Autót egyetemistának, hosszútávra, félmillióig
Étvágytalan stresszgép
A Lupo 3L a maga módján zseniális, de tele van olyan kompromisszumokkal, amelyek miatt nehéz szívből szeretni.
Nyekergő golyó
Használata során megszabadultam egy előítélettől.
Amikor az ember egyetemre jár, általában nem dúskál a pénzben, viszont közlekedni így is szeretne, és néha tényleg az autó a legjobb megoldás. Hogy milyen típust válasszon egy kezdő, arra rengeteg érvényes válasz létezik, ezért mi most tekerünk még egyet a feladványon és megpróbáltunk kiválasztani néhányat a félmillió forintos értékhatár környékén lévő ajánlatok közül.
Autót venni még félmillió forint költéssel is relatíve nagy összegű befektetésnek számít, főleg egy húszas évei elején járó fiatalnak, akinek vélhetően az első igazán nagy értékű tárgy lesz az életében.
A legtöbben az első autójukkal fürödnek be a legjobban, arra költik a legtöbb pénzt, azzal rohadnak le legtöbbször. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy hülyeség ennyiért használt autót venni, de úgyis tapasztalat közben fog kiderülni, hogy az öt ajtóra, vagy a hátsókerékhajtásra valóban szükség volt-e. Hamar kitapasztaljuk majd, hogy mennyi a tényleges éves futásteljesítményünk, és hányszor kell beültetni a családot, vagyis mennyit számít a praktikum.
Ebben a cikkben inkább azt értjük hosszú táv alatt, ha valaki két nagyváros között akar ingázni az autóval. "Debreceni vagyok vagyok, győri egyetemre vettek fel" – írja egyik olvasónk, Anti, akinek ez minimum négy, de akár öt és fél órás, átszállós tortúra is lehet vonattal, míg autóval mindez kényelmesebb és egy órával rövidebb. Ha Budapesten élsz, és nincs végtelenül sok pénzed a parkolásra, vagy kötélidegeid az állandó dugókhoz, a képlet másként alakul.
Ha a fogyasztás a fontos
Tele a piac fogyasztásbajnok kisautókkal, csak győzzünk választani közülük. Ha tényleg nem számít se a biztonság, sem a kényelem, akkor félmillió forintért már klímás, viszonylag keveset futott, elektromos ablakos régi Swiftek közül válogathatunk. Az autó száz kilométerenként hat liternél nem nagyon fog többet kérni és bár a küszöbök, a kereszttartó és a hossztartók rozsdásodására oda kell figyelni, a Suzuki nagyon tartós autó, nagyon sok helyen értenek hozzá és olcsó alkatrészből is bőséges a kínálat.

Ha kicsit több kényelemre és kulturáltabb kivitelezésre vágysz, jó választás lehet a Peugeot 106/Citroen Saxo páros is, de érdemes jól körbe nézni, hiszen ezekben a típusokban sem sem alapvetés a szervokormány. A kis franciák méretei ellenére létezik ötajtós kivitel is, és a jó tervezésnek köszönhetően nem is lehetetlen annyi embert beültetni egy rövid kirándulásra. A csomagoknak is marad 280 liter a hátsó pad mögött. Ha még a 6-7 literes fogyasztást is sokallod, keresheti a régi vágású 1,5-ös dízelt, ami beéri 4,5-5 literrel is. Ezeknél az autóknál elsősorban a hátsó futómű tűgörgős csapágyazására kell figyelni, mert ha az berágódik az autó úttartása drámaian leromlik a felújítás pedig 70-100 ezer forintba kerül. Persze lehet olyan példányt találni, amelyen ezt már elvégezte egy korábbi tulajdonos. A kaszni jóval kevésbé hajlamos a rozsdásodásra mint a Swifté, ami nagyon jó hír egy utcai tárolásra szánt autó esetében.
Ha már a fogyasztásról beszélünk, esetleg szóba jöhet a Volkswagen is a Lupo 3L-lel, de nagyon sokba kerülhet a robotizált váltó és a komplikált dízelmotor javítása. Ebből a típusból is létezik többféle benzines kivitel, a legolcsóbbak ezer köbcentisek, de ezeket főként városi közlekedéshez ajánljuk. A Lupo (és testvérmodellje a Seat Arosa) minőségben ráver a többiekre, viszont rosszabb a térkihasználása.
Ha inkább az érzelmek vezetnek
Szerencsére elég sok érdekes, de még józan autót választhatunk még akkor is, ha a forma felülkerekedik az észérveken. Kezdésnek mindjárt ott a Ford Ka első generációja, amely bár nem túl fürge az ódivatú és hangos benzinmotorjával (dízel nincs), de jó a futómű, kellemes a váltó és a formát nem kell magyarázni. Ha valaki még nagyobb feltűnésre vágyik, nézhet StreetKát is, a kínálat legaljáról, 96 lóerős motorral. A hagyományos verzió is megkapta ezt az 1,6-ost, de a SportKa nevű kivitel nagyon ritka. Kiviteltől függetlenül számolnunk kell a rettenetesen szűk utastérrel és a tankbetöltő nyílásnál előszeretettel rohadó karosszériával.
