Katonaság, és ami miatt szeretjük

2010.06.29. 15:47
178 hozzászólás


Zseniális rendezvénybe ráncigált bele Saly Balázs barátom. Évek óta piszkál azzal, hogy ide el kell jönnöm, de pár dolgot nem vett soha számításba: 1) kisgyerekes családos ember hétvégének minden perce arany; 2) újságírónak ritkán van magánideje, ha pedig szórakozni megy egy rendezvényre, ott automatikusan dolgozni kezd; 3) én még kötelezően lettem bevonultatva 1986-ban Tatára, a harckocsizós ezredbe (aztán dandár lett), rekord hideg volt azon a télen, mintaszerűen szemét öregjeink voltak, a tisztek java sem volt emberségesebb az alcatrazi fegyőröknél, ezért velem csak egészen minimális mértékben sikerült megszerettetni bármit, ami katonai, ha volt is a lelkemben bimbózó vonzódás a honvédség iránt, azt negyvenhetes bakanccsal tiporták el. Amúgy meg nem sok volt: kerülök mindent gyerekkorom óta, ami a háborúzással kapcsolatos, nem szeretem az agressziót, a vérontást pláne, engem nemhogy vadászni, de még horgászni sem lehet elráncigálni. Egyéni probléma, nem terhelek ezzel tovább senkit, a katonásdi jó játék, látom, el is hiszem, de nem az én asztalom.

Ez egy rendes autóorr. Zil-157

Balázst viszont igen kedvelem, ezért amikor kiderült, hogy a feleségemnek sok munkája lesz a hétvégére, úgy döntöttem, mégis a hónom alá csapom a kölköket, és Budaörsnek vesszük az irányt hű Autobianchi típusú közlekedési eszközünkkel. Nézzük már meg közelről, mi is ez a "Függőség napja".

Kész háború

Kicsi, családias, nehéz, guruló vastárgyakkal gazdagon körített rendezvény ez. Úgy mondják az ilyet: tömény. Saly fél délelőttön át taxisofőrt játszott a Krazzal, szállította az embereket a szűk utcákon, szakadt róla a víz, a Kraz favázas bódéja nyekergett a rosszul illesztett betontáblákon, ezt hívják arrafelé útnak. Életemben először ültem ilyenben (Tatán nem voltak Krazok), a fülkéje nem különösen tágas, viszont onnan kinézve rettenetes mélységben van az ember alatt a táj, az üléshelyzet nagyjából egy szinten van a kamionokéval (egy szembejövő hattengelyes Volvóról vettem mintát), viszont a sofőr itt még tol maga előtt egy kisebb üdülőházat, miközben inaszakadtáig küzd a váltóval. Nemcsak én, a gyerekek is imádták.

A fő attrakció természetesen a katonai MAZ-vontató volt. Nem tudom, hogy láttak-e már a kölkök ekkora járművet életükben (a kamion nem ér, az csupa levegő belül), mindenesetre én nem jártam még ilyennek ennyire a közelében. Tatán volt ugyan egy valamelyik zászlóaljnak, azt néha távolról láttam is egy szomszéd telephelyen, egyszer talán még menni is, de így, testközelből benne szorul az emberben a levegő, ahogy föléje tornyosul a barátságos arcú szörny.

Annyira azért nem is kicsik a gyerekeim...

V12-es T55-ös tankmotor mozgatja (némileg módosítva, de azért nagyjából az), akkora kardán viszi a hajtást a két oldalon elhelyezett, négy-négy, kisebb fürdőszobányi alapterületű hűtőhöz, mint ami a Zsiguliban van. És az csak a hűtésé.

Itt a V12-es

A motor után hidrohajtás következik a négy tengelyhez, a nyolc, kettős keresztlengőkarral megvezetett, torziósan rugózott kerék mindegyike mozgatja a kocsit, az első négy kormányozható is. Kisebb sziklamászás feljutni a fülkébe, ami cirill betűs feliratokkal dekorált műszerek miriádjaival van tele. Ki is lehet bújni a tetőn, mint valami tankból, oldalt pedig, a jármű falába vájt ösvényen el lehet jutni a motorig. Minden óriási, masszív, elpusztíthatatlan.

MAZ-műszerek

Ennek igazolására a MAZ mellé hatalmas tablót is kitettek, amelyen ezeknek a vontatóknak a háttere szerepelt. A jármű nyerges, tehát pótkocsit kell rá kapcsolni, hogy értelmet adjunk létezésének. Elsősorban tankokat (tudom, harckocsikat) szállított, de hídelemeket, óriási csöveket, rakétákat is vittek MAZ-okkal. A tabló második oldalának alján pedig a magyar MAZ-ok utóéletéről tárgyaltak keveset. 2000-ben vonták őket ki hadrendből, jó ideig csak mindenféle katonai múzeumok kaphattak belőlük. Aztán 2006-ban megtört a jég, magánember is vehetett magának ilyen behemótot, úgy tűnik, a rettenetes kereslet nyomására megtört a honvédség ellenállása.

Így került elő a MAZ. Akku bele, indult, kitépte magát, hazament

Addigra, a budafoki telepen már borzalmas állapotban voltak ezek a leselejtezett (és még önerőből odavitt) kocsik, a tablón, a mellékelt képeken lényegében többségében szétszórt, roncsolt vasdarabokat láttam, amelyekből a hozzáértőknek fejben kirakható volt talán egy ilyen jármű. Árvízkor egyméteres löttyben álltak a szerencsétlenek, aztán benőtték őket a liánok, mégis, amikor a mostani tulajdonos megvásárolta ezt a konkrét, elsüllyedt darabot, elég volt pár jó akkut vinnie, és a vontató beindult, kitépte magát a növényzet fogságából, majd a kerekek felfújása óta szépen hazaautózott. Azóta persze átesett némi restauráláson, ezt a képek után meg sem kellett volna említenem.

