Egy nemes Opel

2004.04.05. 11:20

A Senator óta nem volt olyan Opel, amelyről méltán állíthatta a gyár, hogy igazi arisztokrata az autók között. Bár voltaképp a Signum nem több egy ferdehátú Vectránál, V6-os motorral szerelt tesztpéldányunknak azért sikerült visszalépni a presztízsautók közé. Látszik még rajta, hogy az Opel Astrán szerzett pénzen vette neki a nemesi címet, de már nem enné le magát zavarában kaviárral mondjuk egy Lexus IS kombi és egy 75-ös Rover között.

csik.jpg

Aki Signum-kategóriájú autó vásárlásán töri a fejét, az egyre vigyázzon: NE nappal próbálja ki az autót. Nincs az a megrögzött Opel-hívő, akit a már-már parodisztikus mű-műfabetét, a szürkén unalmas, vagy ha tetszik unalmasan szürke műanyagtenger, az Astránál szemernyit sem elegánsabb műszeregyüttes és a négyzetrácsos Vectra-műszerfal képes elvarázsolni. (Van barna belterű változat is, na az már inkább, mi sajnos nem ilyet kaptunk.)

De ha leszáll az éj - a Signum kivirul. Kellemes narancsszín derengés, béke, nyugalom. Nekem még abban a szerencsében is részem volt, hogy az első kilométeren hóviharba kerültem az autóval. Félelmetes, hogy a Signum még vérfagyasztó krízishelyzetben is milyen higgadtságot képes árasztani: az 1,6 tonnás kasztnival a körforgalom széle felé csúszva is tudjuk, érezzük, valahogy majd minden megoldódik, minden rendben lesz.

Megszokást igényel, de könnyen kitapasztalható a két bajuszkapcsoló kezelése. Az indexkart épp csak megbökve a Signum hármat villant, nagyon megbökve bekapcsolva marad, de a kar mindig visszatér középállásba - a reflektor aktiválása után is. Kikapcsolni újra megbökéssel tudjuk. A másik kar le-fel bökdösve a szélvédő törlőlapátjait, befelé bökdösve a hátsó ablaktörlőt, kifelé rángatva a szélvédőmosót működteti, de ez is elektronikusan operál, tehát mindig középen néz ki a kormány mögül. A fűtés-szellőzés-rádió-fedélzeti számítógép kezelése is hasonló viszontagságokat tartogat, de némi gyakorlás után úgy játszhatunk a Signum rettenetesen bonyolult elektronikáján, mint egy hangszeren.

Nappal kívülről sem mutat sokat az autó: a 4,636 méter hosszú, 1798 mm széles, 1466 mm magas Opel jóindulatúan, kissé bambán mosolyogva terpeszkedik az úton. Hosszasan szemlélve felfedezhetjük a sportosság szándékát a designer munkáján, de mindig csak egy-egy pillanatra. Aztán azon kezdünk tűnődni, hogy a hátsó lámpák az Audi A4-re, vagy a Golfra hajaznak jobban, hogy az alufelnik miért olyan böszmék szegények, meg hogy elöl a ködlámpa a kis krómcsík közepén elegáns-e, vagy mókás inkább. Az összhatás azért egy percig sem taszító, pusztán semleges. Ebben nagy szerepe van a kasztni alatt körbefutó gyászkeretnek is, azaz a küszöböknek és az első-hátsó, járdaszegélytől vissza nem riadó matt fekete védőelemeknek. A legtöbb általam kipróbált új nagy autóval megszokottakkal ellentétben a Signumot senki nem bámulta meg az úton.

3175 köbcenti, 24 szelep, 211 lóerő 6200-as, 300 Nm négyezres percenkénti fordulaton - igazi erőmű. Nem is árt egy olyan autóba, ami önmagában is 1610 kilogramm, de 2125 kilóig terhelhető és további 1,7 tonnát vontathat. Csak az összkerékhajtás hiányzik belőle ahhoz, hogy igazi vaddisznó legyen belőle: havon, síkos úton a nagy tömeg gyorsítása nem egyszerű feladat még a 215-ös első kerekeknek sem.

