Szétszedik a szemükkel

Mercedes-Benz CLS 350 CDI

2011.03.21. 06:19

Adatlap Mercedes-Benz CLS 350 CDI - 2011

  • 2987 cm3-es,V 6 hengeres dízel
  • 265 LE @ 3800 rpm
  • 620 Nm @ 1600 rpm
  • 7 seb. automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    6.2 másodperc
  • Végsebesség:
    250 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    6.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    7.8 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.0 l/100km
  • 18 646 000 Ft

Eltorzult az ítélőképességem. Szakmai ártalom, egyszerűen túl sok autót látok – köztük rengeteg különleges, egyéni stílusú vagy egyszerűen csodaszép sport- vagy luxuskocsit –, így amikor elém került az új CLS, még az első gyári fotókon, nem hűltem el a csodálkozástól, inkább a hibáit kereste a szemem.

Az orra nem elég radikális, a hátsó része viszont túllő a célon… – így kezdődött a mantra, amellyel el is intéztem a kérdést. Azt azonban nem mértem fel elsőre, hogy a Mercedes négyajtós kupéja, ahogy a gyáriak az ellentmondásokra fittyet hányva hívják, mennyire kilóg az autótömegből, amit az utca embere nap mint nap láthat. Mint egy rózsaszín hajú, citromsárga ember a fogorvosi váróban: egyszerűen muszáj bámulni, akkor is, ha nem akarjuk.

Ráadásul már két napja jártam a tesztautóval, amikor tudatosult bennem a jelenség. Vezetés közben az utat néztem, a lámpánál állva pedig a műszerfal gombjait próbáltam feltérképezni. A feleségem viszont kifelé nézett a lőrésszerű ablakokon át – ő jegyezte meg csendesen: „Te tudtad, hogy mindenki minket néz?” És tényleg, a zebrán átsiető gyalogosok, a biciklisták, úgy általában a járókelők szokatlanul nagy hányada méregette a CLS-t, sőt, egy áruházi parkolóban annak is tanúja voltam, hogy valaki szabályosan körbefényképezte az autót.

Persze ez messze nem véletlen, talán ez az egyetlen olyan típus a Mercedes kínálatában, amelyet eleve arra terveztek, hogy feltűnést keltsen. Egy S osztály vagy egy SL roadster is megragadja a tekintetet, az előbbi puszta tömegével, az utóbbi sportos arányaival, de csak itt érezni, hogy tudatos manipulációval éltek a tervezők. A tetővonal egyetlen, lendületes ceruzavonással készült, a hűtőmaszkon gigászi csillag, az övvonal pedig akár a 60-as évek Ferrarijain: finoman ível az orrtól a hátsó sárvédőig, ahol vaskos, masszív szélesítésbe torkollik. Hatásvadászat a javából, épp ezért nem is keverném ide, szép-e vagy sem.

Engem amúgy is jobban izgatott a kezdetektől, hogy az új CLS milyen autó, hiszen ebből a szempontból már az elődje is megosztotta a kollégákat, akik próbálták. Hallottam, hogy egyszerűen nem lehetett rendesen elférni benne, főleg hátul volt kellemetlenül szűk, ugyanakkor volt, aki dicsérte az úttartását, vezethetőségét. Ráadásul alig néhány hete volt nálam a BMW 530d Touring, ami kiváló összehasonlítási alap, hiszen ebben a Mercedesben is háromliteres turbódízel motor dolgozik, és még árban és méretben is hasonló.

