A beszakadt köröm öröme
Hosszú hétvége lesz a március 15-i, az egyetlen az évben. Használjuk ki az alkalmat, szereztem olcsó szállást Egerszalókon, menjünk el a gyerekekkel, jó? – vetette fel hű hitvesem valamikor január végén.
Hát persze, ezek a túrák mindig szuperek. Menjünk, naná. Egyik szál.
A másik: Torjay Laci barátomat, a zseniális és empatikus alkatrészbeszerzőt majdnem ugyanúgy bosszantja, hogy a Bianchiban lassanként évente tönkremegy a szenes kinyomócsapágy, mint engem. Tavaly talált számomra egy végleges megoldást. A Bianchi kiemelővillájára (tehát a Fiat 500 korai, D-szériájára) való, görgőcsapágyas átalakító szettet. Az olaszok árulják, mondta, ha szólsz, veszek.
Mire meghoztam a döntést, elfogyott a készlet. Kereste még az alkatrészes kapcsolatainál, de nem akadt rá másutt. Végül egy cseh oldalon talált ilyet, válaszolt is a csávó, igen, szokott lenni, nem most nincs raktáron, de visszaszól, mihelyt lesz. Ja, és 14 ezer forint, plusz szállítás. Ha lesz, ugye.
Elérkezett március eleje, én meg rádöbbentem, hogy mindjárt kezdődik a szezon, itt a sok használhatatlan veterán a nevemen, és egyik se működik, hogy elmenjünk egy fagyira Szentendrére. Bazeg elköltözése óta Bianchi a családi örömautó. És most nincs.
Csikorgó csapággyal még csak-csak használtam volna. Viszont kétszer futottam már neki a szelephézag-állításnak, a belső henger nagyon mélyen van, nem fértem hozzá az után sem, hogy leszedtem a karburátort. Valami spéci kulccsal lehet, hogy sikerült volna, de olyanom nincs. A szelepállítás miatt úgyis ki kell vennem a motort, itt az idő, hogy megoldjam a kuplungproblémát.
A cseh nem jelentkezett. Így hát vettem egy nagy levegőt, és beírtam a gugliba: Fiat 500 D clutch release bearing – a „D” itt nagyon fontos. A második találatra rákattintottam, ígéretes volt alatta a szöveg. Egy holland oldalra értem, és dzsáráám, ott volt. Laci olasz oldalakon keresett, gondolom olaszul. Néha nem az ősforrás a legjobb. Húsz font, hohó, PayPal-lel is lehet fizetni, elmarad a közel háromezer forintos utalási díj. Fortuna mosolya melengette az arcomat. Azonnal válaszoltak a levelemre (este hatkor), igen, jó minőségű a cucc, igen, arra és ahhoz való, amire gondolok.
Ez történt egyik nap este. Másfél nap múlva meghozta a csomagot a szolgálat. Az ár? Szállításostól 12 ezer forint. Nem akarom reklámozni a céget, de – brutális árukészlet, nagyjából fel lehet építeni egy teljes 500-as Fiatot onnan, iszonyú mennyiségű tuning cucc, gyors szállítás, iszonyatjó árak… Le voltam nyűg.
Szombaton készültünk indulni Egerszalókra. A csapágy a kezemben volt szerdán. Ha aznap este összerakom a Bianchit, mehetnénk vele is. A gyerekek egész télen nyaggattak, mikor használjuk már, azt is sejtettem – mivel a B általában hosszú hétvégéken jut szerephez –, hogy idén más, nagyobb alkalom úgyse lesz, hogy autózzunk vele. Az pedig reális aggály, hogy ősszel, jövő tavasszal elviszi a Ponton-lavina, azazhogy el kell adnom. Vacsora után ereszkedtem le a tárnába.
Fiat-származék farmotoros autót irgalmatlan könnyű szerelni. Nem kell hozzá zsiráf, csörlő, az ember alátámasztja a motort egy emelővel, leveszi a hátfal csavarjait, leköti a három bovdent, a másik öt vezetéket, a benzincsövet és a levegőcsöveket, lekapja az alsó motortér-burkolatot, a lendkerék-burkolatot, és kész, jöhet ki. A váltót a motorhoz rögzítő hat anya lecsavarása után kihúzható az egész, mint valami óriási konyhaszekrény-fiók.
Aha! Ott a kinyomó! Helló haver, megint összefutottunk?
Lepattintottam a két hajtűrugót, ami a villán tartotta, és a kezemben volt. Bizony, repedt. Tavaly készítettem Trabant-kinyomószénből, és Bianchi-kinyomócsapágy-aljból. Akkor, az elődjéből már darabok hiányoztak, ez itt egészen ép, most csak megelőzöm a bajt. Melléteszem az új elemet – csodás, ugyanaz a felfogatás, de mintha laposabb lenne. Pár milliméter. Nem számít.
