Mi kell a TC olvasói szerint a biztonságos autózáshoz?
Hosszú fejlődés van mögöttünk. Az ősi szalagfékes autóktól eljutottunk a mába, ahol óriás tárcsák, szenzorok és számítógépek segítenek a megállásban, kamerák és térérzékelők a haladásban, szemvillanás alatt aktiválódó biztonsági egységek a túlélésben. Korábbi cikkünkben kíváncsiak voltunk, melyik korszerű vezetésbiztonsági vívmányt mennyire tartják fontosnak olvasóink, mutatjuk az eredményt.
Autóink dinamizmusa, a közúton elérhető tempó és az autó elterjedtsége a mögöttünk levő géphangú közlekedéssel telt évszázad során jelentősen megváltozott. Ugyan nincs szó az ötvenes években megálmodott sci-fi szintű közlekedésről, még mindig a talajon haladunk a boltba, és nem teleportálunk a Balcsira sem – ugyanakkor a forgalom sokkal sűrűbb, mint húsz, harminc, negyven vagy ötven éve volt.
Egye több ember teheti meg, hogy autót tart; a városok sűrűje, a frekventált főutak zúzdája, mint egy belógatott lakmuszpapír jelzi, hogy a passzív mellett az aktív biztonsági rendszerekre is szükség van, és szükség is lesz. Ahhoz, hogy tovább javítsuk a baleseti statisztikák szomorú adatait, az emberi tényezőt, a humán hibaforrást kell külső segítséggel ellátni.
A közelmúltban izgalmas kérdőívvel fordultunk az olvasókhoz, hogy megtudjuk, számukra a mai technológiákból, a már elérhető biztonsági funkciók közül melyek számítanak igazán fontosnak. A jelzőtábla felismerő rendszer, sávtartás, adaptív tempomat, holttérfigyelő, navigáció, automata vészfék-asszisztens, hátsó kamera és parkolási érzékelők kerültek fel a listára – az egyes rendszerekre az önök által adott pontszámok nullától tízig terjedő skálán átlagosan 4,2 és 7,9 között mozogtak.
Önnek is fontos a biztonság az autóban?
Pár éve még a légzsák sem volt magától értetődő, és lelkesen bólogattunk, ha egy autóba blokkolásgátlós fékrendszert építettek. Most arra vagyunk kíváncsiak, hogy ezeket mennyire tartják olvasóink fontosnak. Szavazzon.
Úgy tűnik, hogy mindkét, szenzorok és szoftverek által kínált előny fontos olvasóink számára: a kényelem és a biztonság egyaránt. Ezt bizonyítja, hogy a parkolást segítő megoldásra és az automata vészfék asszisztensre adtak legtöbben tíz pontot.
A már most is széles körben elterjedt navigáció mellett a holttérfigyelőt pontozták még kiemelkedően sokan a legmagasabb értékre.
A legkevésbé fontosnak a puszta számok alapján a jelzőtábla felismerő rendszer számít, pedig amellett, hogy ez is sokat segíthet a hétköznapokban, az önvezető autók irányába is nagy lépésnek számít ez a vívmány.
Ugyanez elmondható a sávtartást figyelő rendszerről és az adaptív tempomatról is, annak ellenére, hogy az olvasók közül a többihez képest viszonylag sokan egy ponttal jelezték, hogy ezeket nem tartják kiemelkedően fontosnak.

Milyen lesz a jövő közlekedése?
Tudta?
A humanitárius elveken túl a gazdasági kihatások is mérlegelendők: a halálos kimenetelű és a súlyos sérüléssel járó közúti balesetek éves becsült költsége több mint 120 milliárd EUR, vagyis a GDP 1 százaléka!
