke-ba, ha nagyon szükséges, a hétköznapi városi használatban pedig elég lehet az a két-három sporttáskányi hely, papíron 251 liter, ami alaphelyzetben rendelkezésre áll.

Tesztautónak egy elsőkerék-hajtású, kézi váltós, 190 lóerős példányt kaptunk, ami papíron kifejezetten érdekes párosításnak tűnt. A szakadó esőben viszont jó hasznát vettük volna az összkerék-hajtásnak. Az így is kiderült, hogy az új, 1,6 literes motor valóban nagyon erős – ha forgatják. Háromezres fordulatig ugyanis egy gyengébb ezernégyszázas szívómotor dinamikájával birkózik a közel 1,3 tonnás karosszériával. Háromezer fölött viszont megkezdődik a tűzijáték: a Juke finom kormánycibálással kilő, és pillanatok alatt áthágható vele az összes sebességkorlát. Elsősorban a tudat félelmetes, hogy egy ilyen magas súlypontú autóban ekkora erő lakik, bár az eső, a rövid próbaidő és a viszonylag nagy forgalom miatt a futómű korlátait nem is próbáltuk feszegetni.

A futómű egyébként már-már kényelmetlenül rázósnak tűnt, aminek meg is van a magyarázata. A Juke magas, miközben ugyanolyan felfüggesztés – elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros – dolgozik alatta, mint bármelyik kisautóban. Ráadásul ennek a változatnak nagy tempónál is stabilnak kell maradnia, nem dülöngélhet a kanyarokban, ami viszont merev rugókat és kemény csillapítást követel. Nem feltétlenül jó kompromisszum, de a fizika ezt adta ki. Talán az összkerekes csúcsváltozat ügyesebb egy fél fokkal – ott több lengőkarosnak mondott hátsó felfüggesztést használnak –, de az már árban is bőven egy kategóriával feljebb van. Nehezebben magyarázható a tökéletlen váltó: bár rövid utakon jár, de nem igazán pontos, mondhatni szokvány kisautó-váltó, pedig egy ilyen motorhoz, amelynek a kihasználásához sokszor kell fel-le kapcsolgatni, precízebb szerkezet illene.

Az oldalról ajánljuk

Másfél milliárd eurós hátbaszúrást kapott a Maserati
  • Hírek

Másfél milliárd eurós hátbaszúrást kapott a Maserati

Et tu, mi fili, Stellantis?

március 4., 09:06
Magyarországra érkezik a Chery második modellje, pedig még az elsőt sem láttuk
  • Hírek

Magyarországra érkezik a Chery második modellje, pedig még az elsőt sem láttuk

A Tiggo 7 és a Tiggo 8 az idei év második feltől lesz kapható.

március 4., 13:05
Extra pénzért árulna utólag aktiválható hatótávot a Rivian
  • Hírek

Extra pénzért árulna utólag aktiválható hatótávot a Rivian

Ez úgy lehetséges, hogy a Large+ akkumulátor teljesen megegyezik a Max változattal, ám előbbi kapacitását szoftveresen korlátozták.

március 4., 12:05
Az egyik Yaris széttép, a másik meg ritkább, mint egy Bugatti
  • Tesztek

Az egyik Yaris széttép, a másik meg ritkább, mint egy Bugatti

Bő 20 évvel ezelőtt is volt turbós Toyota Yaris, de az nem volt annyira brutális, mint napjainkban.

március 4., 13:33
Minden negyedik ellopott autó Toyota Land Cruiser volt Japánban
  • Hírek

Minden negyedik ellopott autó Toyota Land Cruiser volt Japánban

A tízes toplistán csak Toyoták és Lexusok vannak.

március 4., 14:30
Trump vámjai miatt akár 4,5 millió forintos áremelkedés jöhet az amerikai autópiacon
  • Hírek

Trump vámjai miatt akár 4,5 millió forintos áremelkedés jöhet az amerikai autópiacon

A vámok emelése kéz a kézben jár az árak emelkedésével, amely az autóiparban járhat a legsúlyosabb következményekkel.

március 4., 10:17
Becsületesnepper: átgondolt döntés helyett úgyis mindenki BMW-t vesz majd a munkáshitelből
  • Hírek

Becsületesnepper: átgondolt döntés helyett úgyis mindenki BMW-t vesz majd a munkáshitelből

Pedig 4 millió forinttért már bőven lenne olyan használt jármű, amivel pénzt lehet keresni.

tegnap, 17:25
Hihetetlen, de még mindig lopnak közlekedési táblákat szülinapi ajándéknak
  • Hírek

