Év Autója, Mortefontaine: Citroen C3 - 2017.

Ékszerbolt fotoapparáttal. Ja, hogy ez autó?

2017.02.28. 17:00
0 hozzászólás

Ha a Mini az autódivat Burberryje, a Fiat 500 annak a Guccija, akkor a Citroen a legjobb úton jár afelé, hogy a műfaj Diorjává váljon. Vidámodik az utcakép, a Cactus után most itt a C3!

Mortefontaine - Az Év Autója

A mortefontaine-i CERAM-tesztpályán zajló rendezvényt nem az autógyárak, hanem az Év Autója zsűri szervezi, a gyártók csak az autókat hozzák el maguk. Itt, Párizstól nagyjából 40 kilométerre, február végén, a végső szavazás előtt bő egy héttel minden évben vezetjük az utolsó, vetélkedésben maradt hét típus variánsait.

COTY

Nagy újítások itt nincsenek, de egy olcsó kisautónál, ami alapvetően a 2CV szellemi és lelki utódja, nem is kellenek nagyon ilyenek. Van egy kamera a belső tükörbe építve, amivel a kocsiból kifele készült képeket lehet megosztani a bennünket követő közösségnek (feltalálták az eksnkamerát, nahát), de amúgy ez itt egy Peugeot 208, farsangi jelmezben.

Teszem hozzá - rohadt jól csinálja, amit kell neki. Nincs jópofább autó nála most az utcán, talán csak a Cactus (ami rokon), egyáltalán nem érezni olcsónak, sőt, van benne egyfajta bizsus, Swarovski-szerű elegancia, jól rugózik, elöl tágas, hátul tűrhető, vannak benne mindenféle motorok, amelyek közül egyik se bánt. Ha van autó, ami felidézi a Swatch-órák szellemiségét, akkor az nem a Smart, hanem ez. Rémesen kedves tárgy, kicsit nehezen tudom elképzelni, milyen színösszeállításban és kerekekkel lenne való férfiaknak, de az én szellemi erőm véges.

Hogy jó-e? Nem olyan nagyon, a vele műszakilag rokon Peugeot 208 szerintem sokkal jobb, de ez történik, ha egy sportosan feszes autóból olcsó módszerekkel megpróbálnak olyat faragni, ami jól rugózik. Dülöngél, be-be koppan, rossz úton nagyon olcsónak érezni - de igazából csak akkor. Ennek ellenére bekanyarodik, ha kell, még a mortefontaine-i, kanyargós tesztpályán is elkavar, tehát nem veszélyes az, amit művel, de szögezzük le, akinek bármiféle autóvezetési élményszerző ambíciói vannak, messze kerülje el a típust. Úgy vélem, a C3 várható vevőközönsége lényegében szemernyit sem fogyatkozik meg e figyelmeztetéstől.

Az autót a nekünk talán legérdekesebb, 1,2-es, háromhengeres, 82 lóerős szívómotorral vittem el, kamerás, szövetbelsős, kétszínű kivitelben. Ez a motor a 208-as Peugeot-ban egészen fickós, itt inkább csak teszi a dolgát, méghozzá erősen pörgetni kell ahhoz, hogy rendesen tegye. Talán csak a kipufogó hangolása más, de míg ezt a Peugeot-tesóban szívesen csinálja az ember, a C3-ban van egyfajta erőltetés-színezete a dolognak. Ettől még egyáltalán nem használhatatlan így sem az autó, csak hozzá kell igazodni stílusban. És füllel.

Bekerült az utolsó körös Év Autója-szavazásba, szerintem ez már nagy siker egy olyan autónak, ami műszakilag egy fedélzeti kamerát, különben meg maximum egy jópofa designt tud felmutatni.

Hogy emlékezzenek, a következő hét autó maradt fenn a rostán, ezek közül lesz az egyik a 2017-es Év Autója, az eredmény a jövő utáni héten, március 6-án, hétfő délután háromkor, a Genfi Autószalon előestéjén derül ki:

- Alfa Romeo Giulia
- Citroen C3
- Mercedes-Benz E osztály
- Nissan Micra
- Peugeot 3008
- Toyota C-HR
- Volvo S90/V90