Néha van értelme Év Autója zsűritagnak lenni. A Toyota ugyanis megmutatta nekünk, milyen lesz az első fokon piszkált GT86, vezettünk a versenyszakosztály által felkészített utcai kocsit, majd – hogy tudjuk, hol a csillagos ég – beültettek minket két, igazi versenyautóba is. Persze GT86-osba. Aztán, amikor már péppé ütlegeltek bennünket élményekkel, kaptunk ajándékba még valamit…

Akárhány cikket olvasok róla, de még Karottáék lélegzetelállítóan gyönyörű, és a kocsi lényegét megragadó videója után is van egy olyan sanda gyanúm, hogy az embereknek nem megy át igazán, mi valójában a Toyota GT86. Mert a GT86 csodálatos lényének leírásába még a sokszorosan összetett mondat bicskája is beletörik. Erről könyvet kéne írni.
Egy olyan értékrendű társadalomban, ahol leginkább az számít, mi, hány lóerős – és ebben a galaxisban 300 alatt nincs élet -, mekkora a felnije (minimum 19-es, naná), hány méter hosszú, sőt, mostanában egyre inkább, hogy mennyire terebélyes, egy GT86 nem rúghat labdába. A XXI. század hárombites agysejtű, funkcionálisan analfabéta társadalmi szektorának minden olyan információ megfekszi a gyomrát, ami három szónál hosszabb, nincs benne legalább egy egyszerűen értelmezhető szám, és nincs felkiáltójel a végén.
De azért akadnak jó páran, akik félre tudják tenni instant fanyalgásukat a nyavalyás 200 lóerő, a nyüzüge, 17-es méretű felnik, a Priuséval megegyező gumik és a 230-as végsebesség ismeretében is. Ők az úgynevezett, összetettebb gondolkodású egyének, akik tudják – a GT86 lehet, hogy abszolút értékben nem erős és gyors (bár azért eléggé az), ennek ellenére a legjobb autóipari szórakozógép. Azért kicsi, azért alacsony, azért bokszermotoros és elsősorban azért hátsókerekes, hogy jókat lehessen vele autózni, pláne driftelni. Azaz, ahogy a Top Gear kiváló magyar verziójának még kiválóbb fordítói szokták mondani: fánkokat rajzolni.
Csakhogy a GT86-ról a tesztek során kiderült, hogy mégsem indul el a segge minden kövér gázzal bevett józsefvárosi utcasarkon az első frissjogsis pedálbubus alatt. Maximum, ha esik az eső. Hűha, akkor ez még driftre se jó – jön le annak, aki kicsit elviseli, de igazán azért nem szereti az összetett mondatokat.

Tévedés, kiváló eszköz ez, de azért mégsem videojáték – olyanra kellett konstruálni, hogy még az abszolút idióták is legalább egy kerületnyit elmenjenek a kereskedéstől, mire annyira felbátorodnak, hogy feltekerjék magukat a villanyoszlopra. Lehet játszani a GT86-tal, hiszen arra való, de tudni kell, hogyan.
Itt az erőcsúsztatáshoz (kedves magyar Top Gear-fordítók, íme egy magyar használatú szó a „fánkra, bár kétlem, hogy olvasnának bármilyen autós médiumot) rákészülés kell. Elhatározás. Némi tudás, a fizikai szabályok minimális ismerete. És akkor lehet.

Igazából a GT86 szinte bármire jó a cementeszsák-szállítás innenső felén, ha adottak a körülmények – bizonyította be a szűk, Év Autója zsűritagokból álló csapatnak a Toyota egy tesztvezetésen. Gajdán Mikit és engem egy-egy fekete, privát használatra bocsátott GT86 várt a barcelonai reptéren, amelyekkel utána egy elméletileg nyolcvan kilométeres autókázás során jutottunk volna el a ParcMotor Circuit versenypályára. De szokás szerint eltévedtünk, ezért végül 120 kilométerrel abszolváltuk a távot. Azért nem fájt ám...
Nekem is kiderült, mint sokaknak előttem, hogy a GT86-tal kényelmes az utazás, nem töri össze az embert a rugózása, az ülése. Igaz, kétségkívül direktebb és zajosabb szinte minden más mai autónál, de így sem igazán kellemetlen, mert jó hangokból kapunk sokat. A fogyasztása is megállt 8,6 liternél, pedig volt szerpentin és autópályázás is a csomagban. A szerény fogyasztás betudható annak, hogy ilyenkor tisztán közvetlen benzinbefecskendezéses üzemben megy a motor, tehát nagyon takarékos. És még valamit kristálytisztán látok azóta: a GT86-ot csak úgy, egy egyszerű, senkinek semmit bizonyítani nem akaró autókázás során is százszor jobb vezetni, mint egy Ferrari és Porsche árnyékos oldalán lakó bármi mást.

