Nénikédet, Flatley!

2007.02.22. 09:27 Módosítva: 2008.04.09. 17:11

Félig lenyomod a bal pedált, máris kiemelted a kuplungot. Az ablaktörlővel gázt adsz, az indexbajusszal tárcsázol egy kis előgyújtást, majd tövig taposod pedált. Itt az egyes. Majd bal lábad felengeded, ez a kettes. Több fokozat nincs. Az autó, amivel Bill Bojangles Robinson jobb köridőt menne, mint Michael Schumacher.

Persze ott a gáz, amit a kormányoszlopon jobbról csüngő rúddal szabályzol, de a használható fordulatszám-tartomány nagyjából az ötöde egy mai autóénak, ezért sok szerepe nincs. Miután vezettem az ország talán leghitelesebb Bádog Böskéjét, megértettem. miért tervezték ilyen furának.

Ezt az autót senki sem vezeti flegmán, fél kézzel, váltókaron pihentetett jobbal. Pláne nem intenzív konferenciatárgyalást bonyolítva mobilján, de cigizni is csak azok tudnak benne menet közben, akik tudtak célba lőni egy vágtázó ló nyergéből. Pedig a mostani tulajdonos is képes megtenni hetven kilométert Budapestig bő fél évszázados Fiat Topolino kombijával úgy, hogy közben egy percre sem teszi le a telefont, láttam. És annak a vén Topcsinak az iránytartása sem elég egy Mars-szonda célba juttatásához. De azért egy századelőn tervezett autó még az ötvennégy éves Fiathoz képest is durva.

1926-ot írunk. A T-Fordot még egy évig, a Model A megjelenéséig gyártják. Pontos adatot nem tudok, de amikor ezt a zárt limuzint elkészítették, biztosan megvolt belőle a tizennégymillió. Ekkor, tizennyolc évvel a gyártás beindítása után az összes könnyen kijavítható gyermekbetegségen túl van a széria, mi több, már nemcsak feketében, de egyéb színekben (kék, sárga, szürke) és többféle felépítménnyel is rendelhető.

Ez a darab a modell hagyományaihoz híven fekete, viszont zárt tetős, ami a húszas években megnövelte ugyan az értékét, most viszont kevesebbet ér a közönségesebb vászontetősöknél. A tulajdonos azóta sem érti, vásárláskor miért nem mérte drágábban a német T-Ford-specialista, hiszen azóta jóval többért hirdetett már hasonló, de sokkal rosszabb állapotú autókat.

Ugye, mindenki látott már hihetetlenül keveset futott, élete javát szárazban leélt, korai Zsigulit? Ilyen autó láttán hüledezni szokás, pedig hasonló, hamvas Zsigák még százasával lappanganak a vidéki garázsokban. És mi az a harmincöt éves VAZ 2101 egy alig használt, egytulajos, közel ötvenéves fecske Mercihez képest? Mert azért ilyen is akad Magyarországon. Ami ezeknél régebbi autó, nálunk legfeljebb törmelékként kerül elő a föld alól, ahová hajdan a beszolgáltatások időszakában elásták. Nos, azok a harmincas-negyvenes évekbeli, felismerhetetlen, földszagú, gilisztarágta autótörmelékek kezitcsókolommal köszönnének ennek a T-Fordnak. Így talán mindenki érzi az idősíkokat.

És ez itt nem csupán létezik, de az életben nem nyúltak még komolyan hozzá, hegesztőpisztolyt, hidegvágót hírből sem ismer. Bő nyolcvan, intakt év, talán csak a kárpitokat húzták át, azokat is valamikor ötven évvel ezelőtt, ezért már újra szakadoznak. A motor felújítatlan, a váltó eredeti, a futómű is a sajátja. Amihez a kezünk ér, minden hiteles, eredeti, húszas évekbeli amerikai matéria, nyolccal előttünk lehet, hogy épp Bette Davis markolászta a gázszektort. Elképesztő. Még gyakorló veteránosként, szorgos klubozóként sem tudom felfogni az orbitális döbbenetet.

