A kihagyhatatlan szopás
Teszt: Lamborghini Espada - 1973
Sose lesz Lamborghinid. Sose érzel majd 350 lovat selyemistrángba feszülni, ahogy én.
Nino vagyok, közel harminc. A fogalmaid szerint aranyifjú. Gazdag majom, aki piavei sajtgyáros apja révén előbb vezetett jachtot Portofinóban, mint járni tudott volna. Irigyelsz és utálsz. A szíved sárga epét pumpál, ha rám nézel. Örülj neki. Neked legalább van. Az enyém helyén csak üszkös kráter.
1946-ban születtem, egy évben a Formula-1-gyel. Apám sokat viccelt azzal, hogy Nino Farina után kaptam a nevem. Láttam is versenyezni az apai nyakból, de nekem Alberto Ascari volt az isten. Álmomban Ferrarikat és Alfákat forgattam szénné az Alpok szerpentinjein. Gazdagok vagyunk, ébren se nagyon csináltam mást.
Apám, mint mondtam, sajtgyáros. A Piave sajt - bár engem sose érdekelt - tehénből készül. A gyárhoz hatalmas farmok tartoztak. A farmokon traktorok húzták a tejeskocsikat, traktorok tolták a temérdek trágyát. Jacht után traktort vezettem először. Akkor már tudtam járni, de nem szerettem.

Apám tucatszám vásárolta a traktorokat a tejgazdaság számára. Nem ment értük messze, Pieve di Centóban vette őket, egy Lamborghini Trattrici nevű gyárban. A gyár tulajdonosa és apám jó barátok lettek. Együtt röhögtek, amikor Ferruccio Lamborghini rájött, hogy Ferrarijának ócska kuplungja, amit a gyár nem volt hajlandó garanciában megjavítani, ugyanolyan Borg and Beck gyártmány, amilyet ő a traktorokhoz használt. Levett egyet a polcról, kendácsolt rajta egy kicsit, és újra ment a 250 GT. És megúszta tizedannyi pénzből!
13 évesen apám kalapját kergettem a szélben, amit Ferruccio új hibbant találmánya, az L59-es helikopter kavart. Helikoptert még nem vezettem, mert Ferruccio letett a gyártásukról, és átállt olajfűtésre és légkondira. Nem sokáig kötötték le a dolgok. A traktorbiznisz azért megmaradt. A 18. születésnapomon irtózatos bulit csaptunk az új csarnokban, amit azért épített, mert kitalálta, hogy autókat fog benne gyártani. Jobbakat, mint a nagypofájú Enzo Ferrari.
A bulira alig emlékszem, megártott a Chianti. A takarításra annál inkább. Hiába vagyok gazdag jampi, apám leüvöltötte volna a fejem, ha egy porszemet hagyunk magunk után. Lamborghini azzal adta át a még berendezetlen épület kulcsait, hogy steril termeket kap vissza. Mániákus volt. Egy mágnások közti jópofizáson összebarátkozott egy Honda Szoicsiro nevű japánnal. Ő is autóban utazott, és részben ő ragasztotta át rá a rendmániás perfekcionizmust.

Láttam az első Lamborghiniket, a GTV-t és a GT-t. Mivel F. L. apám barátja volt, sose mondtam volna neki, de randák voltak, mint a Salói Köztársaság. Ferruccio mérnökféle volt, a vasakat szerette. A független felfüggesztésekre volt büszke, a csupa alumínium V12-es motorra. A 360 lóra 8000-es fordulaton. Hogy autót rajzolni köré már nem volt idő, nem érdekelte. De engem sem érdekelt. Én elmentem hippinek Goába. Szétsavaztam az agyam, törökülésben kerestem a helyem az univerzumban. Úgy gondoltam, szar a világ, tök a tromf. De megismertem Lucillát.
Lucilla szintén hippi volt, szintén gazdag családból, de félárva. Sugárzó lány, titokszagú, még ha nevetett is szomorú árnyékot húzott maga után. Lassan szerettünk egymásba, óvatos alapossággal. Goa a szabad szerelemről és a bárkivel dugásról szólt, de mi apránként szerettünk és egymással dugtunk. Lucilla ragyogott, én pedig fent ültem a világ tetején. Aztán meghalt apám, és hazaköltöztünk.
1972-ben vettem át a céget. A sajtok és a tehenek most sem érdekeltek jobban. Nem értettem semmit, egész életemben elkényeztetett seggfej voltam, erre most agyonnyomott a munka. De itt volt Lucilla, itt voltak az autók és az utak. Nappal tárgyaltam és a gyárat igazgattam. A traktorok húzták a tejet, tolták a trágyát. Dolgoztam késő estig. Végre volt dolgom. Volt helyem. Munka után beültem apám valamelyik krákogó, vén sportautójába, elnyargaltam a legközelebbi hegyre, a benzinnel kiégettem az adrenalint a véremből. Aztán éjjel hazamentem a lányhoz, akit szerettem.

Lucilla meleg volt, pajkos és türelmes. Nevetett a hülyeségemen, olvadt spirállá csavart az ujja körül. Vacsorával várt haza a szerpentinről, olívás volt, ahol én olajos. Egy napon aztán elmentem az öreg Lamborghinihez. Már az autókat is unta, épp árulta a cégét egy svájci óragyárosnak, hogy felcsapjon borásznak.
- Vennék egy családi autót, Ferruccio. - Családit, mi? - kérdezte huncutul. - Ha kettőnél többen lesztek - vigyorgott - egyvalamit ajánlhatok: az Espadát.

Az Espada 73-ban már a harmadik generációnál tartott. Ferruccio mindig azzal hencegett, hogy a főtengelyt egy 92 kilós tömör acéltömbből forgácsolják 24 kilósra. V12 elöl, négy ülés hátul. "És Giugiaro egy zseni: nézd, milyen tetőt rajzolt nekem. Egyáltalán nem lejt, hogy hátul is el lehessen férni. Úgy csinált kupét, hogy nem a tetejét kanyarította lefelé, hanem az alját fölfelé. Csak aztán megvették a lelkét a németek: nézd ezt a tervet, ez lesz a Volkswagen Passat. Ezt is Giorgetto tervezte, és ellopta hozzá a saját munkáját. Ebben a proli vacakban ott az Espadám. Kiszállok ebből az istenverte autósdiból örökre" - morgott.
Megvettem. Az ilyesmi nem megy gyorsan, a Lambókra hónapokat kell várni, de nem akkor, ha az ember családi barát. Lucilla réges-rég piknikezni vágyott, soha jobb próbautat. Másnap az Espada a kertben várt minket. Jó ránézni. Lucilla mosolyog, mert tetszik neki, mert elnézi, hogy hülye vagyok, nem bánja.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Tesztek
A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.
A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.
- Közélet
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!
- Hírek
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
Összehaverkodna Kína az EU-val?
- Hírek
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.
- Hírek
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.
- Hírek
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.
- Hírek
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.
- Hírek
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.
- Hírek
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
A pilóta sértetlenül megúszta.