Hihetetlen, de még mindig lopnak közlekedési táblákat szülinapi ajándéknak

Hiába von büntetőeljárást maga után, még mindig akadnak olyanok, akik közlekedési táblát lopnak.

március 3., 07:35
Nem lehet leszoktatni az embereket az autózásról, ezt már a környezetvédők is látják
  • Hírek

Nem lehet leszoktatni az embereket az autózásról, ezt már a környezetvédők is látják

Meglepő mondás a fő környezetvédőtől. Kérjük vissza a szedánokat!

március 4., 06:02
Joggal lehetett volna az Év Autója
  • Tesztek

Joggal lehetett volna az Év AutójaTeszt: KIA EV3 Long Range Earth Plus

Tisztességes valós hatótávjával máris felfelé lóg ki a sorból, és ez nem minden.

március 4., 16:38
A Polestar nagyot kaszált a Tesla iránti közutálatból
  • Hírek

A Polestar nagyot kaszált a Tesla iránti közutálatból

Kaptak az alkalmon.

március 4., 15:53
A gatyáját is kifizette olvasónk, pedig ha OT rendszám, akkor kedvezményes biztosítás!
  • Közélet

A gatyáját is kifizette olvasónk, pedig ha OT rendszám, akkor kedvezményes biztosítás!

Az OT plakett kiváltásával automatikusan jár a kedvezményes KGFB is. Csak az időzítés nem mindegy.

március 4., 06:02
Reklámok lephetik el a modern autók infotainment képernyőit
  • Hírek

Reklámok lephetik el a modern autók infotainment képernyőit

A marketingesek számára ez valódi aranybánya lehetne.

március 3., 05:59
Véget ért egy nagy korszak: nem lehet többé Nissan GT-R-t rendelni
  • Hírek

Véget ért egy nagy korszak: nem lehet többé Nissan GT-R-t rendelni

A Nissan hazájában, Japánban is leállt az értékesítés.

március 3., 05:59
Íme az uniós terv a feltápászkodásra, Magyarországnak is jó lehet
  • Hírek

Íme az uniós terv a feltápászkodásra, Magyarországnak is jó lehet

Uniós hátszelet kaphat az akkumulátorgyártás.

március 4., 18:03
Javítják a burkolatot, sávzárásra kell számítani az M0-son
  • Hírek

Javítják a burkolatot, sávzárásra kell számítani az M0-son

A halásztelki csomópont térségében, az M1-es autópálya irányába.

március 4., 06:02
Ennél menőbben nem lehet megünnepelni a Porsche 912 hatvanadik születésnapját
  • Hírek

Ennél menőbben nem lehet megünnepelni a Porsche 912 hatvanadik születésnapját

A magyar KAMManufaktur kitett magáért.

március 4., 17:35
„Digitális lasszóval” kapná el az ámokfutókat egy német mérnök
  • Hírek

„Digitális lasszóval” kapná el az ámokfutókat egy német mérnök

Bár vannak érvek a megoldás mellett, egyelőre korai arról beszélni, hogy ténylegesen megjelenjen az autókban.

március 3., 11:20
Egy idióta 50 helyett 171 km/h-val repesztett Esztergom belterületén
  • Hírek

Egy idióta 50 helyett 171 km/h-val repesztett Esztergom belterületén

Negtatív rekorder lett.

március 3., 13:16
Ismét csökkennek az üzemanyagárak, januárhoz képest is olcsóbban tankolunk
  • Hírek

Ismét csökkennek az üzemanyagárak, januárhoz képest is olcsóbban tankolunk

Lassan, de biztosan olcsóbb az üzemanyag. Kérdés, hogy ez meddig marad így.

március 3., 16:58
Visszafordult a magyar újautó-piac
  • Hírek

Visszafordult a magyar újautó-piac

Közel 2 százalékkal csökkent a forgalomba helyezett új autók száma.

március 3., 11:04
Profi instruktorok segítségével tanulnak gyors autót vezetni a rendőrök
  • Hírek

Profi instruktorok segítségével tanulnak gyors autót vezetni a rendőrök

Ennek helyszíne a ZalaZONE autóipari tesztközpont lesz.

március 3., 10:15
Emissziós pofont kaphat a Tesla
  • Hírek

Emissziós pofont kaphat a Tesla

A többi autógyártótól kapott emissziós pénz kerülhet veszélybe.

március 3., 16:10
KAMM 912c 60th Edition
  • Hírek

KAMM 912c 60th Edition

március 4., 14:01
Chery Tiggo 8
  • Hírek

Chery Tiggo 8

március 4., 10:31
Mazda MX-5 Coupé Type-E
  • Hírek

Mazda MX-5 Coupé Type-E

március 3., 14:24