Na de hol marad a gésa?

Nissan Cube (2010)

2011.05.19. 08:40

Megtettem nagyjából az első kétszáz métert. Kint tombolt a hőség, állt a dugó. Azért néha nekilódult a kocsisor, csak, hogy egymás után három kátyúba is belehajtsak, én féleszű. Ekkor már tudtam: nincs jobb városi autó ennél.

Amilyen gyorsan jött, olyan gyorsan el is múlt: 2008-ban még arról adtunk hírt a Totalcarban, hogy jön Európába a Nissan Cube, most meg már nem is árusítják sehol. A legszomorúbb, hogy bennünket, magyarokat a szele se csapott meg ennek az egésznek. Megint lemaradtunk egy jópofa autóról, anélkül, hogy legalább megszagolhattuk volna a bal hátsó ajtókilincsét.

Kár.

Egyre jobban megfogalmazódik bennem a gyanú, hogy a belpiacos japán cuccok általában nagyon jók. Gondolok itt az első, még jobbkormányos, japán feliratos Priusra, amit vezettem talán 1999-ben, a Nissan Figaróra, amiből most már nem csak egy példány fut itthon, Égő Axáék Scion Xb-jére, ami szinte pontosan ugyanaz az autó, mint a bel-japán Toyota Bb, a tavaly merő véletlenségből kipróbált Subaru 360-asra, vagy – hogy ne menjek túl messzire – a feleségem Honda VFR 400K típusú motorkerékpárjára. No meg az is közismert, hogy minden autótípusból a Japánban gyártott kivitel a legjobb minőségű: emlékszem például az egymás után megkapott Toyota Carina tesztautókra: a csodás négyajtósra, ami hazulról jött, a zörgősebb, kellemetlenebb, ötajtós E-re, amit Nagy-Britanniában gyártottak, no meg a tomboló szélzajú, pocsék műanyagokkal telihányt, karcos, amerikai készítésű kombira. És a hondások, nissanosok is ismerik ezt a jelenséget, nem kétlem.

Tudják, miért van ez? Mert a japánok igényes emberek. A hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján a Japánba érkező új amerikai autókat (de a franciákat, sőt, egyik-másik németet is) kérdezés nélkül újrafényezték. Mert a gyári dukkó nem volt jó. De érdemes megnézni egy eredeti japán póló, dzseki, nadrág varrását, vagy akár egy egyszerű, műanyag, asztali sószórót, amin egy darab öntési nyom, sorja, torzítás nincs. Japánban a rossz minőség halálos bűn, ami gyanús, nem veszik meg. Semennyiért.

Ami japán, az pedig mostanában nagyon divatos. Japán stílusúak a rajzfilmek, amiket a gyerekeink néznek, értő körökben falni illik a mangát, az animét, sorra nyílnak a városban a japán éttermek, az autós rendezvények teli vannak kandzsis, japán stílusban tuningolt autókkal, és akkor a Hello Kitty-ről és a Kill Billről még nem is beszéltem.

A Nissan Cube-nak minden emberi számítás szerint romba kellett volna döntenie az európai autópiacot, legalábbis annak egy szegmensét. Abszolút japán, abszolút egyedi, abszolút hangulatos, tehát divatos, felépítése miatt kivétételesen praktikus. És mivel igazából belpiacos kocsi, ezért kivételesen jó is, minden bizonnyal. Egyetlen hozzá hasonló autónak nincs ilyen utcai jelenléte, gondolok itt a Scion Xb-re, a Kia Soulra, a Fiat Fiorino Cubóra, a Citroen C3 Picassóra és a furgon kivitelű Zsukra – bár utóbbi az oldalhullámosítás miatt már megszorongatja. És gyöngyházfehérben? Talán...

A Cube már két generációt is megért, mire a Renault a Nissannál birtokon belül került. Ez a harmadik generáció már közös Renault/Nissan platformra épült, ugyanarra, ami például a mostani Cliónak, Modusnak, Twingónak, Micrának, Juke-nak, ráadásul Logantól Sanderón át a Dusterig minden a Daciának is adja a fundamentumot. Ha már az alap közös a sok távoli rokonnal, hát létrehozták belőle a balkormányos, amerikaiasított 1,8-as, benzines, s az európaiasított, 1,5-ös dízel, illetve 1,6-os benzines kivitelt. Utóbbiból egy darabot bekért a Nissan, próbára.