A Bádog Böske - ahogy a maga idejében, Magyarországon becézték az eredeti Tin Lizzy nyomán - 2004-ben kapott magyar állampolgárságot, előtte a már említett németnél dekkolt néhány hetet, korábban egész életét az USA-beli Pennsylvania államban töltötte. A tulajdonosnál épp olyan szerepet tölt be, mint más lelkes veteránosnál az ünneplős Fiat 500: szebb hétvégéken, hosszabb ünnepeken beül a család, aztán irány a távoli úticél. Az öreg Ford Hajdúszoboszlótól Győrig bejárta már az országot, sárga angyalt sohasem kellett hívni hozzá. Éppenséggel nem is tudom, a szaki mihez kezdene vele a 6-os út mellett, a trembleur-gyújtás láttán...

Egyszer újra kellett tekercselni a dinamót, meg volt egy futóműállítás, no meg két olajcsere is (15W-40-es MSE-vel, az is fényévekkel jobb a húszas években ismert kenőanyagoknál). Volkswagenesek, fiatosok, tudtok ennél jobbat? Vagy valaki a peugeot-sok közül? Nem látom a kezeket!

Az igazsághoz tartozik, hogy kis híján elmaradt a január végi fotózás. Böske egy hideg hangárban lakik, az elektromos rendszere hatvoltos, nyolcvanéves, ennek megfelelően mentes minden virgoncságtól. Félnapos kínlódás után, bakra tett hátsó híddal (hogy a kerekek a levegőben foroghassanak) végül beröffent a motor, utána már az egész fotózás alatt tökéletesen viselkedett.

Nem mondom, égett a pofám, amikor a tatai vár sétálóutcáján széttaposott bociszemnyi olajfoltokat hagytunk az aszfalton. Na ja, ebben a motorban még nem voltak szimeringek, de olajszivattyú sem. A főtengelycsapágyak kissé belemerülnek az olajba, ennyit a kenésükről, a hajtókarok pedig belecsapkodnak a felszínbe, amivel felverik a hengerek falára a finom Botondot. Ahhoz, hogy ki ne folyjon az olaj, egyszerű labirintust alakítottak ki a főtengely végén. 1926-ban így képzelték a porszáraz működést.

Persze a T-Ford korának messze a legolcsóbb autója volt, ahhoz képest pedig káprázatosan sokat tudott. Például termetes: a formája nem árulja el, de életben jóval magasabb a legnyúlánkabb férfinál is, no meg széles is, legfeljebb a hosszában kurta: mindössze 3,55 méteres. Utasterében hátul óriási a hely, a hangulat a hintókét idézi, bár kevesebb a sallang. Kényelmesen rugózik, lendületesen halad, villannyal világít: alapjaiban jó. Előre beszállni viszont rémálom.

Valamit sejtet, hogy bal oldali ajtót csak az utolsó években tettek a karosszériára, márpedig a T-Ford az első sorozatgyártású autó, amelynek már nem a jobb oldalán volt a kormánya. A vezetőnek tehát esélye sem volt, hogy úriemberként tűnjön fel szíve hölgye előtt: vagy előreengedte az ajtóban, majd a szűk helyen, fenekét az imádott orrába nyomva mászott be a kormány mögé, vagy pedig pofátlanul előretolakodott, és hagyta, hogy a Hölgy egyedül küzdjön meg a fodros szoknya és a magas fellépő kiadta logikai problémával. Ezen az áldatlan helyzeten még a késői modellek plusz ajtaja sem segített, mert a behúzott kézifék szalagkorlátként állja el a balról érkező útját - íme az amerikai marketing egyik korai csodája.

Egyszerű volt. De silány? Az nem.

A T-Fordnál seregnyi leleményes megoldást bevetettek. Alig telt el három és fél év a Ford Motor Company megalakulása után, amikor Henry kiadta az ukázt: olyan könnyű, sokoldalú, filléres autót kellett alkotni, ami meghódítja majd Amerikát, mellesleg pedig hidegvágóval és kalapáccsal is el lehet rajta végezni a legtöbb javítást. A tervezésben kiemelkedő szerep jutott a magyar származású Galamb Józsefnek , érdemes emlékezni a nevére. Vanádiumacélból készült az alváz, igen jó minőségűek a karosszéria lemezei is.

