A nyeremény-Tesla és 40 ezer Facebook-balek
Tegnap este találkoztam először a hónap legnagyobb facebookos átverésével, de nem kétlem, hogy ugyanez az előzőben is lezajlott és a következő hónapban is lezajlik majd, csak megváltoztat néhány apró részletet, aki ezzel foglalkozik.
Valaki létrehozott egy magyar nyelvű Tesla Hungary nevű oldalt, melyen azonnal nyereményjátékot hirdetett. A fődíj egy Model S, sorsolás március 9-én. Rengetegen elhitték, hogy valóban nyerhetnek egy 30 millió forintos autót csupán azzal, hogy bekövetik az oldalt, illetve megosztják a játékról szóló bejegyzést, így mostanra több mint 40 ezer ember várja a sorsolást. Elkeserítően magas szám ez.
Minden adott a trükkhöz, hiszen a Facebook nem reagál azonnal a nyilvánvaló átverésekre, például arra sem, hogy valaki egy autógyártó nevét felhasználva üzemeltet egy magánoldalt. Ezért lehetséges, hogy a lakosság kevésbé immunis része gondolkodás nélkül csatlakozik a követőkhöz, sőt, hajlandó megosztani a nagy hírt, hogy a világ legemlegetettebb autógyártója hamarosan bedob egy új Tesla Model S-t a vágyakozók közé.
Nem fog. A frissen létrehozott Facebook-profilnak semmi köze sincs a Tesla Motorshoz, ráadásul a márkának egyáltalán nincs hivatalos magyarországi képviselete, nincs budapesti bemutatóterem sem és senki nem akar autót adni azoknak a szerencsétleneknek, akik óvatlanul kattintottak.
A hasonló kamu-nyereményjátékos oldalak a legegyszerűbb elmetrükkre építenek, melyet most úgy foglalnék össze, hogy a szegény ember szerencséje. Sokan szeretnének egy olyan valóságban élni, ahol egy kattintás változtatja meg az életüket, így jönnek létre hétről-hétre az iPhone-t sorsoló oldalak is. A világ minden táján, minden társadalomban azok vannak többségben, akik nem képesek mérlegelni, hogy a semmiért kínált nyereményautó lehet-e valóság, vagy csak valaki szeretne nagyon sok Facebook-követőt az oldalára. Egy átnevezett, de sok követővel rendelkező FB-oldal alkalmas lehet arra, hogy ott kattintásgeneráló posztokat helyezzenek el, és ezekkel egy honlapra vigyék a látogatót, ahol viszont hirdetéseket adhatnak el a kiscica beugrik a medencébe típusú tartalmak körül.
Ha lehet egy tippem, akkor pontosan ez történik majd és sokan még akkor sem iratkoznak le ha átalakul a Tesla-nyerős oldal, mert nem jönnek rá, hogy beterelték őket a nyájba, ahol nem autót, nem információt, csupán ingereket osztogatnak és ebből lesz sok pénze az oldal üzemeltetőinek.
Lehet, hogy mire ezt az anyagot olvassák itt a Totalcaron, már nem létezik majd a Tesla Hungary profil, de biztos ami biztos, a linkjét nem teszem kattinthatóvá. A veszély sem múlik el azzal, hogy a Facebook a több ezer bejelentés nyomán esetleg lekapcsolja majd az oldalt.
Néhány órája létrehoztak ugyanis egy másik, nagyon hasonló nevű (Tesla Hungary Motorsports) Facebook-oldalt is, mely a márkával szintén semmilyen kapcsolatban nem áll. Ott is meghirdették a csodálatos, soha vissza nem térő nyereményjátékot, de még nincs sok követőjük. Jellemzően ők is lopott tartalmak megosztásával és feltöltésével próbálkoznak, pontosan úgy, ahogy a Tesla Hungary. Mindez persze lehet, hogy egyetlen kézben, egyetlen notebook-képernyőjén, de két böngészőablakban fut össze, hiszen nem sok kreativitás szükséges ehhez az egészhez.
Ne bántsák azokat az ismerőseiket, akik bedőltek a trükknek, ne legyenek trollok, inkább kedvesen magyarázzák el nekik a jelenség hátterét, majd segítsenek a leiratkozásban is!