Reszkess, vörös kakas!

Teszt: Zuk csapatszállító tűzoltóautó, 1982

2005.05.11. 09:00

Egy gyógyszergyárnál szolgált huszonkét évig, most robbantások előtt riaszt egy kőbányában. Egy átlagos Zuk önmagában nem valami exkluzív jószág, de egy közel gyári állapotú tűzoltóautó 23 000 kilométeres futásteljesítménnyel már mindenképpen.

 

De hiszen ez tényleg gyönyörű!, rikkantottam, amikor megláttam a tűzvörös furgont. Hiába, a piros autó mégis más. Az utakon megszokott rozsdabarna (sőt, rozsdásbarna), ponyvás-platós, leharcolt tehertaxikban nem tud kibontakozni a szögletes lengyel kisteherautó eredendő szépsége.

Eldolgozott élek

Ha jobban megnézzük, kiderül: nem is kockaforma ez a furgon. Álltó helyében is suhan a Zuk, azaz a Bogár: oldalán a semmiből előtörő, elölről hátrafelé húzódó, lendületet sugalló domborítások adnak neki dinamikát. Harmincéves Dinamic Line . Az autó karosszériája a felületes szemlélőben kialakuló érzettel ellentétben nem szögletes, minden sarok, él finoman legömbölyített, tessék csak megfigyelni!

A szélvédő is telitalálat, minek bajlódni mindenféle ipari célgéppel a domború üvegfelület kialakításához, amikor három síküveglappal is megoldható a feladat. A gyári dísztárcsák - a nagymamám használt ilyeneket tyúkitatónak - szépen kiegészítik a dizájnt. A sajátos formavilágot még a gyári kiegészítők, a nénólámpák, a kihajtható fellépők és a hozzájuk való kapaszkodók, no meg a hátsó lámpák védőrácsa sem tudja szétdarabolni. Rafinált, költségtakarékos megoldás, hogy az indexek és a hátsó helyzetjelzők ugyanolyanok, csak más színűek - és más korabeli modellekről is ismerjük őket.

Szárnyas bogár

Rendes régi keleti jószághoz illően a Zukhoz is két kulcs jár: egy az ajtóknak, egy a gyújtáskapcsolónak. Az üzemi használat miatt a karikát még a tanksapkalakat kulcsával is meg kellett terhelni, de annál nagyobb a hatás, amikor megforgatjuk őket az ujjunkon az ámuló tömeg előtt. Ha sikerül rátalálni a valóban kilincsforma kilincsekbe illő kulcsra, és tisztességes döndüléssel magunkra csapjuk a kabin ajtaját, egyszerű, kényelmetlen és sivár, de megindítóan nosztalgikus munkahelyen találjuk magunkat.

Militáns egyszerűség

A Zukban rettenetes műbőr és textilötvözet széken ülhetünk, és mindenfelé kárpittól mentes militaryzöld vasakat tapinthatunk. A belső kilincs, a külső tükör, a pöttyös napellenző, az oldalablak reteszelőgombja, mind maga a megtestesült egyszerűség. A motor a sofőr és utasa között terpeszkedik. Ha a hangszigetelő burkot lehántjuk róla, kisebb javításokat akár menet közben is elvégezhetünk. Kibillenthető tetőablak és eltolható oldalablakok gondoskodnak a bepállást valamennyire gátló szellőzésről.

Darabka múlt

Régi ismerőseink, az autóipari KGST-egyentermékek sokfelől integetnek. Ilyenek a három háromdarabos blokkba rendezett billenőkapcsolók, köztük a sziréna és a villogók gyári kapcsolója. A kabinba került a Kispolszkiból és Zastavából ismert képlékeny ablakmosótartály, amelyet elektromos lábkapcsolóval üríthetünk a csálén álló ablaktörlőlapátok közé. Kis nacionalizmus azért került a műszerfalra: Olej, Woda, Paliwo, Prad, hirdetik a mérőórák.

 

Tesztautónk voltaképp egy Zuk A06B, azaz a lublini Fabryka Samochodow Ciezarowych 4330 mm hosszú, 1820 széles és 2,22 méter magas egykori terméke. A pontos saját tömeg katalógusértékét nem sikerült kinyomozni, ellenben egy hídmérlegen lebonyolított gyors ellenőrzésen 1450 kilót nyomott az autó.

A Żuk gyár története


Lublin-51
1950-ben alakult a lublini tehergépjárműgyár. Az első itt készített gépkocsi az orosz licenc alapján gyártott Lublin-51 típus volt, az első példány 1951 november 7-én gördült le a futószalagról. A gyártás 1959-ben fejeződött be, a típusból összesen 17 500 darabot gyártottak. A gyár 1955 és '56 között kiterjesztette tevékenységét a mezőgazdasági gépek gyártására is.

1958-ban indították be a saját konstrukción és technológián alapuló tehergépjármű, a 2,5 tonna össztömegű, 900-1100 kg terhelésű Żuk termelését. A Żuk kifejlesztését eredményező modernizációs munka 1955-56-ban indult. Az autó összeszerelése egészen 1998 február 13-ig tartott a gyárban, összesen 587 500 Żuk gurult ki a gyárkapun.

1963 és 1970 között a cseh Avia céggel létrejött együttműködés eredményeképpen megkezdődött a Skot elnevezésű páncélozott szállítójárművek gyártása, összesen 4500 darabot szereltek össze belőlük. 1993 októberében indult be a Lublin 33-as gépkocsi szériagyártása, amit a gyár saját kutató-fejlesztő központja fejlesztett ki.

1993-1995 között a Peugeot Automobile koszernnel létrejött megállapodás eredményeképpen a lublini gyárban 3500 Peugeot 405-ös gépkocsit szereltek össze. 1995 júniusában a gyár a dél-koreai Daewoo Corporation és Daewoo Heavy Industries Co vállalattal írt alá szerződést, 1995 októberében jegyezték be a Daewoo Motor Polska Kft.-t. A cég már 1995 decemberében elindította a dél-koreai Nexia személyautó összeszerelését, a típus gyártása 1998 első negyedévében fejeződött be. Összesen 40 000 gépjármű készült el a gyártósoron.


Lublin II.
1997-ben elkezdődött a Honker típusú terepjáró , valamint a Lublin 33-as típus modernizált változatának gyártása a cégnél (Lublin II név alatt). A Honker ipari gyártási jogát 1996-ban vásárolták meg a poznani FSR autógyártó cégtől.

1998-ban kezdődött a Musso és a Korando személyautók és terepjárók összeszerelése. 1999 áprilisában modernizálták a Lublin kisteherautót, ami Lublin 3 néven jelent meg a lengyel piacon.

A Daewoo Motor Polska 2001 októberében fizetésképtelenséget jelentett be. A cég weboldalán jelenleg is találhatók eladó ingatlanok.

Lengyelből fordította Wisniewski Anna, hálás köszönet néki!

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

7 órája
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40