Aztán még ott, az emelőn lekaptam a szelepfedelet, átforgattam a főtengelyt, hogy váltáson legyenek a himbák az első hengernél. Elő a hézagmérőt, 0,1 mm-nek kell itt lennie, hopp, meg is van, a belső henger kipufogószelepénél 0,25 volt a hézag. Egyszer csak megszólalt a telefon. Ahogy turkáltam utána, megrúgtam a rudat, amivel – azt hittem – egész tisztességesen kitámasztottam a motort, nehogy ledőljön. Hát ledőlt. Meglettem volna két és fél óra alatt, csakhogy ez egy fekvő motor…
A nyomórudak csövein át az összes olaját kiokádta a garázspadlóra. Akartam is olajat cserélni, hiszen eltelt megint egy év, de nem így… Közel egy órát takarítottam.
Különben minden szépen visszament, a garázspróbát kiállta a Bianchi, beindult, egyesbe be, előre, rükiben hátra szintén. Pénteken bemegyek vele dolgozni, kipróbálom forgalomban, de úgy tűnik, Egerszalók-képes. A gyerekek ujjongtak, amikor bejelentettem a hírt. A Kati elérzékenyült, szereti ő is. És mivel így nem számíthattunk Era gigantikus csomagtartójára Dömenyúl ketrecének, sebtében nyúlszittert intézett.
Az egész család imád Bianchival országot járni, ilyenkor maga a túra is móka, az egyik legfontosabb programpont. Aznap jött a felajánlás a Mercedes CLS tesztautóra. Szerintem érthető, miért nem kértem. Akinek nem, olvasgassa a címkét a poszt elején.
Pénteken munkába indultam, de három háztömb után vissza kellett fordulnom. Ahogy bemelegedett az olaj a váltóban, nem lehetett kapcsolni, éktelen darálás, recsegés volt a válasz. Nem volt több állítási lehetőség a kuplungbovdenen.
Másodikban hazakínlódtunk. Nyitom hátul, nézem a villát, guvadt szemmel, ihletet keresve. A hétvégi bianchizás szertefoszlott, keserű szájízzel bevágtam magam Erába, jó későn beértem. Egész nap azon rágódtam, hogyan tudnám mégis megoldani.
A hiba forrását ott kell keresni, hogy amikor Tóth Gabi – egyébként csodásan – felújította a motort, nem 500-as, hanem 600-as hengereket tett fel. Tudják, az a korai kispolszki méret. A megnövekedett nyomaték miatt a későbbi, 500F Fiat nagyobb kuplungszerkezete, kuplungtárcsája, lendkereke került fel. De míg a D-széria kuplungszerkezete karos-tekercsrugós rendszerű, az újé laposabb, tányérrugós, így már nem emelt eleget a régi pedálállvány kuplungpedál-karja. Ezért még azt is cserélnie kellett.
Minden szuper lett akkor, de ez az új kinyomócsapágy, mint említettem, laposabb a réginél. Tökig betekerve sem tudott kiemelni. Különben most jöttem csak rá, miért kopott mindig ferdére a szenesnek is a két széle - ez a baj annál is fennállt. Annyira szögben dolgozott már a kuplungvilla, hogy erőteljes íven mozgatta a kinyomócsapágyat, ezért az nem feküdt fel központosan, amikor kinyomtam a kuplungot. Hiába tudnék tehát állítani a mostanin, az új csapágy valószínűleg belekóstolna a nyelestengelybe is. Ezt bizony ki kell hézagolni.
Napközben anyám, aki világéletében iszonyatos aggódógép volt, síri hangon felhívott – „Zsoltikám, ugye nem azzal a… kis ronccsal mentek?...” Ez kiverte a biztosítékot. Tizenhárom éve megvan a Bianchi, tíz évem ráment, hogy mutatós, használható autó legyen belőle, egyetlen ilyen van Magyarországon, ami működik, benne a szívem, lelkem, pénzem, idegrendszerem, vérem, mindenem, és akkor kis roncs? Meg hogy ne menjünk vele? Hát mit csináljak, tartsam egy polcon a vécében? A szagosító mellett? Hiszen használni van! És aztán a Winkler is rákezdett, hogy szerinte is veszélyes, nagy baromság ilyenben kockára tenni a családom életét, meg tényleg hülyeség, mi a jó benne.
Ezek után a hátamon is elvittem volna a Bianchit, benne a családdal, berregtem is volna nekik kéthengeres-dübörgős-zihálóst, nem lett volna nehéz élethűen előadni. Egyébként megszámoltam, Egerszalókig húsz, onnan vissza Gyöngyösig tizennégy vagy tizenöt autó előzött meg, pedig hetvenöt-nyolcvanöt között autóztunk, ami közel sem nevezhető száguldozásnak. Szembe meg szinte senki nem jött a hármason. Életveszélyes volt, tényleg. Persze mi van, ha az a két autó pont belénk jön? Na, ez már tényleg a tizedikről a fejemre eső zongora esete. Hagyjuk.
