A szántóföldi munkákat gyakran rövid idő alatt kell elvégezni, ehhez nagy menetsebességre és munkateljesítményre van szükség.

A traktor az ezres széria kisebbik tagja 420 óerős MAN motorral. Fokozatmentes, Fendt Vario Drive-nak nevezett hajtóműve van, ami 60 km/h-ig váltásmentes haladást tesz lehetővé. Emellett menet- és vonóerőfüggetlen szabályozása van, ezért minden pillanatban az optimális vonóerővel és sebességgel tudjuk használni a munkagépet. A váltó alacsonyan tartja a fordulatszámot, 1400-1450-en pörög a traktor motorja, ami azt jelenti, hogy kisüzemű felhasználás mellett kis fogyasztással közlekedik közúton. A szántóföldön a sebesség 7 és 20 km/h közötti tartományban mozog, talajviszonyok és munkamélység függvényében, természetesen ugyanúgy, fokozatmentesen.
A fülkéje tágas, saját mini hűtője van, digitális klíma, víz- és légszűrő tisztítja a levegőt az utastérben, és a 10,4 colos LCD kijelzőn térkép-applikáció fut, de innen változtatható akár a traktor kerekeinek nyomása is.

Egy 12 méteres munkaeszközzel a hátunk mögött indultunk tárcsázni. Nyomtunk egy kövér gázt, és még két gombot, a traktor elindult, a tárcsázó pedig a földbe süllyedt, nagyszerű látvány. Minden egyszerűen működik az utastérben, azon túl is, hogy az automata kormányt nem kell fogni, oldalt a kijelzőn meg úgyis látsz mindent. Ameddig nem kell fordulni a parcella végén, addig jobb, ha arra figyelsz, hogy ne nyúlj a kormányba, nehogy véletlenül kikapcsold az automatikát. Amikor viszont a sor végére értünk, már bele kell nyúlni a forduláshoz.
Nagy traktor=nagyobb szerszám
Magyarországon ott van értelme a hasonlóan hatalmas traktoroknak, ahol nagy, egybefüggő földterületeket kell megművelni, vagyis az elaprózott birtokokhoz nem ez a legjobb megoldás. A másik: az erős traktor nem úgy dolgozik gyorsabban, hogy növeli a menetsebességet, nem érdemes a tárcsázásnál 6-8 km/óra fölött vágtázni, mert nem lenne megfelelő a talaj átmozgatása. Vagyis a nagyobb/erősebb traktorhoz szélesebb eszköz kell, Magyarországon jellemzően legfeljebb 8-10 métereseket használnak, a Fend mögé akasztott 12 méteres tárcsával kevesebbet kell fordulni. Tízcentis művelési mélységet feltételezve, amikor egy métert halad a gép, 1,2 köbméter földet mozgat meg. Aki talicskázott már földet, az tudhatja, milyen súlyt jelent ez.
Szóltak előre, hogy majd a végén ne szedjem annyira alá, és időben kezdjem felengedni a gázt (mert az a fék), mégsem sikerült elsőre. Kicsit gyorsan mentem bele a fordulóba, és nagyon alászedtem. Közben próbáltunk korrigálni, de a Fendtre kapcsolt munkaeszköz túlfutott a parcellán, és fordulásnál gyökerestől lazán kirántott egy bokrot.
A GPS-alapon működő korrekciós jelről letértünk, a gép jelezni kezdett. Két kisebb kormánymanőverrel, egy kis gázzal és a két gombnyomással később ismét a helyes irányba tartottunk. Egyszerűen nem lehet hibázni a traktorral, pedig először ültem benne.
Mindenki nagyon elégedett a traktorral, mondjuk érthető is, az 1000-es család jelenleg a Fendtnél a csúcs, bár ezen belül a 1042-es még a kisebb teljesítményű. A top-kivitelben a 12,4 literes motor már 517 lóerős, nyomatéka pedig több, mint 2400 Nm.

Kitartó kereséssel azért az ember talál nagy nehezen hibán. Ha volt kapacitás 330 fokban működő ablaktörlőt konstruálni, miért követnek el olyan súlyos hibát, hogy nem szerelnek mélynyomót az utastérbe? Miért gondolja bárki, hogy a határban szántva, a csendes fülkében, behűtött kólát iszogató traktoros nem szereti a basszust a zenében? Mi értelme négy, rekedten üvöltő hangfalnak a szántóföld közepén egy Fendtben?
Mi tud az összkerekes Vario Drive?
A mezőgazdasági gépeknél számos esetben célszerű hidrosztatikus hajtást használni, a Fendt Vario Drive alapja is ez. Az összkerékhajtásos változat esetében a központi szivattyú táplálja az első és a hátsó tengely hidromotorját. A szivattyú és a motorok változó lökethosszú dugattyúkat tartalmaznak, teljesítményük fokozatmentesen változtatható a motor vagy szivattyútest elbillentésével.
A Vario Drive a hidraulikus és a mechanikus erőátvitelt kombinálja: a motor egy bolygóművet hajt, amelynek az egyik kimenete közvetlenül, mechanikus áttételen keresztül hajtja a hátsó tengelyt. Nagy sebességű haladáskor, közúton szinte csak ezt használja a gép, ami csökkenti a fogyasztást.
Amikor nagy vonóerőre van szükség, a szivattyú szabályzásával megcsapolják a bolygóműnél a motor nyomatékát, és a hidromotorok többletnyomatékot fejtenek ki a tengelyeken. A folyamatokat elektronika szabályozza, a vezetőnek nem kell semmivel sem foglalkoznia, a vonóerő átvitele teljesen az igényekhez igazodik. Kanyarban, az első tengely gyorsabb hajtásával szinte ráhúzza az ívre a traktor orrát, ezzel vagy másfél métert csökken az 1000-es Fendt fordulókörének az átmérője. Valamelyik tengely kipörgésekor egy gyorsan működő tengelykapcsoló lép akcióba a két tengely között, ez tölti be a mechanikus központi differenciálzár funkcióját.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!
Az autózásban is el lehet spórolni dolgokat, de könnyen visszaüthet, ha rutinból parkolunk.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