A Mercedes látványosan kijavította az előd legnagyobb hibáit. Itt már arra is figyeltek, hogy a helykínálat ne okozzon problémát. Igaz, a CLS ezúttal is négyszemélyes, mivel a középkonzol a hátsó ülések támlájáig folytatódik – a középső ülőlaprész helyét két mérsékelten értelmetlen tárolórekesz foglalja el –, de akinek jut hely, legalább egész kényelmesen utazhat. A beülésnél azért nem árt odafigyelni, könnyen beveri a fejét az ember az alacsony ajtókeretbe – a feltűnő külső megkövetel ennyi kompromisszumot –, de úgy 180-185 centiméteres magasságig a láb- és a fejtér sem szűkös, ha elöl sem kosárlabdázók ülnek. A csomagtartó térfogata is növekedett, 452 helyett 520 liter, ami bőven elég akár hosszabb utazáshoz is. Ráadásul egy igazán szellemes megoldás révén még használhatóbbá tették a rakteret. A csomagtartó tetejéből egy tálca húzható elő, amelyből a középső rész lenyomásával tetszőleges mélységű zsákféleség alakítható ki. A puha falú, felfüggesztett tárolóban akár törékeny tárgyak is biztonsággal szállíthatók, anélkül, hogy külön foglalkoznunk kellene a rögzítésükkel.

A belső tér különös módon nem igazán tükrözi a külső extravaganciáját, sőt, bizonyos szempontból inkább régimódi benyomást kelt. Az anyagok igényesek és kellemes tapintásúak, de ennél kevesebbet nem is várnánk egy felső-középkategóriás Mercedestől. Még a fémbetétek elhelyezése is egész ízlésesnek mondható, viszont elég nagy felület kapott valamilyen fényes, famintás burkolat. Mindig bajban vagyok, hogy nevezzem, mivel egyszerűen képtelenség megállapítani, hogy nagyon vastagon lakkozott fabetétről vagy famintás műanyagról van-e szó. Nem mintha fontos lenne, hisz az érzés, amit kelt, ugyanaz: ódivatú nappalik politúros bútorai teremtenek hasonló hangulatot, ami egy ilyen agresszív külsejű modellhez nemigen illik. Még szerencse, hogy a sötét szín miatt nem túl tolakodó.

Ami azonban igazán meglepett – és ez különösen a BMW-ből átülve volt feltűnő –, milyen kevés az elektromos és elektronikus kényelmi szolgáltatás, és ami van, az sem tűnik korszerűnek vagy átgondoltnak. Csupa apróság, de épp ezek a részletek azok, amelyek már a szalonban vagy egy rövid próbaúton feltűnhetnek és eltántoríthatnak a vásárlástól. Például mechanikus a kormányállítás, a rögzítőfék a százéves pedálos megoldással működik, a Command fedélzeti rendszer szoftverének pedig olyan a grafikája és néhol a működése is, mintha a számítástechnika hőskorából származna. Szó sincs róla, hogy használhatatlanná tenné az autót, de az az ember érzése, hogy a Mercedesnél úgy gondolták, felesleges a fejlesztés, jó lesz ez így is. Közben a konkurencia memóriás kormány- és ülésállítással, vonzó kezelőfelülettel, induláskor automatikusan oldó kézifékkel kényeztet, és nem feltétlenül csak a prémiumszegmensben.

Az egészben az a legfurább, hogy néhány részlet mintha még vissza is fejlődött volna. Az S osztályban már 2005-ben szebb és intelligensebb volt a fedélzeti számítógép programja. Ott például megjelent a tolatókamera képén, merre mozog majd az autó – ahogy manapság már negyedennyibe kerülő koreai autóknál is szokás –, a CLS kameraképéről viszont hiányzik ez a néhány vonal. Még szerencse, hogy szűk helyeken manőverezve nem kell a kamerára hagyatkozni: az első és hátsó szélvédő peremén elhelyezett LED-es távolságjelzőkkel centiméterre pontosan parkolhatunk. Aztán ott a lehalkíthatatlan rádió: minden indításnál adott hangerővel szól, nem jegyzi meg a legutóbbi beállítást. Sőt, ha lekapcsoljuk a fedélzeti rendszert, majd tolatni kezdünk, a kamera miatt a Command visszakapcsolja saját magát, és vele a korábban lehalkított rádió ismét szólni kezd. Szintén nehezen érthető, hogy a tesztautóban szép számmal akadnak vakkapcsolók, méghozzá elég feltűnő helyeken. A fedélzeti számítógép vezérlőtárcsája mellett is akadt egy, miközben az éjjellátó berendezést – a Mercedes egyik különleges szolgáltatását, amelyet más gyártók nemigen kínálnak – a kormány bal oldalán elhelyezett, szinte elérhetetlen kapcsolóval lehet aktiválni.

