Bátraké a szerencse

Használtteszt: Renault Scénic I. 1.6 16V

2011.04.01. 06:25
A Scénic első generációját szeretik korszakalkotó járműnek beállítani, pedig a valóság az, hogy a kis egyterűt nem a Renault találta fel. Viszont átkozottul népszerűvé tette. Ebből két dolog következik: rengeteg belőle az eladó példány, és ezek olcsók. Bele szabad-e vágni? Felajánló olvasónk, Frigyes belevágott.

Nem tagadja ő sem, hogy részben a kényszer vitte rá, a családi Swiftet kellett egy ikerpár szállítgatására alkalmas kocsira váltani, aztán egy ismerősének kipróbálta a Scénicjét, és úgy döntött: jó lesz. Bár a kor Renault-inak nincs túl jó híre, egyik barátomnak is volt egy ugyanilyen Scénicje, és sokáig ez volt az egyetlen Renault-ja, aminek az égvilágon semmi baja nem volt. Pedig volt neki pár.

Frigyesék autója 2003-as, ők 2009-ben vették, 1,4 millióért, ekkor 82 ezret mutatott a számlálója. Ez a nagylámpás verzió a ráncfelvarrás utáni darab, ahogy a franciák jelzik: phase 2, azaz második fázis. 1999-ig még Mégane Scénicnek hívták, és az ős Mégane-orról ismerhető meg. Azaz az első csíklámpáiról. 2003 a típus gyártásának a vége, ekkor jelent meg a Scénic II, ennek megfelelően többféle, extrákkal megpakolt változata futott mindenféle néven. Esetünkben az autó díszlécén jelzi egy felirat, hogy a kocsi Alizé. Pedig nem: Frigyesé. Élelmes fröccsöntő kisiparosok gyárthatnának ide bepattintható névtáblákat, szerintem kaszálnának vele.

Az Alizé magyarországi viszonylatban egy jól elengedett modell, van benne klíma, igaz, csak manuális, szervo és hat légzsák, szériában. Hiába, a Renault a biztonságot gazdagon adagolta már akkortájt is. Az már más kérdés, hogy az utaslégzsák nem kikapcsolható, bár egy olyan autóban, ahol hátul akár három gyerekülés is elfér, ez nem akkora gond.

Lényegében ez a háromgyerekes üzemmód az, amiért érdemes a Scénicen elgondolkodni. Tényleg elképesztően tágas, Frigyes, aki úgy két méter magas, éppenséggel elfér a saját magára beállított ülés mögött, ami önmagában szenzáció. És a feje sem púposítja ki a tetőlemezt.

Ettől függetlenül hátulra inkább gyerekeket érdemes ültetni. Van nekik tálca, és a középső ülés tilitolizható előre-hátra – ha ezt kivesszük, a két szélső picit beljebb rakható, és kész a gigakényelmes, négyüléses Scénic. Ja, és még egy fontos info: a csomagtartó akkor is elég nagy (410 l), ha a hátsó üléseket legjobban hátratoljuk. A merev kalaptartó egy fél emelettel lejjebb rakható, meg mindenféle oldalsó rekeszek akadnak a csomagtartó burkolatában – az egyiknek már letört a fedele, úgy tűnik, a műanyag nem a Renault erőssége.

A rekeszdömpingnek itt nincs vége. A hátsó utasok lábai alatt, a padlóban is van oldalanként egy-egy üreg, gondolom, a VPOP munkatársai is jól ismerik ezeket. Arra viszont már én sem emlékeztem, hogy az ülések alatt is van üreg, Frigyes itt tartja a KRESZ-tartozékokat, és kabalából a gyújtótrafók dobozait is. A Renault-törzs tagjainál úgy tartják, ez távol tartja az ártó kúszóáramokat. Tárolóhelyből előre is jutott, a középkonzolon is található egy hűtött italtartó dobozka, és az ajtózsebek sem kicsik.

Az viszont szembetűnő, hogy az utastér anyagai megviseltek. Bár az 1999-es facelift során lényegesen jobb cuccok kerültek a Scénikbe, akkor lett ilyen szép puha a műszerfal teteje, és kellemes, gumis tapintású például az ablakemelő gombok körül, a könyöklőn. Csakhogy a Lagunákban már látott hámlás itt is bekövetkezett, és nem szép. Az ajtón, a tükörnél lévő belső burkolat egyik füle is letört, ezt Frigyes pont most vette meg, valamivel több mint négyezer forintért – a bontott mind törött, csak új gyárit lehet venni. A krómozott műanyag kilincsből is letört egy apró sorja, ez már kellemetlenebb, Frigyes feleségének elvágta az ujját. Az apró kozmetikai hibák sorát a váltógomb ronda felszíne zárja, amúgy a többi dolog rendben van.

Ez a változat az 1.6 16V százhét lóval, de mint jó Mégane Klub-tag, Frigyesnek azért van rálátása a többire is. Árulták például egynégyessel is a típust, ami már ránézésre is merész dolognak tűnik – a Scénic nem áll, hanem tornyosul. És ha ez a torony elindul, bizony félre kéne hessegetnie azt a rettenet sok levegőt, miközben magát is meg az utasait is vonszolja. Egyszóval: lomha, de cserébe többet fogyaszt, mint az egyhatos. A harmadik gyakori motor az 1,9 literes dízel, a kezdetekben dti jelzéssel adagolóval, utána dci néven közös nyomócsöves befecskendezéssel, 105 lóerővel. Ennél az EGR szelep okoz kényelmetlenségeket.

Mennyi a baj az 1,6-ossal, és drága-e a fenntartás? Lapozás után kiderül.