A legutóbbi, a közlekedőket tényleg felrázó hír idén tavasszal az volt, hogy 2022-től minden új autóban, buszban és teherautóban kötelező lesz a baleseti adatrögzítő, az automata vészfék, a vezető figyelem-csökkenését ellenőrző modul és az intelligens sebesség-asszisztens – mind-mind olyan funkció, amely a gyakorlatban is képes arra, hogy életeket mentsen. Az, hogy ezek miként befolyásolják majd a haladást vagy éppen a végsebességet, még számos kérdést felvet, de már világosan körvonalazódik, hogy milyen irányba tart a jövő közlekedése.
Túl sokan vagyunk, halljuk minden nap, és ez az autókra fokozottan igaz:
hazánkban az elmúlt két évtizedben több mint ötven százalékkal nőtt a regisztrált járművek száma.
Ha a lakosok számára vetítjük a balesetek mennyiségét, úgy tűnhet, nincs változás, hiszen folyamatosan 16-17 ezer körül stagnálunk – azonban, ha a forgalmi szereplők számát vesszük alapul, a statisztika sokkal pozitívabb, közel negyven százalékos a javulás. Európában hasonló a helyzet,
hiába több az autó, csökken a balesetek száma, amiben tekintélyes szerepe van a beépített biztonsági vívmányoknak.
A részben már a jelenben is használt funkciók az új törekvések szerint 2038-ig több, legalább 25 ezer embert mentenének meg és száz-százötvenezer súlyos sérülés lenne elkerülhető – a hosszú távú cél természetesen a nulla, amit harminc év múlva szeretnének elérni a törvényalkotók és a szakemberek.
A magyar és a kelet-európai piacon gazdasági okokból magasabb az autók átlagéletkora, és még az újabbakat is kevesebb biztonsági funkció jellemzi az uniós átlagnál. Azonban az, hogy a prémium szegmensből már a mindennapi, átlagos családi járművekbe is beköltöztek az életet és értéket mentő felszerelések, optimizmusra ad okot.
Beszéljenek a számok!
Hazai viszonyok
Nem véletlenül hívja a népnyelv a 4-est halálútnak: az összesített adatok tavaly a Budapest-Szolnok-Debrecen közötti szakaszon történt a legtöbb baleset, de a Budapest-Győr-Hegyeshalom közötti 1-es, a Miskolc felé tartó 3-as és a Veszprém felé vezető 8-as is elöl van e szomorú listán. A hírhedt 4-es nemcsak a balesetek, hanem a halálesetek forgalomarányos számában is vezető: egymillió autónak megfelelő járműre vetítve évente 3,1, az életet kioltó közlekedési szituáció történik az elmúlt hat esztendő átlaga alapján.
Természetesen nem elégedhetünk meg a mostani eredményekkel, hisz 2017-hez képest tavaly csak egy százalékkal csökkent a közlekedési balesetben életét vesztett személyek száma az Unióban. Az Európai Bizottság adatai szerint 2018-ban mintegy 25 100 fő hunyt el a így, ami 150-nel kevesebb, mint egy évvel korábban, de a húsz évvel ezelőtti értékekhez képest 6500 a javulás – pláne, ha hozzátesszük, mennyivel több autó van forgalomban.
2017-es adatok szerint a halálos közúti közlekedési balesetek 8 százaléka autópályán, 54 százaléka lakott területen kívüli utakon, 38 százalékuk viszont lakott területen belül történt. Az áldozatok 34 százaléka a 25-49 éves korosztály tagja volt, míg a náluk fiatalabbak érintettsége 17 százalék!
Az ORFK által publikált közlemény szerint az Európai Unióban a közúti balesetek halálos áldozatainak átlagos életkora növekszik. 2010-ben a közúti halálesetek 18 százaléka érintette a 65 év felettiek korosztályát, addig ez az arány 2017-ben elérte a 28-at.
Az idősek leginkább a városokban, gyalogosként vannak kiemelt veszélyben – ezen is jól látszik, mekkora szükség van az autók biztonsági rendszerében például az önök által is kiemelt, vészfékezést, a holtterek felmérését segítő fejlesztésekre!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