Aztán felmentünk a ParcMotor versenypályára is ugyanezekkel a kocsikkal. Annyi volt a könnyebbség a versenyzők életéhez képest, hogy nekünk bójákkal kirakták a fékezési, a kanyarcsúcs-érintési, valamint azokat a pontokat, ameddig padlógázzal, az ív végén az ember kiereszti a kocsit, finom sodródásban.
Az utcai autók általában elvéreznek az ilyen versenypályás üzemben, kiderül, hogy az a futómű, ami még keménynek érződött közúton, ilyenkor egy vödör takony. Hogy amikor jönnek az igazi kanyarok, a kormányuk kábé olyan érzéki, mint amikor Ron Jeremy kezelésbe veszi Susan Boyle-t. És megbízható, masszív fékrendszerük a tizedik valódi lassítás után nem ér többet egy postás bicikli ékfékjénél, motorerejük pedig maga a gyötrelmes szánalom azon a rettentő nagy aszfalton.

A GT86 viszont úgy viselte a versenypályás használatot, mint valami méretre csináltatott kesztyűt. Hihetetlen. Tény, hogy egyfolytában és kíméletlenül bele kellett forgatni a 7000 fölötti tartományba, tény, hogy akkor először megéreztem, hogy a karosszériája ennek is meg tud billenni, de drámának nyoma se volt. Egy csodásan kiszámítható, finom, a maga képességeihez – amelyek nem szerények – épp eléggé motorizált autó.
Majd jött a drift, amiről talán tévesen, de az jött át pár illetőnek – nekem is, tehát én sem értem eléggé a hosszú, összetett mondatokat – hogy a GT86 engedi, de annyira azért nem akarja. A frászt nem.

Ki mással csaptunk volna a lecsóba, mint az egyik legismertebb amerikai driftsztárral, Frederic Aasbóval. Ez az az ember, akit Norvégiából fedeztek fel az amerikai driftbajnokságba, mert némi videoszösszenetek alapján is látszott, hogy olyan tehetség, amilyet az USA kétszázonsok millió állampolgárából nem lehet egyhamar kihalászni. Ezek után Fredericnek lehetne akkora arca, mint a Sunset Boulevard, de nem, ő egy csendes, türelmes, végtelenül kulturált, annál pedig még egy csipetnyivel profibb csávó. Képzeljenek el egy norvég Michelisz Norbit, világosabb hajjal, nem a köridőkre, hanem driftszögekre kiélezve, és megkapták.
Ez az ember tanított bennünket driftelni egy pont ugyanolyan széria GT86-tal, mint amilyenekkel a barcelonai reptértől a pályáig megtettük az utat. Semmi motortuning, semmi diffimódosítás, semmi keskeny gumi – ahogy az autó kijött a dobozból, úgy.

Khm. Én drifteltem már párszor BMW-s oktatáson. Ha mást nem, azt megtudtam, hogy milyen förtelmesen szar dolog nézők előtt produkálni azt a kevéske, bimbózó tudást. Olyan, mint a pornó – amíg pályán kívülről, azaz tévéből nézi az ember, minduntalan elhangzik, „mennyivel jobban csinálnám”. Aztán, amikor nyolc kamera mered oda, ahova nem illene, már lohasztóbb az élmény, és ébenfekete bájdorong helyett inkább csak egy túlfőzött, ám kihűlt Tesco-virsli marad, no meg a verejtékezés. Ezt persze csak elképzelem, de sejtem, milyen lehet. Mert a driftet megéltem már kollégák előtt.
Az ő árgus szemeik előtt bénázni, hol teljesen megpördíteni az autót, hol radírozó első kerekekkel kifelé venni az irányt a kanyarból, néha meg még le is fullasztani a motort - hát, az nem menő. Autós újságíró ez? Miért nem ment el közérti eladónak, vagy például politikusnak? – hallatszik a mormogás. Merthogy egy dolog az utcasarkon, zabszemmel a seggben kicsit megcsusszantani a Zsiga farát, hogy ijedezzen az anyós a hátsó ülésen, és megint csak más kétméteres körben kirakott bójasziget körül, nagy rádiuszon körbefüstölni farral kifele, miközben az autó teste sugárirányban áll. Az iszonyatosan más.

A BMW oktatójának már sikerült korábban keresztülvinnie, hogy közel egy teljes környit tudjak, már-már reprodukálhatóan. De csak az óramutató járásával ellentétesen, a másik irányt ugyanis mindig elcsesztem. Aztán Frederic megmutatta, hogy a GT86-tal még én is tudok bármennyit driftelni nagy köríven – na, persze, nem precízen a bójasor mellett tartott orral, inkább csak úgy, ahogy a Föld mozog a Nap körül. De némi próbálkozás után már valóban megvolt vagy négy teljes kör egymás után. Sima ügy, csak idő, autó és elégethető gumi kell hozzá, aztán nevezek is a bajnokságba! Lol.
És a másik irány? Az volt a legnagyobb siker, mert úgy is megtanultam végre. Egy negyed kört... Hát ez van, de most már tudom, hogy a GT86-tal könnyebb ilyet, mint a BMW E36 328i kupéval, vagy az E46 330i kupéval volt anno.

Tehát akkor: jó-e driftre a GT86? Hogy a brébe ne lenne.
A legjobb autó a végére maradt. Csak azt nem tudom, hogy a vídiakemény versenykocsi volt-e az, vagy valamelyik veterán...

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
