Elővettem. A kisautót

2013.09.22. 06:49
92 hozzászólás

csik_matrica_s.png

Tanárúrkérem, nem rajtam múlt. Gömbvillám csapott a garázsba és megette a kanyarfúró-készletemet, nem tudtam kitakarítani a dűznit. És kifogyott a benzin, nemcsak az autóból, de a kannából, sőt, a környező kutakból is, becsületszavamra. És leeresztett a gumi is, nem találtam levegőt a kompresszorban, pedig kerestem, lapos kerékkel meg nem lehet menni. Tanárúrkérem, ígérem, mindent bepótolok jövő hétre, csak ne írja be az ellenőrzőbe…

Ilyen stílusban kallódott el kézen-közön a Bianchi idei nyara. Visszatekintve erre az időszakra, megszakad a szívem. De azzal, hogy még tavaly novemberben átvittem a kicsikét az anyósom teremgarázsába, hogy elférjen otthon a Puch is meg a Ponton is, a kisautó egyszerűen leesett a Csikós család radarjáról. Néha, amikor ebédelni mentünk a nagyihoz, a desszert után tele gyomorral letámolyogtam a garázsba, felemeltem a ponyvát, konstatáltam, hogy megvan még. Majd otthon, bűntudatból feltettem az akksiját a töltőre.

2012-01-22 15.08.33
Így árválkodik mostanában, egyedül

Ez a nyár most nem olyan volt. Sok volt benne a hivatalos utazás, akadtak családi problémák is, azok is elvittek jó sok időt, a pontonos adósságok miatt vállaltam pluszmunkákat, az angol Totalcar is rabolta a magánidőt, így asszem június óta nem is voltam érdemben a garázsban. Fura egy nyár volt, korántsem felhőtlen, de szerencsére most már rendeződnek a dolgok.

A dolgok rendeződésével pedig az első, ami eszembe jutott, szegény árválkodó Bianchim volt, ott, a kietlen teremgarázs magányában hüppögve. Az első szabad hétvégi délelőttön vittem is bele a feltöltött akkut, gondoltam, helyet cserélnek a zöld Mercivel egy időre, és ő jön haza.

DSC08785
Kell a hely a motorszereléshez, a zöld Merci mellett nem lehet

Jól jön a hely, mostanában sok motort kell szerelnem, mert eladóvá válnak vagy most ősszel, vagy jövőre tavasszal. A Yamahát semmire nem használtam két éve, nem tudjuk elég időre eladni a nagyiknak a gyerekeket, úgy meg nem lehet nagyot túrázni, kicsire meg a Kawasaki jobb. A Kati szintén nem használja a Honda VFR-jét (sajnos rájött, hogy az igazából egy kedves gúnyába bújtatott, ám szörnyű dinamikájú sportmotor, és fél tőle), arról a vizsga is lejárt, az egyik karburátorból is dől a benzin, azzal szintén kezdenem kell valamit. A Vespát pedig egyáltalán nem használja, amióta néha el tudja lopni alólam a Spacyt, belátom, jobban megy hozzá egy önindítós négyütemű. Pedig ő akarta mindenáron a Vespát. Na, azon is van egy-két garázsban betört indexbura, kell neki egy gyertyacsere, karbitisztítás is, szóval matatnom kell.

DSC08767
Alulról áttörölgettem. De még mindig egész jól néz ki

De a Bianchi megsértődött rám. Csak szikrázott nagyokat az akkunál és nem indult. Hiába mozgattam, húztam meg jobban, kocogtattam az akkusarut, „PATT” mondta, és elaludt minden. Két hét múlva jött rám a nagy gerjedelem, hogy újra megpróbáljam. Vittem a Bálintot segíteni, rajta kívül több szerszámot, smirglit, rézkefét, szétszedtem a sarukat, mindent fémtisztára pucoltam, és hoppáhoppá! beindult.  Gyorsan elhúztunk a kúthoz, a helyenként 0,4 barra leeresztett gumikat felnyomtam (1,3 és 1,8 az érték, ha valakit érdekel), és nagyon-nagyon vigyorogtunk mindketten.

