A koncepció – mellyel a Toyota szembemegy a normálisnak gondolt trendekkel – kompromisszummentes. A csomagtartó kicsi (243 liter), de dönthetők a támlák, mi gond nélkül bepakoltunk egy közepes IKEA-bevásárlást, igaz, hosszú dolgok nélkül.
A beltérben ne keressünk trükkös vagy finom részletmegoldásokat, netán Audi-szerű anyagminőséget. Sőt, egyáltalán semmit ne keressünk, ami nem szükségszerű egy mai – komolyan vett – élményautóban. Van kétzónás klíma, mutatóba hátsó ülések és navigáció, valamint két elektromos ablak. Bármelyikük teljességgel nélkülözhető lenne, szükségszerűen belapátolták a Toyota-mérnökök, de el tudom képzelni, milyen fancsali képet vághattak közben.

Hogy az autó ára elfogadható maradjon és ne hízzon az egekig, a jen-milliárdokat arra költötték, ami vezetés szempontjából a legfontosabb. Tették mindezt olyan perfekcionizmussal és lelkesedéssel, mellyel csak az unalmas Corollákba-Aurisokba és Avensisekbe belefáradt mérnökök tudják. Végre visszakapták a játékukat, mint a gyerekek, olyan örömmel és buzgalommal vágtak bele. Ezt anno a Plug-in Prius nemzetközi bemutatóján mesélte a márka egyik fontos embere.
Az ülések és maga az üléspozíció, a kormányáttétel és az azon ébredő visszajelzés, a váltó valamint a fék, egy iszonyatosan eltalált, zseniális kompozíció részei. Pár óra alatt képes lettem rajongva imádni az autót úgy, hogy igazából nem csapott meg a japánautó-buzulás szele sosem, sosem éreztem a Hacsiroku-legendát és mindig is azt tartottam, hogy Európában is készültek hozzá fogható autók.

Igen, valamikor. Sajnos Európa – és a világ – hajlamos megfeledkezni Colin Chapman elveiről, melyek szerint ami könnyű, az jó. Könnyű autónak nem kell nagy és erős motor ahhoz, hogy gyors legyen. Könnyű autónak nem kell ordenáré nagy féktárcsa és -nyereg ahhoz, hogy megálljon (és alacsony marad a rugózatlan tömeg), könnyű autó nem fogyaszt sokat és sokkal kevésbé veszi igénybe a futóművet, nem kellenek alá mázsás vasak ahhoz, hogy elviseljék a terhelést és nem is zúzza porrá a vesekövünket a kőkemény futómű. És ha kicsi marad, akkor iszonyatosan merevre és biztonságosra is lehet csinálni. Csak akarni kell. A könnyű autó jó. Még Becsületesnepperünk - kinek hangárjában a fotók készültek - szája is körbeért a fején, amikor kiszállt belőle. Pedig őt nehéz meglepni bármivel is.


Futómű? Csalódni fognak – az is van. A GT86 sportautóként egyszerűen kikezdhetetlen. A kétszáz lóerős boxermotorral is szépen gyorsul, ha kell, már negyvenes tempónál is ötödikben gurulunk és nem félünk visszaváltani, mert a váltás ünnep. Ahogyan ünnep minden kanyar, ünnep, amikor az egyszerűen és örökre kikapcsolható stabilitáskontroll-kipörgésgátló kombó nélkül is könnyedén, kézben tarthatóan rajzolunk gyengéd kis ívet az ismert kanyarunkba.
Ünnep, ahogy a két kipufogó felmorran és elérjük a leszabályzást valahol 7000 környékén és ünnep, amikor megérezzük, milyen finoman és teljesen természetesen ellenkormányzunk. Rég nem tapasztalt érzés, amikor egy könnyű autó átlibben az úthibákon és mozog-él alattunk anélkül, hogy a földbe akarna döngölni mindent saját súlyával. És a sperr, az istenadta _mechanikus_ Torsen önzáró differenciálmű érzéssel zár, kiszámíthatóan, ó, anyánk... felejtsék el az automata változatot.

Nem döntöttem még el, hogy az autót építették a Subaru-bokszer köré vagy a motort alakították az autóhoz. Sajátja az alacsony súlypont és a lábtól maximálisan függő fogyasztás: ha kell, tud nyolc litert, de tizenkettőt is fogyasztani. Utóbbi esetben azért eléggé oda kell tennünk magunkat és két kézzel fogni a kormányt mindig.
Mert a Toyota GT86 nemcsak hibátlan sportautó, hanem remek tanító is. A futóműgeometria jól eltalált. A karaktere is feszes, de messze nem kényelmetlen: egy Corsa OPC sokkal jobban szétveri az embert odabent. A kormányszöget ugyan a drifterek módosítják majd, de már így is bőven elég nyolcvan fokon innen mindenhez. Beülni nem könnyű, kiszállni nehéz, de ki bánja ezt?

Megértjük, hogy ami az első hírek alapján elfuseráltnak és gyengének tűnt, az valójában egy olyan megoldás, melyet manapság már csak kevés gyártó mer az egyenlet végére írni. Talán már csak a Lotus és néha a Porsche. Honda S2000 nincs, az MX-5 egy fokkal puhább (de szórakoztató). Nincs más. A többi csak pótcselekvés, 370Z? Genesis? Ólomkatonák betonból kiöntött fenékkel. M3, RS, AMG? Elérhetetlen, szteroidtól duzzadó, túlzó dolgok. A sok néha kevés, a kevés néha sok. A rengeteg ló patadobogása között elvész a rock'n'roll, csak a hegyomlásnyi menés marad, az pedig épeszű embert nem hoz lázba, mert az élményautózás nem erről szól.
Hátamra venném, hogy lángoló kardként hordjam körbe a világon, Detroittól Sydney-ig, Auditól Volvóig: emberek, ilyen legyen az élményautó 2012-ben!
Ha ön úgy gondolja, hogy 500 lóerő alatt nincs élet.
Ha önben csak kétszázas tempó felett termelődik adrenalin.
Ha ön úgy gondolja, hogy turbók és sok henger nélkül nem érdemes sportautózni.
Ha ön továbbra is kitartóan azt szajkózza, hogy régen minden jobb volt.
Akkor téved.
A Toyota tudja jól, ön pedig a hajára kenheti az autókatalógus számait.

8,86 millió forint a belépőára (Sport felszereltség) a bőrkárpitot és az ülésfűtést hagyják ki, akkor meg is marad ennyi. Drágább, mint a Mégane RS, picit a Focus ST felett van, de nagyjából oda van beárazva, ahová az erős hot hatch-ek. Élményben azonban messze-messze más dimenzióban mozog.
Az én dobogóm tetejére felkerült a GT86, az NSX és a 911-es mellé. És erről nem nyitok vitát.
Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Hírek
Semmi extra, csak három Ferrari SF90 XX vár gazdáira a budapesti Ferrari szerviznél
Átlagos hétköznap.
- Hírek
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
24 órán belül elfogtak.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum
Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
Aki nincs velük, az ellenük van.
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.
- Hírek
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum
Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.
- Hírek
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum
Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
- Közélet
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.
- Közélet
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!
- Hírek
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.
- Hírek
Frissült a Toyota Corolla Európában
A modell külseje és belseje is megújult kissé.
- Hírek
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
