Így kell lavírozni egy húszemeletes lapáttal
A P. Adams Schwertransporte luxemburgi központú cég két hete osztotta meg az év végi projektjük képeit, amiken egy szélturbina 67 méter hosszú lapátját ügyeskedik át a kanyargós közutakon és kisvárosi kereszteződéseken.
De mielőtt a teherre térnénk, nem hagyhatjuk szó nélkül a szállítóeszközt sem, aminek a pontos meghatározása SPMT, azaz self-propelled modular transporter, ami olyan, soktengelyes szállítójármű, ami akár többezer tonnás rakományt is képes megmozgatni.
A turbinalapátok legtöbbször üvegszál erősítésű műanyagből készülnek, de egyre elterjedtebbek a karbonból készült verziók is, amik nagyjából 20-30%-kal nyomnak kevesebbet. Az sajnos nem derült ki, hogy a képeken szállított darab miből készült, de a súlya valahol 10 és 20 tonna körül mozoghat, így a nehézséget nem ez okozza, hiszen egy nap, mint nap szállított, közepes méretű markoló is nyom ennyit. (A videó egy másik lapát szállításáról készült.)
A 67 méteres hossz az, amivel meg kellett küzdeni, a problémás részeket a rakomány vertikális mozgatásával hidaltak át - egyszerűen felemelték a lapátot azokban a kanyarokban, amikben egyébként nem fért volna el. A mögöttes elv tehát nem különbözik a szűk fordulóban megakadó szekrény emelgetésétől, döntésétől, csak a tét nagyobb.