Csótány a soros

Gyorsjelentés az aktuális fejlesztésekről és beruházásokról

2018.05.20. 07:41
52 hozzászólás

Mostanában rendszeresen felmerül bennem az a gondolat, hogy eladom az összes öreg szaromat, és akkor majd biztosan visszakapom az életemet. Légies mozdulatokkal futunk egymás felé a családommal a parti fövenyen, hanyagul bedobhatunk bármit a kombi csomagtartójába, mert nem lesz tele autó-motor darabokkal, és nem költök szemtelen összegeket értelmetlennek tűnő dolgokra. Ámde furfangos Csík előhúz ilyenkor néhány könnyen emészthető és cáfolhatatlan tőmondatot, amivel visszahelyez a sínre, körömnyi uránt is pöcköl a kazánomba és máris zakatolok az olajszagú kihívások szövevényes vasúti hálózatán.

Eddig használtad. Most fizess. Fordítva rosszabb. – suttogta digitális üzenetben a zuglói Yoda mester. Reggel óta állok a vizsgasoron, lemerült az akksim, nincs töltés, három henger jár csak. – tudósít a harctérről a sokat látott veterán. Ja, hogy van az aktuális kínomnál nagyobb szívás is, amit emelt fővel viselnek? Nem csak én harcolok olyan leharcolt járművekkel, mint a szertári sas? Erőt adnak ezek a löketek, bárgyú vigyorral az arcomon fordulok újra a küldetések felé.

Hű Csótányom gigantikus feladat elé állított. Már akkor beázott, amikor megvettem, de a tél bevitte az utolsó gyomrost is a tetőnek. Vödrökkel fogtam fel a vizet nagyobb esőzések után, és méretes gombák nőttek a szekrényben. A lakóautó fából készült szerkezete menthetetlenül elrohadt. Ezzel párhuzamosan a donor lakóautót is bontani kellett, ami komoly feladatott rótt ránk. Göbiéktől – érthető okokból – mennie kellett az undormánynak, végül Simon barátomnál kötött ki, pontosabban a fejlesztőlabor kertjében, ahol dolgozik.

Ekkor tudatosult bennem, hogy egy hónap van a 100 szikráig. Egyetlen nyamvadt hónap, és nincs használható lakóautóm. Kiszaladtam Lakókocsi Tündiékhez Érdre, hogy verjenek lelket a csótányba, de el voltak havazva, szeptemberre tudták volna vállalni. Egyetlen megoldás volt, a Csótány is beköltözött a donor mellé a labor hátsó kertjébe. Apám nyilván felsóhajtott, hogy nem az ő füvét fogom eltörölni egy busznyi területen, a járulékos veszteségekről nem is beszélve.

A donorautó szétbontása alatt kiokosodtunk annyira, hogy bele mertünk vágni a javításba. Simon munka után a lakóautómnak szenteli szabadidejét, leírhatatlanul hálás vagyok neki ezért. Mivel mindketten leszoktunk a dohányzásról és az orális fixáció akut stádiumában vagyunk, délutánonként két koszos Oriza Triznyák rohangál a József Attila lakótelep eldugott sarkában csipszes zacskókkal, cseréplécekkel és körfűrésszel. Komikus látvány lehetünk, de a szomszédos bölcsőde gyerekeinek mi vagyunk a lokális Marvel univerzum.

A régi és a modern lakókocsik/lakóautók nagy része hasonlóan épül fel. Kívül alumínium héj, középen fenyőlécek és polisztirol, belül meg rétegelt falemez alkotja a szendvicsszerkezetű paneleket. Egészen addig nincs baj, amíg nem sérül meg a bódé valahol. Ha a víz bejut, a fa szerkezet elkezd korhadni, a kötőelemek elveszítik funkciójukat és menthetetlen bomlásnak indul a lakófelépítmény. A lakóautógyárak csak szórják be hanyagul a cserépléceket, mindenféle kezelés nélkül. Természetesen nem 30 éves használatra építik és nem számítanak beázásra.