Akkor még reménykedhettek is a kocsi sikerében, hiszen felfelé ívelt a fura-Nissanok megítélése. Ott van például a tavaly bevezetett, szteroidos bébihörcsög, a Juke, ami konkrétan egy guruló vicc, de az eladásokból úgy tűnik, imádják az emberek. Igen ám, de a Juke ára fenomenális. A Cube-ét viszont semmiféle Casio tudományos zsebkalkulátoron, de még öreg, kontakthibás Nokia telefonokon sem lehetett kihozni vonzóra.

Előállt volna egy kockázatos sikerű, menettulajdonságaiban a Micra alatt szerénykedő jármű, amihez szervizeseket kellett volna kiképezni, marketingakciót szervezni. Sok pénz, nagy kockázat, közepes biztonságú befektetés. Végül is – itt Káeurópában, a dühöngő autópiaci összeomlás epicentrumában - érthető, hogy meghátráltak. A Juke esete mutatja: a magyar szereti ugyan a viccet, de sokat fizetni nem tud érte. Csikksó, morogja erre a japán, miközben a cseresznyefának dőlve csendben csikorgatja a fogát, összeszorított öklében pedig egy 1973-as, tokajiaszús parafadugót morzsolgat.

Az az egy bekért példány a kelet-európai Nissan-szervezet kezében maradt, és egy ideje a magyar Nissan-importőr használja. Ha mint leendő sikertípust nem is tesztelhettük anno, azért legalább most utána kellett lőnünk. Ilyenkor a legszívósabb állat jut eszembe – tudják, a reményhal, ami utoljára...

És következett a bevezetőben már említett, dögmeleg nap. Július is lehetett volna, pedig csak május közepét írtunk, szakadt rólam a víz, miközben letámasztottam öreg Yamahámat az InfoParkban. A hirtelen jött kánikulában villámsebesen hámoztam a motorosszerkót, vonszoltam magam a Nissan-parkolóhoz. Egy Cube tiszta, geometrikus látványa oly üdítő a magyar parkolóban darvadozó, áramvonal-rabszolga egyen-metálszürke kocsik között, mint nagyanyámnál a zsírpapírból frissen kicsomagolt Flóra szappan tömbje volt a kerti vödör melletti kövön heverő, agyonnyomorgatott szappanmaradékok között. Impozáns. Tiszta. Korrekt. Figyelemfelkeltő. Érthető. Meredeket mondok: vágyat ébreszt.

Lehetne viccelődni a formával, jöhetne itt mindenféle gorenjés hasonlat, hogy nini, hol van alóla az Eurosound videókkal megtömött Dacia 1310TX, meg hogy van-e rajta leolvasztógomb, de lúzerség lenne. Amikor Sárvári Zoli barátomtól egyszer megkérdeztem, szokták-e kóstolgatni a forgalomban a Műcsarnokhoz hasonlóan impozáns Jaguar MKVII-esét a műanyag vurstlimobilokkal, csak annyit válaszolt – ha eszükbe jut, hogy versenyezni akarnak ezzel, máris vesztettek, mert nem értik az egészet. Aki tehát a Cube-ot bármilyen autószerűséghez hasonlítgatni kezdi, az földhözragadtabb, mint egy Loctite-tal bekent talpú póbababa a Hősök terének márványán. Akkor nagyon nem ért valamit.

Úgy látszik, Európában nagyon nem értettek valamit. A Cube ugyanis nem lett átütő siker, és akkor irgalmatlanul enyhén fogalmaztam. Valami baj a konzervativizmus táján lehetett ott a fejekben... 2009 elején kezdték árulni, 2010 végén már le is vették a német listákról, talán csak a lengyeleknél maradt kint tovább, ők szerették. Naja, ott a Zsuk is soká' gyártásban maradt, meg ők talán így kulturálisan is, szóval, khm...

