Mercedesnek indult az első modern Audi
Nagyrészt a Mercedesnek köszönhető, hogy a háború utáni első Audi megszülethetett. A tervek egy részét ráadásul egy olcsó Mercedeshez készítették, amely végül meg sem valósult.

Hogy érthető legyen, mi is történt, érdemes visszamenni 1958-ba, amikor a Mercedes felvásárolta az újraindított Auto Uniont. A cég legtöbb üzeme Németország keleti felén volt, de Ingolstadtban, a korábbi alkatrészgyárban, illetve a Rheinmetal-Borsig egy korábbi gyártelepén már 1950-ben elkezdték a háború előtt tervezett DKW-k gyártását.

A felvásárlást a Mercedes akkori legnagyobb részvényese, Friedrich Flick szorgalmazta, aki jó üzleti lehetőséget látott a népautókat gyártó Auto Union és a jóval drágább járműveket kínáló Mercedes egyesítésében.

Az első korszerű DKW, az F102 öt évvel később, 1963-ban érkezett meg. Megtartotta elődje jellegzetes hajtás-elrendezését, a háromhengeres, kétütemű, hosszában álló motort és a fronthajtást, de egyébként nem is emlékeztetett a korábbi, gömbölyded, különálló sárhányós DKW-kra. Valószínűleg már ebben is benne volt a Mercedes keze, ahol már 1960 körül elkészült egy fronthajtású autó, a W118 prototípusa.

A Mercedes fejlesztési igazgatója, Fritz Nallinger ekkor már évek óta szorgalmazta egy belépő szintű Mercedes kifejlesztését. Korábban, az 1950-es évek közepén készült néhány hátsókerék-hajtású prototípus – ezek közül a W122 jutott a legközelebb a megvalósításhoz –, de az Auto Union felvásárlásával egy időben elkezdték egy új, fronthajtású alapmodell kifejlesztését. A W118 sok részletében már az 1963-as Mercedes SL-re emlékeztet – a hűtőmaszk formája, a magas tető és a viszonylag alacsony övvonal egyértelműen – de arányaiban és a hátsó rész kialakításában a DKW F102-es sejlik fel benne.

Az eredeti terv az volt, hogy a Mercedes gyártana egy efféle típust, de erre annak ellenére sem került sor, hogy egy korszerű, nagy kompressziójú 1,7 literes motort is kifejlesztettek az autóhoz. A Heron-hengerfejes négyhengeressel – ennél a megoldásnál a hengerfej sík, és a dugattyútetőben alakítják ki az égésteret – 11,2:1 sűrítési arányt tudtak elérni, ami viszonylag nagy teljesítményt és kis fogyasztást ígért. A Mercedes azonban nem gyártotta a típust, helyette a terveket a DKW-hoz vitték át.

Az F102-es ugyanis nem fogyott, ami elsősorban a kétütemű motornak volt köszönhető: a hangos és kellemetlen szagú kipufogógázokat eregető motor gyakorlatilag versenyképtelenné tette. Nallinger így elküldte Ludwig Klaust, a W118-projekt vezetőjét az Auto Unionhoz, hogy egy új, négyütemű változat kifejlesztését vezesse. Klaus pedig magával vitte a korábbi fronthajtású Mercedes terveit. Végül a H jelzésű, nagy kompressziójú Mercedes-motort építették az F102-es kissé módosított karosszériájába.

Nem lehetett egyszerű a feladat: a hosszabb négyhengeres alig fért el a kompakt, kétütemű háromhengeres helyén. A fronthajtás miatt az első tengely elé kellett helyezni a motort, amely így belülről csaknem érintette a hűtőrácsot. A hűtőradiátor is csak a motor mellett fért el. A nyilvánvaló kényszermegoldások ellenére az F103 jelzésű modell végre minden szempontból korszerű, eladható autónak ígérkezett. A fejlesztési munka 1965-ben zárult le, ám akkorra a Mercedes vezetése úgy döntött, megszabadul az Auto Uniontól, amely addig csak vitte a pénzt, és eladta a Volkswagennek.