A tesztautók, de még a 41 éves Merci után is olyan beülni a Bianchiba, mint sok légkondicionált, hideg, mégis áporodott levegőjű szoba után beereszteni egy adag valódi, friss fuvallatot a tágra nyitott ablakon át. Valódi, ügyetlen, aranyos, gépszerű, zajos, félelmetes, szórakoztató jármű ez. A vezetése taktikát és összeszokást igényel – egy finom elindulás, sima váltás, pláne egy kellemes, duplakuplungos (megfelelő méretű gázfröccs, stratégiai pedálkezelés!) visszaváltás, a szerényke nyomaték és a még szerénykébb teljesítmény beosztása önmagában is művészet. Öröm a köbön, aki igazán szereti a gépeket, a Bianchi vezetésének összetettsége biztosan megfogná. És közben nyitva az ablak, nyitva a tető, ötven centire a motor dörömböl - csodás.

DSC08762
Lett mindkét oldalon helyzetjelző

Viszont arra is rá kellett jönnöm, hogy a fék pocsék, a lámpa nem működik, a vizsga meg lejárt augusztus végén. Ajjaj. Egy kedves munkába menés előtti pár órát (jól el is késtem melóból) eltöltöttem azzal, hogy beállítsam a fékeket (négy dob, és itt nincs automata, mint a Kispolákon, ez még egy sokkal korábbi korszak). A helyzetjelző egyik foglalatának letört a saruja, mert valamit nagyon betömtem a kocsi orrában levő csomagtartóba, a másik oldali egyszerűen kiesett és elveszett, kompletten. Párolognak vajon ezek a régi olasz elektromos cuccok? Ezeket pótolnom kellett. Átkötöttem az Imolában vett Klaxon kürtöt a normál dudára is, elektromos érintkezőket pucoltam, s az olajcsöpögésektől rittyós alját is áttörölgettem az autónak.

Alatta fekve arra gondoltam, hogy most tíz éve annak, hogy Karesz kilakatolta, meg is ázott párszor, a futóműalkatrészeket is akkor homokfúvattam, fújtam le, de szinte minden jól tartja magát. Persze a Bianchi nem egy csúcsrestaurált autó, eláll az ajtaja, itt-ott a régi alvázvédő nyomait látni alulról, leverődött róla sok helyen a festék, ott ecsettel javítottam, megsárgult a kis maszk is az elején, hibái vannak hát bőven. De igazából – a krómok szépek, a kocsit még mindig megnézik, a Tóth Gabi által felújított motor most is erős, jól működik, az alja rozsdamentes, a lengőkarok, rugók, egyebek szintén, csak a kipufogódob felületén indult el a barna foltosodás. Naja, azt még 1998-ban vettem München mellett Axel Gerstlnél, a nagy Fiat 500-alkatrészkereskedőnél. Épp ideje.

DSC08763
Eredeti kürt visszakötve

A pofozásra – vagy hívjuk inkább simogatásnak? – Bianchi jól reagált, a vizsgán szépen megfelelt, még csak nem is hagyott olajtócsát, pedig a vizsgaállomásokat általában lepisili, jelezve a rosszallását, hogy idegenek piszkálják. Persze ott kiderült, hogy bár az autó jó, de nincs meg a hologramos szélvédő-matricám. Amikor anno megkapta a rendszámát, ezt a matrica-dolgot egyáltalán nem vették komolyan, sajnos el is kallódott, mert a szélvédő túl kicsinek tűnt ahhoz, s bevallom, eszembe se jutott azóta, hogy kéne. Elmentem azóta az okmányirodába is, ahonnan vérző orral jöttem el - hiába vittem a hátsó rendszámot, az ügyintéző felvilágosított, hogy csak akkor tud kiadni új matricát, ha tudom az elveszett matrica számát? De honnan tudnám, hiszen tíz évvel ezelőtt kaptam, és elveszett? Akkor viszont át kell rendszámozni az autót, 8500 a rendszám (rablás), 6000 az új forgalmi (ennyiért aranyból van?). És akkor nem lehetne, hogy kicsi rendszám legyen az autón, mert ez a nagy el se fér rajta - kérdeztem. Lehet, de akkor el kell vinni a hatósági ellenőrzőpontra - neked és nekem: vizsgabázis - 1200 forint ellenében szemléztetni kell, majd még 7500-ért módosíttathatok. Te jó ég... Ezek kirabolnak. Csak az 1200 forintot érzem jogosnak, de a többi nettó sarc, nagyon kíváncsi lennék, hogy Németországban hasonló esetben mennyit kell fizetni. De nem, marad a nagy rendszám, eldöntöttem, ilyenre egyszerűen nincs az életemben idő. Így is fizethetek épp eleget – jelzés, hogy egy ilyen bürokrácia által megnyomorított és megfélemlített országban az ember tényleg vegye komolyan, ha azt mondják valamire: kell. Még ha az adott pillanatban lényegtelennek tűnik is. Sok-sok ízes káromkodástól, talán még egy agyvérzéstől is megkíméli magát.