Én viszont ekkor már a nadrágzsebemben érzem a távjeladó dudorát, húzom a kilincset, nyomom a gombot, állítom az ülést, tükröt, kormányt – pár órára az enyém. Pár órára ultradivatos japán csávó lehetek az éjszakai Roppongin, terelgethetem az egyenruhás, lábszárvédős, szőkített hajú diáklányokat a hátsó ülésre. Üveg Nikka whisky bekészítve, már nyomom is Kumi Koda Ecstasy-jét a pendrive-ról... Get ready, set, go!

Persze nincs itt esti Roppongi, csak dél és Lágymányos, de a híd feljárója a háttérben húzódó üvegépülettel egészen hiteles japán környezetet ad ki, bár ez legfeljebb csak Ueno, de ki bánja. Meleg, az van Japánban is, az iskoláslány-témát meg hagyjuk, Európában ennek még nincs divatja, Kumi Kodát pedig itt is lejátssza a pendrive, ha negyon kell. Jó lenne még nyitókép, átzümmögök hát a Kopaszi-gáthoz, ott van egy jó épület, magyarázom a parkolóőrnek, hogy két-három fotót elkattintanék.

Fotó? A szó említésére csoda történik, a két, addig semmittevő szerencsétlenből egyazon pillanatban tör elő az évszázadok munkájával kellemesen undorítóra reszelt, svejki stílusú, élesen hatalmaskodó kisfőnök, valamint a gigavállalkozók által ezerszer a földbe taposott, a fényképezőgép optikájától rettegő gyávakukac. "Reklámfotózni tilos" – kezdi az egyik. "De én nem reklámfotót készítenék, csak egy snitt kéne egy szép fotóhoz erről az autóhoz egy újságba" – próbálom végtelen kedvesen elmagyarázni. "Újság?!?! Annak végképp tilos, nem lehet" – tartanak elém két méter vastag betonfalat a parkoló hirtelen Fontossá Vált Őrei. Száz esetből százegyszer van így, csoda, hogy még egyáltalán létezik talpalatnyi hely, ahol le lehet fényképezni tesztjárművet. Megfordulok, elhúzok, a balkáni epe keserű íze lötyög a számban. Szomjas vagyok, alig lőttem pár kockát, mi lesz?

De egyelőre az a fontos, hogy hűvös van. Ezt a fajta jóérzést ma már csak a Rolls-Royce Phantomban kapja meg az ember – a függőleges falaknak köszönhetően kellemes félhomály uralkodik az utastérben, a tető óriási árnyékot vet, az óriási dobozt a Micra klímaberendezése már takaréklángon is kihűti. Micsoda luxus.

Egyébként az autó teljesen más, mint amilyennek gondoltam. Készültem sprőd rugózásra, fokhagymányi japán popsikra méretezett ülésekre, de nem – a futómű puhább hangolású, mint bármié, amit ebben a kategóriában ismerek, az ülések fotelek, és szinte süppedek bennük. Ha ez a franciák műve, akkor a múltjukból felderengett a Renault R4-es csodás kényelme, ha a japánoké, akkor valami egészen váratlant műveltek itt.

Az oldalról ajánljuk

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

6 órája
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

április 16., 17:44
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
  • Hírek

100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak

Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.

április 16., 07:55
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
  • Hírek

Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak

Nem a benzines autók hangját imitálnák.

április 16., 06:10
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
  • Hírek

USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit

Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.

április 16., 06:05
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályán
  • Tesztek

Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.

Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.

április 17., 06:03
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
  • Hírek

Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri

A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.

április 16., 10:33
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
  • Hírek

Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt

Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.

április 16., 16:46
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
  • Hírek

Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban

Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.

április 16., 13:17
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
  • Hírek

Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától

Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.

április 16., 12:09
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
  • Hírek

Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban

A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.

április 16., 14:57
300 lóerős belépő az M világba
  • Tesztek

300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive

A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.

április 16., 10:58
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Get Lost Lotus Elise
  • Hírek

Get Lost Lotus Elise

április 16., 15:16
Autók, amikben felnőttünk III.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III.

április 16., 11:46
Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.

április 16., 10:41