Mi kell a TC olvasói szerint a biztonságos autózáshoz?

2019.07.18. 06:06 Módosítva: 2019.08.10. 13:32

Hosszú fejlődés van mögöttünk. Az ősi szalagfékes autóktól eljutottunk a mába, ahol óriás tárcsák, szenzorok és számítógépek segítenek a megállásban, kamerák és térérzékelők a haladásban, szemvillanás alatt aktiválódó biztonsági egységek a túlélésben. Korábbi cikkünkben kíváncsiak voltunk, melyik korszerű vezetésbiztonsági vívmányt mennyire tartják fontosnak olvasóink, mutatjuk az eredményt.

Autóink dinamizmusa, a közúton elérhető tempó és az autó elterjedtsége a mögöttünk levő géphangú közlekedéssel telt évszázad során jelentősen megváltozott. Ugyan nincs szó az ötvenes években megálmodott sci-fi szintű közlekedésről, még mindig a talajon haladunk a boltba, és nem teleportálunk a Balcsira sem – ugyanakkor a forgalom sokkal sűrűbb, mint húsz, harminc, negyven vagy ötven éve volt.

Egye több ember teheti meg, hogy autót tart; a városok sűrűje, a frekventált főutak zúzdája, mint egy belógatott lakmuszpapír jelzi, hogy a passzív mellett az aktív biztonsági rendszerekre is szükség van, és szükség is lesz. Ahhoz, hogy tovább javítsuk a baleseti statisztikák szomorú adatait, az emberi tényezőt, a humán hibaforrást kell külső segítséggel ellátni.

A közelmúltban izgalmas kérdőívvel fordultunk az olvasókhoz, hogy megtudjuk, számukra a mai technológiákból, a már elérhető biztonsági funkciók közül melyek számítanak igazán fontosnak. A jelzőtábla felismerő rendszer, sávtartás, adaptív tempomat, holttérfigyelő, navigáció, automata vészfék-asszisztens, hátsó kamera és parkolási érzékelők kerültek fel a listára – az egyes rendszerekre az önök által adott pontszámok nullától tízig terjedő skálán átlagosan 4,2 és 7,9 között mozogtak.

Kapcsolódó
Önnek is fontos a biztonság az autóban?

Önnek is fontos a biztonság az autóban?

Pár éve még a légzsák sem volt magától értetődő, és lelkesen bólogattunk, ha egy autóba blokkolásgátlós fékrendszert építettek. Most arra vagyunk kíváncsiak, hogy ezeket mennyire tartják olvasóink fontosnak. Szavazzon.

Úgy tűnik, hogy mindkét, szenzorok és szoftverek által kínált előny fontos olvasóink számára: a kényelem és a biztonság egyaránt. Ezt bizonyítja, hogy a parkolást segítő megoldásra és az automata vészfék asszisztensre adtak legtöbben tíz pontot.

A már most is széles körben elterjedt navigáció mellett a holttérfigyelőt pontozták még kiemelkedően sokan a legmagasabb értékre.

A legkevésbé fontosnak a puszta számok alapján a jelzőtábla felismerő rendszer számít, pedig amellett, hogy ez is sokat segíthet a hétköznapokban, az önvezető autók irányába is nagy lépésnek számít ez a vívmány.

Ugyanez elmondható a sávtartást figyelő rendszerről és az adaptív tempomatról is, annak ellenére, hogy az olvasók közül a többihez képest viszonylag sokan egy ponttal jelezték, hogy ezeket nem tartják kiemelkedően fontosnak.

TotalcarStatisztika grafika.png

Milyen lesz a jövő közlekedése?

Tudta?

A humanitárius elveken túl a gazdasági kihatások is mérlegelendők: a halálos kimenetelű és a súlyos sérüléssel járó közúti balesetek éves becsült költsége több mint 120 milliárd EUR, vagyis a GDP 1 százaléka!