Csupa bosszantó marhaság, amit 2011-ben még egy alapkivitelű autón sem engedhetne meg magának egy luxusautó-gyártó, a tesztelt CLS pedig messze nem volt fapados vagy olcsó, még Mercedes-mércével sem. Ráadásul épp ez az a terület, ahol még a spórolás sem lehet mentség: ha egyszer sikerült jól megírni egy fedélzeti szoftvert, az utána különösebb módosítás nélkül tovább használható akár más modellekben is, és a fejlesztést követően gyakorlatilag ingyen van.

Az apró, de dühítő hiányosságok épp a lényegről terelik el a figyelmet. A CLS 350 CDI ugyanis pokoli jó autó – ha kíváncsi, miért, lapozzon.

Totalcar értékelés - Mercedes-Benz CLS 350 CDI - 2011

8
TC

Kényelmes, stílusos, már-már vadállatian erős és meglepően sokoldalú. De néhol olyan, mintha nem lenne teljesen készen.

Népítélet - Mercedes-Benz CLS

8,1
Nép
2.5
9
10
10
10

Az oldalról ajánljuk

F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
  • Hírek

F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének

Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.

március 25., 10:20
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
  • Hírek

Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen

A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.

március 25., 11:54
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
  • Hírek

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n

A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.

43 perce
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
  • Hírek

Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról

A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.

március 25., 14:16
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
  • Hírek

H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford

Jó vagy felesleges ötlet?

március 25., 13:07
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
  • Hírek

Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen

Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.

március 25., 07:58
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
  • Hírek

Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél

A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.

március 25., 11:44
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
  • Hírek

BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában

Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.

március 25., 09:27
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
  • Hírek

Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal

Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.

március 25., 14:24
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
  • Hírek

Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t

Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.

március 25., 07:10
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
  • Közélet

Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!

Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!

március 25., 05:59
A legtoyotább Toyota
  • Tesztek

A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.

A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.

március 24., 06:05
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
  • Hírek

Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat

Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.

március 25., 16:13
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
  • Hírek

Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe

Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.

március 24., 07:48
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
  • Hírek

Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele

Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.

március 25., 06:00
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
  • Hírek

A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben

A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.

március 25., 17:19
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
  • Technika

A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral

Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.

március 25., 16:52
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
  • Hírek

Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes

Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.

március 24., 06:05
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
  • Hírek

Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral

Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.

március 25., 15:12
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
  • Hírek

Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből

Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.

március 24., 12:25
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
  • Hírek

Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást

Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.

március 24., 16:03
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
  • Hírek

Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén

A pilóta sértetlenül megúszta.

március 24., 10:41
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
  • Hírek

Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér

Összehaverkodna Kína az EU-val?

március 24., 15:19
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
  • Hírek

F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét

Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.

március 24., 17:26
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
  • Hírek

Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3

Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.

március 24., 09:09
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
  • Hírek

Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek

Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.

március 24., 13:36
Hyundai Insteroid 2025
  • Hírek

Hyundai Insteroid 2025

március 25., 11:33
F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025
  • Hírek

F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025

március 24., 14:06
Nissan Murano GT-R
  • Hírek

Nissan Murano GT-R

március 24., 13:16
Honda NSX (Ferrari 360 Replika)
  • Hírek

Honda NSX (Ferrari 360 Replika)

március 24., 09:04