Hóban nemegyszer jelzett 39,8 literes fogyasztást a számítógép, miközben a kilométeróra mutatója igen komótosan ballagott a bűvös 10-es szám felé. Krízishelyzetben tényleg jó dolog a kerekeket egyenként fékező, kikapcsolhatatlan menetstabilizáló elektronika, de indulásnál semmi jó nem sül ki abból, ha a 300 Newtonméter forgásra, a jókora hűtött féktárcsák nyugalomra biztatják az első kerekeket.

De ha nincs hó, a V6-os Signum úgy viselkedik, ahogy egy nehéz, kvázi-luxusautónak kell. Húz, mint egy bivaly, de közben mindig érezzük a nagy tömeget is. A váltó kifogástalan; tudja a lökdösős fél-manuális kapcsolást, de ennél az autónál ennek a funkciónak a világon semmi értelme. Tessék szépen hátradőlni az évszaktól függően épp fűtött vagy szellőztetett, motoros gerinctámasszal komfortosított, elektromosan állítható, memóriás vezetői fotelben és tessék élvezni, ahogy a Signum finoman kapcsolgat helyettünk - amikor kell. Ért hozzá, higgyék el. Tesztautónkban a nagy motorhoz illő, sportosra hangolt futóművet pászítottak, ami kissé ambivalens érzéseket keltett kiccsaládom részére. Én élveztem a feszes csillapítást a luxusautósan széles kilengéseket engedő hosszú rugóutakkal, kedvesem viszont pocakjában lapuló majdani gyermekünkkel igencsak rosszallotta a két nagy hintázás között tapasztalható sok kis rázkódást.

A katalógus 10,1 literes fogyasztásról mesél száz kilométerenként. Mosolyogjunk együtt a bajszunk alatt: akinek egy hipotermiás zöld gyíkénál (Lacerta viridis) kicsit is forróbb a vére, az úgysem képes leláncolva hagyni a 211 lovat a csodás hangú V6 mélyén. És ha normálisan közlekedve a mindennapi autózás során kijön 14 liter alatt, az csal. Mint én: sokáig sikerült 11 literes átlagot produkálnom a számítógép szerint, de hóban 70-nel vánszorogva a konvojban az országúton ez nem valami nagy szám. A 237 km/h-t és a 7,9 másodperc alatti gyorsulást nulláról százra már inkább elhiszem.

A forgalmi engedélyben az szerepel: öt fő a szállítható személyek száma. Az Opel weboldala már árnyaltabban fogalmaz, aszongya: ülések száma: 2-5. Egyezzünk ki 2-4,5-ben - a tesztautónk hátsó traktusában középen terpeszkedő irdatlan plasztikszekretert nagy-nehezen kiműtve, egy másik műanyagtömböt ravaszul megfordítva egy igen-igen szűk, de annál keményebb szükségsámli nehezen nevezhető a többi luxusfotellel egyenrangú ülőhelynek. De mit is mond erről az Opel?

Az oldalról ajánljuk

A Ford megkezdte az alkudozást
  • Hírek

A Ford megkezdte az alkudozást

A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket

április 10., 18:24
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
  • Hírek

Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét

Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.

április 10., 06:05
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései

Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.

április 10., 16:38
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
  • Hírek

Új átkelőhely nyílt a magyar határon

A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.

április 10., 06:06
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
  • Hírek

A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban

Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.

április 10., 08:00
Ezeket vennénk 1 millióért
  • Égéstér

Ezeket vennénk 1 millióért

A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.

április 10., 17:42
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
  • Hírek

Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?

Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.

április 10., 12:09
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
  • Hírek

Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz

Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.

április 10., 13:10
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
  • Hírek

Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá

Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.

április 10., 11:19
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
  • Hírek

Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén

Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.

április 10., 09:10
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
  • Hírek

Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban

Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.

április 10., 14:46
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
  • Hírek

Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben

A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.

április 10., 15:46
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
  • Hírek

Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son

Az esetről videó is készült.

április 10., 10:11
XX. Oldtimer Show!
  • Infó

XX. Oldtimer Show!

április 11., 00:02
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
BYD Thang L és Han L
  • Hírek

BYD Thang L és Han L

április 10., 18:16
Új álcázott Hyundai
  • Hírek

Új álcázott Hyundai

április 10., 14:43
Mazda EZ-60
  • Hírek

Mazda EZ-60

április 10., 10:21