A T-Fordokkal nem is a korrózió végzett, sok ma futó példányon még szinte valamennyi elem eredeti. A négyhengeres, 2789 köbcentiméteres, húsz lóerős motor blokkját egy darabból öntötték, előremutató megoldásnak számított, hogy a hengerfejét le lehetett szerelni. A váltó kétfokozatú, bolygóműves szerkezet, ugyanolyan, mint a mai, hagyományos automatáké, de hidrodinamikus tengelykapcsoló helyett többtárcsás, mechanikus működtetésű kuplungot alkalmaztak, ezért kell a pedál.

Elöl és hátul természetesen merev hidas a futómű, a rugózást keresztlaprugók végzik, lengéscsillapító nincs, viszont az igazán eredeti példányokon látható az első függőcsapszegek mellett két hajtűrugó a kormányösszekötőn, ami egyenesbe téríti vissza a kormánykereket. Ezen az autón például megvoltak, képzelem milyen lehet vezetni egy olyat, amiről hiányoznak. A legtöbb T olyan. A kormánymű csavarorsós, és közvetlenül a volán alatt, kis dobozban egy apró áttételmódosító szerkezet van, ezért is könnyebb tekerni.

1910-től alapfelszereltség lett az első szélvédő, a sebességmérő, 1911-től pedig már nem fából, hanem elsősorban fémből készült a karosszéria. A számtalan változat közül cikkünk autója egy késői Two Door kivitel. Még valami: a futószalagos sorozatgyártást nem Ford vezette be az autóiparban, és a T-modell is csak népszerűsítette azt. A "production line" mint szabadalom Ransom Eli Olds nevéhez fűződik. Az új technológiát alkalmazva cégének, az Oldsmobile-nak a termelése évi 425-ről 2500-ra szökött fel 1901-ben.

Az oldalról ajánljuk

Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
  • Hírek

Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél

A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.

március 25., 11:44
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
  • Hírek

H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford

Jó vagy felesleges ötlet?

március 25., 13:07
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyében
  • Tesztek

Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.

Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.

13 perce
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
  • Hírek

Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról

A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.

március 25., 14:16
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
  • Hírek

BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában

Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.

március 25., 09:27
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
  • Hírek

F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének

Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.

március 25., 10:20
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
  • Hírek

Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen

A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.

március 25., 11:54
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
  • Hírek

Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen

Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.

március 25., 07:58
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
  • Hírek

Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat

Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.

március 25., 16:13
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
  • Hírek

Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes

Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.

március 24., 06:05
A legtoyotább Toyota
  • Tesztek

A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.

A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.

március 24., 06:05
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
  • Hírek

Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe

Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.

március 24., 07:48
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
  • Hírek

Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t

Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.

március 25., 07:10
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
  • Hírek

Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral

Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.

március 25., 15:12
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
  • Hírek

Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal

Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.

március 25., 14:24
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
  • Hírek

Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele

Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.

március 25., 06:00
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
  • Közélet

Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!

Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!

március 25., 05:59
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
  • Technika

A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral

Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.

március 25., 16:52
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
  • Hírek

Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3

Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.

március 24., 09:09
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
  • Hírek

Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér

Összehaverkodna Kína az EU-val?

március 24., 15:19
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
  • Hírek

Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást

Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.

március 24., 16:03
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
  • Hírek

Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből

Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.

március 24., 12:25
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
  • Hírek

Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén

A pilóta sértetlenül megúszta.

március 24., 10:41
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
  • Hírek

F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét

Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.

március 24., 17:26
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
  • Hírek

Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek

Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.

március 24., 13:36
Hyundai Insteroid 2025
  • Hírek

Hyundai Insteroid 2025

március 25., 11:33
F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025
  • Hírek

F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025

március 24., 14:06
Nissan Murano GT-R
  • Hírek

Nissan Murano GT-R

március 24., 13:16
Honda NSX (Ferrari 360 Replika)
  • Hírek

Honda NSX (Ferrari 360 Replika)

március 24., 09:04