DSC08598
Péntek kora délután üres volt a terep

De a vizsgapapír birtokában forgalomképes lettem addig is, ennek örömére bele is vetette magát az autóba a család. Mivel őszinte felháborodásunkra most már biztos, hogy bezárják a Vidámparkot szeptember végén (bár tényleg lehet, hogy egy ekkora, ilyen anyagi helyzetben levő ország nem tud fenntartani egy ilyen intézményt, de akkor az elmúlt évszázadban hogyan sikerült?), ezért a Városliget irányába fordítottuk Bianchina tömpe orrát.

DSC08006
Hétvégén már képtelenség volt bejutni

Előző szombaton már megpróbáltunk bejutni, de az utcán, az autók között hömpölygött a pénztárakra váró tömeg, és amint megtudtuk, bent ugyanolyan pocsék volt a helyzet a játékoknál is. Ezért ezen a héten kivettem inkább a pénteket szabadságnak, a gyerekeket elkértük az isiből (mostanában minden ilyenért, amikor négy előtt elvinné a szülő a csemetét, külön kérelmet kell írni az igazgatónak, ezt tudták?), és a trükk bejött. Óriásit szórakoztunk délután kettőtől hatig, de a végén már ott is megjött a brutális tömeg, az utolsó félóra csak kínlódás volt.

DSC08632
Még a fényképezőgép is rosszul lett a Polipon

Utolsókat pörögve rettegtünk egyet a Jurassic Parkon, elvesztettük a tájékozódó képességünket a fura hullámvasúton, aminek pörög a fülkéje, a korábban elfogyasztott ebéddel újabb találkozást szorgalmaztunk a Polip kipróbálása által. A gyerekek gokartozhattak a bukókeretes gépekkel (Norbi le is akasztotta a hajtóláncot az övéről), toltunk egy nagy menetet a Lézer Dodzsemen, vagy hatszor kipróbáltuk a szabadesést. Hát, isteni volt.

DSC08702
Ez még nagyrészt a Vidámpark

El se hiszem, hogy ez volt az utolsó alkalom, hiszen eddig minden évben azzal öltek a gyerekek, hogy mikor megyünk megint. Most már nem fognak, marad a hullámvasút, a muzeális körhinta (arra most se ültünk föl) meg egy-két fixen odaépített izé az Állatkert gondozásában.

DSC08730
A volt kosárlabdajáték teteje alatt most már valami madarak legelnek

Apropó, az Állatkert tavaly óta már benyomult a Vidámpark testébe – a kosárlabdás pavilonban valami madarak csipegetnek, a zseniális terem-gokartpálya helyén tevék nyammognak, a kerítés pedig már vagy tíz méterrel idébb van. Bármennyire is szeretem amúgy az Állatkertet, ez most nagyon zsenánt.

DSC08599
Ezért jó a Bianchi - egy Fiat Seicento utáni parkolóhelyre lötyögve befér. Más viszont nem

Mindegy, a mi kis saját vidámparkunk visszatért az életbe, megint használható. Úgy hívják Autobianchi Bianchina. Már csak azt az olajfolyást és az akadozó váltót kéne valahogy megcsinálnom…


Hogy mennyire jó dolog a Bianchi, arról álljon itt egy valószerűtlenül gyönyörű videó a Petrolicioustől. Az 50 km/h-s végsebesség persze butaság, mi utazni szoktunk 80-85-tel, a végsebességem meg 100 fölött van (igaz, 600-as kispolák hengerekkel), de a gyári Transformabile (a verzió a videóban, ami az eredeti ős-változat volt) is tudott 95-öt. De maga a mű csodás, és teljes mértékben egyet tudok érteni a csaj választásával.

Az oldalról ajánljuk

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

tegnap, 16:45
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36