Igazi autóbolondok, kösz, hogy vagytok!

22. Parkoló Parádé

2018.09.04. 15:32
18 hozzászólás

Ez egy szörnyen szubjektív beszámoló lesz a 22. Parkoló Parádéról. Lesz még poszt, amiben a teljes felhozatalból szemezgetünk, de itt most csak azok a járművek szerepelnek, amik mellett a legtöbben szájat húzva, fanyalogva elmentek. Vagy még csak észre sem vették őket. Amivel nincs semmi baj, szerintem én is úgy mentem volna el máskor a legtöbb mellett, hogy egy oldalpillantásra sem méltattam volna őket. De most szerettük volna az „Értéktelen, de megfizethetetlen” autókat megmutatni. Amiket nem azért imád a gazdája, mert mindenki őt irigyli miatta, mert akkorát lehet vele villantani, hogy ahhoz képest az Alderaan felrobbantása egy ványadt elemlámpa pislantása csak.

Egy bármilyen autóbuziknak szóló rendezvényen olyan magasra kerül az ember ingerküszöbje, hogy egy ütött-kopott Vectrára csak akkor figyelsz fel, ha porba van téve, 20–as felniken csücsül, valami látványos kiegészítő van a kocsi elé támasztva. Ilyen rendezvényen az ember a nyitott géptetős Supra előtt áll meg, levegő után kapkod a fejénél is nagyobb turbót látva, a nyitott rendszeres BMW-k hangjára kapja fel a fejét. Pedig van ám mit nézni ott is, ahol elsőre nem is lát semmit az ember. Mivel feladatom volt a másoknak csak vacaknak tűnő, de gazdáiknak elmondhatatlanul fontos járgányok összeszedése, lefotózása, olyan dolgokat is észrevettem, amiket másképp talán soha. Éppen ezért ez, a 22. Parkoló Parádé felkerült nálam a top háromba.

Sokan voltak, akik olvasták az előző posztot, egy szélvédőre tett papírral könnyítették a dolgomat – ezért nem lehetek elég hálás. Imádtam az opeles különítmény lelkesedését, volt ott géptetőre lakkfilccel írt hashtag, szélvédő mögé tett lapra firkantott összefoglaló. Ezek nem csak nekem voltak plusz infók, a többi parádézó is imádta az olvasnivalót. És így, hogy tudta az ember, hogy a piros Vectra hó végén fényeződik, azért áll gyakorlatilag félig szétszedve a villantós verdák közt, rögtön máshogy nézte a közönség. Az ugye mindenkinek megvan, hogy egy telifény ára milyen viszonyban áll az „A” Vectrák piaci értékével? Azt hiszem, teljesen jogosan volt rajta az „Értéktelen, de megfizethetetlen” felirat, ez elhivatottság a javából.

Kapcsolódó
Értéktelen, de megfizethetetlen – mutasd meg mindenkinek!

Értéktelen, de megfizethetetlen – mutasd meg mindenkinek!

Másnak csak egy semmirevaló vacak, de mi értékeljük a szerelmedet: hozzad ki a Parkoló Parádéra és nyerj vele egy játszós autót!

A mellette parkoló „A” Omega már túl volt egy lakatoláson-fényezésen – nem csak a szép állapota, de a rogyásig extrázott beltér pormentesen makulátlan kinézete is lenyűgöző volt. Sok pár éves prémium autó utastere nincs ilyen alaposan ápolva.

Remélem sokan látták közelebbről a bordó Escortot is. Azt a kocsit, amit soha, semmilyen körülmények között nem vennél észre, vagy ha igen, azonnal feltörő ásítás lenne a reakció. De ott volt az ablakban egy képsorozat, ami minden szövegnél többet mondott a kocsi sztorijáról.

Egy sufniból, centi vastag porréteg alól bányászták elő az autót. Szerintem maximum egy letérdelt akksijú, törött kijelzős mobiltelefont ha adhattak érte, és már azzal is túl volt fizetve a tulaj. Az új gazdája viszont csavarra szedte, minden zugát kitakarította, alaposan lepolírozta, gatyába rázta. A saját hasonló projektjeimből kiindulva napokig-hetekig tartó simogatás eredménye az a kocsi, amit a PP-n fotózhattam. Minden elismerésem a gazdájáé, elképesztő mennyiségű energiát tett egy így is pár százezret érő kocsiba. Ami lehet, hogy nem egy eye-candy, de az biztos, hogy nem sok hasonlóan szeretett öreg Escort van az utakon.