Magyar gyártmányú műhelyfelépítmény az Uralon

De voltak például ott Uralok is, egyik a hátulján hazai gyártású, komplett műhelyszobát hordott – a felépítmény 1988-ban készült, és a rádión kívül minden magyar benne – generátor, szelepmaró berendezés, satuk, satupadok, fiókon szekrény, emelő, alkatrészmosó, óriási emelő, porlasztócsúcs-nyomás beállító, állványos fúró, teljes lyukasztó-, villáskulcs-, kalapács-, csavarhúzó-, menetvágó-arzenál. Szóval van benne anyag, szokás erre mondani.

Zil-131

Egy régi (ZIL-157) és egy újabb (ZIL-131) állt egymás mellett, előbbi hiteles, kifakult matt zöldben, utóbbi talán kicsit túlságosan is fényes olajzöldben. Bár – 1987-ben már hozzánk is érkeztek olyan gyári UAZ-ok, amiknek ilyen fényes festése volt, akkor sem értettem, hogy lehet harci jármű ilyen csillogós. Mindenesetre a ZIL furcsán festett így, igaz, a MAZ sem volt sokkal mattabb.

Már rádiós pad is van benne. Volvo Sugga

Horváth Laca is eljött a Totalcarban már alaposan bemutatott Volvo Suggával. A cikk elkészülte óta sokat fejlődött az autó, most már van benne hátul rádiós asztal, megvan hozzá az egyik rádió is, a hozzá való, csattal rögzíthető hangszóróval, és a vezetői részt a távírász részlegtől elválasztó, fából készült fal is bent van, igaz, nincs még benne ablak. Nemsokára indulhat csatába.

Amerikai idegen szív

Egy hetvenes évekbeli Chevy-pickup, az elmaradhatatlan Raj-GAZ-ok, UAZ-ok is ott voltak, meg persze a motorok: civil Pannóniák, egy süteményes állapotú Honda CX500 Custom, valamint a helyzethez jobban megfelelő, katonai oldalkocsis Izs (rajta cetlivel – "Eladó Garant teherautó" – ide is csak elmebetegek járnak?), fehér orrú, kék "Zil-kutyu" is ott parkolt.

Vagy bő másfél órát mászkáltunk járműre fel, járműről le, de nem vártuk meg, amíg elkészül a névadó kaja a gulyáságyúban, otthon várt az ebéd, kis feleség rotyogtatta már a kondért (vagy hogy is mondják ezt népiesen). Záróprogramnak két magyar autó maradt.

Hernádi Géza és a Szöcske, amit megmentett az enyészettől

Egyiket szintén ismerhetik a Totalcar olvasói - a NATO-tenderre még a kilencvenes évek elején fejlesztett, VW-motoros "Szöcske" egy volt kollégám, barátom, klubtársam Hernádi Géza kocsija, s amikor nála tartottuk jó két éve a klubot, nagyot autóztunk vele Dunakeszin, a reptéren. Azóta már visszakapta a turbóját is a motor, állítólag szuperül megy, most csak állni láttam.

Hogy elég fenyegető legyen, volt pár puska is

Aztán vég-végszónak a Csepel híradókocsit hagytuk – ilyenünk volt Tatán, a híradó századnál, ismertem elég jól, bár én a kisebb GAZ-66-on (Deimosz, R-142-es állomás) szolgáltam. Benne az ismerős rádiók (amik nekünk sose működtek), némi puskaarzenállal körítve – erre a tartóra nem emlékszem, hogy a miénkben lett volna.

Ilyen az, amikor a Bianchi mellett elhúz egy Kraz

Szuper volt, ha tényleg ilyen lett volna a katonaság, talán ma főtörzs lennék, esetleg már hadnagy is. Így, civilként csak a gyerekeket tömtem vissza a Bianchiba, korgó gyomorral Zugló felé fordítottuk a csomagtartófedelet. Búcsúzom a Kraz látványával egy Autobianchi volánja mögül. Viszontlátásra legközelebb.

A seregben két gyűlölt állatfaj volt: a csókosok és a lógósok. Rám mindkettő igaz volt. Családom túlnyomó része foglalkozásszerűen egyenruhás volt, én pedig Budakeszin angol fordító, Nagytarcsán helyőrségírnok voltam. Sejthető a fentiekből, hogy szinte folyamatosan otthon kuppogtam, ami jó. Ezzel együtt teljesen kimaradtam a telephely életéből, sőt, a parancsnoki Uaz denszeszes majdnem-felgyújtásán kívül a teljes honvédségi autózásból is.

Ezért vagyok iszonyatosan irigy az ilyen alkalmakkor. Tavaly tehát, amikor először kerültem a vasak közelébe, konstans erekcióval küzdöttem. Ez a hétköznapi jármű fogalmának olyan mértékű átértelmezése, amit ilyen hirtelenséggel nagyon nehéz feldolgozni...

Szerencsére másodszorra edzett érzékszervekkel érkeztem. Már tudtam koncentrálni a részletekre és az emberekre is. Ez ugyanis nem egy afféle márkatalálkozó, ahol az azonos típus iránt rajongó idegenek gyűlnek össze csevegni a sportgyertyáról. Itt kérem, hasonló érdeklődésű, barátságos emberek közös piknikje folyt, még ha alaposan meg is adták a módját. Minden más csak körítés, persze remek körítés.

Ja, és az ebédet kár volt kihagyni. A gulyáságyúban készülő pompás... khmmm... babgulyást, mi mást?

- prokee -

DSC01525

Az oldalról ajánljuk

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
  • Hírek

42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t

A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.

15 perce
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!
  • Technika

Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.

A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!

április 19., 07:13
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38