Széndioxiddal terhelt melegedő világunkban nap mint nap gyötör a lelkiismeretfurdalás: miért ingázom én belső égéssel napi kétszer hatvan kilométert valami környezetbarátabb megoldás helyett? Tömegközlekedni egyelőre drága, lassú, kényelmetlen, gyakorta büdös; nincs pénzem egy új Tesla Roadsterre, de még egy Twike-ra sem. Nézzük, kínál-e megoldást a használtpiac a problémámra. Mondjuk úgy egy milláig bezárólag.
A magyar piac nem bővelkedik öreg alternatív energiaforrású autókban, az Expresszen a többmilliós Priusok, Lexusok képviselte hibrid mezőnyt leszámítva alig-alig bukkan fel bármi, ami nem belsőégésű. Egy nyilvánvalóan hibásan rögzített, bontásra szánt 626-os Mazda mellett mindössze egy Puli árválkodik a nyilvántartásban:
A kissé kétségbeesett és szűkszavú magyar hirdetés nem nekem szól: a Puli még újkorában sem tudott hatvan kilométert egy feltöltéssel. Inkább a Mobiléhez fordultam, hátha tőlünk a térképen balra jobb a helyzet olcsó villanyautó-fronton. Keresési feltételek:legyen olcsóbb négyezer eurónál, legyen elektromos.
Gyorsan leszkrollozok a találati listában, a rokkantkocsikat, lepukkant golfkocsikat, de még a Balkancar targoncát is figyelmen kívül hagyom; az első érdekes találat ez:
Együléses, négy kilowatt teljesítményű villanymotor - ez se nekem való, alkalmatlan százhúsz kilométeres napi ingázásra, de legalább jól néz ki. City EL-nek hívják, Dániában fejlesztették a '80-as évek derekán. Az első években - ekkor készült az eladó jármű is - még ólom-sav akkuval szerelték, a 280 kilós jármű négy lóerős teljesítményével így 40-50 km-t tud egy feltöltéssel, 55 km/h végsebességre képes.
A háromkerekű izét ma már németek készítik, Németországban. A későbbi változatokat már nikkel-kadmium vagy lítium-ion akku és modernebb motor hajtja, a legfejlettebb City EL 63 km/h-t tud, és óvatosan hajtva akár 90 kilométert is kibír. Na! Ez már érdekesebben hangzik! Kár, hogy a keretösszegbe nem fér bele egy ilyen korszerű kisvacak sem.
1999-es City EL, 2899 euróért
Jó tudni, hogy a City EL a korszerűbb akkuval sokkal könnyebb is lett: a gyártó erős oldalszélben nem ajánl 50 km/h-nál magasabb sebességet - még tán felborulna a gép. Brrr. Inkább nézzünk valami erősebbet, négykerekűt.
Ez a kis kékség egy Kewet El-Jet 2. 1992-ben készült, tíz lóerős, 3400 euróért árulják. Üssük csak fel a Wikipédiát! Nahát, a Kewet is dán-német vállalkozás! Knud Erik Westergaard alapította '71-ben, a cég '95-ben áttelepült Németországab, '98-ban pedig szépen csődbe ment. A Kewet autócskák glicenszjogait most egy norvég vállalat birtokolja.
A képek alapján kifejezetten megkedveltem a 16 éves csöppséget, , de a szöveges leírást átfutva jön a hideg zuhany: az El-Jet 2 húsz kilométert tud egy tank árammal. A boltba el tudnék szaladgálni vele tejért, kenyérért, sörért, de a szerkesztőségig kétszer kéne feltöltenem, majd munkaidő után hazafelé is még kétszer (ha meló közben bedugom a konnektorba), ez pedig csak akkor jönne össze, ha egy nap vagy negyven órából állna. Tovább.
Hopp, nincs tovább, a következő értékelhető jármű már majdnem 11 ezer euró. Pedig ezzel tudnék mit kezdeni.
Renault Clio Electrique, ’96-os, igazi autó! Semmi kísérleti jelleg, igazi gyári modell. (A PSA is gyártott elektromos Saxókat, 106-osokat, francia közművek vásárolták őket előszeretettel.)
22 lóerős villanymotorja már csaknem a szokványos országúti sebességig gyorsíthatja, egy feltöltéssel akár nyolcvan kilométert is elmegy (persze nem végsebességgel, sajnos). Elektromos ablak, centrálzár, szervokormány - mi kell még? Ja, a pénz.
Hát ennyi, egyelőre nem tudom gyors, hatékony, emissziómentes járművel kiváltani a Burgmant meg a BMW-t. Kivéve, ha közelebb költözöm a szerkesztőséghez. Vagy spórolok még pár tízezer eurót, és megvárom az Európába – állítólag – két év múlva beköszöntő Chevy Voltot.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