Toyoták, Mazdák, Hondák, egy rakás olyan autó, amik már a kétezres évek legelején is csodaszámba mentek, ha nem alufólia és epokitt segítségével voltak vizsgáról vizsgára tolva. A hetvenes-nyolcvanas évek japánjait tizenpár éves korukra a rozsda mind megette, az egyetlen esélyük a túlélésre a mérhetetlenül gondos és kíméletes gazda volt. Félelmetesen jó dolog volt látni a csillogó Honda Accordot, a fotóját látva még Csikós is beletúrt zavartan a hajába(!) – te jó ég, de hát ilyen autó már nincs is!

A szerencsések pedig most olyan srácokhoz kerülnek, akik akkor születtek, amikor a kortársaik java része valamelyik roncstelep kupacának a tetejére kerültek. A harminc-negyvenéves vasak jövője huszonéves autóbuzik kezében van – és ahogy ezeket az autókat elnézem, nagyon is jó és olajos kezekben.

A fehér, egyhatos Sierrát ismerem, de élőben most láttam csak először, és csak most tudtam meg, hogy eredetileg birkára cserélte volna korábbi gazdája, aki horgászni járt a tökéletesen értéktelen és érdektelen Forddal. Nincs ember a világon, aki a Sierra-család egyik leggyengébb verziójának lefingott példányáért pénzt adna – gondolná mindenki.

De az ember huszonévesen bármilyen orkánban képes széliránnyal szemben vizelni, csak elég erősen kell akarni. A két Weber karburátor és a patika tisztaságú reaktortér pedig arról tanúskodik, hogy semmi gond a prosztatával, nincs az a viharos erejű szél, amiben a nadrág szára veszélyben lenne.

Sajnos az OT-rendszámos Fiesta ablakában kevés infó volt, a gazdájával nem találkoztunk (pedig többen is hangosan keresték, hogy leborulhassanak a lábai előtt). Érdekelt volna, mi vesz rá valakit arra, hogy egy külföldön sem éppen keresett és vágyott egyes Fiestát restauráljon csodálatos állapotúra. Minden elem fényezése, minden króm tökéletes, a beltér a szalonautókat idézi. Ez a kocsi volt a Ford első kisautója, ráadásul nem csak Európában, de az Egyesült Államokban is árulták (Istenem, mekkora durranás lehet egy klímás, nagy lökhárítós, szélességjelzős egyes Fiesta).

Természetesen voltak francia értéktelen, de megfizethetetlen autók is. Például a csodaszép Peugeot 309, amihez hasonlót nem is tudom mikor láttam utoljára. Az előző posztban is azért emlegettem ezt a típust, mert bár a kilencvenes években nagyon sok futott belőlük, ma már alig jön szembe az utcán. Annyira kihaltak, hogy ha most szeretnél venni egyet magadnak, a hahun négy darab dízelből válogathatsz, ennyi a kínálat.

Aztán ott volt a sorok közt egy Citroën C15, stílusos sárga fényszórókkal, visszafogott alufelniken. Ez is egy olyan kis furgon, amin már az komoly optikai tuning, ha lemossák – ezeket az igavonókat csak tankolni szokás, minden más, ami nem üzemanyag (tudom, Göbi, tudom, nem üzem-, hanem TÜZELŐanyag) utántöltés, már autóápolásnak számít. Nem is tudom, láttam-e valaha ennyire vakítóan fehér C15-öt, ez a kocsi nem csak egy tessék-lássék gépi mosást kapott, szeretve van, az biztos.

Két Twingót is kiszúrtam, ezek sem tipikus parkoló-királynők. Pedig az egyes Twingo mindig is vagány kis kocsi volt, elképesztően cuki zseb-egyterű. De az emberek nagy része az olcsó kiskocsit látja benne, 3-400 ezerért már a kínálat javából lehet válogatni. Mondjuk, ahogy elnéztem a PP-Twingóit, ennél lényegesen többet költöttek rájuk a vételáron felül: egyedi lámpák, spojlerek, fényezés, felnik, futómű…

Rendszeres PP-vendég a Felicia Fun pickup, egy négyszemélyessé alakítható, mozgatható utastér-hátfalú kisteher. Új korában drága volt, meg ritka is. Aztán már inkább csak ritka volt, szerintem a kutyának nem kellett egy bohócszínű melós Škoda, de mostanában megint elkezd drágulni. Azért az, hogy egy napi használatú Felicia Fun pickupot ilyen állapotban tartson valaki, az bizony komoly elhivatottságot igényel. Nagy szerencséje az autónak, hogy akkor, amikor épp az értéke mélypontján volt, nem fogták be gürcölésre, nem használták el raklapok és kartonok dobálásával.

Mikor a zsűrizésre került a sor, többször is visszanéztem a képeket, a kollégák is átlapozták mindet. És mindenkinek egy másik autó volt a kedvence a felhozatalból – és természetesen mindenkinek más szempont alapján jött ki a végeredmény. Ott álltam leforrázva, döntésképtelenül. Kénytelen voltam időt kérni, hagyni, hogy leülepedjenek a dolgok – mégis csak egy karbon alvázas, összkerekes távirányítású kisautó a díj. Aztán másnap nyugiban végiglapoztam a galériát. Többször is. Aztán észrevettem valamit. És akkor eldőlt: egy Suzuki a kedvencem, igen, egy Swift.