A Csótány nagyjából 10 éve ázhat, az előző tulajdonosok nem vették komolyan a karbantartást, tessék-lássék módon lett csak foltozva a lakótér. Amire hozzám került, már előre látható volt a komolyabb beavatkozás szükségessége, a kacsaszalag placebója idáig tartott. Előzetes felméréseink alapján elegendő lett volna a hátfalat kicserélni, de a bontás után mélyebbre kellett tolni a vésőt.

A hátfal kiemelése után látszott, hogy a jobb oldalfal famerevítései is víztől tocsognak. A tetőpanel is ment a levesbe, és a hátsó szoba padlója sem maradhatott. Lehetett volna gányolni, de ez most rendesen meg lesz csinálva. Ha ne adj Isten elmérgesedik az atomháború, a villanás után csak a Csótány hátsó szobája marad állva a környéken. A stratégiai helyeken lévő gerendákat bükkből gyártottuk le. Ez túlzásnak tűnik, mert nemcsak drága, hanem megmunkálni is nehezebb, hülye ötlet volt.

A faanyag beszerzése külön kalanddal szolgált. Mivel nem tudtuk leszedni a kereszttartókat, az elérhető legkisebb járművel, egy Suzuki Vagyonőrrel mentünk a 4 méter hosszú lécekért. Az Üllői út nagy hírű és emblematikus fatelepén nem lehet kártyával fizetni. Beszarás. Az árak meg elképesztőek. Utoljára Indiában vettem fűrészárut, itthon aputól csentem/kértem, ha épp kellett valami. Nem tudtam, hogy ennyire drága a fa.

A kockás füzetes tervezés ötletén a kapkodás és a „sokkal jobb megoldások” ültek halotti tort. Az egész felújítás kettőt előre, egyet hátra tánclépések sorozatának tűnik. Ha már felszedtük a padlót, gatyába ráztuk a szennyvíztartályt is. Egy törött csatornaelágazás, két berohadt heveder csavar, egy leszakadt jeladóvezeték, egy napnyi munka bele is borult a szürkevíz tartályba. Az éltömítőt nem csak a javított területen kell felszedni, hanem a felépítmény teljes kerületén.

Órákat zabál fel a 30 éves kötőelemek bontása. A gyárban is túlgondolták a megoldásokat itt-ott, a rendszámtábla-világítás például hét párhuzamos vezetékkel van megoldva. Gordiuszi csomóba kövült a teljes hátsó vezetékelés is. Természetesen az elmúlt évek otthoni barkács szombatjai is rontottak a helyzeten, a Csótány vezetékelése olyan, mint az internet, ahova mindent feltöltenek, de semmit sem törölnek. Az összes előző tulajdonos húzott be még egy kábelt, mert vagy jedire vagy szórakoztató-elektronikai jelre volt valahol szükség. Tízméteres kábeleket termeltünk ki, a rendezettebb és tisztább rendszer érdekében. Előkerült három gyári vezetékpár is, ami 12 volttal látja el a hátsó traktust, több nem kell, médiafogyasztásra pedig ott a Gutenberg-galaxis, ahhoz nem kell drót. A bontási szakasz is heteket emésztett fel, az építés nemrég kezdődött. Berohadt csavarok, elgörbült, vetemedett gerendák adtak feladatot az összes fellelhető barkácsgépnek.

A velencei, kézzel festett szopóálarcot egy hete húztam szorosabbra a fejemen. A 100 szikrára nem csak lakóautó kell, hanem valami kétkerekű is, nekem így lesz kerek a világ. A '79-es Puch Maximról most lepattantam egy kicsit, ellenben vásároltam egy 210-es Babettát. Nem röhög.