Szinte adja magát az első generációs Renault Twingo is, ha már érdekes kisautókat nézünk, de belőlük érdemesebb '98-as első facelift utániakat nézni. Mivel az ős-Twingót tizenöt évig ontották az európai vásárlóknak, így itthon is óriási a választék, érdemes többet is megnézni vásárlás előtt. A Twingo utastere főként elöl nagyon tágas, ezzel is reklámozták annak idején, hátul viszont el kell dönteni, hogy lábteret csak csomagtartót szeretnénk. A borzalmas váltó-kormányzás kombó miatt vezetni sem a legkellemesebb a Twingót, de első autóként ez is megteszi és mivel egyszerű szerkezet, a fenntartása sem fog vagyonokba kerülni.
Ha már kisautók, természetesen szóba jöhetne a Fiat Punto I-es de akár a II-es is ebben az árkategóriában, de az érzékszerveket hamarabb mozgatják meg a rájuk épült, bár rövidebb Lanciák. Közülük az Ypsilon első generációja az, amelynek példányai közül már félmillió forint körül válogathatunk, és ha szerencsések vagyunk, akár egy alcantara belsejű kivitelt is kifoghatunk. Ehhez az autóhoz optimális motorválasztás az 1,2 literes tizenhatszelepes, 86 lóerős SuperFIRE motor, amellyel nagyon fürge a kis Lancia.

Már-már elrugaszkodott tippem a Hyundai Coupé, viszont a kínálat nem túl nagy és erősen tagolt is. A '96-tól '99-ig gyártott változat még egész szép, utána jött egy rettenetes facelift, és azok már nem is nagyon érhetők el félmillióból. Mivel a típus a korabeli Elantra alapjaira épült, így létezik hozzá kupéhoz képest kicsi, 1,6-os motor is, de a bő egy tonnához még az is megfelelő. Volt persze V6-os is Coupé is, de ahhoz már a rendelkezésre álló keret duplájára lenne szükségünk.
Ha a forint/tér arány számít
Ha a szülőkkel közös lenne a projekt, Golfok, Astrák, Octaviák és Focusok garmadája közül választhatunk. Vásárlás előtt viszont lehetőleg vigyünk magunkkal olyat, aki ért is az adott típushoz, vagy ne sajnáljuk a pénzt az előzetes átvizsgálásra, mert ilyen nagy merítésben már könnyű belenyúlni az igazán nagy aknákba.
Fél millió alatt már találni 200 ezer körüli futásteljesítményű(nek mondott), első generációs Dacia Loganokat, akár klímával is. Persze nem ezzel fogsz büszkén leparkolni a pesti éjszakában, de ha túllendülsz a rettenetes beltéri anyagokon és a vezetési élménynél fontosabb a forintokért megkapható köbméterek száma, akkor a Dacia is elég jó választás lehet. Ennyiért persze semmiképpen se dízel legyen a kiszemelt, inkább az erősebb, 1,4-es, 75 lóerős benzines és ha lehet, a szervótlan, fényezetlen lökhárítójú alapváltozatokat kerüld, mert azokat továbbadni is nehéz lesz, nemcsak megszeretni.
Nem új autót veszel
Néhány igazán pusztítóan rossz kivételtől eltekintve ez még bőven az az ársáv, ahol az a megbízható autó, amit a korábbi gazdája karbantartott, és az új tulajdonosa sem sajnálja rá a pénzt. Az egyes típusokat övező hiedelmek az autó korának előrehaladtával elsimulnak, sokkal inkább érdemes a gyakorlati tapasztalatokra hagyatkozni. Van-e látható rozsda az autón? Mik a benyomásaink a tesztút alapján? Mit mondanak az átvizsgáláson? Ha nem sajnálod az időt és néhány tízezer forintot az alapos döntésre, akár százezreket – és nem kevés idegeskedést – spórolhatsz.
A vásárlás nem ér véget azzal, hogy kezetrázol az eladóval és a tenyerébe számolod az autó árát, ezért érdemes további 100-200 ezer forintos további kiadással számolni, hiszen aki olcsó autót árusít, szinte biztosan nem leszervizelt állapotban teszi fel a hirdetést a netre, és ha az autónak van is érvényes műszaki vizsgája, egy garnitúra gumiabroncs árát (tehát legalább 40 ezer forintot) érdemes szintén beleszámolni a birtokbavétel költségeibe.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
