Az első nemzetközi automobil kiállítást 1897-ben (!) rendezték meg a berlini Bristol Hotel halljában. Ma már viccesnek tűnhet, de akkoriban tényleg illett rá a nemzetközi-jelző, még akkor is, ha a nemzetköziséget nyolc gyártó tucatnyi típusa jelentette csak.
Aztán idővel átköltözött Hannoverbe, majd 1951-től Frankfurtba és az eltelt évek alatt a világ legfontosabb nemzetközi kiállításává nőtte ki magát. Az IAA aranykorát valamikor a kilencvenes-kétezres évek derekára teszik, még a gazdasági válság előtti időkre. Eszméletlen tempóval dübörgött az autóipar, minden vonatkozó, kapcsolódó iparágával együtt.
Aztán jött a krach, az európai piac hirtelen zsugorodni kezdett és a súlypont kezdett áthelyeződni a Távol-Keletre és a tengerentúlra. Az IAA még kitartott, mert egyszerűen akkora és olyan nagy, hogy nem lehet félvállról venni, de pl. az idei genfi autószalon esetében már érezhető volt, hogy nem mutattak be annyi újdonságot, nem állítottak ki annyi tanulmányt, mint régebben. Persze, szép dolog a Lamborghini Sesto Elemento és a LaFerrari, de autóipari szempontból nem sok súllyal esnek latba. Papp Tibi ellenben Kínában nem győzte kapkodni a fejét.
De! És ez itt egy gigantikus nagy de ám: amíg a Genfi Autószalon lassan, de biztosan kopik és veszít fényéből, addig Frankfurt kitart. Mert bármilyen nagy is a válság, bármennyire sem dübörög az autópiac az öreg kontinensen, de a know-how és az innováció bölcsője Európa marad, egyelőre még (talán) vezető szerepét - legalábbis e téren - megtartotta.
Tavaly egymillió ember látogatott ki a gigantikus kiállítási területre, idén többet várnak. Csak az autóipari beszállítócégekből van 300, van itt minden, a tapadós szőnyegtől a pitonbőrrel borított alufelniig, aki bármit is akar ebben a sportágban, annak ott KELL lennie. Az össz-kiállítói létszám ezren felüli, több, mint 240 000 ezer négyzetméteren.
Mi hárman pedig felszegezett szuronnyal, csőre töltött Canonnal és Nikonnal rohamozzuk meg, hogy olyat adjunk az olvasóinknak, amit a száraz sajtóközlemények nem. Csik már úton van - a COTY-tagok minden privilégiumát és nyűgjét megnyerve - mi Bandival pedig délután indulunk, hogy este már a Volkswagen Group Night (ami nevével ellentétben nem pajzán hancúrozás a VW-csoport hoszteszeivel) nevű rendezvényen nyomjuk az exponálógombot, hogy aztán éjjel elkészüljenek az első hírek.ű
Stay tuned, támad a Totalcar, most pár napig mi húzzuk a nótájukat.