Néhány napja Assurral elmentünk egy körre kipróbálni az M4-es BMW Competition Package-dzsel szerelt változatát. Ugyan nem vezettem az autót, de azt a jobb egyről is érezni lehetett, hogy minden gázadásnál egy kitörni készülő vulkánt fog meg az elektronika, annyi csúszást épp engedve, hogy ráhozza a frászt a bent ülőkre.
Olyasfajta élmény ez, ami sokáig beég a tudatalattiba, ezért tartom felfoghatatlannak ezt:
Kívülről ez egy első szériás Z4 kupé, még a kerekek is gyáriak, egyedül a hatalmas fékek árulkodnak arról, hogy valami nincs rendben. Sem az autóval, sem a tulajjal, ugyanis a Dodge Viper nyomórudas V10-ese került az apró roadster motorterébe.
Sokan egyszerűen csak teherautóblokknak hívják ezt a motort, és bár állítólag a korai Viper-prototípusokba tényleg a Dodge Ram full size pick-up blokkját építették, az akkor éppen a Chryslernél vendégszereplő Lamborghini teljesen átalakította azt. A Viperbe eleve könnyűfém ötvözet blokk került, feljavított hűtéssel, kiegyensúlyozták a főtengelyt, hogy magasabb fordulatra legyen képes a motor, más a hengerfej, az olajteknő, megnövelték a kompressziót, nagyobb szelepeket építettek be, átalakították a szívóoldalt és egy helyett két pillangószelepet építettek a szívósorra.
Arról, hogy a Viper mennyire kezelhető autó, elég elolvasni egy egykori tulaj vallomását, vagy megnézni Wikler tesztjét. Ellenben a Z4 az más tészta, emlékszem, amikor 2002-ben bemutatták, megvettem az autós újságot, aminek a címlapján volt, aztán nem sokkal később eltörtem a kezem, és a testnevelés órák azzal teltek, hogy a kispadon sokadszor is újraolvastam a Z4-esről szóló cikket. Majdnem annyira rá tudtam pörögni, mint a Z8-asra, aztán pár évvel később beleültem, és tényleg szuper volt.
Ebbe az apró autóba építettek egy 550 lóerős, 8,3 literes tízhengerest, ami olyan, mintha valaki egy légpuskával próbálná szétkergetni a verebeket az udvaron, majd hirtelen átváltana Piszkos Harry .357-es Magnumjára. Az építő állítja, hogy két utassal megmarad az 50:50-es súlyelosztás, ez valószínűleg annak köszönhető, hogy a motor mögött a hozzá tartozó Tremec T56-os hatsebességes kézi váltó van, legalábbis a Mazda MX-5 V8-as átépítésre szakosodott műhely ezzel indokolja autóik jó súlyelosztását. Hogy legalább a biztonság elvárható minimális szintjét megtartsák, egy komoly bukócső került be, és az Audi R8 fékei lassítják. Akárhogy is, a Viper másfél tonna, nagyjából vezethetetlen ezzel a motorral, a Z4-es viszont legnehezebb kivitelében sem volt több 1315 kilónál. Belegondolni is félelmetes, mit művelhet, ha odalépnek neki. A videó ad valamilyen képet arról, mennyire nehezen megy keresztbe, bár mintha túlságosan dőlne a kanyarokban:
Akinek kedve támadt megvenni, az itt tehet egy ajánlatot, cirka 15 millió forintért hirdetik. Itt van a szomszédban, csak Németországba, Saarbrückenbe kell menni érte.