Nem tudom, hány embernek tűnt fel az a makulátlan piros ötajtós az egyik fa alatt. Nem lepne meg, ha kiderülne, a látogatók nagy része azt hitte, hogy egy korábbi rendezvényről ott maradt parkoló autó. Mert hát ki a fene kapná fel a fejét egy Swiftre?

De tessék jobban megnézni: fényszórómosó egy korai Mi Autónkon? Makulátlan, csodálatos állapotú fényezés, karctalan lökhárítók, minden műanyag koromfekete? Gyári Suzuki tetőcsomagtartó? Vastag kárpitanyagból készült műszerfalvédő (sok amerikai autón van ám ilyen, különösen a déli államokban, ahol a Nap rongáló hatásaitól igyekeznek megvédeni a műszerfalat)? Gyanúsak a felnik, a tetőspojler, a ködlámpák. Nem emlékszem, hogy ezekben lett volna gyárilag fordulatszámmérő. Vagy hátsó ablaktörlő. Tán még a kalaptartó sem járt szériában. A kormány se ilyen kéne legyen. Gyorsan utánakérdeztem a Swift-ügyben tapasztalt ismerősömnél, Daninál, jól sejtem-e, hogy ez egy utólagosan, de gyári extrákkal felturbózott kocsi. Jött is gyorsan a válasz, hogy bizony, ez eredetileg egy full fapad, ennél kevesebbet Swift csak akkor tudott, ha nem 1,3-as, hanem az ezres motor mozgatja. És igen, jól látom, ezek itt mind hosszú évek alatt összeszedett gyári vagy kereskedésben rendelhető korabeli extrák az 1993 óta egygazdás kocsin.

Talán ezek így együtt is elégnek bizonyultak volna, hogy a Swift mellett döntsek, mert hát mekkora autóbuzinak kell lenni, hogy valaki egy olyan autót tartson gyárinál is jobb állapotban, aminek a kortársait lassan vasárban lehet megvenni? De ott volt még az a fotó, amit a gyári Suzuki tetőcsomagtartóról csináltam. Amin a sokadik nézésre észrevettem azt, amit élőben nem: a csomagtartó talpa alatt gondosan formára szabott átlátszó öntapadós fóliát, ami azért került a kocsira, hogy megvédje a fényezést a karcolásoktól. Talán érthető, hogy ezek után csak a Swift gazdája lehet a játszósautó nyertese. Kérem, hogy jelentkezzen nálam mailben, vagy itt a kommentek közt.

Nagyon, nagyon köszönöm mindannyiunk nevében mindenkinek, aki elhozta az „értéktelen, de megfizethetetlen” autóját. Csak bátorítani tudok mindenkit, hozza el legközelebb is, még akkor is, ha nem lesz akkor díjazva. Külön hála azért, ha az ablakba kiírtad, miért is érdekes – mellesleg, ha jó sztori tartozik az autódhoz, akár értéktelen, akár értékes a kocsi, érdemes pár sorban leírni és kitenni az ablakba, mind szeretnénk megismerni az ilyen történeteket.

Vannak még tartalékok a V8-ban?
Alkalomhoz illő előadással készülünk az idei utolsó, nyárzáró 44. Parkoló Parádéra, amit a V8 jegyében tartunk!
Amikor az amerikai autók szeretetéből kinő egy háromnapos fesztivál a strandon
Napsütés, strand, buli, koncertek és mindenfelé hatalmas V8-as motorok. Ilyen egy American Motors on the Beach fesztivál.

Az oldalról ajánljuk

Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron
  • Hírek

Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron

Nem volt jó ötlet nyári gumikon elindulni a csodás, C3-as Corvette-el nyári ilyen csúszós időben.

február 15., 09:59
912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel
  • Hírek

912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel

A modell állítólag még idén a kereskedésekbe kerülhet.

február 15., 10:52
Kék villogó kellett volna ehhez a melóhoz
  • Tesztek

Kék villogó kellett volna ehhez a melóhozTeszt: BMW X3 M50 xDrive - 2025.

Az X3-ba előbb-utóbb beleszeret az ember, és ha az a 381 lóerős M50 csúcsváltozat, akkor ez viharos gyorsasággal bekövetkezik.

február 15., 05:51
Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra
  • Hírek

Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra

Valami megfizethető és szórakoztató hétvégi autót szeretne látni a Dodge palettáján.

február 15., 13:28
Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!
  • Hírek

Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!