Az eladó szerint, a mindennapi használatra alkalmas állapotban lévő büdösbiciklin eddig csak egy vázat cseréltem. Gondolom egy bemálnázott, vakmerő manőver következtében torzulhatott a váz annyira, hogy intenzívebb fékezésnél az első sárvédő leakasztotta a gyertyapipát a helyéről. Szerencsés véletlen, hogy pont akkor került fel a netre egy ingyen elvihető és pont olyan felkiáltójelzöld váz, mint az enyém, le is csaptam rá gyorsan.

A héten a váltó jön szét, mert nem rötyötöl alapjáraton a kuplung. Igazából nem bánom, mert a közös szerelés erősíti a barátságot. Tizenkét éves lányom kitörő lelkesedéssel bütyköl. Kis segítséggel a blokkot is ő rakta be az új vázba, egyszerűbb feladatokat egyedül végez. Szerelés közben kifejtette, hogy neki kötelező elsajátítania a szerelés tudományát, mert ahogy a fiú osztálytársai műszaki affinitását látja, ez a feladat rá fog maradni a jövőben. A teremgarázsban és a folyosón terjengő lakkbenzin-szagért meg elnézést kérek a szomszédaimtól, nem zárt helyen kellett volna elmosni a láncot, már tudom.

Persze nem csak a jóság, hanem a szépség is fontos, Pistával kitaláltunk egy új divatirányzatot: megtiffaniztuk az első lökhárítót és a gépháztetőt az öreg Fiaton. Csodálatos üvegmatricákat lehet venni a nevesebb barkácsáruházakban, fogunk mi még elismerően csettinteni egy melós nap után, érzem. A géptető még Pista műhelyében van, azért is el kell menni.

Azt mondtam, hogy két hét múlva műszaki vizsgán kéne megjelennie a Ducatónak? Megyek és még szorosabbra húzom azt az álarcot és sietek, mert most virágzik az a bizonyos erdő...

Az oldalról ajánljuk

Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
  • Hírek

Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában

Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.

április 2., 10:03
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
  • Hírek

Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el

Az esetről videó is készült.

április 2., 05:42
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
  • Hírek

A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból

A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.

április 2., 05:42
400 lóerő nem elég? És 510?
  • Hírek

400 lóerő nem elég? És 510?

Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.

2 órája
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
  • Hírek

Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó

A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."

április 2., 11:01
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
  • Hírek

Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra

Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.

április 2., 08:40
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
  • Hírek

Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben

Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.

április 2., 12:22
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
  • Hírek

Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!

Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.

április 2., 08:24
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek Daciája
  • Tesztek

Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155

700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?

április 2., 05:40
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
  • Hírek

Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban

Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.

április 2., 13:27
A magyar realitás teteje: a szívóbenzin
  • Tesztek

A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI

A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.

április 1., 06:02
Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója
  • Hírek

Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója

Az autós a körforgalomra és kerékpárútra tekintet nélkül mindenen áthajtott.

április 2., 15:31
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
  • Hírek

Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”

A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.

április 1., 17:14
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
  • Közélet

Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!

Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük

április 1., 06:02
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
  • Hírek

Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet

Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.

április 1., 16:39
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
  • Hírek

Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk

Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.

április 1., 15:38
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
  • Hírek

Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban

Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.

április 1., 13:41
Nagyon pórul járhat a Stellantis
  • Hírek

Nagyon pórul járhat a Stellantis

Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.

április 1., 14:38
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
  • Hírek

Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig

Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.

április 1., 10:12
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
  • Hírek

A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat

Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?

április 1., 12:43
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
  • Hírek

Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang

Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.

április 1., 09:22
Így reagál a vámokra a Magna
  • Hírek

Így reagál a vámokra a Magna

április 2., 11:04
BMW 120d – 2024.
  • Tesztek

BMW 120d – 2024.

április 2., 12:55
Japán Nagydíj futamelőzetes
  • Hírek

Japán Nagydíj futamelőzetes

április 2., 14:01
Hyundai Insteroid
  • Hírek

Hyundai Insteroid

április 1., 16:11
macskamentás ülés
  • Hírek

macskamentás ülés

április 1., 12:38
Bemutató: Dacia Bigster – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Dacia Bigster – 2025.

április 1., 15:49