A legutóbbi, a közlekedőket tényleg felrázó hír idén tavasszal az volt, hogy 2022-től minden új autóban, buszban és teherautóban kötelező lesz a baleseti adatrögzítő, az automata vészfék, a vezető figyelem-csökkenését ellenőrző modul és az intelligens sebesség-asszisztens – mind-mind olyan funkció, amely a gyakorlatban is képes arra, hogy életeket mentsen. Az, hogy ezek miként befolyásolják majd a haladást vagy éppen a végsebességet, még számos kérdést felvet, de már világosan körvonalazódik, hogy milyen irányba tart a jövő közlekedése.

Túl sokan vagyunk, halljuk minden nap, és ez az autókra fokozottan igaz:

hazánkban az elmúlt két évtizedben több mint ötven százalékkal nőtt a regisztrált járművek száma.


Ha a lakosok számára vetítjük a balesetek mennyiségét, úgy tűnhet, nincs változás, hiszen folyamatosan 16-17 ezer körül stagnálunk – azonban, ha a forgalmi szereplők számát vesszük alapul, a statisztika sokkal pozitívabb, közel negyven százalékos a javulás. Európában hasonló a helyzet,

hiába több az autó, csökken a balesetek száma, amiben tekintélyes szerepe van a beépített biztonsági vívmányoknak.

A részben már a jelenben is használt funkciók az új törekvések szerint 2038-ig több, legalább 25 ezer embert mentenének meg és száz-százötvenezer súlyos sérülés lenne elkerülhető – a hosszú távú cél természetesen a nulla, amit harminc év múlva szeretnének elérni a törvényalkotók és a szakemberek.

A magyar és a kelet-európai piacon gazdasági okokból magasabb az autók átlagéletkora, és még az újabbakat is kevesebb biztonsági funkció jellemzi az uniós átlagnál. Azonban az, hogy a prémium szegmensből már a mindennapi, átlagos családi járművekbe is beköltöztek az életet és értéket mentő felszerelések, optimizmusra ad okot.

Beszéljenek a számok!

Hazai viszonyok

Nem véletlenül hívja a népnyelv a 4-est halálútnak: az összesített adatok tavaly a Budapest-Szolnok-Debrecen közötti szakaszon történt a legtöbb baleset, de a Budapest-Győr-Hegyeshalom közötti 1-es, a Miskolc felé tartó 3-as és a Veszprém felé vezető 8-as is elöl van e szomorú listán. A hírhedt 4-es nemcsak a balesetek, hanem a halálesetek forgalomarányos számában is vezető: egymillió autónak megfelelő járműre vetítve évente 3,1, az életet kioltó közlekedési szituáció történik az elmúlt hat esztendő átlaga alapján.

Természetesen nem elégedhetünk meg a mostani eredményekkel, hisz 2017-hez képest tavaly csak egy százalékkal csökkent a közlekedési balesetben életét vesztett személyek száma az Unióban. Az Európai Bizottság adatai szerint 2018-ban mintegy 25 100 fő hunyt el a így, ami 150-nel kevesebb, mint egy évvel korábban, de a húsz évvel ezelőtti értékekhez képest 6500 a javulás – pláne, ha hozzátesszük, mennyivel több autó van forgalomban.

2017-es adatok szerint a halálos közúti közlekedési balesetek 8 százaléka autópályán, 54 százaléka lakott területen kívüli utakon, 38 százalékuk viszont lakott területen belül történt. Az áldozatok 34 százaléka a 25-49 éves korosztály tagja volt, míg a náluk fiatalabbak érintettsége 17 százalék!

Az ORFK által publikált közlemény szerint az Európai Unióban a közúti balesetek halálos áldozatainak átlagos életkora növekszik. 2010-ben a közúti halálesetek 18 százaléka érintette a 65 év felettiek korosztályát, addig ez az arány 2017-ben elérte a 28-at.

Az idősek leginkább a városokban, gyalogosként vannak kiemelt veszélyben – ezen is jól látszik, mekkora szükség van az autók biztonsági rendszerében például az önök által is kiemelt, vészfékezést, a holtterek felmérését segítő fejlesztésekre!

BRAND & CONTENT Brand & Content

A cikket a Brand & Content készítette az Suzuki megbízásából. Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom, itt olvashat részletesebben.

Az oldalról ajánljuk

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitem
  • Tesztek

Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS

Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.

6 órája
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38