A McLaren után a Williams is leleplezte idei Forma–1-es autóját.

február 15., 05:51
Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén
  • Hírek

Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén

2024 már megszüntettek 1500 munkahelyet, de úgy néz ki, hogy ez nem volt elég.

február 15., 14:48
Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók
  • Hírek

Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók

A Ferrari vezetősége szerencsére nem felejtette el, hogy a sikerért a munkásaik is keményen dolgoztak.

február 15., 08:55
Drámai változások jöhetnek áprilisban
  • Hírek

Drámai változások jöhetnek áprilisban

Trumpnál a 10 százalék egyenlő 25 százalékkal.

1 órája
Egy jó autóra is lehet félmilliót költeni
  • Technika

Egy jó autóra is lehet félmilliót költeniMűhelyPRN: Ford Mondeo 2,0 TDCi – 2014.

A mai használtautópiac mértékadó középszere, a 2-3 milliós kategória egyik legpraktikusabb választása, ha kell a hely és a nyomaték. Költeni erre is kell.

február 15., 05:51
Rejtélyesen ráz az Astra GSi
  • Autódoktor

Rejtélyesen ráz az Astra GSi

Kerekek kiegyensúlyozva, cserélve, télivel-nyárival is ugyanaz a helyzet. Mi lehet a gond?

február 15., 12:01
A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője
  • Hírek

A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője

Egyre többet tudunk meg a sportautó új, nyolcadik generációjáról.

február 14., 06:10
Újra szól a hatlövetű
  • Belsőség

Újra szól a hatlövetű

Alakul az Abarth 500, de vajon hány lóerőt tud?

február 14., 16:58
Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?
  • Hírek

Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?

Defektet kapott, esetleg részeg volt, vagy valami teljesen más volt a probléma? Tippelj!

február 16., 07:12
F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren
  • Hírek

F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren

A különbségek annyira kicsik, hogy ha nem fejlesztünk a lehető leggyorsabban, pillanatok alatt elvesztjük minden előnyünket. – nyilatkozta Stella.

február 14., 14:45
Átfogó veteránprogramot indít a Renault
  • Hírek

Átfogó veteránprogramot indít a Renault

Szervizhálózat, régi szerelési útmutatók és videók segítenek a régi Renault-k életben tartásában.

február 14., 06:10
Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett
  • Közélet

Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett

Régen megszerzett tudásunkat felfrissíteni hasznos, főleg, ha egy modern, színes-szagos tananyag segít benne.

február 15., 16:01
Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!
  • Belsőség

Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!Válogatás a Népítélet hasznosabb feléből

Heti merítés világjáró Barkasszal, Izlandon tevékenykedő Mercivel és francia IFA-val.

február 15., 17:01
Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari
  • Hírek

Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari

Csúnyán elintézték a Ferrari F8 Spidert, a rendőrök mégis arra utasították a sofőrt, hogy hajtson fel a pályára. Az eset Los Angelesben történt.

február 15., 16:02
Virtuális spanyol virtus
  • Tesztek

Virtuális spanyol virtusTeszt: Cupra Tavascan Endurance 77 kWh - 2025.

Olcsóbb, mint a többiek és jobban néz ki. Hol itt a csapda?

február 14., 15:54
A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán
  • Hírek

A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán

Az 1079 lóerős szörny több amerikai versenypályán is hihetetlen rekordokat döntött.

február 14., 13:59
Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja
  • Hírek

Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja

Állítólag a 3 literes hathengeres boxert is lecserélik.

február 14., 09:55
ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon
  • Hírek

ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon

A Magyar Közút minden szükséges előkészületet megtett, hogy a szerelvény zavartalanul haladhasson.

február 14., 10:25
Itt a Murvaélet!
  • Égéstér

Itt a Murvaélet!

Indul a Totalcar új sorozata, a Murvaélet! A használt autót keresők bőrébe bújva járjuk a kereskedéseket, hogy megtaláljuk a lehető legjobb választást egy-egy kategóriában.

február 14., 09:15
Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban
  • Hírek

Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban

Egyre több ilyen jellegű akcióról tudni az Egyesült Államokban.

február 14., 11:15
Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!
  • Belsőség

Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!TC Bamako 2025/14

Belefáradtunk az alkudozásba a helyi kereskedőkkel, és a szállás sem elsőre lett meg, viszont van egy jó ötletünk!

február 14., 11:43
Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat
  • Hírek

Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat

Megnyitották a forgalom előtt a 11-es főutat.

február 14., 12:30
Carlex Habemus
  • Hírek

Carlex Habemus

február 14., 07:34
Chevrolet Blazer EV.R NASCAR
  • Hírek

Chevrolet Blazer EV.R NASCAR

február 14., 08:46
Dodge Demon koncepció
  • Hírek

Dodge Demon koncepció

február 14., 10:20