Gazdaságos brutál-túraautó

2003.03.20. 09:05

A Corvette-et sokan csak afféle Porsche-pótléknak tartják. A vélekedés táptalaja leginkább az árcédula lehet: ha a közel azonos teljesítményű modelleket nézzük, a Corvette feleannyiba kerül, mint a Porsche.

 
 

Tesztünk alanya a Corvette C5-ös jelenlegi modellje, abból is a legjobban feszerelt változat, 60 000 Euróért. Ha rendesen levámoltatjuk, tulajdonképpen vehetünk új Porschét olcsóbban, bár igaz ami igaz, a Boxstert még maguk a porschésok se veszik Porsche-számba. És teljesítményre, felszereltségre, meg sok minden másra a két autó tényleg nem azonos kategória. Egy hasonló erejű Porsche, mondjuk egy 911-es Carrera Cabrio 110-120 ezer euró körül jár, és az általa kiváltott ellenszenv is legalább a duplája annak, amit egy Corvette-es elkönyvelhet.

 
   
   

Mert útfekvés ide, gyorsulás oda, sportautó esetén elsődleges szempont az imidzs; ne is tagadjuk, többek közt ezért is vágyunk sportautóra. Egyrészt, amikor vezetjük, másrészt, amikor kiszállunk belőle valahol. Porschét birtokolni kétes dicsőség, mert bár a világ egyik legjobb sportautója, száz emberből nulla mosolyodik el önkéntelenül, ha meglát egyet.

A Corvette mosoly-indexe lényegesen kedvezőbb, a Corvette-es nem arrogáns, felkapaszkodott újgazdag aranyifjú, hanem rokonszenves elmebeteg, akit kicsit irigylünk a remek autó miatt, ugyanakkor sajnáljuk, hogy mennyit fogyaszthat az amerikai szörnyeteg: a Corvette-es a modern kor don Quijotéje, reménytelen harcban a benzinárakkal.

 
   
 

Kiszállni lapos sportautóból sose hálás dolog, illetve maga az, hogy az ember egy ilyenből kerül elő, az természetesen hálás, de a művelet szertorna-része már sokkal kevésbé vidám. A Corvette nem igényel Magyar vándort, mint az Opel Speedster, de az ülés épp elég kagyló, és a hasmagasság alacsony ahhoz, hogy egy óvatlan pillanatban Mr. Bean váljon belőlünk. A Chevrolet azonban gondoskodott valamelyes útmutatásról: a szájhagyomány segítégével terjesztett alternatív használati utasítás szerint kiszálláskor először nyitjuk az ajtót, majd bal tenyerünket a küszöbre domborított Corvette emblémára támasztjuk. Karunkat nyújtva felemelkedünk az ülésről, és könnyed mozdulattal kilendítjük lábainkat. Ettől a pillanattól kezdve a gyár mossa kezeit, mindenki boldoguljon, ahogy tud, és ha az embléma elkopott a sok tenyereléstől, rendelhetünk másikat.

A Chevroletnek két igazán sportos autója van. A nagyobbik, a Camaro a későbbi, ez a Ford Mustang vetélytársaként lépett piacra 1967-ben. Egyszer vezettem már Camarót, ráadásul az erőteljesebbek közül való Iroc Z változatot, ami az impreszív fogyasztáson kívül nem tett rám mély benyomást. Bárkit le lehetett túrni vele az autópálya belső sávjából, de sem minőségérzet, sem tényleges minőség terén nem győzött meg. És a vezetési élmény sem csak a mértéktelen lóerőhalmozásról szól.

 
   
   

Az új Corvette minden szempontból kellemes meglepetés. Jó, a formája nem különösebben váratlan, ismerjük már pár éve; de hiába vagyunk felkészülve az élményre (tudtuk, hogy állatul néz ki), a szív mégiscsak nagyot dobban, amikor először futunk össze.

A forma mindenképpen jobb, mint az előző szériáé: az 1984-es C4-ből bántóan hiányzott a legendás második Corvette-nemzedék agresszív, plasztikus gömbölyűsége. Ebben azonban már több ponton is visszaköszönnek a Sting Ray motívumai: a hátsó ikerlámpák oválosítva, a tető bebuckásítva, a kerékívek a motorháztetőn túldomborítva.

 
   
 

A minőségi fejlődés ügyében nincs összehasonlítási alapom, mert régebbi Corvette-et nem vezettem. A tesztelők viszont nem voltak jó véleménnyel a Corvette összeszerelési minőségéről, legalábbis a C4-es szériáig bezárólag. A C5-ről már az volt a véleményük, mint most nekem: meggyőző alapossággal megépített-összerakott autó.

Semmi nyiszogás, zörgés, nyöszörgés, rejtélyes hangeffektusok motorból-futóműből. Leszámítva a 200-as tempónál halk fütyülésbe kezdő targatetőt, ez viszont inkább erény: kevés autóval lehet 260-nal fütyörészni. Egyébként minden nyílik, csukódik, nem zörög, sem egyenesben, sem kanyarban, sem kátyún. Egyszóval akár svéd autó is lehetne, minőségi szempontból persze.

 
   
   

A hátsó, lapított félgömb formájú szélvédő (csere esetén fogy. ára 1.5 millió Ft) középen kapott egy kis bemélyedést, tiszteletadásként az 1963-as modellnek, melynél a hátsó üveget fém osztotta ketté. A völgyecske a targatetőtis kettéosztja, a dupla domborítás legközelebb a motorháztetőn tűnik fel.

A C5 186 cm széles, ami bizony elég sok, főleg ehhez a magassághoz. Naívan azt gondolná az ügyfél, jó is ez így, a Chevrolet dizájnerei azonban úgy gondolták, nem árt egy kis optikai szélesítés is, így a Stingray-ről ismert hátsó dupla karikalámpát vízszintesen megnyújtották. Hasonlóan a V8-as motorra finom diszkrécióval utaló négy kipufogóvéget. Így kell sportautó hátulját szárnyak és felkunkorodások nélkül összehozni.

 
   
 

A döntően matt fekete beltér akár Porschéé is lehetne, mindkettőből erősen hiányolok egy jó adag krómot. Nagyjából azonos a műszerek mennyisége, gombokból viszont jóval több van, egy fullos amerikai autónál ez természetes is. A csúcsfelszereltség a jelenlegi Corvette-nél nem merül ki az automata klímaberendezésben- és váltóban, a bőrülésben és a targatetőben, hanem bizony HUD is van.

HUD-ot pedig autóban most láttam először, így élőben, autóban. Végre egy hárombetűs betűszó, ami nem egy menetbiztonsági elektronikai egység a sok közül, hanem olyasmi, ami nem csak a szakmabeliek számára jelent közepesen érdekes kötelező olvasmányt. A HUD tehát a Head Up Display rövidítése, fordíthatnánk "Fel a Fejjel Kijelző"-nek is, hiszen egyrészt optimizmust sugall, másrészt végre nem kell lenéznünk, ha a sebességünkre, vagy néhány egyéb alapadatra vagyunk kíváncsiak.

< >

Az oldalról ajánljuk

Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
  • Közélet

Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?

Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.

tegnap, 17:01
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40