Nem akarom eldönteni a kérdést, hatótávnövelős villanyautó vagy konnektoros hibrid-e az Ampera. Nem fogom felboncolni a GS hajtásláncát sem. Az egyenlőtlen párharchoz még csak értelmes indokot sem kell keresni, egyszerűen kíváncsiak voltunk, mennyit esznek a valóságban. Itt állt a garázsban az elektromos Opel és a legújabb hibrid-Lexus, végülis mindkettő villanybenzines. Végülis egy árkategóriában vannak, egy jól felszerelt Ampera pont annyiba kerül, mint az alap GS 450h. Tizenöt millió. Ennyiért már spóroljanak rendesen, nemde?
Vannak a gyári fogyasztási adatok és van a valóság. Az NEDC-ciklus mindig ugyanaz, a valóság pedig mindenkinek más. A konnektorról tankolható Amperánál például minden a júzerprofilon múlik: aki két bedugás között nem megy többet ötven-hatvan-nyolcvan kilométernél, berohaszthatja a tanksapkát, de ennél sokkal érdekesebb egy hosszabb kirándulás. Ezért kénytelenek voltunk megfutni velük a Nagy Totalcar Vegyes Ciklust.
Indulás a Flórián térről, a rakparton le a déli vasúti összekötőig, majd a pesti oldal sűrűjében fel egészen Vácig - ez szinte végig városi jellegű közlekedés, kisebb-nagyobb dugókkal, gyorsítással, lassítással. Innen jön az országút, Balassagyarmaton át Salgótarjánig, ahol az autópálya felé vesszük az irányt, majd Hatvantól az M3-ason dörgölünk végig haza. Ezúttal megtoldottuk a kört még egy városátszeléssel, mivel Budaörsre vittük vissza a Lexust.

Papp Tibivel már végigcsináltuk egyszer a zsibbasztó túrát, akkor történetesen egy Lexus nyerte a fogyasztásversenyt. Most viszont biztosak voltunk benne, hogy az Ampera győz, hiszen az akksijának köszönhetően eleve minimum ötven kilométer fórral indul. Úgyhogy kicsit direkt szívattuk a villany-Opelt, ahol lehetett, kihasználtuk a 345 lóerős Lexus teljesítményfölényét, hadd kapaszkodjon az Ampera, amíg be nem horpad az akkupakk. A vicc az volt, hogy egész jól lépést tudott tartani a névleg majdnem háromszor olyan erős GS-szel, hatvanas tempóig szubjektíve ugyanúgy gyorsult. De nem akarok spoilerezni, a holnapi pazar Ampera-tesztben Pista ismét műfajt újít, olvassák el azt is. Minket elsősorban a fogyasztás érdekelt.

Rendeltetésszerűen, teli akkumulátorokkal indultunk neki az Amperával, ez 58 kilométer nullemissziós hatótáv ígéretének felelt meg a fedélzeti számítógép szerint. A coulombok mellé benzint is tankoltunk, a megismételhetőség kedvéért mindkét autónál betöltőperemig.
Míg a Lexus földöntúli kényelmű fotelját Winkler tesztelte először, a városi szakaszon én vezettem az Amperát. Be kell ismernem, jó érzés időről időre lenézegetni a fogyasztásmérőre, és megállapítani, hogy már egy órája megyünk, de még mindig 0,0 literen áll. Az 58 kilométer számított elektromos hatótáv városban ráadásul még növekedett is, 47,1 megtett kilométer után például még harmincat furikázhattunk volna villannyal a kijelző szerint, de némi önmegtartóztatással, kedvező együttállás esetén talán a száz kilométer sem lehetetlen a benzinmotor beindítása nélkül.
Tesztünkön viszont nem ez volt a cél, úgyhogy amint kiértünk Vácról, odaléptünk neki, így aztán tragikus hirtelenséggel csökkenni kezdett a kijelzett érték, majd 62,6 kilométernél beindult a benzinmotor. Innentől a Lexushoz hasonlóan hibridként üzemelt az Ampera, és megkezdődött a valódi versenyfutás. Szegény GS-szel lényegében lefuttattunk két szigetkört, mielőtt maratonra küldtük volna.
Winkler kínai nyelvleckével, illetve a gyarmati csajok fotózásával hasznosította az időt, én az Ampera menürendszerében kutattam mélytengeri élőlények után, míg el nem értünk a salgótarjáni sofőrváltáshoz. Kicsit úgy éreztem magam, mint a német kohómérnök, amikor az IG Metall szakszervezeti gyűléséről kilépve egy gésa karjaiban találja magát. Más világ a Lexus, de ezt a témát sem bontom ki, hiszen jövő héten megy adásba a teszt.
Amiért a négyórás kört megtettük, a benzinkúton derült ki. A Lexus 20,8 litert evett, szerinte 279,9 kilométeren, az Ampera 286,6 kilométeres távot mért, és a kútoszlop tanúsága szerint 14,07 liter benzint fogyasztott el, valamint üresre ette a 16 kWh-s akkuját. A gyáriak szerint viszont üresnek jelzett állapotban is 20-25% töltés marad a lítium-ion cellacsomagban, úgyhogy számoljunk mondjuk 12 kWh áramfogyasztással, ami 50 forintra kerekített kilowattóránkénti áramdíjjal kerek 600 forint. Ennyiből nem egészen 1,4 liter benzint tudunk venni, úgyhogy még kompenzációval együtt is közel öt litert, bő kétezer forintot spóroltunk meg az Amperával a Lexushoz képest.
Az egész móka persze csak egy példa, de megkockáztatom, jobban közelíti a valóságot, mint a katalógusadatok. Nem hiszem, hogy valaki az Ampera és a GS között hezitálna 15 millióval a zsebében, és az döntené el a kérdést, hogy száz kilométerenként meg tud-e spórolni az Opellel egy ezrest. De legalább megtudtuk, hogy a 345 lovas Lexus 7,3 literrel elmegy száz kilométert még Budapest környékén is, míg az Ampera keményen megizzasztva beéri kerek öt literrel.

Az oldalról ajánljuk
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
