Autofókusz – dízel kéne és automata

Bemutató: Ford Focus 1.6 Ecoboost és 2.0 Duratorq TDCi PowerShift

2011.02.10. 07:39

A C szegmens, amelyet már régen nem hív senki Golf-osztálynak, az extrém túlmotorizált presztízs-erőgépeken kívül ritkán tartogat izgalmakat. Amikor elindultam Focus-nézőbe, azt gondoltam, hiányzik tíz–tizenöt évem ahhoz, hogy megkívánjam.

A Jerezben birtokba vett mustársárga dízel (igen, ezt kértem!) viszont első látásra is szimpatikus volt. Gyilkos arc, előre dőlő övvonal, az a klasszikus, de cseppet sem elcsépelt támadáshoz púposkodó pumaforma, amitől minden, jogosítvánnyal és Y-kromoszómával egyaránt rendelkező humanoidnak beindul a fantáziája. Ha diplomatikusan átsiklunk a hátsó lámpa furcsa asszociációkra serkentő formáján, nem nagyon érheti szó a Ford formatervezőit. Friss, kívánatos, anatómiailag korrekt krumplit sikerült kifaragni úgy, hogy azért magán hordja a nagypapa, az első Focus legjellemzőbb stílusjegyeit is.

Mindamellett, hogy teljesen új modell bemutatójára voltam hivatalos, már a megérkezés előtt finoman belopódzott a tudatalattimba a sejtés: valójában egy techno-tűzijáték vár rám. A repülőn az előzetes tájékoztatót böngészve a leghangsúlyosabb elem ugyanis a vezetést segítő rendszerek működését bemutató füzetke volt. Ebben a kategóriában sokan, sokféle aktív és passzív biztonsági elemet kínálnak, de ilyen széles fronton egyetlen konkurens sem támad. Persze mindez csak az általunk próbált Titanium felszereltségben, amely várhatóan a hazai eladások elenyészően kis részét képezi majd.

A világautó

A Ford a Focusszal azonos padlólemezen nagyjából évi kétmillió autót tervez gyártani – mondta el Darren Palmer, a Focus bevezetésének fő koordinátora a technikai bemutatón. A több gyártó által több-kevesebb sikerrel elindított világautó szerepét szánják az új modellnek, így a világ piacain megjelenő különböző Focus-modellek alkatrészeinek nyolcvan százaléka teljesen azonos lesz, újabb 9 százalékuk pedig alig különbözik majd. A maradék 11 százalékban foglalnak majd helyet a kötelező regionális módosítások, mint a szimmetrikus fényszóró, a jobbkormányos műszerfal vagy a mérföldes óra.

A gyártás az USA-ban és Németországban indul, hozzánk az utóbbi üzemből érkeznek az autók. Még idén termelni fog az orosz, jövőre pedig a kínai Focus-szalag is.

Pedig remek játékszerek, és jól működnek. A sávelhagyásra figyelmeztető rendszer diszkrétebb üzemmódjában a force feedbackes játékkormányokat idéző rezgéssel riasztja a balga sofőrt, de egy kattintással odébb aktívan is beavatkozik, ahogyan a türelmes és óvó tekintetű apuka igazítja ki bringázni tanuló, bohó gyermekét a rózsabokorból. Az alacsony sebességű biztonsági rendszer képes arra, hogy a városi araszolásban kevésbé koncentráló sofőr helyett befékezze az autót, ha túlzott intim közelségbe kerülne az előtte haladóval – ahogyan ezt egy túlzottan heves mérsékletű marbellás hölgy mögött élesben is megtapasztaltuk.

A táblafelismerő rendszer is kiválóan működött, bár kissé pongyolán kezeltük a szinte üres, ad-hoc vonalvezetésű utakon a szabályokat, mindig tudtuk, milyen tempóval kellene éppen haladnunk. Saját tapasztalatom szerint egyébként a sebességhatárokra, az előzési tilalomra és ezek feloldására koncentrál, a hatosával támadó Különböző Konfigurációkban Behajtani Tilos táblákat meg sem próbálja feldolgozni. Érdekes lesz egyébként megtapasztalni, mit kezd a hazai jelzésekkel, hiszen a tiltásokat feloldó soksávos áthúzás nálunk nem divat, egyetlen vaskos fekete ecsetvonás van helyette.

Mi is van még? Aktív parkolóasszisztens, amellyel feltartott kézzel, pusztán a váltókart és a pedálokat kezelve tudunk parkolni, a hölgyek és az ilyen tekintetben feminim urak örömére. Az asszisztens elvileg húsz-húsz centi ráhagyással képes beparkolni két autó közé – nos, ezt azért nem mertük kipróbálni. Akad még a lustábbak nagy boldogságára automatikus fényszóró-vezérlés, ez a szemből érkező vagy előttünk haladó autókat figyelve leoltja a bekapcsolva felejtett alvázvédő-perzselő reflektort. Rendelkezésünkre állt az adaptív sebességtartó automatika, amely szükség esetén az utolért autóhoz csökkenti a tempót, és természetesen sebességlimiter is, amely megakadályozza az előre beállított érték átugrását. Ezek a rendszerek persze felülbírálhatóak, egy esetleges előzés esetén a megszokott határozott pedáltaposással újra nekilendülhetünk a hitelesített mérőeszközök nélküli szakasznak.

Akad még itt vészfékezésre villogóra váltó féklámpa és a holtteret figyelő rendszer. Utóbbi a tükörben világító sárga leddel jelzi az ott sunnyogó tereptárgyakat – beleértve persze adott esetben a szalagkorlátot is, amely nélkül sokkal nehezebb lett volna lefotózni működés közben. Végül pedig a Kókadt Margaréta Szisztem munkanévre hallgató, a különböző szituációkra adott reakciókból a vezető fáradtságára figyelő berendezés, amely a lassuló reflexekre pihenést, burkoltan pedig koffeinbevitelt javasol.

Ez utóbbit egyébként nem sikerült működésre bírni, pedig a kesztyűtartóban talált opciós lista szerint volt ilyen az autóban. Vagy alaposan bekávéztunk előre, vagy túl izgalmas volt az autó ahhoz, hogy belefásuljunk. Mindjárt megmondom.

Az oldalról ajánljuk

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Elon Musk visszafordul
  • Hírek

Elon Musk visszafordul

Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.

4 perce
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!
  • Technika

Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.

A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!

április 19., 07:13
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38