Nem akarom eldönteni a kérdést, hatótávnövelős villanyautó vagy konnektoros hibrid-e az Ampera. Nem fogom felboncolni a GS hajtásláncát sem. Az egyenlőtlen párharchoz még csak értelmes indokot sem kell keresni, egyszerűen kíváncsiak voltunk, mennyit esznek a valóságban. Itt állt a garázsban az elektromos Opel és a legújabb hibrid-Lexus, végülis mindkettő villanybenzines. Végülis egy árkategóriában vannak, egy jól felszerelt Ampera pont annyiba kerül, mint az alap GS 450h. Tizenöt millió. Ennyiért már spóroljanak rendesen, nemde?
Vannak a gyári fogyasztási adatok és van a valóság. Az NEDC-ciklus mindig ugyanaz, a valóság pedig mindenkinek más. A konnektorról tankolható Amperánál például minden a júzerprofilon múlik: aki két bedugás között nem megy többet ötven-hatvan-nyolcvan kilométernél, berohaszthatja a tanksapkát, de ennél sokkal érdekesebb egy hosszabb kirándulás. Ezért kénytelenek voltunk megfutni velük a Nagy Totalcar Vegyes Ciklust.
Indulás a Flórián térről, a rakparton le a déli vasúti összekötőig, majd a pesti oldal sűrűjében fel egészen Vácig - ez szinte végig városi jellegű közlekedés, kisebb-nagyobb dugókkal, gyorsítással, lassítással. Innen jön az országút, Balassagyarmaton át Salgótarjánig, ahol az autópálya felé vesszük az irányt, majd Hatvantól az M3-ason dörgölünk végig haza. Ezúttal megtoldottuk a kört még egy városátszeléssel, mivel Budaörsre vittük vissza a Lexust.
Papp Tibivel már végigcsináltuk egyszer a zsibbasztó túrát, akkor történetesen egy Lexus nyerte a fogyasztásversenyt. Most viszont biztosak voltunk benne, hogy az Ampera győz, hiszen az akksijának köszönhetően eleve minimum ötven kilométer fórral indul. Úgyhogy kicsit direkt szívattuk a villany-Opelt, ahol lehetett, kihasználtuk a 345 lóerős Lexus teljesítményfölényét, hadd kapaszkodjon az Ampera, amíg be nem horpad az akkupakk. A vicc az volt, hogy egész jól lépést tudott tartani a névleg majdnem háromszor olyan erős GS-szel, hatvanas tempóig szubjektíve ugyanúgy gyorsult. De nem akarok spoilerezni, a holnapi pazar Ampera-tesztben Pista ismét műfajt újít, olvassák el azt is. Minket elsősorban a fogyasztás érdekelt.
Rendeltetésszerűen, teli akkumulátorokkal indultunk neki az Amperával, ez 58 kilométer nullemissziós hatótáv ígéretének felelt meg a fedélzeti számítógép szerint. A coulombok mellé benzint is tankoltunk, a megismételhetőség kedvéért mindkét autónál betöltőperemig.
Míg a Lexus földöntúli kényelmű fotelját Winkler tesztelte először, a városi szakaszon én vezettem az Amperát. Be kell ismernem, jó érzés időről időre lenézegetni a fogyasztásmérőre, és megállapítani, hogy már egy órája megyünk, de még mindig 0,0 literen áll. Az 58 kilométer számított elektromos hatótáv városban ráadásul még növekedett is, 47,1 megtett kilométer után például még harmincat furikázhattunk volna villannyal a kijelző szerint, de némi önmegtartóztatással, kedvező együttállás esetén talán a száz kilométer sem lehetetlen a benzinmotor beindítása nélkül.
Tesztünkön viszont nem ez volt a cél, úgyhogy amint kiértünk Vácról, odaléptünk neki, így aztán tragikus hirtelenséggel csökkenni kezdett a kijelzett érték, majd 62,6 kilométernél beindult a benzinmotor. Innentől a Lexushoz hasonlóan hibridként üzemelt az Ampera, és megkezdődött a valódi versenyfutás. Szegény GS-szel lényegében lefuttattunk két szigetkört, mielőtt maratonra küldtük volna.
Winkler kínai nyelvleckével, illetve a gyarmati csajok fotózásával hasznosította az időt, én az Ampera menürendszerében kutattam mélytengeri élőlények után, míg el nem értünk a salgótarjáni sofőrváltáshoz. Kicsit úgy éreztem magam, mint a német kohómérnök, amikor az IG Metall szakszervezeti gyűléséről kilépve egy gésa karjaiban találja magát. Más világ a Lexus, de ezt a témát sem bontom ki, hiszen jövő héten megy adásba a teszt.
Amiért a négyórás kört megtettük, a benzinkúton derült ki. A Lexus 20,8 litert evett, szerinte 279,9 kilométeren, az Ampera 286,6 kilométeres távot mért, és a kútoszlop tanúsága szerint 14,07 liter benzint fogyasztott el, valamint üresre ette a 16 kWh-s akkuját. A gyáriak szerint viszont üresnek jelzett állapotban is 20-25% töltés marad a lítium-ion cellacsomagban, úgyhogy számoljunk mondjuk 12 kWh áramfogyasztással, ami 50 forintra kerekített kilowattóránkénti áramdíjjal kerek 600 forint. Ennyiből nem egészen 1,4 liter benzint tudunk venni, úgyhogy még kompenzációval együtt is közel öt litert, bő kétezer forintot spóroltunk meg az Amperával a Lexushoz képest.
Az egész móka persze csak egy példa, de megkockáztatom, jobban közelíti a valóságot, mint a katalógusadatok. Nem hiszem, hogy valaki az Ampera és a GS között hezitálna 15 millióval a zsebében, és az döntené el a kérdést, hogy száz kilométerenként meg tud-e spórolni az Opellel egy ezrest. De legalább megtudtuk, hogy a 345 lovas Lexus 7,3 literrel elmegy száz kilométert még Budapest környékén is, míg az Ampera keményen megizzasztva beéri kerek öt literrel.