A VW ekkor hasonló gondokkal küzdött, mint korábban a DKW. Csak léghűtéses, farmotoros autókat kínáltak, de látszott, hogy ez a Bogárból származó, és az 1930-as évek autótervezési divatját követő hajtásmód egyre kevésbé versenyképes. A legegyszerűbbnek egy olyan cég megvásárlása ígérkezett, amelynek már van korszerűbb megoldása, így esett a választás az Auto Unionra 1964-ben. A következő évre le is zárták az adásvételt, de a VW vezetése úgy érezte, a DKW márkajelzés olyan erősen kapcsolódik az elavult kétütemű motorokhoz, hogy célszerűtlen volna az épp elkészült F103-ast ezen a néven forgalomba hozni.
Ekkor került elő a háború óta nyugdíjazott Audi márkanév. Az Auto Union eladásakor a Horch márkát megtartotta a Mercedes, a Wanderer jogai pedig a keletnémetek tulajdonában maradtak. Így a négy, eredeti Auto Union márkából (Audi, DKW, Horch, Wanderer), amelyeket a négy karika a mai napig szimbolizál, csak az Audit használhatták fel. Az F103-at Auto Union Audi néven mutatták be, ahol az Audi nevet még típusjelzésként alkalmazták. Később, ahogy újabb változatok érkeztek, az autók a teljesítményre utaló típusszámokat kaptak: a kínálat az Audi 60-astól az Audi Super 90-ig tartott, az eredeti változat az Audi 72 nevet kapta.
Az első generációs Audi 1965-től 1972-ig maradt gyártásban, és sokkal sikeresebb lett, mint az elődje volt. Míg a DKW F102-esből három év alatt 53 ezret tudtak elsütni, az első Audiból hét év alatt úgy 416 ezer fogyott – ez éves átlagban is több mint háromszor annyi autót jelent. Időközben elkezdődött az Audi márkává fejlesztése is: 1968-ban elkezdődött a formailag még az F103-asra emlékeztető, de annál nagyobb és erősebb 100-as gyártása.

Ennél is fontosabb, hogy a Volkswagen megújítását is az Audi fejlesztései alapozták meg. A továbbfejlesztett hosszmotoros alapokra épült az első VW Passat, a későbbi Audi 50 kisautó pedig a VW Polo, majd a VW Golf alapjául szolgált. Így az 1970-es évek második felére a VW lezárhatta léghűtéses, farmotoros korszakát: az utolsó német Bogár 1978-ban készült el. Érdekes, hogy az Audi a mai napig megtartotta a hosszmotoros, fronthajtású elrendezést: az A4-es és minden nagyobb modell esetében ezt alkalmazzák.

Mindeközben a Mercedesnél még mindig dolgoztak az 1965-ben visszavonult Nallinger vesszőparipáján, a kisebb Mercedesen. Kísérleteztek a W114/W115 – ismertebb nevén az állólámpás – összezsugorított változatával az 1970-es évek első felében, de a cég csak az évtized második felére jutott el az elhatározásig, hogy készít egy, az addigiaknál elérhetőbb árú típust. A végeredmény a W201 lett, amelyet végül 1982-ben mutattak be, 190-es néven. De az már egy másik sztori.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!
- Hírek
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
Összehaverkodna Kína az EU-val?
- Hírek
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.
- Hírek
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.
- Hírek
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
A pilóta sértetlenül megúszta.
- Hírek
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.
- Hírek
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.
- Hírek
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.
- Hírek
A Toyota Rav4 egy Wankel-motorral is unalmas?
Ráadásul átépítették hátsókerék-hajtásúra.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
A McLaren stabilan behúzta a Kínai Nagydíjat
A harmadik hely a Mercedesé lett.
- Hírek
Logikus: elvették jogsiját, ezért felgyújtotta barátnője autóját
Az ok-okozati összefüggést még mi is keressük.
- Nepperűző
Használt plug-int vennék tízmillióból, mit érdemes?
Skodákat, Peugeot-t és Volvót néztem, de azt olvastam, egyik rosszabb, mint a másik.
- Hírek
A Seat marad a hibrid és belső égésű motorok fejlesztésénél
A piaci helyzetük ezt követeli.
- Hírek
Három versenyzőt is kizártak utólag a Kínai Nagydíjról
A súlyhatár és a túlzott kopás volt a probléma.
- Hírek
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.
- Hírek
Súgd meg a rendőrségnek, hogy hol traffizzanak áprilisban
Az elmúlt pár évben volt már ilyenre példa.
- Belsőség
Ilyen autók cirkáltak a 70-es években Magyarországon. Felismered mindet?Kvíz: Ismerd fel a 70-es évek autóit!
Lada, Trabant, Wartburg, meg ami még: ebben a kvízben bizonyíthatod, hogy minden autót ismersz, ami a 70-es években népszerű volt Magyarországon.
- Szerelem
Vágó úr, én itt beszállnék!Mercedes-Benz E 63 AMG (W211) - 2007.
Ezzel a becsülettel gondozott és karbantartott sportlimuzinnal gondolatban visszautaztunk a gyártási évébe, és ott is ragadtunk egy kicsit.
- Tesztek
A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.
A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.
- Hírek
Most ingyen kipróbálhatod a lengyel kókányolós autószerelő szimulátort
A teljes verzió szeptemberben jelenik majd meg.
- Hírek
Hamarosan bemutatják az AUDI első elektromos autóját
Ez az AUDI nem az a márka, mint az általunk ismert Audi.
