Hyundai Sonata (2006)

Hyundai Sonata (2006) törésteszt

2007.01.04. 18:30
Hiába, a távol-keleti gyártóknak egyelőre még mindig nem olyan természetes az ötcsillagos NCAP-teszt, mint az európai konkurenciának. A Hyundai középkategóriás limuzinja is csak négy csillagra volt jó. Ami az elöl ülő felnőttek védelmét illeti, arra is csak úgy, hogy az oldalvédelmi tesztet bizonyos javítások után megismételték.
Frontális és oldalsó ütközésvédelem          
Gázolási rizikófaktor        
Gyermekbiztonsági védelem          

Teszteredmények:

Összesítés: 27
Frontális: 9 (56%) Oldalsó: 16 (89%) Biztonságiöv-emlékeztető: 2
Gyermekbiztonság: 37 (76%)
Gyalogosbiztonság: 12 (33%)

Bizony, az új Sonata töréstesztje is azt bizonyítja, hogy az európai autógyártók a tervezés, gyártás folyamatában jobban figyelembe veszik az EuroNCAP elvárásait. Nézzük csak az utóbbi három év eredményeit a minősítő intézet Nagy családi autó kategóriájából! Alfa 159, BMW 3-as, Citroen C5, Fiat Croma, Peugeot 407, Volvo S40, VW Passat; mind öt csillagot kapott, csak a Skoda Octavia bukott el egyet. És a másik oldal: Kia Magentis, Mazda 6, és most a Sonata: 4-4 csillag. Csak a Toyota áll helyt a keletiek képviseletében, a Prius tavalyelőtt, a Lexus IS tavaly ötcsillagos lett.

     
 Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén  Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén  Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

Jobbkormányos, GLS felszereltségű Sonaták vesztek oda a négykerekű emberek túlélési esélyeinek javításáért folyó harcban. Az NCAP ötajtós, 2,4 literes GLS-eseket irtott ki, egyenként 1494 kilós vágósúlyban. Az autókban egy fázisban felfúvódó vezető- és utasoldali frontlégzsák, oldal- és függönylégzsák, az első üléseken öv-előfeszítő és -erőhatároló óvta a dummy-kat. A hátsó traktusban a külső ülésekre felső rögzítőponttal megtámogatott ISOFIX babaszék-dokkolórendszer került. A Sonata csak az elöl ülők övének be nem kötése esetén vinnyog.

Bár a 64km/h sebességgel lefolytatott félátfedéses frontális karambol-szimulációban az A-oszlop 59 millimétert hajlott hátra, az illusztrációkon pedig sem a vezető, sem a mellette kucorgó alak mellkasa nem maradt zöld, az igazi sérülésveszély a lábakra leselkedett. A pilótababa térdét a kormányoszlop alja nyomorította meg - a kormánykerék 4,4 centit hajlott hátra. A műszerfal némely egyéb elemei, a kormány reteszelőkarja, a kesztyűtartó oldalfala, a gyújtáskapcsoló tömbje is húsra-csontra éhesen vetették magukat az alsó végtagokra.

És ez még mind hagyján ahhoz képest, ami a pedáltérben történt. Az összes pedál tíz centinél többet hajlott, mozdult hátra, a legagresszívebb a kuplung volt, ami 139 millimétert falt fel a dummy lábteréből. Egy nem-plasztik Sonata-vezető bokája, lábszára hálás publikációtéma lehet minden ortopédiai szakembernek egy frontális karambol után.

Az első oldalütközési tesztsorozat is érdekes tanulságokkal zárult, a Hyundai nem is hagyta annyiban a dolgot, eszközölt bizonyos változtatásokat a Sonatán, és kért az NCAP-től egy újabb lehetőséget. Megkapta, így e helyt szögezzük is le: az itt közölt eredmények csak a KMHEU41BR6A292900 alvázszám után gyártott autókra igazak! A második pózna- és oldalütközési teszt után a Sonata 89%-os teljesítménnyel zárta ezt a versenyszámot, ami elég gyengécske ahhoz képest, hogy manapság jóval kisebb autók is simán szokták hozni a száz százalékot.

Babavédelemben meglepően jónak bizonyult a Hyundai. A Britax-Römer ülésekbe szíjazott műgyerekeknek nem volt okuk aggodalomra. A kisebbet felnőtt övvel, a nagyobbat ISOFIX-szel rögzítették a hátsó ülésen; az NCAP kiemeli jelentésében, hogy a precízebben fixált nagyobbik gyermek védelmére a frontális- és oldalütközési próbán maximális pontot ért el az autó. A jó eredmény mellé kicsit persze szokásukhoz híven nyűgösködtek is: az első utasülés légzsákjának státuszjelzése nem elég egyértelmű, az ISOFIX jelenléte nem elég észrevehető.

 

Úgy tűnik, a Sonatának eredendően valami baja van az emberi lábakkal. Talán irigy ránk, hogy neki csak kerekek jutottak? Ki tudja, mindenenesetre a nagy Hyundai a gyalogosgázolási próbán sem hagyott esélyt az áldozat alsó végtagjainak. Szépen, egyenletesen kemény mind a lökhárító, mind a motorháztető elülső éle. Ha tehát egy ilyen koreai batárt látunk ránk rontani, amikor a zebrán felnézünk az épp olvasott SMS-ből, ne törődjünk lábainkkal, inkább arra ügyeljünk, hogy felsőtestünkkel, fejünkkel kerüljük el a motorháztető két szélét, a sárhányók feletti területet. Ha sikerül a lemez közepébe csapódnunk, azzal a gondolattal búcsúzhatunk eszméletünktől, hogy a gyógyulási folyamatban alighanem elég lesz a gyógytornász tanácsaira figyelnünk, se a vastüdő használatát, se a dialízis titkos fogásait nem kell elsajátítanunk, sőt, talán még nyálunkat lenyelni, beszélni sem kell újra megtanulnunk.