Bandiban leltem segítőre. Miután vázoltam neki a problémát, azt mondta, ha csak ennyi kell, menjünk ki a garázsába, van ott hegesztő, köszörű, mindenféle vas, beilagolunk. Este nyolcra szétszedtem az autót, kezemben volt a kuplungszerkezet, ki is mértem, 8-8,5 milliméter hiányzik. Fél tízkor már megfelelő csődarab, alátét után turkáltunk Csepelen.
Bandi egyvalami miatt aggódott. Nevezetesen, hogy viszi-e majd a hegesztőgép a kuplungszerkezeten levő kis nyomólemezt, amihez hegeszteni akartunk. A két darab, 4-es vastagságú, 24 mm-es alátét, ami végül beilag lett, megfelelőnek látszott, Bandi csodásan össze is hegesztette őket, a gyári nem jobb. Aztán egy acélrúd és némi Duct Tape segítségével központosító eszközt szerkesztett (ne aggódjanak, a Bianchi motorjában nincsenek nagy fordulatok, ez meg itt két könnyű alátét), és nekiállt. Hát… Nem volt egyszerű. Milliméterenként haladt, vagy nem tapadt meg, vagy túl nagy lett a göb. De végül némi köszörülés és igazítás után előállt az új paraméterekhez illesztett kuplung. Hurrá!
Bandit fél tizenegyre hazavittem, én tizenegy és hajnali fél kettő között összepakoltam az autót. Reggel még elmentem egy próbakörre, csodásan működött minden. Biztonság kedvéért az M3-as kivezetőjénél ebédeltünk – ha gond van, onnan hamar hazaérünk, ha nincs, legalább már úton vagyunk.
Nem volt.
Csodásat autóztunk az idei első, igazi tavaszi napon. Átberregtünk Fóton, Gödöllőn, aztán végig a Mátra alján – két és fél óra alatt ott voltunk Szalókon. A Bianchival utazni azért is jobb, mint egy 500-as Fiattal, mert nem kell az orrában levő, cipőskatulya-méretű csomagtartóra hagyatkozni, hiszen a hátuljában akár három táska, és több kabát elnyelésére alkalmas, óriási üreg tátong. S ha az ember ezt megtömi, majd elé tesz két gyerekülést, benne hangtompító purdékkal, a zajszigetelés egészen kivételes.
Három napot töltöttünk ott. Átnéztünk Csabihoz, csekkolni, hol tart a Ponton – már majdnem kész, csak igazítások vannak hátra.
Rajta a négy sárvédő, a küszöbök, megvan végre a csomagtérfedél íve, csak apró horpadásokat, illesztéseket kell megoldani, no meg a harmadik adag üregvédelem után a negyediket is benyomnia a likakon, amiket utána befoltoz. Dezső elvben április elején megy fényezőhöz, ez tarthatónak is látszik.
Meg jártunk a barlanglakásoknál is, kirándultunk nagyot Egerben, volt egy nagyfürdős nap is, meg gyerekorvoshoz is kellett menni Norbival – akkor jól jött, hogy a Bianchiban kiváló a fűtés, pláne hátul, ahol a lábtérnél levő szellőzőkből csak úgy dől a forróság, ha kell. És a kis dögnek egyetlen biztosítékkiégésen kívül egy rossz szava nem volt.
Hogy megnézték-e? Persze. Egerszalókon a Piroska étteremnél például csoportosan állták körül. Mondjuk, nem villogni van, ha ezzel a céllal vettem volna, rá se nézek kombira, de jólesik, hogy sokan akadnak, akik nem leszólják, hanem szeretik. De ennél sokkal fontosabb, hogy ilyenkor legalább néhányan látják – az öreg autóval lehet utazni, még ha kicsi is.
Az a fajta veteránautó-tartás, amikor az ember évi száz kilométert használja az autót, és el sem hagyja a várost, szerintem erős mellé. Az autó működő cucc, csak mozgásban valódi, amikor hallani, szagolni lehet, figyelni, hogy siklik át (vagy a Bianchi esetében: bólogat) a bukkanókon. Az ötödik alkalom után már fakul az élmény a megszokott utcákon, menni kell az ilyennel, akkor van íze. Nyugaton természetes, hogy ezeket a kocsikat így használják, s a nemveteránosok sem excentrikus kreténekként, hanem jóféle hobbistaként tekintenek az oldtimeresekre. Lassan nálunk is át kéne alakítani a szemléletet.
Akinek van veteránja, annak most szólok: idén április 16-a a „Drive it day”, emiatt Budapesten, a Dózsa György út végénél levő rakpart-szakaszra mindenki jöjjön el a veteránautójával, -motorjával, gőzgépével – amije van. Nekünk, magyaroknak az a happening.
Hogy hazaértünk-e? Hát persze. Itthon Bálinttal lemostuk a Bianchit, felemeltük az elejét, megzsíroztuk a függőcsapszegjeit, ahogy hosszú út után kell, elmagyaráztam, ezzel köszönjük meg, hogy ilyen rendes autó volt. Közel 400 kilométert lenyomtunk (alig 20 literből…). Minden centimétere arany volt.

Az oldalról ajánljuk
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
