Így tesztelték a golyóálló szovjet luxusautót
Sokféle legenda kering az egykori szovjet autóiparról: elpusztíthatatlan, mindenjáró autók, kölcsönvett vagy ellopott formatervek. Az viszont biztos, hogy a legkiválóbb autótervezők sem mindig kaptak szabad kezet, az újabb és újabb projekteket sokszor a minisztériumi elvárások határozták meg. A negyvenes években például - teljesen érthetően - felmerült az igény arra, hogy a nagy Szovjetunió vezetői igazán biztonságosan, mindentől védve utazhassanak.
Erik Szabo: a szovjet formatervezés fénylő csillaga
Ismerős formák, az elsőkerékhajtás forradalma és vénuszjáró: ezeket mind láttad már, csak másképp.
Ekkoriban - pontosabban 1946-ban, más források szerint már 1944 őszén - készült el a ZISZ-110-es alapjaira a páncélozott ZISZ-115-ös. Kimondottan Sztálin igényeire szabták, teljes titoktartásban gyártották, és nem is sokat, mindössze harminckettőt, mára állítólag csak négy darab maradt fenn. Külsőre lényegében teljesen azonos volt a 110-es és a 115-ös, utóbbit csak egy szóló ködlámpáról lehet felismerni.

A legfontosabb különbség kívülről nem látható: változó vastagságú, 4-8,6 milliméter vastag acéllemezekkel végezték el a páncélozást. Az üvegek sem maradhattak érintetlenül, 7,5 centi vastagra cserélték őket. Az autónak nemcsak a golyóktól, hanem a lehető legtöbb külső behatástól is óvnia kellett a benne ülőket. A kocsit komoly teszteknek vetették alá, a lemezekre és üvegekre is sorozatokat lőttek. A fotókat és eredményeket sokáig szupertitkosan kezelték.
Az átalakítások miatt tömege 2,5 tonnáról rettenetes 5,3 tonnára nőtt (a különböző források 4 és 7 tonna közötti értékeket említenek). Mindezt egy hatliteres, soros nyolchengeres motor mozgatta, a luxusautó végsebessége 120 km/h körül volt, és közel harminc litert evett százon. A ZISZ-110-esénél nagyobb dobfékeket kapott, hátsó futóművét a ZISZ-151-es teherautóból vették át.
A ZISZ-115-ös egyébként mai szemmel nézve is hatalmas volt: hat méter hosszú, tengelytávja 3,76 méter. Csak összehasonlításképp: az aktuális S osztályú Mercedes hosszú, azaz Lang változata valamivel több mint 5,2 méter, tengelytávja 3,2. A szovjet páncélautóban klíma is volt, egyenként kétmázsás oldalablakait hidraulikus emelőrendszerrel lehetett mozgatni. Állítólag Sztálin kedvenc autója volt.
Forrás: englishrussia

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
