Te mit csinálsz a suliban? Versenymotort építek!

2014.12.26. 16:03
14 hozzászólás

A Formula Studenttel kapcsolatos híreket mindig szívesen vesszük: készült már menetpróba, követjük a legfrissebb fejlesztéseket bemutató eseményeket, de a pályanapunkon is megfordult már a BME együlésese. Hogy is ne lehetne szeretni, hiszen ezek a srácok minden második kisgyerek álmát élik meg, versenyautót építenek. Lassan beérik a Formula-1-et, az anyagok már szinte ugyanazok, csak a méretek és a költségek kisebbek.

A motor általában egy 600 köbcentis sportmotor négyhengerese, amelyet lefojtanak, de már létezik elektromos kategória is. A fejlesztés folyamatos, és tényleg az a legjobb benne, hogy a 18-20 éves diákok nem csak szimulálva vizsgálhatják a gépeket, hanem élesben, versenykörülmények között is. A győri Széchenyi István Egyetem csapata azt vette a fejébe, hogy saját motort épít. A SZEngine program 2008 óta zajlik, a cél pedig nem kisebb, mint hogy a sorozat motorbeszállítóivá váljanak.

SZENGINE Rollout 133

Hat év munka után ott tartanak, hogy elkészült a harmadik prototípus, amely keresztségben az EVO 3 nevet kapta. Sok szempontból érdekes, de mégis az a legfontosabb, hogy ez az első olyan motor, amely nem csak próbapadon forog, hanem egy versenyautóba is bekerült. Magát a gépet egy angol csapattól vásárolták, csak azért, hogy kipróbálhassák a technikát, versenyen nem indulnak vele.

SZENGINE Rollout 142

Colin Chapman óta tudjuk, hogy a könnyű versenyautó a jó versenyautó, nincs ez másként itt sem. Az 510 köbcentis egyhengeres jóval könnyebb, mint az utcai sportmotorok négyhengeres blokkjai, és a nyomatékát is alacsonyabb fordulaton adja le. A Formula Student versenyszámai nem a nagy végsebességről, hanem a gyorsulásról, és a lehető legnagyobb kanyarsebességről szólnak, ezért sokat várnak a konstrukciótól. Szintén a súlycsökkentés jegyében a KTM váltót a forgattyúházba integrálták, és a várható felhasználás miatt kihajították az ötödik, valamint hatodik fokozatot, ezek egyszerűen feleslegesek.

SZENGINE Rollout 149

A legelterjedtebb négyhengeres motorblokkok akár 140 lóerősek is lehetnek, nem jó belegondolni, mit művelnének a kétszáz kiló körüli gépekkel, épp ezért minden csapatnak fel kell szerelnie egy húsz milliméter átmérőjű szűkítőt a szívócsőre. A SZEngine szívórendszerét már direkt ehhez a szabályozáshoz igazították, és az airboxot is háromdimenziós szimulációkkal méretezték.

SZENGINE Rollout 161

A számítások alapján 55 lóerő, és durván 50 newtonmétert várnak az építők. Igaz, hogy a négyhengeres motorok még fojtással együtt is majd' kilencven lóerősek, viszont nehezek, 70-80 kiló a súlyuk, szemben az EVO 3 28,5 kilójával, az alacsonyabb fogyasztásról nem beszélve, amely szintén szempont. Idén például az oregoni csapat egy 450-es, Yamaha-motoros kocsival verte végig  a mezőnyt, ami százötven kilónál is kevesebbet nyomott, szóval tényleg nem a teljesítmény a legfontosabb.

10850646 4859017650860 601034322 n

Ellentétben a két elődjével, az EVO 3-at már nem hetven fokkal, csupán hússzal döntötték meg, így még közelebb tolhatják a pilóta háta mögötti tűzfalhoz, márpedig ha gyorsan akarunk kanyarodni, akkor ez a legjobb megoldás. A már emlegetett oldalgyorsulások miatt a szárazkarteres kenés szinte magától értetődik, de új az olajpumpa is, amelyet a kuplungról hajtanak meg fogaskerékkel. Az előző változatokban még használtak lendkereket, itt viszont a lendítő tömeget a főtengelysonkába integrálták, ezzel is faragva a súlyból.

961469 4859017610859 1518677495 n

Persze minden nem lehet tökéletes, így le kellett mondani a saját hengerfejről, és a hengerről is. Az EVO 1-2-nél még ezek is egyediek voltak, de a gyártási költségek és a bonyolultság miatt most a mintául szolgáló KTM 500 EXC alkatrészeit használják, erősen átalakítva. A motorbeszállítói cél sajnos csak ezekkel tartható, máskülönben irreálisan drága lenne. Csak a gyári hengerfej tized annyiba kerül, mint az egyedi öntvény.

SZENGINE Rollout 167

Jövőre a legfőbb cél az, hogy a SZEngine saját tesztautója futhasson egy tiszteletkört a magyar futamon, majd az év utolsó harmadában jöhet az EVO 4. Maguk az eredmények talán nem is annyira számítanak, hiszen, aki részt vesz a sorozatban, az mindenképpen nyer. Én például egy állásinterjún szívesen odalökném, hogy három évig voltam konstruktőr egy versenycsapatban. Léteznek olyan országok, ahol megbecsülik az efféle tudást.

Ha eddig nem irigykedtek, akkor nézzék meg mire képes egy ilyen szörnyeteg, ha nem kötik a korlátozások: a svájci AMZ csapat például a világ legjobban gyorsuló elektromos autójával büszkélkedhet. Valószínűleg nem a versenyeken engedélyezett akkumulátorokkal, de sikerült 1,78 másodperc alatt százra gyorsulniuk.  Ha most lennék tizennyolc éves, nem sokat gondolkodnék, hogy hova adjam be a jelentkezésemet.

 

Az oldalról ajánljuk

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

tegnap, 16:45
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53